Antti Heikkilän TV-haastattelu!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Wallace
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Olet esittänyt aina väitteen ja mä olen pistänyt tutkimuksen sitä vastaan-->olet lopettanut aiheesta puhumisen :D
aaa ok. luulet siis pistäväsi tutkimuksia? eipä ole vielä yhtään tullut vastaan. sellainen vinkki että tutkimusten linkit alkavat esim: "http://www.ncbi.nlm.nih.gov/" ja tutkimusten tulkinta alkaa esimerkiksi http://www.ravintoterveysymhörhöily.fi

e: ja koska kommenttisi ovat tyyliin "katso www.paskapuhettamukamasterveydestä.fi" ja thäts it niin miksiköhän lopetan puhumisen...

ee: miks hitossa mä jauhan tästä? nyt lainaukset keskustelusta jossa näkyy kaikki mun väitteet ja perässä sun argumentti joka kumoaa ne kaikkien näkyville keskitetysti niin jatketaan tästä aiheesta.

OT! (mitä se ny tässä ketjussa sitten meinaakaan enää...)

Kerroppa Wallace, mistä kumpuaa kaikki tämä into ja mielenkiinto väitellä tästä asiasta päivästä toiseen linkitelleen jatkuvasti samoja linkkejä uudelleen ja uudelleen? Missiona kansanterveyden kohentaminen, ylipaino ongelman suomesta poistaminen vai jokin ihan muu? Foliohattu päässä voisi kuvitella jo, että sulla on Heikkilän kanssa jonnin sortin mainostusdiili nuista kirjoista jopa. No, ehkei kuiteskaan...

Ja tuohon linkittelyyn... Eihän siinä tietenkään mitään vikaa ole, että linkittää jotain väitteensä tueksi, mutta mulla on vahva tunne siitä, että lähdekriittisimpien lukijoiden keskuudessa nuo sun linkit ei herätä sitä luottamusta juurikaan. Kuten jo aiemmin pyydetty, niin pistä nuille sun väitteille tueksi enempi vaikkapa nuita PubMedin linkkejä. Niistä kriittisimmätkin ovat tyytyäisiä ja kukaties jaksavat keskittyä niiden sisältöönkin paremmin kuin nuiden... -hmmmm- ...ei niin luotettavien sivustojen sijaan.

Ja juu, oma mielipiteeni toki on, että aikasta lailla turhia nuo hiilarit suurimmalle osalle on niissä määrin mitä niitä nyt syödään, mutta varsinaista myrkkyä en ruisleivästä ja muista kokojyvä tuotteistakaan olisi tekemässä. En usko että kovinkaan moni on niitä syömällä itsensä sairastuttanut elintasosairauksiin ym., vaan kyllä enempi syynä on tuo pikaruokala/eines ruokailun yleistyminen ja limupullojen/karkkipussien koon kasvaminen.

Ja mitä itse tulee suositeltua asiakkailleni joiden kanssa ruokajuttuja katsellaan, niin tuossapa tuo pääpiirteittäin on aika hyvässä paketissa kun vilkasee tuon "Harvardin-kolmion", eli tuon:

http://www.mdd.fi/Pages/ravinto.html

Kyllä tuossakin on kaikki pitkälle jalosteltu hiilari karsittu vähiin, mutta ei suinkaan olla tekemässä kaikista viljatuotteista myrkkyjä tai muuten haitallisia aineksia osana ruokavaliota. Tosin tuossakin on nuo eläinrasvat (tai ainakin voi) pistetty tuonne ylös, mutta ehkäpä sillä on tarkoitus vain meinata sitä, ettei sitä ruokavaliota kuitenkaan rakenneta sen voin ympärille. Niinkuin moni suomalainen mies varmaan ilolla tekisikin, jos se kerta niin terveelliseksi virallisissa suosituksissa alettaisiin mainostamaan.

Jokatapauksessa hommahan on niin, että aina kun puhutaan dieteistä, siis siinä mielessä miten suomalaiset ne ymmärtävät, ollaan aina menossa metsään. Paljon tärkeämpi olisi puhua ruokavaliosta ja pysyvistä muutoksista siihen, niin oltaisiin jo oikeilla linjoilla ruokavaliosuosituksissa. Hoidettiimpa sillä ruokavaliolla sitten sairautta tai edistetään terveyttä.

Eli siis miten siirtyminen meidän terveelliseen ruokavalioon voi aiheuttaa tälläistä ? Äläkä väitä, että alkuperäiskansoilla on käytössään vähärasvaisia kevyt tuotteita normaalissa ruokavaliossaan :)

Olisivatkin siirtyneet terveelliseen ruokavalioon. Tosiasias taustalla on mitä todennäköisimmin siirtyminen helposti saatavilla olevaan ja hyvin energiapitoiseen ruokaan ja tätä seuraava kokonaisenergiamäärän kasvu sekä energiankulutuksen raju lasku. Ja kyllähän alkuperäiskansoilla perinteisesti hiilarit on hyvinki suures osassa kokonaisenergiansaantia, mutta päivittäinen kalorimäärä jää vaan pieneksi. Ja kukaan ei ole väittänyt että sokeri olisi terveellistä, sehän on heidän dietissään täysin uusi asia, samoin kuin prosessoidut ruuat.

Ja kun sä tykkäät näistä huipputieteellisistä linkeistä niin tossa sulle yks asiaan liittyen: http://www.betterhealth.vic.gov.au/bhcv2/bhcarticles.nsf/pages/Aboriginal_diet_and_nutrition?open

:rolleyes::thumbs:

1. kysymys on Suomen diabetesliiton ylilääkäri Pirjo Ilanne-Parikalle, joka pitää kynsin hampain kiinni sairastuttavasta ravintoteoriasta: Mihin tieteelliseen tosiasiaan perustuu Diabetesliiton nykyinen lääkelinja ja runsashiilihydraattinen ruokavalio, kun ennen diabetesta hoidettiin ensisijaisesti ja hyvällä menestyksellä potilaan hiilihydraattimääriä rajoittamalla?

2. kysymys on Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen pääjohtaja Pekka Puskalle: Mihin tieteelliseen tosiasiaan perustuu eläinrasvojen vaarallisuus? Mihin tutkimukseen tai tieteelliseen tosiasiaan perustuu väitteenne, että rypsiöljy olisi terveellistä?

Tässä on Antti Heikkilän kysymykset viralliselle linjalle, joihin ei luonnollisesti ole vastattu!

unettomuus

Tuoreen yhdysvaltalaistutkimukseen mukaan syvän unen puuttuminen saattaa altistaa diabetekselle, kertoo BBC.

Tutkijat huomasivat, että ennen syvään uneen vaipumista herätettyjen koehenkilöiden kehoissa oli alentunut vaste kehon luontaiselle insuliinille. Kehon kyvyttömyys käsitellä insuliinia johtaa korkeaan verensokeriin, ylipainoon ja pahimmassa tapauksessa kakkostyypin diabeteksen kehittymiseen.

http://www.uusisuomi.fi/ulkomaat/9419-syvan-unen-puuttuminen-altistaa-diabetekselle

Hupsis, insuulinin pahanen putkahti taas esiin...hys hys ;)

Äkillisessä vaaratilanteessa stressihermostomme eli autonominen hermosto toimii samalla tavoin kuin kauan sitten eläneillä esi-isillämme: kortisoli-, adrenaliini- ja noradrenaliinihormonien pitoisuus veressä kohoaa ja verenpaine nousee.

Kortisoli-, adrenaliini- ja noradrenaliinihormonit ovat insuliinin vastavaikuttajahormoneja, eli ne toimivat insuliinin vaikutusta vastaan.

http://www.diabetes.fi/sivu.php?artikkeli_id=850

Ja taas, eikö se insuliini pysy piilossa mitenkään :(

Ja ei muuta kun hiilaria koneeseen !

http://www.uusisuomi.fi/ulkomaat/9419-syvan-unen-puuttuminen-altistaa-diabetekselle

Hupsis, insuulinin pahanen putkahti taas esiin...hys hys ;)

http://www.diabetes.fi/sivu.php?artikkeli_id=850

Ja taas, eikö se insuliini pysy piilossa mitenkään :(

Ja ei muuta kun hiilaria koneeseen !
Niin - oli sitten insuliini tai ei,mutta mm. nuokin vaikuttavat kokonaisuuteen ja siksi mielestäni pitäisi hoitaa kokonaisuutta,johon varmasti se insuliinikin kuuluu.

Eikös kuitenkin näissä kahessa tapauksessa alentunut vaste insuliinille ollut seuraus,ei syy. :)

Kerroppa Wallace, mistä kumpuaa kaikki tämä into ja mielenkiinto väitellä tästä asiasta päivästä toiseen linkitelleen jatkuvasti samoja linkkejä uudelleen ja uudelleen?

Olen tasan muutamaa asiaan linkittänyt moneen kertaan ja tasan sen takia kun joillekkin on niin ihmeen vaikeaa käsittää perusasioita kuten SOKERIKUORMITUS tai INSULIININ HAITTOJA! :D

Esim, tänään postaamani tutkimuksesti eivät muistaakseni ole kertaakaan olleet esille ennen tässä otsikossa. Voin toki olla väärässä, en todellakaan postaa asiaa kahteen kertaan jos tuntuu, että vastapuoli tajuaa asian kerrasta! Niin kuitenkaan ei tapahdu eräillä :)

Missiona kansanterveyden kohentaminen, ylipaino ongelman suomesta poistaminen vai jokin ihan muu? Foliohattu päässä voisi kuvitella jo, että sulla on Heikkilän kanssa jonnin sortin mainostusdiili nuista kirjoista jopa. No, ehkei kuiteskaan...

Kerro ihmeessä miten VHH liittyy Heikkilään siis rahastus mielessä ? Okei, sillä on muutama kirja, mutta nekin voi edelleen lainata kirjastosta, jos ahistaa ;)

Heikkilä ei muuten ole yhtä kuin VHH, Heikkilä on vain yksi VHH:n puolestapuhujista :D

Siinä vaiheessa kun mun verorahoja ei käytetä elintasosairauksien hoitoon niin mulla ei ole enään mitään sanottavaa kenenkään ruokavaliosta, eikä kiinnostusta siitä :)

Ja tuohon linkittelyyn... Eihän siinä tietenkään mitään vikaa ole, että linkittää jotain väitteensä tueksi, mutta mulla on vahva tunne siitä, että lähdekriittisimpien lukijoiden keskuudessa nuo sun linkit ei herätä sitä luottamusta juurikaan. Kuten jo aiemmin pyydetty, niin pistä nuille sun väitteille tueksi enempi vaikkapa nuita PubMedin linkkejä. Niistä kriittisimmätkin ovat tyytyäisiä ja kukaties jaksavat keskittyä niiden sisältöönkin paremmin kuin nuiden... -hmmmm- ...ei niin luotettavien sivustojen sijaan.

Esim. ravitsemusjaterveys-sivustolla on linkit tutkimuksiin... Muuttaako se asiaa jotenkin jos pistän linkin suoraan tutkimukseen vai että pistän linkin ravitsemusjaterveys-sivustolle josta sama linkki löytyy ? Mun mielestä asia pysyy aivan samana ?

Eikö muutenkin ole parempi pistää ensin suomenkielinen selotus tutkimuksesta eikä heittää vaan linkkiä enkun kieliseen tutkimukseen josta kaikki eivät välttämättä ymmärrä ?

Ja juu, oma mielipiteeni toki on, että aikasta lailla turhia nuo hiilarit suurimmalle osalle on niissä määrin mitä niitä nyt syödään, mutta varsinaista myrkkyä en ruisleivästä ja muista kokojyvä tuotteistakaan olisi tekemässä. En usko että kovinkaan moni on niitä syömällä itsensä sairastuttanut elintasosairauksiin ym., vaan kyllä enempi syynä on tuo pikaruokala/eines ruokailun yleistyminen ja limupullojen/karkkipussien koon kasvaminen.

Katoppas tota mun hampurilaisateria esimerkkiä tuolla aikasemmin, hamppariateriassa on hiilarit&rasvat melkein samassa suhteessa kuin virallisessa suosituksessa ;)

Ensinnäkin VHH edelleenkin sallii jopa 40% hiilarikuormat joillain.

Eli kun VHH sallii täysjyvän syönnin niin mielenkiinto kohdistuu lähinnä siihen väitteeseen, että ne olisivat VÄLTTÄMÄTTÄMIÄ niinkuin virallinen linja tuntuu toitottavan vaikka luonnosta löytyy PALJON parempi kuidun lähteitä kuin joku ruisleipä. Esim. parhaissa kookosjauheissa on 61% kuitua :D

Ja mitä itse tulee suositeltua asiakkailleni joiden kanssa ruokajuttuja katsellaan, niin tuossapa tuo pääpiirteittäin on aika hyvässä paketissa kun vilkasee tuon "Harvardin-kolmion", eli tuon:

http://www.mdd.fi/Pages/ravinto.html

Kerroppas ihan prosentteina se jakauma mitä suosittelet. Se mun mielestä oleellisempaa.

Kyllä tuossakin on kaikki pitkälle jalosteltu hiilari karsittu vähiin, mutta ei suinkaan olla tekemässä kaikista viljatuotteista myrkkyjä tai muuten haitallisia aineksia osana ruokavaliota. Tosin tuossakin on nuo eläinrasvat (tai ainakin voi) pistetty tuonne ylös, mutta ehkäpä sillä on tarkoitus vain meinata sitä, ettei sitä ruokavaliota kuitenkaan rakenneta sen voin ympärille. Niinkuin moni suomalainen mies varmaan ilolla tekisikin, jos se kerta niin terveelliseksi virallisissa suosituksissa alettaisiin mainostamaan.

Missä kohtaan VHH:ssa ollaan tekemässä kaikista viljoista myrkkyjä ? VHH edelleenkin sallii viljoja, mutta kyseenalaistaan niiden välttämättömyyden.

Miksi pitää vääristella/liiotella ?

Sun kannattais tosta voista lukea vähän enemmän, sehän on luonnollinen rasva toisin kuin margariinit.

Jokatapauksessa hommahan on niin, että aina kun puhutaan dieteistä, siis siinä mielessä miten suomalaiset ne ymmärtävät, ollaan aina menossa metsään. Paljon tärkeämpi olisi puhua ruokavaliosta ja pysyvistä muutoksista siihen, niin oltaisiin jo oikeilla linjoilla ruokavaliosuosituksissa. Hoidettiimpa sillä ruokavaliolla sitten sairautta tai edistetään terveyttä.

Totta...

Niin - oli sitten insuliini tai ei,mutta mm. nuokin vaikuttavat kokonaisuuteen ja siksi mielestäni pitäisi hoitaa kokonaisuutta,johon varmasti se insuliinikin kuuluu.

Eikös kuitenkin näissä kahessa tapauksessa alentunut vaste insuliinille ollut seuraus,ei syy. :)

Montignacin sanoin,

Montignacin mukaan lihominen on haiman toimintahäiriö, ja johtuu toisaalta ylivoimakkaasta insuliinivasteesta ja toisaalta siitä kehittyvästä insuliiniresistenssistä. Toisilla se johtuu genetiikasta ja taipumus on lapsesta lähtien, toisilla taas se ilmenee iän mukana kun haimaa jatkuvasti rasitetaan nopeilla, pienimolekyylisillä hiilihydraateilla. Tämä johtuu insuliinivasteeesta, joka on eri ihmisillä yksilöllinen.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Montignacin_dieetti

Miksi sun pitää väännellä ja käännellä asioita. Olisi kiva jos nyt vaan myötäisit jos myöntäisit, että noikin asiat vaikuttaa insuuliiniin, johon koko VHH perustuu...

Kerros mulle sitten, että jos mulla on stressiä ja unettomuutta (kun kattoo miten ne vaikuttaa insuliiniin) niin millä logiikalla mun kannattais vetää korkea hiilarista safkaa ?:wtf:

Montignacin sanoin,

Miksi sun pitää väännellä ja käännellä asioita. Olisi kiva jos nyt vaan myötäisit jos myöntäisit, että noikin asiat vaikuttaa insuuliiniin, johon koko VHH perustuu...

Kerros mulle sitten, että jos mulla on stressiä ja unettomuutta (kun kattoo miten ne vaikuttaa insuliiniin) niin millä logiikalla mun kannattais vetää korkea hiilarista safkaa ?:wtf:
Olen kyllä lukenut Montignacin syön hyvin ja siksi laihdun (tms.) kirjan ja olen hyvin perillä hänen ajatuksistaan.

Mitenköhän se taas menikään ?

Olisikohan asia niin,että silloin hoidetaan unettomuus & stressi pois,eikä mitään insuliinia ?

Olisikohan niin,että sinä näet insuliinin asiana,johon muut asiat vaikuttavat ja minä insuliinin vain yhtenä muuttujista ?

Olisivatkin siirtyneet terveelliseen ruokavalioon. Tosiasias taustalla on mitä todennäköisimmin siirtyminen helposti saatavilla olevaan ja hyvin energiapitoiseen ruokaan ja tätä seuraava kokonaisenergiamäärän kasvu sekä energiankulutuksen raju lasku. Ja kyllähän alkuperäiskansoilla perinteisesti hiilarit on hyvinki suures osassa kokonaisenergiansaantia, mutta päivittäinen kalorimäärä jää vaan pieneksi. Ja kukaan ei ole väittänyt että sokeri olisi terveellistä, sehän on heidän dietissään täysin uusi asia, samoin kuin prosessoidut ruuat.

Ja kun sä tykkäät näistä huipputieteellisistä linkeistä niin tossa sulle yks asiaan liittyen: http://www.betterhealth.vic.gov.au/bhcv2/bhcarticles.nsf/pages/Aboriginal_diet_and_nutrition?open

:rolleyes::thumbs:

Mitä kohtaa et ymmärrä sokerikuormasta ? Kysyn edelleen ja pistän sulle linkit vielä kerran.

562 grammaa (kuvassa 600 g) Oululaisen jälkiuunileipää:
Hiilihydraatteja 300 grammaa
Glykeeminen indeksi (GI) 77
Glykeeminen kuorma (GK, sokerikuorma) 231

3,76 litraa (kuvassa 4 l) Coca Colaa:
Hiilihydraatteja 399 grammaa
Glykeeminen indeksi (GI) 58
Glykeeminen kuorma (GK, sokerikuorma) 231

Jos verrataan pienempiä annoksia, niin yksi 50 gramman leipäannos (kuudesosa jälkiuunileivästä) vastaa sokerikuormaltaan 0,33 litran (3,3 dl) annosta Coca Colaa.

http://www.ravitsemusjaterveys.fi/sokerikuorma-kaytannossa-1.html

160 grammaa keitettyä perunaa:
Hiilihydraatteja 25 grammaa
Glykeeminen indeksi (GI) noin 75
Glykeeminen kuorma (GK, sokerikuorma) 19

10 (kuvassa 9) sokeripalaa:
Hiilihydraatteja noin 28 grammaa
Glykeeminen indeksi (GI) noin 68
Glykeeminen kuorma (GK, sokerikuorma) 19

Yksi peruna vastaa siis sokerikuormaltaan viittä sokeripalaa.

http://www.ravitsemusjaterveys.fi/sokerikuorma-kaytannossa-2.html

Yksi annos kaurapuuroa:
Hiilihydraatteja 23 grammaa
Glykeeminen indeksi (GI) 74
Glykeeminen kuorma (GK, sokerikuorma) 17

9 sokeripalaa:
Hiilihydraatteja noin 25 grammaa
Glykeeminen indeksi (GI) noin 68
Glykeeminen kuorma (GK, sokerikuorma) 17

Annos kaurapuuroa vastaa siis sokerikuormaltaan yhdeksää sokeripalaa.

http://www.ravitsemusjaterveys.fi/sokerikuorma-kaytannossa-3.html

Noi on niitä sun terveysruokia ?

Sivuilta löytyy vielä linkkejä tutkimuksiin :)

Sitten vielä :)

Huomion arvoista aikuisiän diabeteksen ruokavaliohoidossa on se, että kun ryhmä diabetesta sairastavia Australian aboriginaaleja palasi perinteiseen keräilijäruokavalioonsa joksikin aikaa, diabeteksen oireet vähenivät merkittävästi tai katosivat tyystin. Tämän huomion ovat tehneet monet myös eurooppalaista syntyperää olevat diabeetikot: hiilihydraattien vähentäminen ruokavaliossa vaikuttaa myönteisesti hoitoon.

Westernisation, insulin resistance and diabetes in Australian aborigines. Tolla hakusanalla löytyy tuolta pubmedistä...
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez

Siinä tutkimus sulle :)

Saat lisääkin tutkimuksia alkuperäiskansoista ja diabeteksesta jos haluat :)

Nyt löyty pelottava juttu :)

Suomalaiset syövät melko vähän makeisia

Aamulehti uutisoi, että suomalaiset syövät keskimäärin 13,5 kiloa makeisia vuodessa. Uutisen yhteydessä THL:n johtaja Pekka Puska kertoo, että "lisääntyneellä karkkien kulutuksella on yhteys nuorten ylipainoon".

Otin laskimen käteen ja laitoin nuo lukemat mittasuhteisiin. 13,5 kiloa kuulostaa tietenkin paljolta, mutta jaettuna koko vuoden päiville se tekee 37 grammaa päivässä.

Laskin Finelin ruokakorissa 19 grammaa makeisia ja 18 grammaa maitosuklaata. Ne sisältävät 26 grammaa imeytyvää hiilihydraattia, käytännössä sokeria.

Valtion ravitsemusneuvottelukunnan laatimissa suomalaisissa ravitsemussuosituksissa suositellaan sokerin määräksi korkeintaan 10 prosenttia energiasta. Jos energiantarve aikuisella olisi vaikkapa 2400 kcal, niin sokerin osuus siitä 240 kcal eli 60 grammaa. Kasvuikäisillä nuorilla energiantarve ei ole kovinkaan paljon tuota pienempi.

Kun kokonaisuutta katselee, niin ylivoimaisesti suurin osa suomalaisten sokerikuormasta (glykeeminen kuorma) tulee viljatuotteista ja perunasta, ei suinkaan makeisista. Makeiset nyt vaan ovat helppo syntipukki.

Tutkimuksissa on löydetty vahvimman luokan näyttöä glykeemisen kuorman ja sepelvaltimotaudin yhteydestä.

http://www.ravitsemusjaterveys.fi/suomalaiset-syovat-melko-vahan-makeisia.html

Leafin sivuilta voitte tarkistaan ton makeisten määrän ;)

# Kuinka paljon suomalaiset syövät makeisia vuodessa?
Suomalaiset syövät makeisia noin 13,5 kiloa vuodessa. Tästä lähes puolet on sokerimakeisia ja purukumia ja puolet suklaatuotteita. Kulutus on pysynyt samalla tasolla viime vuodet.

http://www.leaf.fi/ota_yhteytta/usein_kysyttyja_kysymyksia#faq-12466070

:dance:

Olen kyllä lukenut Montignacin syön hyvin ja siksi laihdun (tms.) kirjan ja olen hyvin perillä hänen ajatuksistaan.

Olisikohan asia niin,että silloin hoidetaan unettomuus & stressi pois,eikä mitään insuliinia ?

Olisikohan niin,että sinä näet insuliinin asiana,johon muut asiat vaikuttavat ja minä insuliinin vain yhtenä muuttujista ?

EI :D

Eihän unettomuudella ja stressillä ole väliä jos verensokeri pidetään tasaisena eikä insuliini tarvita samaan malliin kuin suuri hiilarisella safkalla ?

Ongelmat sen heikoudesti tulevat esiin vasta kun hiilareilla "järkytetään" verensokeria.

Siis ei uneton välttämättä ole lihava ja stressantunut ole välttämättä lihava, mutta se jolla on häiriöitä insuliinijutskissa on tod.näk lihava...;)

Eli insuliini on se perimmäinen syy noi muut on vain osasyitä, jotka vaikuttavat siihen itse syyhyn...

:rolleyes:

alkaa mennä niin ristiriitaiseksi kaikki jankkaaminen että täten julistan tämän omasta puolestani wallacen vaahtoamiskeskusteluksi. jatkakaa.

Eihän unettomuudella ja stressillä ole väliä jos verensokeri pidetään tasaisena eikä insuliini tarvita paljoa ?

Ongelmat sen heikoudesti tulevat esiin vasta kun hiilareilla "järkytetään" verensokeria.

Siis ei uneton välttämättä ole lihava ja stressantunut ole välttämättä lihava, mutta se jolla on häiriöitä insuliinijutskissa on tod.näk lihava...

Tietääkseni kuitenkin nyt on kyse kokonaisuudessaan terveydestä ja tietääkseni unettomuus & stressi eivät ole muutenkaan hyväksi terveydelle?

Vai olenko nyt ihan pihalla :D ?
Edit: Pihalla olen,mutta olen siis puhunut terveydestä,jossa ruokavalio on vain yksi muuttuja.

Tässä on Antti Heikkilän kysymykset viralliselle linjalle, joihin ei luonnollisesti ole vastattu!

Tuohon öljy/eläinrasva asiaan. Kiistattomat tutkimusnäytöt on liporoteiinien eri fraktioiden pitoisuuksista ja suhteesta kardiovaskulaarisairauksien riskin osalta (LDL bäd, HDL good). No sitten millalailla eri rasvat vaikuttavat niihin:

Mensink RP, Zock PL, Kester AD, Katan MB. Effects of dietary fatty acids and carbohydrates on the ratio of serum total to HDL cholesterol and on serum lipids and apolipoproteins: a meta-analysis of 60 controlled trials. Am J Clin Nutr 2003;77:1146-55

"BACKGROUND: The effects of dietary fats on the risk of coronary artery disease (CAD) have traditionally been estimated from their effects on LDL cholesterol. Fats, however, also affect HDL cholesterol, and the ratio of total to HDL cholesterol is a more specific marker of CAD than is LDL cholesterol. OBJECTIVE: The objective was to evaluate the effects of individual fatty acids on the ratis of total to HDL cholesterol and on serum lipoproteins. DESIGN: We performed a meta-analysis of 60 selected trials and calculated the effects of the amount and type of fat on total:HDL cholesterol and on other lipids. RESULTS: The ratio did not change if carbohydrates replaced saturated fatty acids, but it decreased if cis unsaturated fatty acids replaced saturated fatty acids. The effect on total:HDL cholesterol of replacing trans fatty acids with a mix of carbohydrates and cis unsaturated fatty acids was almost twice as large as that of replacing saturated fatty acids. Lauric acid greatly increased total cholesterol, but much of its effect was on HDL cholesterol. Consequently, oils rich in lauric acid decreased the ratio of total to HDL cholesterol. Myristic and palmitic acids had little effect on the ratio, and stearic acid reduced the ratio slightly. Replacing fats with carbohydrates increased fasting triacylglycerol concentrations. CONCLUSIONS: The effects of dietary fats on total:HDL cholesterol may differ markedly from their effects on LDL. The effects of fats on these risk markers should not in themselves be considered to reflect changes in risk but should be confirmed by prospective observational studies or clinical trials. By that standard, risk is reduced most effectively when trans fatty acids and saturated fatty acids are replaced with cis unsaturated fatty acids. The effects of carbohydrates and of lauric acid-rich fats on CAD risk remain uncertain."

Pedersen A, Baumstark MW, Marckmann P, Gylling H, Sandström B. An olive oil-rich diet results in higher concentrations of LDL cholesterol and a higher number of LDL subfraction particles than rapeseed oil and sunflower oil diets. J Lipid Res 2000;41:1901-11

"We investigated the effect of olive oil, rapeseed oil, and sunflower oil on blood lipids and lipoproteins including number and lipid composition of lipoprotein subclasses. Eighteen young, healthy men participated in a double-blinded randomized cross-over study (3-week intervention period) with 50 g of oil per 10 MJ incorporated into a constant diet. Plasma cholesterol, triacylglycerol, apolipoprotein B, and very low density lipoprotein (VLDL), intermediate density lipoprotein (IDL), and low density lipoprotein (LDL) cholesterol concentrations were 10;-20% higher after consumption of the olive oil diet compared with the rapeseed oil and sunflower oil diets [analysis of variance (ANOVA), P < 0.05]. The size of IDL, VLDL, and LDL subfractions did not differ between the diets, whereas a significantly higher number (apolipoprotein B concentration) and lipid content of the larger and medium-sized LDL subfractions were observed after the olive oil diet compared with the rapeseed oil and sunflower oil diets (ANOVA, P < 0.05). Total HDL cholesterol concentration did not differ significantly, but HDL(2a) cholesterol was higher after olive oil and rapeseed oil compared with sunflower oil (ANOVA, P < 0.05).In conclusion, rapeseed oil and sunflower oil had more favorable effects on blood lipids and plasma apolipoproteins as well as on the number and lipid content of LDL subfractions compared with olive oil. Some of the differences may be attributed to differences in the squalene and phytosterol contents of the oils."

alkaa mennä niin ristiriitaiseksi kaikki jankkaaminen että täten julistan tämän omasta puolestani wallacen vaahtoamiskeskusteluksi. jatkakaa.

Paras argumenttisi tähän ketjuun, heti sen 5 miljardia kuolee jos syödään VHH-tyylillä jälkeen!

Hyvää jatkoa vaan! Tule ihmeessä sitten takaisin kun olet jonkun argumentin keksinyt :)

Esim. stressi: http://www.diabetes.fi/sivu.php?artikkeli_id=850
unettomuus: http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=seh00052
Tekeekö istumatyötä,ruumiillista työtä vai vuorotyötä jne.
:D

Mielestäni nämä kuitenkin vaikuttavat kokonaisuuteen merkitsevästi ?

Eihän unettomuudella ja stressillä ole väliä jos verensokeri pidetään tasaisena eikä insuliini tarvita samaan malliin kuin suuri hiilarisella safkalla ?

Siis ei uneton välttämättä ole lihava ja stressantunut ole välttämättä lihava, mutta se jolla on häiriöitä insuliinijutskissa on tod.näk lihava...;)

Eli insuliini on se perimmäinen syy noi muut on vain osasyitä, jotka vaikuttavat siihen itse syyhyn...

Montignacin sanoin,

sanotaanko että tässä on hyvä esimerkki siitä millä tasolla asioiden ymmärrys on. hyvään kysymykseen ja pointtiin luokaton vastaus. ihan nätisti väistit kyllä kysymyksen täytyy myöntää.

piti nyt jotain faktaa tähän vielä kaivaa niin et pääse enää nillittämään tuosta mun argumentista.

Wallace: -Kiva toki että ajattelet meitä lontoon murretta huonommin tavaaviakin, mutta ei jonkin tekemä tulkinta tutkimuksesta ole sama kuin itse tutkimus. Vaikka se saattaisi pikavilaisulla siltä näyttääkin.

"Eikö muutenkin ole parempi pistää ensin suomenkielinen selotus tutkimuksesta eikä heittää vaan linkkiä enkun kieliseen tutkimukseen"

Enpä suosittele yhtään mitään jakaumia rosentteina tai muutoinkaan mitään kiveen hakattua. Katsos kun tavan tallaajaa, joiden kanssa tulee nuita katseltua, ei kiinnosta sitten puolikkaan puupennin vertaa mitkään jakaumat ym. vaan ne yleiset linjat mistä sen aterian pitäisi koostua.

"Kerroppas ihan prosentteina se jakauma mitä suosittelet"

Samaa voisi kysyä toiseenskin suuntaan, mutta jätetään kysymättä kun sitä jo niin moni on kysynyt...

"Miksi pitää vääristella/liiotella ?"

No joo ,sana myrkky on hieman liioiteltu toki, mutta etkös ole itse vertaillut juuri ruisleipää coca colaan? Sillä perusteella siis, että sokerikuorma on sama. Kyllähän niissä kokojyvätuotteissa on paaaaaljon muutakin kuin se "sokeri", mutta sitähän ei tässä yhteydessä tarvitse tietenkään miettiä, eihän?

"Missä kohtaan VHH:ssa ollaan tekemässä kaikista viljoista myrkkyjä ? VHH edelleenkin sallii viljoja, mutta kyseenalaistaan niiden välttämättömyyden."

Mistähän kumpuaa tuo sun uskomuksesi, ettei täällä kukaan muu ole koskaan mitään ravinnosta lukenut taikka lukemaansa ymmärtänyt? Mutta tiesitkös sitä, että tuolla ruohojuuri tasolla tuo voin terveellisyyden kehuminen johtaa yleensä siihen, että sitä voita kyllä lisätään, mutta mistään ei silti luovuta. Ja silloin mennään niin sanotusti perse edellä puuhun.

"Sun kannattais tosta voista lukea vähän enemmän, sehän on luonnollinen rasva toisin kuin margariinit."

Mutta jatka toki aloittamaasi linjaa, ei se väärin ole. Mutta ota toki kritiikki vastaan aoimin mielin ja usko huviksesi, ettei nää sun jutut tarjoa oikestaan mitään uutta kenelekkään, joka näihin ravintojuttuiohin on edes jossain määrin perehtynyt. Turha ehdottomuushan näissä sun posteissa eniten häiritsee.

Tuohon öljy/eläinrasva asiaan. Kiistattomat tutkimusnäytöt on liporoteiinien eri fraktioiden pitoisuuksista ja suhteesta kardiovaskulaarisairauksien riskin osalta (LDL bäd, HDL good). No sitten millalailla eri rasvat vaikuttavat niihin:

Lähetääs purkamaan,

Ensinnäkin,

Myytti: Eläinrasva on kovaa rasvaa

Väärin. Rasvan lajittelu “kovaan” (tyydyttyneeseen) ja “pehmeään” (tyydyttymättömään) rasvaan on ilmeisesti terveysauktoriteettien yritys tehdä rasva-asioista kansantajuisempia, mutta yksinkertaistaminen on viety liian pitkälle.

Seuraavassa taulukossa on muutaman Suomessa yleisesti käytetyn lihan rasvahappokoostumus ja vertailun vuoksi rasvahappojen osuus suomalaisissa ravitsemussuosituksissa ja äidinmaidossa.
Tyydyttynyt Kertatyydyttymätön Monityydyttymätön
Sika 38 % 42 % 13 %
Nauta 53 % 25 % 5 %
Broileri 30 % 46 % 19 %
Lohi 21 % 35 % 39 %
Silakka 28 % 36 % 33 %
Suositukset 33 % 33-50 % 17-33 %
Äidinmaito 42 % 42 % 13 %

Kuten taulukosta voi havaita, ei eläinrasvan rasvahappokoostumus ole ollenkaan hassumpi. Tyydyttynyttä rasvaa on muissa kuin naudanlihassa reilusti alle puolet.

Lähteet: Suomalaiset ravitsemussuositukset, Fineli

http://www.ravitsemusjaterveys.fi/rasvamyytit/

Kenties sun suuret tutkimuksen eläinrasvojen vaarallisuudesta selittää myös niin sanotun Ranskan paradoksin,

The French Paradox
Foods Eaten per Person per Year (in Pounds)
Japan France US
Cereals 232 188 150
Potatoes & Starches 82 168 69
Sugars 47 75 155
Total Carbohydrates 361 431 374
Meats 84 239 258
Eggs 40 31 34
Fish 157 40 16
Dairy Foods 186 788 576
Total Animal Foods 467 1098 884

High consumption of animal foods compared to the Japanese is said to be the cause of heart disease in America. But the French consume much higher levels of animal foods and have much lower rates of heart disease. Americans consume much higher levels of sugar.

Adopted from A Taste of Japan, 1993

Kun olet tuon selvittänyt niin voin alkaa pistää sulle rasvoihin liittyviä tutkimuksia. :)

No pistetään yks ;)

Effects of dietary fatty acids and carbohydrates on the ratio of serum total to HDL cholesterol and on serum lipids and apolipoproteins: a meta-analysis of 60 controlled trials

http://www.ajcn.org/cgi/content/full/77/5/1146

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom