Mitä haluat tietää? Automaatiotekniikassa tehdään laitteita, jotka tekevät jotain jännää, ohjelmoidaan robotteja tai pystytetään vaikka tuotantolinjastoja johonkin karkkitehtaaseen vaikka.
Kone- ja tuotantotekniikka on peruslinja, josta valitaan suuntautuminen johonkin linjaan(vaihtoehdot riippuu koulusta).
Tuotantotaloudessa perusopinnot on perus kone-inssin vastaavia yleensä, mutta jossainvaiheessa aletaan erikoistumaan talouteen, markkinointiin, johtamiseen ja sensellaiseen. Eli siis sieltä tulee bisnesInsinöörejä :D.
Tulevaisuuden työtilanteista ei voi sanoa nyt mitään, kun on lama päällänsä, mutta todennäköisesti työtilanne on hyvä sun valmistuttua.
Tietääkseni Energia- ja ympäristötekniikan insinöörit työllistyvät voimalaitoksen tai jonkun polttomoottorivehkeisiin liittyviin tehtäviin. Perehdytään siis tietääkseni vehkeiden energiankäytön hyötysuhteisiin ja jotain sellasta (?).
Sanottakoon vielä, että periaatteessa koneinsinööri voi tehdä mitä tahansa muiden koneinssien hommia, eli ne ei ole täysin sidottuja omaan suuntaukseen. Nää mun kömpelöt esimerkit lähinnä kuvaa niitä niille ominaisia työtehtäviä.
Voin sepustaa lisää näitä juttuja ja lukea koulujen selityksiä vähän tarkemmin paremmalla ajalla(illalla). Ehkä ne aukeaa vähän paremmin minulle kuin teille. Ja joo, itse oli AIVAN samassa tilanteessa lukion jälkeen, että mistään linjavaihtoehdoista tai koulusta ei tajunnu yhtään mitään, kaikki kuvaukset ja sepustukset oli täyttä hepreaa.