AMK - opiskelu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Zeikki
  • Aloitettu Aloitettu
Insinööristä DI:ksi sisältää "siltaopinnot" eli 0,5-1 vuotta yliopiston sulle tärkeiksi katsomia kursseja (samoja kursseja mitä DI-opiskelijat tekee ekan kolmen vuoden aikana) ja sitten kahden viimeisen vuoden DI-opinnot. Eli ideaalitapauksessa alle 3v, mutta tietty jotkut tekevät noita työn ohessa ja silleen. Yliopistolla o aika rentoa esim. luennoilla läsnäolojen suhteen, tietty harjoituksissa ja muissa pitää olla, ni voi koettaa töihin sovittaa opintoja.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Amiksen puolelta luulisi pääsevän suht helpolla AMK:hon. Muistaakseni sieltä otetaan kiintiöllä porukkaa, mutta en sitten tiedä onko ammattikoulun puolelta yleensä kovaa tunkua ylemmälle asteelle.
Omasta mielestäni teknillisten alojen pääsykokeet eivät ole mitenkään älyttömän vaikeat, tuttuun tyyliin en muistanut/osannut mitään ja jouduin päättelemään tyhjästä kaikki vastaukset. Silti pääsin lopulta läpi.

Itse lukion lyhyen matikan ja fysiikan käyneenä pääsin kuitenkin TAMKiin kone- ja tuotantotekniikkaan, vaikkakin varasijalta. Lykkäsin vuodella opiskelujen aloitusta että saisin ammattikoulusta tutkinnon suoritettua loppuun. Nyt syksyllä olisi sitten vielä ammattikoulua 11 viikkoa jäljellä, joista 9 päällekkän AMK:n kanssa :)

Insinööristä DI:ksi sisältää "siltaopinnot" eli 0,5-1 vuotta yliopiston sulle tärkeiksi katsomia kursseja (samoja kursseja mitä DI-opiskelijat tekee ekan kolmen vuoden aikana) ja sitten kahden viimeisen vuoden DI-opinnot. Eli ideaalitapauksessa alle 3v, mutta tietty jotkut tekevät noita työn ohessa ja silleen. Yliopistolla o aika rentoa esim. luennoilla läsnäolojen suhteen, tietty harjoituksissa ja muissa pitää olla, ni voi koettaa töihin sovittaa opintoja.

Kiitos sinulle tosi paljon! Pitää ottaa yhteyttä opoon ja kysellä vielä mielipiteitä siltä. Onhan tässä vielä kuukausi aikaa miettiä ja eiköhän tästä johonkin selvitä näin aluksi. Paras vaihtoehto tosiaan varmaan on hakea tuonne inssipuolelle ja miettiä jatkoa sitten sitä kautta. Vuodessa varmaan oppii ihan hyvin fysiikat ja matikat kun siihen panostaa vielä omatoimisesti enemmän. Saa nyt nähdä. Jos se opiskelu AMK.ssa on jo tarpeeks haastavaa (en usko kyllä), niin eipä siinä turhaa kannata itteään ressata DI:ks. Ei mulla mikään kiire ole työelämään sinänsä, että kuhan pitää jonkun vaikka 26-28vuoteen mennessä sais opinnot käytyä niin olis hyvä. Palataan, kiitos vielä kerran!

Morjesta. Ammattikoulusta Amk:hon? Valmistun putkiasentajaksi nyt keväällä. Elikkä itellä aikomus hakea tonne Mikkelin AMK talotekniikan puolelle. Onko porukalla millasia kokemuksia noista pääsykokeista ammattikoulu pohjalta. Onko kuinka hyvät mahdollisuudet päästä sisään näillä arvosanoilla Ma 3 Ke 3 Fy 3 Ru 2 En 2 Äi ja kaikki aineet 2.20? Matikka, kemia ja fysiikka suht hyvin hallussa, jotenki sujuu jo pääsykokeiden teko kun oon lukiolaisilta apua pyytänyt. Onko jotain muita paikkoja johon kandeis hakee ykkös kohteena kun tuo Mikkeli. Poria meinasin kakkoseks.
Itse olen ammattikoulusta mennyt amkkiin. Pääsykokeet on helpot, mutta kannattaa panostaa kemiaan ja (sähkö)fysiikkaan. Pääsin minimipisteillä lukematta läpi kokeesta ja todistuksen perusteella tuli sitten sisäänvaadittavat pisteet Helsinkiin. Mulla oli suht hyvät numerot amiksesta: Ma 4, Ke 4, Fy 5, Ru 4, En 5, Äi 4 ja ka 3,8.

Porissa oli mukavan uudet tilat silloin kun kävin vierailulla siellä, mutta siitäkin on 6 vuotta aikaa :D Poriin taitaa päästä suht pienillä pisteillä. Voi olla, että pelkkä pääsykokeesta läpi pääseminen riittää. Asuminen on todella halpaa Porissa, joten jää rahaa vähän muuhunkin.

ELB:
Kannattaa hakea suoraan lukemaan DI:ksi. AMK:n matematiikka ja fysiikka on lastenleikkiä lukion käyneelle. Veikkaisin, että sitten kun on inssin paperit kädessä niin ei sitä enää jaksa lukea DI:ksi. Mielestäni AMK opiskelussa vaativinta on läsnäolopakko. Yliopistossa pystyy omaan tahtiin lukemaan, kun taas AMK:ssa opiskellaan kuin ala-asteella lukujärjestyksen mukaan.

Yliopistosta en tiedä miten sieltä pääsee vaihtoon, mutta AMK:sta pääsee helposti mikäli sellainen kiinnostaa.

Onko mahiksia päästä amk aikuiskoulutukseen jos on käynyt lukion, mutta ei alan ammattikoulua? Tuntuu että melkein kaikissa on vaatimuksena alan koulutus.

Kysyn täällä. Onko mahdollista opiskella samankaltaisessa koulussa AMK:ssa esim. ympäristöinssi puolella Kuopion Savoniassa vaikka ensimmäisen vuoden jonka jälkeen pyrkii hakemaan vaikka Lappeenrannan DI:hin ympäristöpuolelle sit sielt? MEinaan vaan, että monet sanovat tuon lukiosta harppauksen DI:hin olevan aika suuri, joten saisi pohjaa enemmän varmaan tuolla normi-inssipuolella ja sit hakis tuonne. Onko mahdollista ja miten yleistä?

Pitkää matematiikkaa en käynyt kuin 3 kurssia mutta lyhyessä semmoista E/L tasoa koitetaan olla kirjotuksissa. Oon käynyt kyllä kaikki fysiikan kurssit ja tajuan perusideat niistä, samoten kaikki kemiat. Mutta sen verran ":david:" olin, että ei niitä kiinnostanut sen kummemmin kirjotella koska ei tullut ajatelleeksi että hakisin tämän kaltaisiin kouluihin myöhemmin. Semmosta 5-6 keskiarvoa mulla niistä oli.

Mistä kannattais tuosta AMK -> YO siirtymisestä kysellä enemmän, vai oisko täällä jollain tietoa asiasta?
Kaverini meni otaniemeen opiskelemaan DI:ksi lyhyen matikan pohjalla. Hän joutui ensimmäisen vuoden aikana lukemaan iltalukiossa pitkän matikan. Mikäli oikein ymmärsin niin tuo oli edellytyksenä kaikille lyhyellä matikalla opiskelemaan tuleville sielä.

Kannattaa soitella ja kysellä tuolta Lappeenrannasta miten niillä on asiat järjestetty.

Ps. Itse aloitin amk:ssa sillä mielellä että käyn vuoden, kertaan matikan ja fysiikan ja haen yliopistoon. Tänne kuitenkin jäin kun on niin hyviä kavereita koulussa :D. Menen siten amk:n jälkeen mikäli vielä kiinnostaa.

Jos amispohjalta on hakemassa DI koulutukseen niin joutuu omatoimisesti opiskelemaan aika paljon. Pääsykokeissa kysyttyjen asioiden taso on paljon korkeamalla kuin mitä amiksessa koskaan opetetaan.

Ei tarvitse amk-pohjalta tulevan olla taustalla pitkää matikkaa lukiosta. Tosin teknisten yliopistojen matikat voivat olla "hieman" haastavia jos ei yhtään matemaattisesti orientoitunut. Amkin matikkahan on aikalailla lukion pitkän matikan kertausta.

Kiitos sinulle tosi paljon! Pitää ottaa yhteyttä opoon ja kysellä vielä mielipiteitä siltä. Onhan tässä vielä kuukausi aikaa miettiä ja eiköhän tästä johonkin selvitä näin aluksi. Paras vaihtoehto tosiaan varmaan on hakea tuonne inssipuolelle ja miettiä jatkoa sitten sitä kautta. Vuodessa varmaan oppii ihan hyvin fysiikat ja matikat kun siihen panostaa vielä omatoimisesti enemmän. Saa nyt nähdä. Jos se opiskelu AMK.ssa on jo tarpeeks haastavaa (en usko kyllä), niin eipä siinä turhaa kannata itteään ressata DI:ks. Ei mulla mikään kiire ole työelämään sinänsä, että kuhan pitää jonkun vaikka 26-28vuoteen mennessä sais opinnot käytyä niin olis hyvä. Palataan, kiitos vielä kerran!

Uskoisin, ettet tule juurikaan stressaamaan muutenkaan. Rakennusalalla on ainakin ollut niin, että insinöörit saa suunnilleen samoja hommia kuin DI:t, erona on vain DI:n nopeampi uralla eteneminen. Raksalla tuo näkyy siinä, että tiettyihin pätevyyksiin AMK-inssi tarvitsee 6-8v työkokemusta, DI tarvitsee 4-6v. Puhumattakaan siitä, että isommissa rakennusliikkeissä toimitusjohtajissa ja päälliköissä on kumpaakin ja aika vähän näyttäisi olevan merkitystä koulutuksella jos työnsä osaa. AMKiin vain hakee valitettavan usein jengiä, jotka ovat vain "johonkin menneet" ja sitä mukaa motivoituneet opiskelijat kyllä erottuvat joukosta edukseen, työllistyvät ja pärjäävät hyvin. Ympäristöpuoli on tosin vähän teoriapainotteisempi, että josko siellä sitten papereilla on enemmän merkitystä.

Noista numeroista ja arvosanoista, sanoisin, että missä vain voi pärjätä kunhan lukee tarpeeksi. Olen kuullut näitäkin jotka vetävät ammattikoulusta suoraan yliopistoon. Vaikeaa, muttei todellakaan mahdotonta. Motivaatiotahan tuo vaatii, koska fysiikan ja pitkän matikan oppimäärä on kuitenkin mitoitettu 2,5 vuodelle. Periaatteessa teknillisen alan hauissa on se hyvä puoli, että samat pääsykoekirjat ja oppimäärät pätee kaikkiin. Silloin voit lukea yliopiston pääsykokeisiin, käydä koittamassa pääsykoemenestystä ja silti käydä vetämässä AMKin pääsykokeen. Näin itse tein, kumpaankin pääsin mihin halusin, mutta AMK-paikan annoin pois. Eri asia onkin sitten, että oliko se oikea ratkaisu. Toisinaan tuntuu, että turhaan minä yliopistossa opiskelen, kun AMKin jengi on niin hyvässä asemassa jo. Toisinaan taas miettii, että eipähän tarvitse jälkikäteen päivittää tutkintoa, ellei nyt tohtoriksi halua.

Tuosta lyhyestä matikasta yliopistossa: minusta aika tapauskohtaista. Joihinkin tuo matikka uppoaa kunhan sitä alkaa vain opiskella. Lyhyellä matikallakin on päästy yliopistolle opiskelemaan matikkaa pääaineeksi. Tuossa yliopistomatikassa varsinkin on vähän laidasta laitaan, kun jotkut osa-alueet on sellaisia, jotka on pitkän matikan oppimäärässäkin vapaavalintaisia ja silloin oletetaan, ettei niitä kukaan osaa valmiiksi (esimerkkinä imaginääriluvut). Ylipäätään ratkaisevampaa on minusta tuo matemaattinen ajattelu. Yliopiston opintojaksot on kuitenkin todella teoriapainotteisia, ja sitten siellä lasketaan ja leikitään paljon ja vieläpä käsin, siksi matikka on erittäin tärkeä työkalu. Koin karun todellisuuden kun laskurutiini katosi intin aikana ja laskuihin tuhraantui aikaa tuplasti edellistä enemmän. Varsinkin tuossa ympäristöpuolella on noita vaikeita laskutoimituksia ihan riittävästi ja ymmärtääkseni lyhyt matikka tarjoaa vain pintaraapaisun esimerkiksi integroinnista ja derivoinnista.

AMK-inssi ei ole täysin huono koulutus. Se on vähän helpompi, mutta siellä saa ihan hyvät perusvalmiudet perusinsinööritehtäviin, ja ehkä niiden perusteella pääsee jopa helpommin perusinssinä töihin. Paljon työelämälähtöisyyttä ja pyritään opettamaan just niitä juttuja joita töissä tulee tehtyä. Lisäksi jos yleensä DI valmistuu about kuudessa vuodessa ni perusinssillä o lukujärjestyksen mukaan paperit neljässä. AMKissa on hyvin suora "koulu pulkkaan ja töitä hakemaan"-asenne, ei ole semmosta miettimistä kuin joskus yliopiston puolella että mihinkähän sitä rupiaisi, ja siellä myös lykitään opiskelija hyvin tarkkaan samalle uralle muiden kanssa ja seurataan etenemistä.

Yliopisto on taas suositeltavampi sellaisille jotka tykkää miettiä asioita teoreettiselta kannalta ja haluavat päästä pänttäämään enempi että pääsevät erikoistumaan jonkun kapeamman alan spesialistiksi. Enempi valinnanvaraa ja teoriapainotteisuutta kursseissa, plus pystyy vaikka lukemaan 20 kurssia tietystä aiheesta jos vain on järkevä näkemys että just tähän pieneen sektoriin haluaa erikoistua. Tämä vaan tuo lisää vastuuta omista opinnoista, pitää olla tarpeeksi itsekuria ja määrätietoisuutta että opinnot edistyvät, kun kukaan ei älyttömänä kysele perään.

Hakeminen ei itselläni ole vielä ajankohtaista, mutta onko fysioterapeutin opinnoissa kuinka tärkeää fysiikan ja kemian osaaminen?
Tällä hetkellä olen lukenut lukiossa kolme kurssia fysiikkaa, ja olen hieman kyseenalaistanut muutaman opettajan neuvot siitä, että fysiikka ja kemia on kaikki luettava jos aikoo pärjätä. Otanko siis lukiossa kaikki yhdeksän fysiikan kurssia + kemiat?

Pitkän matematiikan keskiarvo tällä hetkellä 9, fysiikan 8 ja kemian 9/10, en muista tarkasti.

Kiitos jo etukäteen. :)

Hakeminen ei itselläni ole vielä ajankohtaista, mutta onko fysioterapeutin opinnoissa kuinka tärkeää fysiikan ja kemian osaaminen?
Tällä hetkellä olen lukenut lukiossa kolme kurssia fysiikkaa, ja olen hieman kyseenalaistanut muutaman opettajan neuvot siitä, että fysiikka ja kemia on kaikki luettava jos aikoo pärjätä. Otanko siis lukiossa kaikki yhdeksän fysiikan kurssia + kemiat?

Pitkän matematiikan keskiarvo tällä hetkellä 9, fysiikan 8 ja kemian 9/10, en muista tarkasti.

Kiitos jo etukäteen. :)

Käsittääkseni fysioterapeutit eivät ihan hirveän syvällisesti opsikele fysiikkaa ja kemiaa, joten en usko että ne kovinkaan välttämättömiä ovat. Varmasti silti ihan hyödyllisiä, mutta eivät todellakaan ole mikään edellytys. Näkisin biologian ja terveystiedon paljon enemmän tärkeämpänä kuin kemia ja fysiikka.

morjesta,

Opiskeleeko kukaan tätä foorumia lukeva valkeakosken amk?et millasta se meno siellä niinkun yleensä ottaen on?ilmapiiri yms...?yleisesti ottaen.

Ei tarvitse amk-pohjalta tulevan olla taustalla pitkää matikkaa lukiosta. Tosin teknisten yliopistojen matikat voivat olla "hieman" haastavia jos ei yhtään matemaattisesti orientoitunut. Amkin matikkahan on aikalailla lukion pitkän matikan kertausta.

Kyse olikin siitä että jos menee suoraan lukiosta Di:ksi opiskelemaan lyhyellä matikalla.

Eli siis selvennyksenä. Kaveri meni lukion jälkeen otaniemeen opiskelemaan ja joutui käymään iltalukiossa pitkän matikan ensimmäisen vuoden aikana, koska oli lukiossa lukenut ja kirjoittanut lyhyen matikan.

Täältähän löytyikin sopiva threadi, kun yksi kyssäri pyörii päässäni. Laitoin hakupaperit liiketalouden opintoihin HAMK:iin. Sinne olisi pääsykoe toukokuussa ja siellä testataan mm "matemaattis-loogista päättelykykyä". Lukion matikan opinnoista on vierähtänyt tovi, eikä tässä välissä käymässäni opinahjossa pahemmin matikkaa harrastettu. Onko hajuakaan minkätasoisia nuo tehtävät ovat? Eli pitäisikö tässä kaivaa matikan kirjat esiin vai ovatko nuo sellaisia simppeleitä laskutoimituksia, missä vaan katsotaan onko matemaattista pelisilmää vai ei?

Täältähän löytyikin sopiva threadi, kun yksi kyssäri pyörii päässäni. Laitoin hakupaperit liiketalouden opintoihin HAMK:iin. Sinne olisi pääsykoe toukokuussa ja siellä testataan mm "matemaattis-loogista päättelykykyä". Lukion matikan opinnoista on vierähtänyt tovi, eikä tässä välissä käymässäni opinahjossa pahemmin matikkaa harrastettu. Onko hajuakaan minkätasoisia nuo tehtävät ovat? Eli pitäisikö tässä kaivaa matikan kirjat esiin vai ovatko nuo sellaisia simppeleitä laskutoimituksia, missä vaan katsotaan onko matemaattista pelisilmää vai ei?

Googlella löytyi vanhoja kokeita:
http://www.koearkisto.com/yhteiskuntaamk.php
http://www.koearkisto.com/kokeet/amkvalintakokeet/LIIKETALOUS2006.pdf

Mistä näkisin noita pisterajoja millä viime vuosian päässy sisää? itseä kiinnostaisi hamk(valkeekoski) ja tamk(tampere)..et miten laittaa noi hakutoiveet niihin papereihi. :D

Pian pitäisi hakea AMK-koulutukseen mutta tietäis vaan minne. On tossa lukiossa se huono puoli ettei oikeen pääse näkemään mitään duunia. Amikset varmasti näkevät millasta mikäkin homma on, ainakin nyt oman alansa.

Siksi päätinkin kysyä jos jollain on jotain neuvoja antaa, vaikka jokainen sen tietenkin itse päättää. Olen hakemassa Turkuun, jollekin tekniikan alalle. Enimmäkseen on konetekniikka ollut mielessä, mutta nyt on ruvennut tuo rakennustekniikkakin kiinnostamaan. Onko jollain muuten heittää että mitä eroa on rakennusalan työnjohdon ja rakennustekniikan koulutuksella? Ja joku, joka asioista perillä voisi vähän mutuilla työllistymisestä näissä koulutusohjelmissa. :D Ja jos jollain kokemuksia kone- tai rakennustekniikasta niin mielelläni kuulisin niitä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom