AMK - opiskelu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Zeikki
  • Aloitettu Aloitettu
Heräs mielenkiinto myös tradenomin tutkintoon inssien ohella..

Eli Myyntityö nimellä oleva koulutuslinja, josta valmistuu sitten tradenomiksi. Erikoistutaan joko myynnin johtamiseen tai rahoitus- ja vakutuuspalveluihin. Itseä kiinnostais paljon tuo johtamiseen liittyvä puoli. Lähinnä vaan epäilyttää tämä tradenomi-nimike... Ettei vaan sitte kävis niin, että valmistuukin työttömäksi/kaupan kassalle. Mielipiteitä?
Itsellä tradenomin tutkinto alla, tosin englanninkielinen eli BBA.

Kyllä tuosta moni luokkalainen on töissä vaikka missä nykyään. Itsestään se on kiinni kuinka paljon se tradenomin nimike vaikuttaa työnhakuun. Olemalla aktiivinen koulun aikana saa usein pedattua jopa todella hyvää jatkoa kun valmistuu.

Mun on paha sanoa siitä työllistymisestä henkilökohtaisesti, koska aloitin uuden tutkinnon viime syksynä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Sitä vaan mietin, että miten tää sitten eroaa siitä "normaalista" liiketalouden linjasta? Siellähän ei oo mahollisuuksia erikoistua myynnin johtoon. Toisaalta sama nimike molemmista linjoista tulee. Näkyykö sitten valmistuessa tuo erikoistuminen vai onko siitä hyötyä?

Jos saa udella, niin minkä tutkinnon aloitit?

Sitä vaan mietin, että miten tää sitten eroaa siitä "normaalista" liiketalouden linjasta? Siellähän ei oo mahollisuuksia erikoistua myynnin johtoon. Toisaalta sama nimike molemmista linjoista tulee. Näkyykö sitten valmistuessa tuo erikoistuminen vai onko siitä hyötyä?
Siis miten BBA eroaa normaalista? Jos näin, niin sitä vaan katsotaan hieman eri tavalla töitä hakiessa. Onhan se ainakin olevinaan kansainvälistä.

Varsinainen erikoistuminen oli ainakin meillä todella suppeaa, enkä näe että kestään tuli minkään erikoistumisen ammattilainen ellei se sitten valinnut vielä vapaasti jotain aiheeseen liittyvää.

Jos saa udella, niin minkä tutkinnon aloitit?
Aloitin toisen alemman AMK tutkinnon, ja se on Media. Eli mainostoimisto hommiin käänsin katseeni.

Sopi jotenkin omiin harrastuksiin myös, tai mielenkiinnon kohteisiin.

Mitä luulette, onko amiksesta hyvät mahdollisuudet päästä amk? Rakennusmestariksi haluaisin. Matikasta ja fysiikasta kolmosia tulee aika hyvin, eli paras numero.

lolletti ihan hyvät on! Saat työkokemuksestakin jo hyvin pisteitä jos oot kesät painanu raksoilla. Itelläkin amiksessa 3-4 matikat, fysiikat, mutta amkssa joutunut niihiin vähän enemmän panostaa verrattuna lukion käyneisiin.

Itse olen ensimmäisen vuoden rakennusmestariopiskelija Metropoliassa. Teille, ketkä pohditte, että hakisitteko mesuksi vai inssiksi, teidän pitää kysyä itseltänne, että kiinnostaako teitä enemmän nähdä, kokea, osata tehdä ja soveltaa, vai istua toimistossa pyörittämässä papereita? Mesu on enemmän käytännöllinen ja inssi teoreettinen. Näin siis olen ymmärtänyt. Molemmissa suuntautumisvaihtoehdossa on mukana molempia, mutta mesut painottunee työnjohto/työmaanjohto/valvonta -tehtäviin, ja inssit sit ilmeisesti kaikkeen muuhun, en oo ees ottanu kunnolla selvää.. Mutta inssi voi toimia mestarina ja mestari inssinä, näin niinkun karkeasti sanottuna.

Rakennusmestarikoulutus (kuten myös opistotason rakennusarkkitehtikoulutus) lopetettiin alunperin siksi, että kaikki rakennusalan ammattikorkeakoulututkinnot haluttiin yhdistää rakennusinsinööri-nimikkeen alle ja sen eri suuntautumisvaihtoehdoiksi.
Mestareiden kouluttaminen aloitettiin kuitenkin uudelleen tuossa muutama vuosi sitten, koska insinöörikoulutuksen ei koettu tyydyttävän kasvanutta työmaajohdon tarvetta edellisen rakennusbuumin aikana.

Rakennusinsinööreillä on useimmissa ammattikorkeakouluissa rakennustuotanto-suuntausvaihtoehto, joka painottuu työmaiden johtamiseen rakennusmestarina.
Edelleenkin suurin osa rakennusinsinööreistä päätyy rakennusmestarin työtehtäviin ainakin uransa alkuvaiheessa ja arviolta yli puolet ihan pysyvästikin.

Minusta RKM-tutkinto sopii hyvin juuri ammattikoulupohjalta tuleville sekä jo aiempaa rakennusalan työkokemusta ja ammatin omaaville. Se painottuukin enemmän aikuisopiskelijoihin.

Siis miten BBA eroaa normaalista? Jos näin, niin sitä vaan katsotaan hieman eri tavalla töitä hakiessa. Onhan se ainakin olevinaan kansainvälistä.

Varsinainen erikoistuminen oli ainakin meillä todella suppeaa, enkä näe että kestään tuli minkään erikoistumisen ammattilainen ellei se sitten valinnut vielä vapaasti jotain aiheeseen liittyvää.

Tarkotin tätä myyntityön linjaa, kun tässä pystyy erikoistumaan myynnin johtoon. Eli miten tämä eroaa niistä linjoista, jossa ei pysty erikoistumaan tähän? Tietty ne eroaa tällä erikoistumisella, mut onko sillä niin suurta merkitystä? En ainakaan muissa liiketalouden linjoissa tätä suuntautumismahdollisuutta oo huomannu... Eli valmistuuko sieltä ihan yhtä päteviä henkilöitä esimies-/johtotehtäviin?

Tuli nyt haettua ensisijasesti tohon myyntityöhön ja tarkotus erikoistuu myynnin johtamisee. Sen verra suunnitelmia, et jos sieltä joskus valmistuu/on se mun juttu, hakis myöhemmin kauppakorkeeseen lukemaan johtoa. Luulis ainakin pääsevän käsiks kohtalaisiin palkkoihin. Mut eipä sitä tiiä miten käy!

Mistähän saa selville, mikä kirja mun pitää hankkia nyt 2011 pääsykoetta varten? Ei sitten googlen perkelekkään voinu mitään sanoa.

Yhteishaussa hain Oulun Ammattikorkeakouluun, Tekniikan ja liikenteen ala.

1. rakennustekniikka
2. talotekniikka
3. rakennusalan työnjohto

Kiitos vastauksesta!

Tekniikan ja liikenteen alan pääsykokeisiin ei ole mitään tiettyä pääsykoekirjaa. Jokainen valmistautuu omalla tavallaan. Selaa netistä vanhoja tekniikan ja liikenteen alan pääsykokeita ja mieti, miten sun pitää treenata (vinkki: matikka + fysiikka tai kemia). Itse en treenannut ollenkaan, vaan sisään mentiin melko heittämällä lukion matikan ja fysiikan opeilla.

Jos väkisin haluat kirjan hankkia, niin käy vaikka aluksi kirjastosta katselemassa/kyselemässä. Kaverilla oli ainakin lainassa joku ihan pätevä opus, nimeä en muista, mutta joku sinikantinen "opas insinöörikoulutukseen" tms. se taisi olla.

edit: tämä taisi olla se kaverini kirja: http://www.bookplus.fi/kirjat/pelto...amk-insinöörikoulutukseen_pyrkijöille-8220711

Tekniikan ja liikenteen alan pääsykokeisiin ei ole mitään tiettyä pääsykoekirjaa. Jokainen valmistautuu omalla tavallaan. Selaa netistä vanhoja tekniikan ja liikenteen alan pääsykokeita ja mieti, miten sun pitää treenata (vinkki: matikka + fysiikka tai kemia). Itse en treenannut ollenkaan, vaan sisään mentiin melko heittämällä lukion matikan ja fysiikan opeilla.

Jos väkisin haluat kirjan hankkia, niin käy vaikka aluksi kirjastosta katselemassa/kyselemässä. Kaverilla oli ainakin lainassa joku ihan pätevä opus, nimeä en muista, mutta joku sinikantinen "opas insinöörikoulutukseen" tms. se taisi olla.

Kiitos, mistähän noita vanhoja kokeita sais käsiin? jos netistä vois jotain pdffää ladata vaikka kivan tukun noita kokeita. :)

edit: tämä taisi olla se kaverini kirja: http://www.bookplus.fi/kirjat/pelto...amk-insinöörikoulutukseen_pyrkijöille-8220711

Kiitos, mistähän noita vanhoja kokeita sais käsiin? jos netistä vois jotain pdffää ladata vaikka kivan tukun noita kokeita. :)

Rakennusalalle lähteviä suosittelisin harkitsemaan vakavasti esim. venäjän opiskelua samalla.

Venäjän opiskelu ei olis missään nimessä huono vaihtoehto muillekaan, ketkä ei nyt rakennusalaa lähtenyt lukemaan. Esim. liiketalous

http://www.metropolia.fi/haku/nain-haet/tekniikan-vanhoja-valintakoetehtavia/ tuolta vanhoja tehtäviä laskemaan ja harjoittelemaan. Vaikket metropoliaan haekaan, lienee koekysymykset täysin samoja tai ainakin samaa aiketta, eli matikkaa, fyssaa ja kemiaa. Jos sulla on joku kaveri joka taitaa kyseiset aineet, kannattaa pyytää siltä apua. Itse en ois tajunnu mistään mitään, mut yks kaveri mua pari kertaa preppas ja prkl sillähän irtos opiskelupaikka.

Aivan, no matikka mulla on hallussa, fyssaa ja kemiaa pitäs opetella kyl aika reilusti. Niitä ku en sattunu lukiossa lukemaan :s

Itsekkin tuota rakennustekniikka lähdössä opiskelemaan. Mitä netistä lueskellu niin palkat näyttäis kyllä olevan surkeat verrattuna esim. sähköinsseihin, pitääkö paikkansa?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom