AMK - opiskelu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Zeikki
  • Aloitettu Aloitettu
Pian pitäisi hakea AMK-koulutukseen mutta tietäis vaan minne. On tossa lukiossa se huono puoli ettei oikeen pääse näkemään mitään duunia. Amikset varmasti näkevät millasta mikäkin homma on, ainakin nyt oman alansa.

Siksi päätinkin kysyä jos jollain on jotain neuvoja antaa, vaikka jokainen sen tietenkin itse päättää. Olen hakemassa Turkuun, jollekin tekniikan alalle. Enimmäkseen on konetekniikka ollut mielessä, mutta nyt on ruvennut tuo rakennustekniikkakin kiinnostamaan. Onko jollain muuten heittää että mitä eroa on rakennusalan työnjohdon ja rakennustekniikan koulutuksella? Ja joku, joka asioista perillä voisi vähän mutuilla työllistymisestä näissä koulutusohjelmissa. :D Ja jos jollain kokemuksia kone- tai rakennustekniikasta niin mielelläni kuulisin niitä.

Minä nyt en noita raksapuolen koulutusohjelmia opiskele, mutta oma kuva asiasta on seuraava: Työnjohdon homma on pyöriä siellä työmailla, kun taas rakennustekniikan miehet on niitä suunnittelijoita toimistossaan. Työllistymisestä en osaa sanoa, varmasti seuraa hyvin pitkälti taloustilannetta, eli että kuinka paljon rakennetaan jne. Näin käytännössä enemmän tai vähemmän kaikki muutkin tekniikan alat seuraavat taloustilannetta.

Konepuolelta on kokemuksia. Vastailen, jos osaat kysyä jotain.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jos muutaman kysymyksen heittäisin. Eli minkä verran suunnilleen olette saanut oman alan hommia? Jos jotain prosenttia olisi arvioida? Toki omasta yrityksestä kiinni.
Itse en ole ollut näpertelystä ja koneen osista ollut kiinnostunut, mutta sellasta vissiin vastaan siellä tulee? Eli paljonko kaikkien koneiden kanssa ollaan tekemisissä vai onko enemmän teoriaa? Ennen ei ole kiinnostunut koneet ja niiden tekniikat mutta nyt jotenkin alkanut kiinnostaa :). Kai ne kaikki siellä oppii eikä kenelläkään ole niitä tietoja entuudestaan, ainakaan ylioppilailla, ellei ole harrastuneisuutta.

Kellään kokemusta Satakunnan amk sähkötekniikka/rakennustekniikka? Luultavasti tuota sähkötekniikkaa lähden opiskelemaan, jos ei yliopiston ovet aukea. Minkähänlaiset työnäkymät olisi kunnossapitoinsinöörille?

Onko jollain muuten heittää että mitä eroa on rakennusalan työnjohdon ja rakennustekniikan koulutuksella? Ja joku, joka asioista perillä voisi vähän mutuilla työllistymisestä näissä koulutusohjelmissa. :D Ja jos jollain kokemuksia kone- tai rakennustekniikasta niin mielelläni kuulisin niitä.

Rakennustekniikan työnjohto (3,5 vuotta) tarkoittaa rakennusmestarin ammattinimikkeen työtehtäviä eli käytännössä työmaiden johtoa ja rakennusvalvontaa.

Rakennustekniikan insinööreillä (4 vuotta) on hieman laajempi kirjo eri rakennusalan toimihenkilöiden tehtäviä: eli noiden työnjohdon ja rakennusvalvonnan lisäksi voivat työtehtävät olla suunnittelua, laskentaa, konsulttihommia, projektijohtoa, hallintoa, tuotekehitystä...

Jos kiinnostaa nimenomaan työmailla työskentely, niin RKM on nopeampi tie sinne. Jos taas rakennusalan eri työtehtävät kiinnostavat laajemmin ja toimistossakin viihtyisi, niin insinööriopinnot valmistavat siihen paremmin.

Työllistymisnäkymät ovat nousukautena melko hyvät ja toisaalta pahimpana lama-aikana heikommat, muttei kuitenkaan aktiiviselle jampalle kovin huonot silloinkaan. Rakennusala reagoi hyvin herkästi yleiseen talouskehitykseen.

Ja jos jollain kokemuksia kone- tai rakennustekniikasta niin mielelläni kuulisin niitä.

Uskallan tässä nyt sitten ottaa kantaa vain rakennustekniikan näkökulmasta.

Kaapeli tuossa tiivisti noiden eron. Voisin kyllä suositella, että suosiolla unohdat tuon rakennusmestarikoulutuksen, koska sinulla on lukio alla. RKM on enemmän niille, joilla on ammattikoulu alla tai pyörittävät omaa yritystä ja tarvitsevat pienimuotoisia pätevyyksiä. Insinöörinä kuitenkin voit toimia työmaainssinä myös, eli pääsee kyllä alemman koulutuksen hommiin jos se onkin kutsumus. Todennäköisesti opiskeluaikana alkaakin nuo työmaan apumieshommat riittämään ja sitä haluaa jo vähän isomman leivän syrjään kiinni. Tuossa ollaan muutaman työkaverin kanssa juuri mietiskelty, että insinöörit alkaa muuttumaan vähitellen enemmän sellaiseksi perustason koulutukseksi, eli jopa tulevaisuuden kannalta suosittelen kunnon inssitutkintoa. Insinöörinä on myös mahdollisuus edetä alalla pidemmälle kuin RKM:nä ja eiköhän se uralla eteneminen ala kiinnostamaan jossain välissä.

Itse rakennusalasta voin sanoa, että ei ole päivääkään kaduttanut alavalinta. Kuten jossain ketjussa jo mainitsinkin, niin suurin osa kaveripiiristä on nimenomaan vaihtanut muilta koulutusohjelmilta rakennustekniikkaan. Alana kuitenkin vähän kuin konetekniikka, että niillä taidoilla saattaa omassakin elämässä tehdä jotain, viimeistään kun tulee tarve tehdä oma talo. Toinen mitä olen huomannut rakennusalasta, niin ala on todella sosiaalinen. Ainakin johtotasolla täytyy tulla toimeen eri ihmisten kanssa ja parhaimmillaan joka projektissa voi olla eri tiimi, jonka kanssa täytyy oppia työskentelemään. Kun vertaa esimerkiksi tehtaisiin, joissa pyörii pääosin sama porukka. Palkkaus taitaa olla lähinnä ihan ok tasoa, TEKin mukaan teknillisen yliopiston puolella rakennustekniikan DI:n keskipalkka on koulutusohjelmien 2. tai 3. suurin. Rakennusalalla voi myös työllistyä aika erilaisiin tehtäviin. Olen itse opinnoissa voiton puolella, ainevalinnat tehty, mutten vieläkään voi varmasti sanoa millaisissa työtehtävissä työskentelen kun valmistun. Usein myös rakennesuunnittelijan koulutuksen saaneet henkilöt vaihtaa työnjohtopuolelle jossain välissä uraansa.

Meikäläinen opiskelee toista vuotta rakennusalan työnjohtoo(rak.mestari) tamkissa.. Ite oon amiksen raksan käyny ja pari vuotta löytyy kokemusta haalari hommista, joka ei ainakaan huonoo tee tossa hommassa. Omalla luokalla on porukka kaiken ikäistä ja eri taustaista. On suoraa lukiosta tulleita, on 45v timpureita joilla paikat paskana ja uudelleen koulutukseessa/eläkkeellä, sit tälläisiä amis/lukio mutta tehny kuitenkin erilaisia rakennustöitä 1-10v. Paras koulutus tausta imo olis lukion käynyt mutta olis tehny useamman vuoden töitä vaikka perheyrityksessä tai jotain..:P Kysy toki jos joku askarruttaa niin voin koittaa vastata.

Jos muutaman kysymyksen heittäisin. Eli minkä verran suunnilleen olette saanut oman alan hommia? Jos jotain prosenttia olisi arvioida? Toki omasta yrityksestä kiinni.
Itse en ole ollut näpertelystä ja koneen osista ollut kiinnostunut, mutta sellasta vissiin vastaan siellä tulee? Eli paljonko kaikkien koneiden kanssa ollaan tekemisissä vai onko enemmän teoriaa? Ennen ei ole kiinnostunut koneet ja niiden tekniikat mutta nyt jotenkin alkanut kiinnostaa :). Kai ne kaikki siellä oppii eikä kenelläkään ole niitä tietoja entuudestaan, ainakaan ylioppilailla, ellei ole harrastuneisuutta.

Konepuoli on myös (ylläripylläri) taloustilanteesta kovin riippuvainen. Sanoisin kuitenkin perstuntumalta, ettei aivan niin talousriippuvainen kuin rakennusala. Prosentteja turha heittää, nousukaudella (07 esim.) työllistymisprosentti oli abaut 98%, niinkuin varmaan kaikilla muillakin aloilla. Eli käytännössä töitä sai, jos osaa puhua suomea ja jaksaa edes hiukan hakea töitä. Varsinkin viimevuonna tilanne oli aika eri.

Konepuolelta voi erikoistua ties mihin hommaan. Se ei todellakaan ole pelkästään "koneiden kanssa näpräämistä". Ja niitä koneitakin on niin pirun monia erilaisia, että alaa riittää. Kyllä ne asiat oppii, jos ei ole idiootti ja laiska. Hankala kertoa mitä kaikkea konepuolen inssi voi tehdä, mutta itse olen ainakin koneautomaatioinssi(kohta), jonka koulutus on melkeestään jotain mekaniikan, sähkötekniikan ja tietokonetekniikan sekoitusta. Jos on edes jotain konkreettista tietoa mikä voisi oikeasti kiinnostaa, niin kannattaa sitä kohti pyrkiä. Itselle ainakin syttyi toisen vuoden alussa lamppu päässä, että tämä on juuri se ala, jota haluan opiskella. Tosin voisi sitä elektroniikkaa, ohjelmointia tai sähköautomaatiotakin opiskella :D

Konepuoli on myös (ylläripylläri) taloustilanteesta kovin riippuvainen. Sanoisin kuitenkin perstuntumalta, ettei aivan niin talousriippuvainen kuin rakennusala. Prosentteja turha heittää, nousukaudella (07 esim.) työllistymisprosentti oli abaut 98%, niinkuin varmaan kaikilla muillakin aloilla. Eli käytännössä töitä sai, jos osaa puhua suomea ja jaksaa edes hiukan hakea töitä. Varsinkin viimevuonna tilanne oli aika eri.

Konepuolelta voi erikoistua ties mihin hommaan. Se ei todellakaan ole pelkästään "koneiden kanssa näpräämistä". Ja niitä koneitakin on niin pirun monia erilaisia, että alaa riittää. Kyllä ne asiat oppii, jos ei ole idiootti ja laiska. Hankala kertoa mitä kaikkea konepuolen inssi voi tehdä, mutta itse olen ainakin koneautomaatioinssi(kohta), jonka koulutus on melkeestään jotain mekaniikan, sähkötekniikan ja tietokonetekniikan sekoitusta. Jos on edes jotain konkreettista tietoa mikä voisi oikeasti kiinnostaa, niin kannattaa sitä kohti pyrkiä. Itselle ainakin syttyi toisen vuoden alussa lamppu päässä, että tämä on juuri se ala, jota haluan opiskella. Tosin voisi sitä elektroniikkaa, ohjelmointia tai sähköautomaatiotakin opiskella :D

Joku viisas josku sanoi että konepuolen papereilla voi tehdä melkein mitä vaan hommia kun, esim. työnjohto, suunnittelu, asiantuntija, konstultti... Kuitenki tuo tekninen koulutus antaa hyvä pohjan melkein mihin hommiin vaan, teollisuudessa varsinkin....

Tarkotus on hakea nyt johonki kouluu, mutta ei vaan oo mitään käsitystä vielä mihin. Pohjana on kauppis, mutta tradenomiksi en varmaankaan kyllä hae. Sit taas tolta pohjalta on noi matematiikan, kemian ja fysiikan tasot ihan nollissa, joten tekniikan alat tuntuu vähä kaukasilta. Vuos sitte yritin vähä noit fysiikoita yms. treenata mut ei siitä kyllä mitään tullu. Sote puolella jotain ihan mielenkiintosia, niihinkin aika vaikee päässä sisää mitkä itteä vois kiinnostaa ja palkkaus ei taida päätä huimata, kun kaikenlisäks sais olla viel sellasta hommaa mistä tienais ihan kohtuullisesti. Mitäs tässä nyt keksis?

Joku viisas josku sanoi että konepuolen papereilla voi tehdä melkein mitä vaan hommia kun, esim. työnjohto, suunnittelu, asiantuntija, konstultti... Kuitenki tuo tekninen koulutus antaa hyvä pohjan melkein mihin hommiin vaan, teollisuudessa varsinkin....

Joka alan koulutuksella pääsee melkeinpä noihin hommiin, mutta totta on, että konepuolelta noihin ehkä hieman paremmin valmentautuu. Meillä ainakin kuuluu perusopintoihin myös talous- ja johtamisopintoja. Suomen teollisuus myös rakentuu melko paljon konepajoista(Metso, Kone, jne.), joten perus konepuolen miehiä on paljon. Tekninen koulutus tosiaan antaa paljon valmiuksia ja minkä tahansa alan insinööri (no, ei ehkä rakennusinsinööri niin helposti?) voi työllistyä todella laajalle skaalalle.

Kävin viime vuoden haussa intin aikana hankkimassa paikan automaatiotekniikkaa opiskelemaan, nyt kuitenkin tekis mieli hakea jotain muuta. Jos haen nyt muita paikkoja ja en pääse niistä mihinkään tai vaikka johonkin viimeiseen toiveeseen, niin voinko vielä vastaanottaa tuon mun viime vuoden paikan vai meneekö se jo kun teen tämän vuoden haun? Olen kyllä siellä koulun listoilla (eli lähetin kirjeellä työsopparit ja todistukset, sekä ilmoitin että olen koko vuoden poissa)

Kävin viime vuoden haussa intin aikana hankkimassa paikan automaatiotekniikkaa opiskelemaan, nyt kuitenkin tekis mieli hakea jotain muuta. Jos haen nyt muita paikkoja ja en pääse niistä mihinkään tai vaikka johonkin viimeiseen toiveeseen, niin voinko vielä vastaanottaa tuon mun viime vuoden paikan vai meneekö se jo kun teen tämän vuoden haun? Olen kyllä siellä koulun listoilla (eli lähetin kirjeellä työsopparit ja todistukset, sekä ilmoitin että olen koko vuoden poissa)

Korkeakoulupaikkoja (myös AMK siis) voi vastaanottaa yhden per vuosi. Otit tuon edellisen paikan vastaan viime vuonna, ilmoitit vain olevasi poissa. Eli voit hakea.

Osaako kukaan kertoa, millaista on opiskelu ja yleiset työllistymismahdollisuudet seuraavilla aloilla:

1. Merikapteenin tutkinto
2. Ravintola-ja hotelliala (tässä vielä, että mihin ylipäätään valmistuu)

Löytyykö keneltäkään tietoa (tai mutuilua :D) merenkulualasta, eli kuinka vaikeaa on päästä opiskelemaan vahtiperämieheksi TAI merikapteeniksi ja miten on työllistymisen laita?

Aina on kiinnostanut tuo merenkulkuala, mutta saas nähdä jääkö se vaan haaveeksi :rolleyes:

Onko kellään kokemusta yhden inssitutkinnon lisäksi toisestakin insinööritutkinnosta? Itsellä tuo valmistuminen alkaa lähestyä ja mieli tekisi vielä laajentaa osaamisaluetta toisella inssitutkinnolla. Tällä hetkellä opiskelen kone- ja tuotantotekniikkaa ja koneensuunnittelu on suuntautumisena. Nyt kuitenkin sähkötekniikkakin alkoi kiinnostaa ja suunnitelmissa olisi hankkia vielä sähkövoimatekniikan inssin paperit.

Kunnossapitotyöt kiinnostaa kovasti ja olisi hienoa ymmärtää mekaanisen kunnossapidon lisäksi myös sähkökunnossapidosta ja sähkösuunnittelusta.

Onko kellään kokemusta yhden inssitutkinnon lisäksi toisestakin insinööritutkinnosta? Itsellä tuo valmistuminen alkaa lähestyä ja mieli tekisi vielä laajentaa osaamisaluetta toisella inssitutkinnolla. Tällä hetkellä opiskelen kone- ja tuotantotekniikkaa ja koneensuunnittelu on suuntautumisena. Nyt kuitenkin sähkötekniikkakin alkoi kiinnostaa ja suunnitelmissa olisi hankkia vielä sähkövoimatekniikan inssin paperit.

Kunnossapitotyöt kiinnostaa kovasti ja olisi hienoa ymmärtää mekaanisen kunnossapidon lisäksi myös sähkökunnossapidosta ja sähkösuunnittelusta.

Jos oikeesti kiinnostaa, niin lue ihmeessä.

Hoida eka toi ensimmäinen loppuun ja sitten juttelet koulun johtajan kanssa kuinka paljon pitäis käydä kursseja, että sais sähköinssinpaperit myös.

Luulis suurimman osan kursseista voivan hyväksyä ja käytäväksi jäisi vain perus sähkö ja soveltavat kurssit eli noin 2 vuotta opiskelua, tää on sit vaan mun oma veikkaus/arvailua.

Toinen vaihtoehto olis jatkaa Tkk:lle tota kone- ja tuotantotekniikkaa. Jos siis opiskelu maistuu. Susta tulis sit dippa-inssi.

On.

Koneinssin paperit pohjalla ja nyt luen tietotekniikkaa. En ole vielä tosin päättänyt jatkanko seuraavat vuodet sähköllä vai tietotekniikalla. Hyväksilukuja ~150 op vanhasta tutkinnosta. Periaatteessa nuo suorittaa parissa vuodessa loppuun, mutta kun ite mukana myös työelämässä niin vähän on aikataulutusongelmaa ja varmaan sen 4v sais tuolla aikaansa taas viettää. Vois sanoa näin että toinen kierros ehdottomasti hauskempaa ja mukavempaa kun ei ole pakko istua enää kaikilla puuduttavilla (ainakin mulle oli) matikan, fysiikan ja äikän tunneilla vaan pääsääntöisesti mennään ammattiaineita.

Heippa! en nyt lukenut koko litanjaa läpi.. mutta kuinkakohan onnistuu tradenomin tutkinto ja duunit yhteen? Mulla hyvä duunipaikka, mutta ajattelin opiskelemaan samalla lähteä.. duuni joustaa mutta entäs koulu? Varmaan näissäkin eroja.. kukaan kaynyt kyseistä linjaa metropoliassa Myyrmäessä? Aikuiskoulutus ei käy kun ei ole 2-vuotta duunia tullut tehtyä (ilman työharjoittelua) sen jälkeen kun on 18 vuotta täyttänyt. Eli ikää tällä tytöllä löytyy vain 20 vuotta :)

Ajatuksena oli laittaa haku yliopistoon kauppatieteelliseen ja jos sieltä ei tärppää niin hakea AMK:n puolelle liiketalouden koulutushjelmaan. Eli onko tuosta minkälaisia kokemuksia? Mites nuo muut liiketalouden ja hallinnon alat? Tekniikan alojen puolelta eniten saattas kiinnostaa automaatiotekniikka, energiatekniikka ja tuotantotalous.. Vittu kohta pitäs olla jo hakemukset laitettuna mutta vieläkään juurikaan mitään ajatusta mitä sitä tekis..

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom