Antti Heikkilän TV-haastattelu!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Wallace
  • Aloitettu Aloitettu
Kerroppas ihan prosentteina se jakauma mitä suosittelet. Se mun mielestä oleellisempaa.
Mun mielestä jotenki huvittavaa et ihmiset on pyytäny sua tekemään ihan samalla tavalla aikasemmin tässä ketjussa ja oot sanonu et on parempi linkittää sivu ku alkaa ite selittämään. Eli lue poika lue!
Tän ketjun viihdearvo on kyllä huipussaan.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
sanotaanko että tässä on hyvä esimerkki siitä millä tasolla asioiden ymmärrys on. hyvään kysymykseen ja pointtiin luokaton vastaus. ihan nätisti väistit kyllä kysymyksen täytyy myöntää.

piti nyt jotain faktaa tähän vielä kaivaa niin et pääse enää nillittämään tuosta mun argumentista.

öööh, väistin kysymyksen :D

Mitä sä taas sekoilet, mähän kerroin seuraavassa viestissä miten mä asian nään ? Se oli mun tietääkseni noiden kysymysten pointti...

EI

Eihän unettomuudella ja stressillä ole väliä jos verensokeri pidetään tasaisena eikä insuliini tarvita samaan malliin kuin suuri hiilarisella safkalla ?

Ongelmat sen heikoudesti tulevat esiin vasta kun hiilareilla "järkytetään" verensokeria.

Siis ei uneton välttämättä ole lihava ja stressantunut ole välttämättä lihava, mutta se jolla on häiriöitä insuliinijutskissa on tod.näk lihava...

Eli insuliini on se perimmäinen syy noi muut on vain osasyitä, jotka vaikuttavat siihen itse syyhyn...

PS. Oikeasti sun kannattaa keskittyä muihin aiheisiin täällä pikku hiljaa, eiköhän sun annettava tälle otsikolle ollu jo tässä ;)

Mitä kohtaa et ymmärrä sokerikuormasta ? Kysyn edelleen ja pistän sulle linkit vielä kerran.

Ei mua kiinnosta pätkääkään sun linkit tai joku "sokerikuorma". Totesin vaan että ei noi hemmot ole siirtyny mihinkään nykyisiin ravintosuosituksiin vaan ne vetää himona ylikaloreilla ja syö sokeria (ja rasvaa). Ei nykyisissä suosituksissa kehoiteta vetää puoli kiloa sokeria päivässä tai nauttimaan energiaa enemmän ku tarvii .. lolz.

Westernisation, insulin resistance and diabetes in Australian aborigines. Tolla hakusanalla löytyy tuolta pubmedistä...
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez

Artikkeli vuodelta 1991.. nice. Ja ilmeisesti et itse edes lukenut sitä koska se nimenomaan on samaa asiaa mitä sulle jo vastasin: "The traditional hunter-gatherer lifestyle of Australian Aborigines, characterised by high physical activity and a diet of low energy density (low fat, high fibre), promoted the maintenance of a very lean body weight and minimised insulin resistance. In contrast, for most Aborigines a Western lifestyle is characterised by reduced physical activity and an energy-dense diet (high in refined carbohydrate and fat)"

Jos ei vieläkään kirkastu niin high refined carbohydrateja ei pitäs nykysenkään suosituksen mukaan saada vaan hiilarit pitää tulla paremmista lähteistä. Sokereiden osuus pitäs olla alle 10% energian saannista.

Saat lisääkin tutkimuksia alkuperäiskansoista ja diabeteksesta jos haluat :)

Eiköhän se ole parempi että vältät postaamasta linkkejä ja "tutkimuksia" kun niiden taso on nähty ja et ilmeisesti itsekään ihan niitä ymmärrä/jaksa lukea.

Mun mielestä jotenki huvittavaa et ihmiset on pyytäny sua tekemään ihan samalla tavalla aikasemmin tässä ketjussa ja oot sanonu et on parempi linkittää sivu ku alkaa ite selittämään. Eli lue poika lue!
Tän ketjun viihdearvo on kyllä huipussaan.

No jos kannatan VHH:ta niin hetkinen, nyt mietitään yhessä mikä se vois olla. Hmmmm....

Nyt keksin, se on varmaankin se joka on VHH:N suositus. Tadaa :D

Montakohan tämä linkki on ollut esillä mistä ne arvot selviää, http://fi.wikipedia.org/wiki/Vähähiilihydraattinen_ruokavalio

Oikei jos et tuolta ite niitä löydä niin voin kertoa tässä,

Ravintoaine Suositus Käytäntö VHH
Rasvat 30 % 32-35 % 30-70 %
Proteiinit 10-20 % 16,4 % 10-20 %
Hiilihydraatti 50-60 % 45-50 % 10-40 %
Loppu sun pitää sitten kokeilla ite.

Selviskö ?

:thumbs:

Lähetääs purkamaan,

Effects of dietary fatty acids and carbohydrates on the ratio of serum total to HDL cholesterol and on serum lipids and apolipoproteins: a meta-analysis of 60 controlled trials

http://www.ajcn.org/cgi/content/full/77/5/1146

No nyt olen ihan varman ettet lue noita juttuja koska mä nimenomaan pistin sulle ton samaisen tutkimuksen ja siitä vielä abstractin.. :lol2:

Ei mua kiinnosta pätkääkään sun linkit tai joku "sokerikuorma". Totesin vaan että ei noi hemmot ole siirtyny mihinkään nykyisiin ravintosuosituksiin vaan ne vetää himona ylikaloreilla ja syö sokeria (ja rasvaa). Ei nykyisissä suosituksissa kehoiteta vetää puoli kiloa sokeria päivässä tai nauttimaan energiaa enemmän ku tarvii .. lolz.

No sehän tässä on ongelmana kun sua ei kiinnosta faktat.

Coca-Colan juominen ja täysjyvä leivän syöminen ovat sokerikuormiltaan samanlaiset noissa mittasuhteissa mitä esitin. Sitä sä et voi kiistää vaikka seisoisit päälläs.

Mistähän ylisyöminen voisi johtua, olisiko tällä osuutta asiaan ?

Rautalankamalli hiilihydraattitietoisesta ruokavaliosta:

Kun nykysuositusten mukaisesti syödään liikaa hiilihydraatteja, käynnistyy ylensyönnin noidankehä, sillä kaikki hiilihydraatit muuttuvat elimistössämme sokeriksi ja runsaasti syötyinä ne nostavat nopeasti verensokeria.

Elimistömme torjuu voimakasta verensokerin nousua erittämällä runsaasti insuliinia, joka heilauttaa verensokerin nopeaan laskuun. Nopeasti laskevan verensokerin elimistö tulkitsee ”energianpuutteeksi”, mikä synnyttää yhä lisää nälän tunnetta, vaikka juuri olisi syöty runsaasti ja elimistö itse asiassa samaan aikaan varastoi liikenevää energiaa mahdollisimman tehokkaasti rasvaksi – tämän seurauksena ihminen lihoo.

Kun hiilihydraattien määrää kontrolloidaan vältytään tuolta verensokerin nousujen ja laskujen kierteeltä, ja elimistö siirtyy polttamaan rasvavarastoja energiaksi.

Artikkeli vuodelta 1991.. nice. Ja ilmeisesti et itse edes lukenut sitä koska se nimenomaan on samaa asiaa mitä sulle jo vastasin: "The traditional hunter-gatherer lifestyle of Australian Aborigines, characterised by high physical activity and a diet of low energy density (low fat, high fibre), promoted the maintenance of a very lean body weight and minimised insulin resistance. In contrast, for most Aborigines a Western lifestyle is characterised by reduced physical activity and an energy-dense diet (high in refined carbohydrate and fat)"

Ymmärsinkö oikein, että haluat lisää tutkimuksia ?

Toisekseen, mustaan sulle tuolta yhen pikkukohan joka on AIKA tärkeä...

Finelin sivuilta,

Ravintokuiduksi kutsutaan imeytymättömiä hiilihydraatteja. Vaikka kuitu ei imeydy, sillä on lukuisia tehtäviä ihmisen ruoansulatuskanavassa. Se lisää kylläisyyden tunnetta, hidastaa mahalaukun tyhjenemistä ja sitoo sappihappoja alentaen veren kolesterolia. Kuitua saadaan kaikista kasvikunnan tuotteista, etenkin rukiista ja kokojyväviljasta. Finelin ravintokuituun kuuluvat selluloosa, hemiselluloosa, ligniini, kasvikumit ja pektiini (AOAC:n menetelmä).

Oho, menikö pieleen :(

Yleensähän tuoteselosteissäkin sanotaan, että HIILIHYDRAATTIA X MÄÄRÄ JA PERÄÄN "JOSTA KUITUA"...Tossa on se syy siihen :)

Sitäpaitsi on ihan selvää, että voit syödä hiilaria enemmän jos liikut paljon. Mutta liikkumattomuus ei tee automaattisesti lihavaksi vaan väärä syöminen siinä on se pointti! :)

Hyvä puffi tossa lopussa, kas kun eivät kookosjauhoa mainitse jossa on jopa 61% kuitua :D tai vaikka pellavasiemenrouhetta...

Jos ei vieläkään kirkastu niin high refined carbohydrateja ei pitäs nykysenkään suosituksen mukaan saada vaan hiilarit pitää tulla paremmista lähteistä. Sokereiden osuus pitäs olla alle 10% energian saannista.

Tää menee jo niin huvittavaks.

Meeppäs nyt tutkimaan pasta,leivän,kaurapuuron gi/gk lukuja ja tule sitten puhumaan lisää. Ehkä sen jälkeen ymmärrät asian sokerikuorma. Mun mielestä noi edelliset esimerkit kyllä tajus jo maallikkokin.

Kerron mulle sun paremmat lähteet hiilareille (ps. käy tarkistaan tosiaan noita gi/gk-lukuja ennenkun möläytät mitään!) ? :)

PS. on muuten mielenkiintoista ettei sua kiinnosta GI/GK luvut ollenkaan ? :O

Lähetääs purkamaan,

En tiä mitä yritit noilla tyydyttyneisyysjakaumilla sanoa mutta ohan se nyt ihan eri laatua rypsiöljyllä, joka finelin mukaan menee näin: Rypsiöljyn jakauma: 6.3, 60.6, 30.6. Kukaan ei ole väittänyt etteikö kalaöljyt olisi terveellisiä.

Ja mikälie paradoksi kuulostaa just tyypilliseltä hapatukselta. Miten selität esimerkiksi itäkarjalaprojektin ja finriskin tulokset missä nimenomaan saatiin erittäin myönteisiä tuloksia kun kovia eläinrasvoja saatiin laskettua? Ohan se nyt eri asias muutenkin tempasta jotain yksittäisiä lukuja ja luulla sitten että niillä on joku suora ja yksinomaan ainoa korrelaatio sairauksiin. Ratkasee esim se muukin ravinto (sokeri, alko ym) ja perimä näitä juttuja.

No nyt olen ihan varman ettet lue noita juttuja koska mä nimenomaan pistin sulle ton samaisen tutkimuksen ja siitä vielä abstractin.. :lol2:

Niin ja mitä se kertoo :D Sotii sua vastaan itseasiassa se tutkimus :D

Kaikki luonnolliset rasvat - myös eläinrasvat - ovat tyydyttyneen ja tyydyttymättömän rasvan yhdistelmiä. Tyydyttynyt rasva vaikuttaa neutraalisti hyvän HDL-kolesterolin ja kokonaiskolesterolin suhteeseen. Tyydyttymätön rasva puolestaan parantaa tuota suhdetta.

Eläinrasvalla on siis veren kolesteroliarvoja parantava vaikutus.

HDL-kolesterolin ja kokonaiskolesterolin suhdetta pidetään merkittävämpänä sydän- ja verisuonitautien riskitekijänä kuin pelkkää kokonaiskolesterolia tai LDL-kolesterolia.

Tämän :)

En tiä mitä yritit noilla tyydyttyneisyysjakaumilla sanoa mutta ohan se nyt ihan eri laatua rypsiöljyllä, joka finelin mukaan menee näin: Rypsiöljyn jakauma: 6.3, 60.6, 30.6. Kukaan ei ole väittänyt etteikö kalaöljyt olisi terveellisiä.

Tämän yritin sanoa,

Kaikki luonnolliset rasvat - myös eläinrasvat - ovat tyydyttyneen ja tyydyttymättömän rasvan yhdistelmiä. Tyydyttynyt rasva vaikuttaa neutraalisti hyvän HDL-kolesterolin ja kokonaiskolesterolin suhteeseen. Tyydyttymätön rasva puolestaan parantaa tuota suhdetta.

Eläinrasvalla on siis veren kolesteroliarvoja parantava vaikutus.

HDL-kolesterolin ja kokonaiskolesterolin suhdetta pidetään merkittävämpänä sydän- ja verisuonitautien riskitekijänä kuin pelkkää kokonaiskolesterolia tai LDL-kolesterolia.

Ja mikälie paradoksi kuulostaa just tyypilliseltä hapatukselta. Miten selität esimerkiksi itäkarjalaprojektin ja finriskin tulokset missä nimenomaan saatiin erittäin myönteisiä tuloksia kun kovia eläinrasvoja saatiin laskettua? Ohan se nyt eri asias muutenkin tempasta jotain yksittäisiä lukuja ja luulla sitten että niillä on joku suora ja yksinomaan ainoa korrelaatio sairauksiin. Ratkasee esim se muukin ravinto (sokeri, alko ym) ja perimä näitä juttuja.

POHJOIS-karjala projekti ilmeisesti ? Joku pitää sitäkin vielä huippuna :D

Jos englanti sujuu niin, http://ije.oxfordjournals.org/cgi/content/full/30/6/1496

Tässä on mielenkiintoinen käppyrä kanssa aiheesta :)

http://ije.oxfordjournals.org/cgi/content-nw/full/30/2/201/F1

Eli vähennystä EI suinkaan on pelkästään pohjois-karjalassa :D :worship:

Ps. Rypsiöljy ei ole hyvää kamaa, mieluusti oliiviöljyä naamaan...

No sehän tässä on ongelmana kun sua ei kiinnosta faktat.

Ei, vaan ongelma on se että et ole vielä sellaisia esittänyt vaan pastennut jotain pseudotieteellistä ja populistista paskaa.

Coca-Colan juominen ja täysjyvä leivän syöminen ovat sokerikuormiltaan samanlaiset noissa mittasuhteissa mitä esitin. Sitä sä et voi kiistää vaikka seisoisit päälläs.

Oonko väittäny että leipää pitäs syödä? :eek:

Toisekseen, mustaan sulle tuolta yhen pikkukohan joka on AIKA tärkeä...
Oho, menikö pieleen :(low fat, high fibre)

Et vaan tajua? Pointti oli ettei ne nyt jumalauta syö nykyisten suositusten mukaan vaan ylitse sen ja vieläpä sokeria ja rasvaa. En missään vaihees ole ottanu kantaa mistä ne hiilarit pitäis saada. Lisäks vaikka tossa artikkelissa ei hiilarimääristä puhuttu niin kyllä alkukantases ruokavalios, makeissa hedelmissä ja hunajassa melko paljon hiilareita on suhteessa kokonaisenergiaan, joka jää varsin pieneksi.

Meeppäs nyt tutkimaan pasta,leivän,kaurapuuron gi/gk lukuja ja tule sitten puhumaan lisää. Ehkä sen jälkeen ymmärrät asian sokerikuorma. Mun mielestä noi edelliset esimerkit kyllä tajus jo maallikkokin.
Kerron mulle sun paremmat lähteet hiilareille (ps. käy tarkistaan tosiaan noita gi/gk-lukuja ennenkun möläytät mitään!) ? :)

öö..marjat, hedelmät, kasvikset? Olenko puhunut jotain pastasta, leivästä, kaurapuurosta? Meneekö sulla jo henkilötkin sekaisin?

Ei, vaan ongelma on se että et ole vielä sellaisia esittänyt vaan pastennut jotain pseudotieteellistä ja populistista paskaa

Kerros ihmeessä miten noi vertaukset oli vääriä ?

Odotan mielenkiinnolla :D

t vaan tajua? Pointti oli ettei ne nyt jumalauta syö nykyisten suositusten mukaan vaan ylitse sen ja vieläpä sokeria ja rasvaa.

Eli hiilareita...Sehän mun pointti onkin :D

En missään vaihees ole ottanu kantaa mistä ne hiilarit pitäis saada. Lisäks vaikka tossa artikkelissa ei hiilarimääristä puhuttu niin kyllä alkukantases ruokavalios, makeissa hedelmissä ja hunajassa melko paljon hiilareita on suhteessa kokonaisenergiaan, joka jää varsin pieneksi.

Itseasiassa luonnossa olevissa hedelmissä on vähemmän hiilaria kuin meille tuotavissa jalostetuissa versioissa, näin olen muistaakseni lukenut.

Kenties heität meille jotain prosentteja esiin ? Pohdiskellaan asiaa sit lisää.

öö..marjat, hedelmät, kasvikset? Olenko puhunut jotain pastasta, leivästä, kaurapuurosta? Meneekö sulla jo henkilötkin sekaisin?

No sähän kuullostat karppaajalta :)

Pointti oli siinä, että mä kritisoin ravintosuosituksia eli hiilaria päivässä 50-60%...Sitä ei varmaan kukaan usko, että joku ottais ton määrän kasviksista ja marjoista :D Eikös se ravintosuositus sano, että puoli kiloa marjoja&kasviksia päivässä ? Sillä ei täyty kyllä 50-60% ;)

Hedelmistä tosin vielä,

Hedelmät lihottavat

Runsaasti hedelmiä syövää uhkaa varsinkin keskivartalolihavuus.

Asia käy ilmi uudesta tutkimuksesta, joka esiteltiin yhdysvaltalaisessa Journal of Clinical Investigation -lehdessä.

Lihottavan vaikutuksen taustalla on fruktoosi, jota on hedelmissä hyvin paljon. Tutkimuksen mukaan se kasvattaa helposti varsinkin vatsanseutua.

Lisäksi fruktoosi aiheuttaa elimistössä muun muassa insuliinitason nousuja, mikä puolestaan pitää yllä rasvan muodostumista.

Hätkähdyttävä tutkimustulos levisi nopeasti tiedotusvälineissä eri maissa.

Se sai asiantuntijat epäilemään, pitäisikö ylenmääräisestä hedelmien ja vihannesten suosittelusta luopua.

- Tämän uuden tutkimuksen jälkeen on todella pohdittava uudelleen, onko hedelmien syöminen sittenkään hyväksi, ylikääkäri Christer Enkvis kirjoitti ruotsalaisessa Dagens Nyheter -lehdessä.

http://www.iltalehti.fi/terveys/200905039518981_tr.shtml

En kyllä tajua miten tohon vihannekset vedettiin mukaan :(

HEP, mainittu hiilari&insuliini!

:)

Ps, Toi ei sitten tarkoittanut etteikö hedelmiä sais vetää yhtään :D

No jos kannatan VHH:ta niin hetkinen, nyt mietitään yhessä mikä se vois olla. Hmmmm....

Nyt keksin, se on varmaankin se joka on VHH:N suositus. Tadaa :D

Montakohan tämä linkki on ollut esillä mistä ne arvot selviää, http://fi.wikipedia.org/wiki/Vähähiilihydraattinen_ruokavalio

Oikei jos et tuolta ite niitä löydä niin voin kertoa tässä,

Ravintoaine Suositus Käytäntö VHH
Rasvat 30 % 32-35 % 30-70 %
Proteiinit 10-20 % 16,4 % 10-20 %
Hiilihydraatti 50-60 % 45-50 % 10-40 %
Loppu sun pitää sitten kokeilla ite.

Selviskö ?

Taisit nyt ymmärtää väärin, en nimittäin kysyny sulta mitä jakaumaa kannatat, vaan kommentoin täysin sun tapaan pyytää Risumiestä selittämään ravintojakauma hänen linkkinsä takana vaikka koko ketjun ajan olet itse linkittänyt monta eri sivustoa ja kun on pyydetty samalla tavalla että selittäisit mitä tuhannesta viidestä sadasta asiasta linkin takana tarkotit niin olet sanonu että "en jaksa".

risumies sanoi:
Ja mitä itse tulee suositeltua asiakkailleni joiden kanssa ruokajuttuja katsellaan, niin tuossapa tuo pääpiirteittäin on aika hyvässä paketissa kun vilkasee tuon "Harvardin-kolmion", eli tuon:

http://www.mdd.fi/Pages/ravinto.html
Wallace sanoi:
Kerroppas ihan prosentteina se jakauma mitä suosittelet. Se mun mielestä oleellisempaa.

Niin ja mitä se kertoo :D Sotii sua vastaan itseasiassa se tutkimus :D

:anssi:

POHJOIS-karjala projekti ilmeisesti ? Joku pitää sitäkin vielä huippuna :D
Jos englanti sujuu niin, http://ije.oxfordjournals.org/cgi/content/full/30/6/1496
Tässä on mielenkiintoinen käppyrä kanssa aiheesta :)
http://ije.oxfordjournals.org/cgi/content-nw/full/30/2/201/F1
Eli vähennystä EI suinkaan on pelkästään pohjois-karjalassa :D :worship:

Joo pahoittelen ilmansuunta lapsusta, mutta eihän tuo sodi millaan lailla tuloksia vastaan, esimerkiksi tuloksia on analysoitu (Lääkärilehti 1993;48(31):3017 Pekka Puska, Erkki Vartiainen, Jaakko Tuomilehto, Pekka Jousilahti, Heikki Korhonen, Markku Tamminen ja Aulikki Nissinen):

Tulokset osoittavat sydän- ja verisuonitautien riskitekijöiden muutokset vertailukelpoisten tutkimusten perusteella Itä-Suomessa viimeksi kuluneiden 20 vuoden aikana, Länsi-Suomessa viimeksi kuluneiden 10 vuoden aikana sekä myös riskitekijätason Helsingin ja Vantaan alueella vuonna 1992.

Mittausmenetelmät on pyritty pitämään mahdollisimman samankaltaisina. Kolesterolin määritysmenetelmässä tapahtuneen eron vaikutus on huomioitu. Verenpainemittauksessa käytettiin vuosina 1972 ja 1977 lyhyempää mansettia (23 cm) kuin myöhemmissä (42 cm). Tämä on todennäköisesti aiheuttanut vähäistä tason laskua vuosien 1977 ja 1982 välillä. Muuten mittausmenetelmät ovat olleet mahdollisimman samanlaiset.

Mittausten standardointiin kiinnitettiin erityistä huomiota, ja kullakin tutkimuskerralla pyrittiin kaikki mahdolliset erot alueiden välillä eliminoimaan mm. kierrättämällä tutkimushenkilöstöä eri alueiden välillä. Koska tutkimusjakson ikärakenteet eri alueilla ja tutkimuskerroilla vaihtelivat vain vähän, ei ikävakiointi vaikuttanut tuloksiin juuri lainkaan. Sen vuoksi tulokset esitetään taulukoissa vakioimattomina.

Tulokset osoittavat, että kuluneiden 20 vuoden aikana riskitekijämuutokset Itä-Suomessa ovat olleet erittäin suuria. Erityisen suuria ne olivat Pohjois-Karjalan miehillä vuosina 1972–77 ja uudelleen vuosina 1987–92. Muutokset Kuopion läänissä ovat ensimmäistä viisivuotiskautta lukuun ottamatta olleet samaa suuruusluokkaa. Muutokset Lounais-Suomen tutkimusalueella viimeksi kuluneiden kymmenen vuoden aikana ovat olleet vähäisempiä.

Viimeksi kuluneiden viiden vuoden aikana erityisesti seerumin kolesterolin lasku on ollut erityisen huomattavaa. Tämän havainnon taustaa on pohdittu kolesterolimuutosten ennakkotietoja koskeneessa artikkelissa (11). Myös verenpainetasossa on viimeksi kuluneiden viiden vuoden aikana tapahtunut selvää myönteistä muutosta–ehkä hieman yllättäen. Tämä saattaa ainakin osittain olla seurausta samoista ruokavaliomuutoksista, jotka ovat vaikuttaneet veren kolesterolitasoon. Ruokavaliolla tehdyt kokeelliset tutkimukset Pohjois-Karjalassa tukevat käsitystä, että ravintorasvojen laadun muutos vaikuttaa verenpainetasoon (12).

Havaitut myönteiset riskitekijämuutokset sopivat hyvin yhteen sepelvaltimotautikuolleisuuden vähenemistä koskevien tietojen kanssa (13). Seuraavat vuodet tulevat osoittamaan, tasoittuvatko alueiden väliset sairastuvuuserot, kuten riskitekijämuutokset voisivat antaa odottaa.

Vuonna 1992 eri alueiden väliset erot ovat kiintoisat: Miesten tupakointi oli vähäisintä Pohjois-Karjalassa ja yleisintä Lounais-Suomessa. Naisten tupakointi oli vähäisintä Pohjois-Karjalassa ja selvästi yleisintä Helsingin ja Vantaan alueella. Seerumin kolesterolitaso oli Itä-Suomessa suunnilleen sama kuin Lounais-Suomessa, mutta jonkin verran korkeampi kuin Helsingin ja Vantaan alueella. Systolisen verenpaineen taso oli Itä-Suomessa myös hieman korkeampi kuin Lounais-Suomessa ja varsinkin Helsingin-Vantaan-alueella. Diastolisen verenpaineen taso sen sijaan oli sekä miehillä että naisilla vuonna 1992 hieman matalampi Itä-Suomessa kuin Lounais-Suomessa ja Helsingin ja Vantaan alueella.

Kehitys on ollut myönteistä kaikilla alueilla. Pohjois-Karjalassa jatkuva projektityö on mitä ilmeisimmin myötävaikuttanut riskitekijöiden laskun pysyvyyteen. Ruokavaliomuutoksia koskevat innovaatiot näkyvät selvimmin pääkaupunkiseudulla erityisesti naisten muuta maata alhaisempana kolesterolitasona. Toisaalta tupakointi on huolestuttavan yleistä pääkaupunkiseudun naisten parissa.

Myönteisestä riskitekijäkehityksestä huolimatta suomalaisten sydän- ja verisuonitautien riskitekijätaso, kuten myös sydäntautikuolleisuus, on kansainvälisissä vertailuissa edelleen varsin korkea (14). Sekä seerumin kolesterolitaso että verenpainetaso ovat maassamme kansainvälisisesti arvioiden vielä huomattavan korkeat (15). Vaikka suomalaisten tupakointitilanne on kansainvälisissä vertailuissa tyydyttävä, vielä yli 30 prosenttia miehistä ja yli 20 prosenttia naisista polttaa. Tämä aiheuttaa tälle väestöryhmälle huomattavan lisäriskin.

Koska sydän- ja verisuonitaudit ovat edelleen suomalaisten ylivoimaisesti tärkein kuolinsyy ja tärkeä työkyvyttömyyden aiheuttaja ja niiden yleisyys kansainvälisissä vertailuissa on edelleen erittäin suuri, on myös tulevien vuosien kansanterveystilanne Suomessa olennaisesti riippuvainen siitä, missä määrin riskitekijämuutokset jatkuvat myös tulevina vuosina. Myönteiseen kehitykseen on olemassa hyviä edellytyksiä. Toisaalta kehitys ei jatku itsestään, kuten 1980-luvun puolivälin kokemukset osoittivat.

---
Laitetaan vielä samaiseen liittyen toinen hyvä teksti, joskin se on arvio kirjasta joka ehkä sunkin kannattaa lukaista (Voiton vei voiton. Sata puheenvuoroa. Martti J. Karvonen ja Ritva Vuokila.):
Rasvasodan kaikuja
Lääkärilehti
2000;55(31):3026
Antti Aro

Suomalaisten sepelvaltimotautikuolleisuuden väheneminen on viime aikojen menestystarinoita, ja monet henkilöt ja tahot ovat tarjoutuneet jakamaan kunniaa sen toteutumisesta. Suomen mallista ollaan myös halukkaita oppimaan monessa sydäntautiongelman kanssa painiskelevassa maassa. Tällaisessa tilanteessa on hauskaa ja hyödyllistä pysähtyä muistelemaan, miten kaikki alkoikaan, ja oliko menestys sittenkään niin itsestään selvää, miltä se tänä päivänä näyttää.

Voiton vei voiton on kokoelma tieteellisestä kirjallisuudesta ja mediasta koottuja katkelmia toisaalta ravinnon rasvojen ja sepelvaltimotaudin yhteyksiä koskevan tietämyksen kehityksestä, toisaalta tämän synnyttämistä mielipiteistä ja reaktioista matkan varrelta viisikymmenluvulta nykyaikaan. Rasvasodan monet yksityiskohdat ovat vielä monien muistissa, mutta oli yllätys palauttaa mieliin se, miten aikaisin, jo 1950-luvun puolivälissä, Martti J. Karvonen työtovereineen oli aktiivisesti käymässä ongelman kimppuun sittemmin alan klassikoiksi muodostuneissa mielisairaalatutkimuksessa ja Seitsemän maan tutkimuksen osaksi kasvaneessa Itä-Länsi-tutkimuksessa. Todisteketju tyydyttyneen rasvan, seerumin kolesterolin ja sepelvaltimotaudin syy-yhteydestä onnistuttiin pala palalta rakentamaan, mutta hommaan kului kolmisenkymmentä vuotta.

Tänä aikana vastapuoli, erityisesti meijeriteollisuuden lippulaiva Valio, ja monet todistamaan kutsutut tai nousseet epäilijät, puolustivat pahimmaksi syntipukiksi leimattuja voita ja maitorasvaa joko kaupallisin tarkoitusperin tai luontaisiin epäluuloihin perustuen. Tietämyksen ja sen herättämien kaikujen vastakkaisasetelma kulminoitui 1988 Valion lehti-ilmoitukseen, jossa kolesterolihypoteesi vielä kerran yritettiin kumota ja joka johti osuusliikkeen tieteellisen neuvottelukunnan toiminnan tylyyn lopettamiseen. Samoihin aikoihin julkaistut Valtion ravitsemusneuvottelukunnan laajapohjaisesti hyväksytyt suositukset saivat sitten aikaan pehmeän rasvan käytön ja vähärasvaisten vaihtoehtojen leviämisen joukkoruokailuun aina puolustusvoimia myöten.

Kirjan lainaukset ovat runsaasta aineistosta valittuja lyhyitä haarukkapaloja, jotka kuitenkin havainnollisesti kuvastavat kahden kilpailevan linjan läpikäymää kehitystä ja vuorovaikutusta. Vaikka kirjassa nimestä alkaen tehdään lukijalle selväksi, ketkä olivat oikeassa, ei siinä ole sopimatonta jälkiviisautta, vahingonilosta puhumattakaan. Lopuksi esitetään hyvinkin sovinnollinen ja ymmärtävä synteesi, jossa todetaan sydäntautikuolleisuuden vähenemisen ja väestön keski-iän kasvamisen koituvan molempien osapuolien hyödyksi. Vaikka vastarinnan sitkeys onkin turhauttanut tutkijoita ja kehitys on varmasti ajoittain tuntunut tuskastuttavan hitaalta, voi retrospektroskoopilla asiaa tarkastellen kuitenkin vain ihmetellä sitä, miten nopeasti ja voimakkaasti sepelvaltimotautikuolleisuus on keski-ikäisessä suomalaisväestössä vaihdellut: ensin nopea nousu yli kaksinkertaiseksi 1950-luvulla ja 1960-luvun alkupuolella ja sitten jokseenkin yhtä nopea, yli kahden kolmanneksen lasku viimeisten 30 vuoden aikana.

Kiista voin ja margariinin paremmuudesta on tavallaan historiaa nykyaikana, jolloin rintamalinja (jos sellainen halutaan nähdä) kulkee pikemminkin kasviöljyjen ja kiinteiden rasvojen välissä. Suomalaisen ruokavalion monipuolistuttua ja rasvasodan tomun laskeuduttua joudutaankin miettimään, miten maitotuotteisiin ja niiden rasvaan nykyisin pitäisi suhtautua. Kirjan sivulla 83 siteerataan 1983 Helsingissä vieraillutta saksalaista professori Renneriä, jonka käsitykset ravinnon rasvojen merkityksestä olivat kovin nihilistiset mutta joka lopuksi antoi tulevaisuuteen hyvin osuvan elämänohjeen syödä monipuolista ruokaa kohtuullisesti, pitää paino kurissa ja nauttia ruoasta.

Alkuperäiskansojen ruokavaliot

Hammaslääkäri Weston A. Price kiersi maailmaa tutkimassa eristyksissä asuvia kansoja ja heidän ravitsemustaan. Price tutki neljäätoista erilaista perinteistä ruokavaliota, jotka poikkesivat toisistaan suuresti. Jotkut perustuivat kalaruokiin, toiset kotieläimiin, muutamat riistaan ja eräät maitotuotteisiin. Jotkut ruokavaliot eivät sisältäneet juuri lainkaan kasviksia, kun taas toisissa syötiin monenlaisia marjoja ja hedelmiä, kasviksia, viljaa ja palkokasveja. Toiset heimot söivät suuren osan ravinnostaan raakana (myös lihan), toiset kypsensivät useimmat ruoat.

Yhteistä näille ruokavalioille oli se, etteivät ne sisältäneet lainkaan ravinteettomia ja jalostettuja ruokia, ja niissä kaikissa syötiin eläinperäisiä tuotteita ja jonkin verran suolaa. Säilöntämenetelmiä olivat kuivaaminen, suolaaminen ja käymismenetelmät. Yhteistä oli myös se, että ruokavalio tarjosi lähes täydellisen suojan hammaskariesta ja sairauksia vastaan.

http://journeytoforever.org/farm_library/price/pricetoc.html

Mira82 luitko yhtään tätä vastinetta, se oli JUST Puskalle osotettu :)

http://ije.oxfordjournals.org/cgi/content/full/30/6/1496

Yleisradio käsitteli 6.8.2008 A-studiossa Pohjois-Karjala-projektia. Parhaimpaan katseluaikaan tutkimusprofessori Kari Salminen ja filosofian tohtori Christer Sundqvist tulivat olohuoneisiinne. He pitivät Pohjois-Karjala-projektin löydöksiä jokseenkin hämärinä. Suomen Akatemian johtaja Mikael Fogelholm myötäili jossain määrin tätä käsitystä hyvin varovaiseen sävyyn ja pääjohtaja Pekka Puska oli edelleen hyvin varma projektin menestyksestä.

http://sundqvist.blogspot.com/2008/08/pohjois-karjala-projekti-keskustelu.html

10 pojoa + papukaijamerkki sille joka löytää ton videon :(

Pontti siis, että toi pohjois-karjala projekti ei ole todellakaan ole mikään läpihuuto juttu vaan sitä kritisoidaan runsaasti :D

Samat suositukset, joilla Pohjois-Karjalan asukkaiden elämäntaparemonttia ohjattiin, ovat voimassa yhä edelleen: vähemmän rasvaa, ennenkaikkea vähemmän tyydyttynyttä rasvaa. Tätä näkemystä ei haluta tarkistaa, tai paremminkin, erehdyksiä ei haluta myöntää, ja sen vuoksi kritiikki esim. Pohjois-Karjala -projektia kohtaan ei ole saanut sellaista julkisuushuomiota kuin se ansaitsisi. Päinvastoin: esim. Uffe Ravnskovin kirja kolesterolimyytistä poltettiin Suomen TV:ssä juhlavin menoin. Tämä kirja on ainoa, jossa on systemaattisesti käyty läpi erityisesti 1900-luvun jälkipuolella tehtyä kolesterolitutkimusta. Siinä on varsin vakuuttavin perustein osoitettu että tutkimustulokset eivät tue virallisia suosituksia, ja että eräissä tapauksissa niitä on suorastaan vääristelty. Kirjassa osoitettiin myös Pohjois-Karjala -projektin väitetty menestys myytiksi. Ravnskovin mukaan kolesterolimyytti onkin "1900-luvun suurin tieteellinen huijaus".

Koko vähärasvaisuuden teoriaa ei ole koskaan osoitettu oikeaksi. P.Puskan johdolla tehty Pohjois-Karjalatutkimus sisältää monia metodologisia virheitä joita on kritisoitu ulkomailla. Suomessakin asiaa ovat kritisoineet osa tutkimukseen osallistuneista. Se että asia elää edelleen johtuu enemmänkin politiikasta ja tutkimusen rahoittaneiden tahojen intresseistä kuin totuudesta.

A.Heikkilä, http://www.ravitsemusjaterveys.fi/heikkila-vastaa-voutilaiselle.html

Kolesterolimyytti murtuu USA:ssa
http://olliherrala.blogit.kauppalehti.fi/2008/01/21/kolesterolimyytti-murtuu-usassa/

Uffe Ravnskov: KOLESTEROLIMYYTTI

Meille on vuosikymmenet opetettu, että ravinnon rasva lisää veren kolesterolipitoisuutta, kovettaa verisuonet ja aiheuttaa sepelvaltimotaudin.

Emme oikein enää tiedosta, ettei kolesteroli ole tappava myrkky vaan soluille elintärkeä aine, jota oma elimistömme tuottaa. Tosiasiassa ravinnon vaikutus kolesteroliarvoihin on varsin vähäinen, mutta veren kolesterolipitoisuuden pudottaminen väkisin voi tehdä ihmisestä aggressiivisen ja itsetuhoisen.

Pahamaineisten tyydyttyneiden eläinrasvojen ja sepelvaltimotaudin välillä ei ole osoitettu selvää syy-yhteyttä. Sen sijaan monityydyttämättömät rasvahapot, joiden väitetään ehkäisevän sydänkohtauksia, aiheuttavat koe-eläimille tulehduksia ja syöpää. Sitä paitsi niiden liikakäytön on todettu altistavan valtimonkovettumataudille.

Tanskalaissyntyinen, Ruotsissa työskentelevä lääketieteen tohtori Uffe Ravnskov on perehtynyt huolellisesti rasvateoriaksi nimittämänsä käsityksen syntyyn ja sisältöön samoin kuin laajaan kansainväliseen tutkimusaineistoon, jonka perusteella hän osoittaa kolesterolimyytin toisensa jälkeen perättömäksi.

Tutkijoita, lääkäreitä, lääketehtaita ja elintarviketeollisuutta vaurastuttaneelta kolesterolikampanjalta puuttuu vankka tieteellinen pohja.

Uusimpien tutkimusten valossa on päinvastoin yhä ilmeisempää, että terveellisin ruokavalio ihmiselle on se, jota hänen esi-isänsä ovat kautta aikojen noudattaneet.

Kirjallaan tohtori Ravnskov pyrkii antamaan lukijoilleen puolueetonta tutkimustietoa ja tekemään lopun kolesterolin terveysvaaroihin liittyvästä hysteriasta. Hänen mukaansa se on paitsi turhaa myös suorastaan vahingollista, sillä alhaista kolesterolitasoa tavoittelevalla lääkehoidolla on pahoja haittavaikutuksia.

http://www.rasalas.fi/kirja.php?id=45

Täytyy kyllä lainata toi kirja :)

Kolesteroli – uutta tietoa

http://www.biovita.fi/uusi/articles.php?lang=fi&id=164

Vielä Heikkilä kolesterolista,

http://anttiheikkila.com/index.php?id=6&sivu=5

PS. Oon illan pois, toivottavasti ei tuu ikävä ;)

Mira82 luitko yhtään tätä vastinetta, se oli JUST Puskalle osotettu :)

Ei se silti kumoa sitä faktaa etteikö eläinrasvojen käytön väheneminen olis yhteydessä myös terveyden lisääntymiseen eri mittareilla mitattuna.

http://sundqvist.blogspot.com/2008/08/pohjois-karjala-projekti-keskustelu.html
10 pojoa + papukaijamerkki sille joka löytää ton videon :(
Pontti siis, että toi pohjois-karjala projekti ei ole todellakaan ole mikään läpihuuto juttu vaan sitä kritisoidaan runsaasti :D

No ken tietää, ohan siitä yli 30 vuotta aikaa, mut lienee kuitenkin selvää että kun eläinrasvojen käyttö väheni niin samalla laski myös kardiovaskulaarisairauksien insidenssi. Jokatapaukses olet siis heikkilän kans samaa mieltä että eläinrasva on hyvää ja kolesterolilääkkeet turhia?

miksi ei voisi käyttää 5min vaikkapa kaivamalla yhden esimerkin ensin "virallisesta totuudesta" ja pätkän kritiikistä sitä kohtaan?

toistetaas vielä kerran jos olet noin hidas:
mua ei vittuakaan kiinnosta lukea viidennen osapuolen kirjoittamia linkkejä kuudennen osapuolen tutkimustuloksista jos tässä ketjussa keskustelijan panos on tyyliin "joo tsaipa tsaipa tsäkädää www.hallitusonfasistisika.com".

Linkki Käypä hoito -suosituksiin on annettu (=virallinen totuus), samoin asiasta vallitsevaan keskusteluun, johon kuuluu myös kritiikkiä. Joten mistä pääpanta puristaa? Siitäkö, että sä et vieläkään ymmärrä lukemaasi ja osaa hahmottaa kokonaisuuksia? Oma panokseni totta tosiaan oli se, että halusin tuoda esiin maailmalla vallitsevaa tilannetta ja jos asia kiinnostaa lyhyttä kuvausta enemmän, eteenpäin on mahdollisuus mennä tarjoamani linkin kautta.
Tällaisilla keskustelupalstoilla on tapana, että asioita käsitellään monesta näkökulmasta ja usein asian vierestäkin. Koko keskusteluhan ei käsittele vain A. Heikkilän haastattelua. Jos olet noin fanaattinen tarkan otsikoinnin kannattaja, niin mitä sä täällä teet, perusta oma ketju, missä voit itkeä maailman pahuutta ja keskustelujen rönsyilyä. Käytä sitten siellä aikasi purnaamiseen, kuinka väärin on, kun ei laiteta ihan kaikkeen suoraa linkkiä, vaan hiiren vasenta painiketta voi joutua painamaan useamman kuin yhden kerran, vaikkei oikeasti kiinnostakaan.

Anteeksi kuule kauhian paljon, mulla on kolme työpaikkaa, en ehdi roikkua koko aikaa Pakkiksella päivittämässä tätäkään keskustelua. Jos viittaat näennäistieteellä esim. linkittämiini Harvardin suosituksiin, niin kehoitan vahvasti sinua perehtymään ympärilläsi olevaan maailmaan. Toisaalta, jos itse olet niin hidas, ettet lukunopeutesi takia ehdi perehtyä keskusteluun, josta asiaa käydään, niin ehkä olisi parempi tyytyä siihen Pupu Tupunaan. En myöskään ehdi lukemaan sinulle kaikkea ääneen, edes iltasadunomaisesti. Pieni omatoimisuus kannattaa, varsinkin, jos yrität keskustella samasta asiasta. Myös matematiikan taidoissasi tuntuu olevan parantamisen varaa, ihan peruslaskutoimituksista alkaen.

Ja tieteenfilosofiasta olet luultavasti täysin väärä henkilö luennoimaan, lähinnä tulee mieleen henkilö, jolla on max. 2-3 lukuvuotta takana jossain korkeakoulussa, ja nyt yritetään päteä tiedekunnan yhteisten opintojen annilla silmät kiiluen:D

Linkki Käypä hoito -suosituksiin on annettu (=virallinen totuus), samoin asiasta vallitsevaan keskusteluun, johon kuuluu myös kritiikkiä. Joten mistä pääpanta puristaa? Siitäkö, että sä et vieläkään ymmärrä lukemaasi ja osaa hahmottaa kokonaisuuksia? Oma panokseni totta tosiaan oli se, että halusin tuoda esiin maailmalla vallitsevaa tilannetta ja jos asia kiinnostaa lyhyttä kuvausta enemmän, eteenpäin on mahdollisuus mennä tarjoamani linkin kautta.
Tällaisilla keskustelupalstoilla on tapana, että asioita käsitellään monesta näkökulmasta ja usein asian vierestäkin. Koko keskusteluhan ei käsittele vain A. Heikkilän haastattelua. Jos olet noin fanaattinen tarkan otsikoinnin kannattaja, niin mitä sä täällä teet, perusta oma ketju, missä voit itkeä maailman pahuutta ja keskustelujen rönsyilyä. Käytä sitten siellä aikasi purnaamiseen, kuinka väärin on, kun ei laiteta ihan kaikkeen suoraa linkkiä, vaan hiiren vasenta painiketta voi joutua painamaan useamman kuin yhden kerran, vaikkei oikeasti kiinnostakaan.

Anteeksi kuule kauhian paljon, mulla on kolme työpaikkaa, en ehdi roikkua koko aikaa Pakkiksella päivittämässä tätäkään keskustelua. Jos viittaat näennäistieteellä esim. linkittämiini Harvardin suosituksiin, niin kehoitan vahvasti sinua perehtymään ympärilläsi olevaan maailmaan. Toisaalta, jos itse olet niin hidas, ettet lukunopeutesi takia ehdi perehtyä keskusteluun, josta asiaa käydään, niin ehkä olisi parempi tyytyä siihen Pupu Tupunaan. En myöskään ehdi lukemaan sinulle kaikkea ääneen, edes iltasadunomaisesti. Pieni omatoimisuus kannattaa, varsinkin, jos yrität keskustella samasta asiasta. Myös matematiikan taidoissasi tuntuu olevan parantamisen varaa, ihan peruslaskutoimituksista alkaen.

Ja tieteenfilosofiasta olet luultavasti täysin väärä henkilö luennoimaan, lähinnä tulee mieleen henkilö, jolla on max. 2-3 lukuvuotta takana jossain korkeakoulussa, ja nyt yritetään päteä tiedekunnan yhteisten opintojen annilla silmät kiiluen:D
haha :D

annoin esimerkin siitä miksi kenkä puristaa. 2kpl omia sanoja plus 2 kpl linkkejä ilman sen kummempia perusteluja. ei mua kiinnosta lukea sun linkkejäsi läpi. jos referoisit ne lyhyesti, saattaisin ehkä jopa perehtyä niihin paremmin. mutta pelkkä "lue tämä: www.turhaatietoaynnämuuta-pituusnoinsataa4sivua.fi" ei mikään hirveän hieno argumentti ole. tuntuu aina että kaivatte noi linkit taktiikalla hakusana googleen -> pikainen esikatselu -> linkki vastaukseksi johonkin kysymykseen.

jos ei ole aikaa, niin voi säästää sen lyhyenkin hetken ja jättää koko postauksen kirjoittamatta.

kivasti näköjään osaat kertoa mun matematiikan taidoista. sanotaanko vaikka että mahtavaa tsykologista profilointia ..not

linkit eivät viitanneet mitenkään mihinkään tämän keskustelun aiheisiin, olivat esimerkkinä siitä millaista argumentointia itse harrastat.

eli haista vittu :david: ja säästä aikasi työntekoon niin ei tartte täällä roikkua. ei muuten mutta kun pitää mennä aina henkilökohtaisuuksiin. kertoo aina siitä kuinka paljon oikeasti on asiaa aiheesta...

Meikää hämmentää tämä koko jupakka. :( Mitenkä sitä nyt sitten pitäisi syödä.
kokeile vähän erilaisia ruokavalioita ja se joka itsellesi sopii parhaiten kannattaa lopulta valita noudatettavaksi. näin pähkinänkuoressa.

kokeile vähän erilaisia ruokavalioita ja se joka itsellesi sopii parhaiten kannattaa lopulta valita noudatettavaksi. näin pähkinänkuoressa.

Niin, eihän sitä tarvitse viikossa päättää että näin syön koko elämäni. Täytyy vaan testailla pikkuhiljaa erilaista ja noudattaa parhaimman tuntusta, varmaankin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom