AMK - opiskelu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Zeikki
  • Aloitettu Aloitettu
Onko täältä pakkiksesta ketään opiskelemassa ammattikorkeassa turvallisuusalaa?
Näyttäisi ainakin Laurea tarjoavan tuota. Mitä netistä luin niin kuulostaisi ihan mielenkiintoiselta, mutta mitähän linjalta valmistuneet sitten käytännössä tekevät työkseen?
Muutenkin olisi kiva kuulla alan opiskelusta ja omia mietteitä. :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Monet tekevät opinnäytetyönsä harjoitteluyrityksellensä/kesätyöpaikallensa. En ole ikinä nähnyt ainakaan oman koulun intrassa mitään ilmoitusta "haluamme jonkun tekevän opinnäytetyön aiheesta x" eli pikkuisen oma-aloitteinen täytyy olla. Opinnäytetöitä löytyy Theseus-tietokannasta, sieltä voit hakea inspiraatiota millaisista aiheista on tehty. Tuonne se omasikin sitten jonain päivänä päätyy muiden ihmeteltäväksi :)

Hieman vanha aihe, mutta kommentoinpa silti: Opinnäytetöitä voi kysellä itsekin eri firmoista, jos ei kuulu niihin onnekkaisiin, joille aihe löytyy työharjoittelupaikasta. Itse tein aikoinaan niin ja olihan se helpompaa, kun tiesi talon tavoista jo valmiiksi jotakin.
Itse ohjaan tällä hetkellä yhtä inssiopinnäytettä, jonka aiheen itse ehdotin paikallisen AmKin opettajalle (oma entinen openi) ja hän etsi opiskelijoistaan sopivan tekemään työtä. Eli voi mennä myös näin päin, että yrityksistä otetaan yhteyttä kouluihin ja tarjotaan aihetta.

Mulla alkais opinnot TAMK:issa 3.1 (oon ollut syksyn poissaolevana) töiden vuoksi. Postissa tuli edellispäivänä pari lappua, jossa toisessa kerrotaan infotilaisuudesta keväällä aloittaville opiskelijoille, joka pidetään vasta 10.1. Miksiköhän vasta noin myöhään, jos koulu alkaa jo 3.1. Ja toisessa lapussa oli jo tuo lukujärjestys. Melkein pelkkiä kaheksan tunnin päiviä jee! Mulle tää koko amk on ihan uus juttu, nii alkaako tää homma nyt sitten niin, että meen ton lukujärjestyksen mukaan noihin kursseille vaan, enkä saa vielä itse valita mitään? Olenko mä samoilla kursseilla niitten kanssa, ketkä on opiskellut jo puoli vuotta? Odotetaanko multa noilla kursseilla, että osaisin mahdollisten edellisten kurssien asiat? Eli toisin sanoen olen aivan helvetin hukassa. :D Olen kyllä koittanut soitella ja pistää sähköpostia kyseiseen kouluun, mutta olen saanut mielestäni kovin huonosti informaatiota. Nyt jouluna siellä ei edes taida olla ketään ja mua vaivaa nää asiat, niin jos joku viisas täällä osais vähän selventää näitä.

Lisäksi hommaa hankaloittaa vielä se, että oon lähdössä Leville ja tuun sielt takas sillai, että ehdin varmaan just ja just Tampereelle ysiks maanantai aamuks (tietty sillee, etten nuku lainkaa) :D Sitte pitäis vielä vastaanottaa kämppä samana päiväna ja roudaa kaikki kamat yms.. niin mites, ei varmaan kauheesti haittaa jos käy niin, että missaa ekan koulupäivän? Nimim. Edellispäivään saakka luulin, että koulu alkais 10.1 -.-

Mulla alkais opinnot TAMK:issa 3.1 (oon ollut syksyn poissaolevana) töiden vuoksi. Postissa tuli edellispäivänä pari lappua, jossa toisessa kerrotaan infotilaisuudesta keväällä aloittaville opiskelijoille, joka pidetään vasta 10.1. Miksiköhän vasta noin myöhään, jos koulu alkaa jo 3.1. Ja toisessa lapussa oli jo tuo lukujärjestys. Melkein pelkkiä kaheksan tunnin päiviä jee! Mulle tää koko amk on ihan uus juttu, nii alkaako tää homma nyt sitten niin, että meen ton lukujärjestyksen mukaan noihin kursseille vaan, enkä saa vielä itse valita mitään? Olenko mä samoilla kursseilla niitten kanssa, ketkä on opiskellut jo puoli vuotta? Odotetaanko multa noilla kursseilla, että osaisin mahdollisten edellisten kurssien asiat? Eli toisin sanoen olen aivan helvetin hukassa. :D Olen kyllä koittanut soitella ja pistää sähköpostia kyseiseen kouluun, mutta olen saanut mielestäni kovin huonosti informaatiota. Nyt jouluna siellä ei edes taida olla ketään ja mua vaivaa nää asiat, niin jos joku viisas täällä osais vähän selventää näitä.

Lisäksi hommaa hankaloittaa vielä se, että oon lähdössä Leville ja tuun sielt takas sillai, että ehdin varmaan just ja just Tampereelle ysiks maanantai aamuks (tietty sillee, etten nuku lainkaa) :D Sitte pitäis vielä vastaanottaa kämppä samana päiväna ja roudaa kaikki kamat yms.. niin mites, ei varmaan kauheesti haittaa jos käy niin, että missaa ekan koulupäivän? Nimim. Edellispäivään saakka luulin, että koulu alkais 10.1 -.-

Vastataan tähän nyt kolmatta vuotta Tamkissa olleena, niin pääset pälkähästä =)

3.periodi alkaa virallisesti 3.1, mutta opettajat aloittavat kurssit 10.1, eli ihan oikea päivämäärä siinä sun lapussa on.(vert. 4periodi kestää toukokuun loppuun, vaikka koulu loppuu vappuun) Kursseja ei välttämättä tarvitse valita itse ollenkaan, vaan pakolliset kurssit tulevan winhaan(opintorekisteri), missä kursseille ilmottaudutaan luokkatunnuksen perusteella. Tulet melko varmasti samalla luokalle viime syksynä alottaneiden kanssa, mutta elä huolehdi, eka vuos o lähinnä pelkkää kertaamista, erilaisia labroja ja muutamia muita kursseja, mitkä alkavat alusta. Tosin joillekkin kursseille voi olla edelletyksenä jokin aikakaisemmin käyty kurssi, mutta tämä selviää sitten ekan viikon aikana.

Suosittelisin käydä siel infossa, mutta eipä sen pitäs olla välttämätön, koska sulla se lukkari jo onkin tullut, niin siinähä sulle onkin ohjelma valmiina. Koitat vaa löytää sen luokan, mikä siinä lukkarissa lukee ja menet tunnille ihmettelemään opiskelutovereitasi..

Tsemiä hajoiluun :D

morjes

Semmosta kysyttävää olis: opiskelen nytten talotektiikkaa ammattikoulussa toista vuotta ja olen ajatellut hakevani tampereelle ammattikorkeakouluun talotekniikan puolelle. enää minulla ei ole näitä teoria aineita edessä (matematiikka, fysiikka ja kemia , äidinkieli ja muut kielet).
Kysymyksen pää pointti on siinä että onko minulla mitään mahiksia päästä tuonne ammattikorkeakouluun kun arvosanani 1-3 asteikolla ovat fysiikassa , kemiassa ja matikassa 1, ..........ruotsi, englanti ja äikkä on 2
kun minua ei kauheasti kiinnostaisi nuo putkimiehen työt, mutta ammattikorkeakouluun kyllä voisin alaa mennä opiskelemaan...

Kiitos vastauksistanne :)

Meet uusii nuo kokeet amiksessa ja saat paremmat lähtöpisteet.. Tampereen amk suosittu kohde ja saa olla aika hyvät pisteet että pääsee sisään.. Jonnekkin syrjäsemmälle amklle pääsee alhasemmilla pisteillä.

Semmosta kysyttävää olis: opiskelen nytten talotektiikkaa ammattikoulussa toista vuotta ja olen ajatellut hakevani tampereelle ammattikorkeakouluun talotekniikan puolelle. enää minulla ei ole näitä teoria aineita edessä (matematiikka, fysiikka ja kemia , äidinkieli ja muut kielet).
Kysymyksen pää pointti on siinä että onko minulla mitään mahiksia päästä tuonne ammattikorkeakouluun kun arvosanani 1-3 asteikolla ovat fysiikassa , kemiassa ja matikassa 1, ..........ruotsi, englanti ja äikkä on 2

Jos nuo luonnontieteiden arvosanat kertovat motivaatiosi tasosta kyseisten aineiden opiskeluun, niin insinööriopinnot on sinulle väärä jatkovaihtoehto. Kyllä insinöörillä tulisi olla edes keskinkertainen taipumus ja motivaatio luonnontieteiden hallitsemiseen. Jos ammattikoulunkin vaatimattomat luonnontieteelliset opinnot ovat menneet vain rimaa hipoen läpi, kannattaa miettiä onko näihin aineisiin syventyvä ja niiden osaamista useissa työtehtävissä edellyttävä ammatti todella sinua varten.

Pienellä vaivannäöllä pääsisit varmasti opiskelemaan, mutta ihmettelen mistä se motivaatio ja kiinnostus nyt yhtäkkiä löytyisi, jos jo ammattikoulussa meni opinnot tuohon malliin? Haluatko todella suuntautua sellaiselle alalle, jossa tulet todennäköisesti käyttämään matematiikkaa ja fysiikkaa esimerkiksi termodynamiikka ja virtauslaskelmissa?

Ite painelin ainakin aikoinani ammattilukion niin rimaa hipoen läpi kuin vain voi. Pitkäfysiikka A ja mikkimatikka (lyhyt) A. Ei kiinnostanut lukee yhtään kun tuolla ammattilukiossa olin. No hain kuitenkin ammattipapereilla joissa keskiarvo oli hieman parempi. Eli vielä ei mun mielestä ole lusikkaa heitetty sinne syvimpään kohtaan järveä.

Mutta niinkun edellä on mainittu niin koitat parantaa noita arvosanojas niin mahdollisuudet parantuu huomattavasti päästä sisään. Ja jos lukuintoa löytyy, niin kuin viesti antoi ymmärtää, niin en pidä korotusta mahdottomana. Ei muuta kun tsemppiä!

Meet uusii nuo kokeet amiksessa ja saat paremmat lähtöpisteet.. Tampereen amk suosittu kohde ja saa olla aika hyvät pisteet että pääsee sisään.. Jonnekkin syrjäsemmälle amklle pääsee alhasemmilla pisteillä.

Nuo käymäni kurssit ovat jo päättyneet eikä niitä ole edessä enään ollenkaan. Numerotkin olen jo saanut noista kaikista teoria kursseista, joten pystyykö niitä kurssiarvosanoja mitenkään korottamaan enää?

Noihan on vaan neuvottelu kysymyksiä opettajan kanssa... Esität asias että olet kiinnostunut jatko-opinnoista ja sen takia haluaisit korottaa arvosanojasi.. Jos ei erikseen opettaja tee koetta sinulle, pyydä lupaa saada osallistua alempien vuosikurssien tenttiin. Samat matikat, fysiikat, kemiat yms siellä pyörii jokatapauksessa.

tuomas: Minkä alan?

Tuossa Tamkin valintakoearkiston linkki
Tamk

Tekniikka ja liikenne. Tarkotus hakea tänä vuonna hamk/tamk...! osa sivuista mistä viime vuonna tsiigailin niin tulee vaan et sivu ei käytössä yms shitttii...Mut kiitos!!!!!

Ois hakuedessä ja pitäis nyt valita ykkösvaihto ehto Sosionomin ja fysioterapian välillä vaikeeksi menee fysioterapia on nyt ykkösenä..
Ketää joka opiskelee fysioterapiaa ? Millasta homma on pidätkö?

Mites, opiskeleeko joku Hamkissa? et onko siellä sama käytäntö noissa pääsykokeissa et fysiikan/kemian tehtävät saa ite valita kummat tekee? Ja jos löytys hamkin vanhoja pääsykokeita?:)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom