AMK - opiskelu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Zeikki
  • Aloitettu Aloitettu
kyllä on toiste päin pääsykokeisiin aina pääsee mutta niistä läpi ei todellakaan pääse muutkun lukiolaiset..!!!! joko sulla ei ole menny hakemukset läpi tai oot vaan muuten ne ryssiny

Mun linjalla abaut puolet on amiksesta. Osalla on sitten tietysti kaksoistutkinto.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
No ei nyt voi monena vuotena olla siitä kiinni että en oo muka osannu hakea. OAMK:n sote-puolelle oon pääasiassa pyrkinyt ja sinnehän on legendaarisen hankala päästä ihan mille puolelle vaan. Ainakin törkeän korkeita pisterajoja pitävät yllä.

niin joo sä oot hakenu tollaselle sosiaali puolelle mä kun luulin että ihan perus tekniikan puolelle.. se on vähän eri asia tietenkin :D

Kyllä AMK:n pääsykokeista aina selviää, sinne pääsykokeeseen pääseminenhän se hankalin juttu on. Aika huippuarvosanat saa aiemmista kouluista olla että kutsun saa kokeeseen.

Itsellä käytössä 3.3 keskiarvo eikä sillä minnekään ole saanut kutsua. Niin että sillä ihmettelen kun täällä kaikki vaan käyvät kokeissa tuosta noin vaan, kokeilemassa jos ei tosissaan.

Valtaosa täällä on hakenut/opiskelee tekniikkaa, joiden haussa on erilaiset käytännön.

Insinöörien pääsykokeisiin kutsutaan käsittääkseni kaikki hakijat, jotka täyttävät hakuvaatimuksen, eli omaavat 2. asteen tutkinnon ammattikouluista tai lukiosta.

Lääkixen pääsykokeisiin pääsee yrittämään periaatteessa kuka vaan, fysioterapeutiksi ei välttämättä pääse edes yrittämään, jos ei sitten korottele arvosanoja jälestä käsin ja hae uutestaan.

Lääkixen pääsykokeisiin pääsee yrittämään periaatteessa kuka vaan, fysioterapeutiksi ei välttämättä pääse edes yrittämään, jos ei sitten korottele arvosanoja jälestä käsin ja hae uutestaan.

Onks se sit niin, että kun käy niissä lääkiksen pääsykokeissa niin voi aloittaa sen opiskelun jo samana syksynä? Ei oikein viitsist panostaa noihin AMK:n pääsykokeisiin jos kerran lääkäriks pääsee helpommalla. Lääkäreillä vissiin on ihan hyvä palkkakin.

Valmistuin ammattikoulun LVI-puolelta viime keväänä ja nyt olis tarkoitus hakea ammattikorkeakouluun. Olen ajatellut hakea joko Kone- ja tuotantotekniikkaan tai Ympäristöteknologian koulutusohjelmaan. Tuossa ympäristö alalla kiinnostais ehkä vesihuoltotekniikka tai ympäristörakentaminen. Amiskassa matikka oli 4, fysiikka ja kemia 5. Amiskan tutkintotodistuksen keskiarvo oli 4,1. Laskin että lähtöpisteet tekniikan ja liik. alalle olis 57 pistettä, joten kouluun voisin vaikka päästä, mutta onko esim. noilla aloilla kovin vaikeeta matikkaa, fysiikkaa tai kemiaa? Pärjääkö ammattikoulu pohjalla?

Valmistuin ammattikoulun LVI-puolelta viime keväänä ja nyt olis tarkoitus hakea ammattikorkeakouluun. Olen ajatellut hakea joko Kone- ja tuotantotekniikkaan tai Ympäristöteknologian koulutusohjelmaan. Tuossa ympäristö alalla kiinnostais ehkä vesihuoltotekniikka tai ympäristörakentaminen. Amiskassa matikka oli 4, fysiikka ja kemia 5. Amiskan tutkintotodistuksen keskiarvo oli 4,1. Laskin että lähtöpisteet tekniikan ja liik. alalle olis 57 pistettä, joten kouluun voisin vaikka päästä, mutta onko esim. noilla aloilla kovin vaikeeta matikkaa, fysiikkaa tai kemiaa? Pärjääkö ammattikoulu pohjalla?

Nuo aineet saa mainiosti suoritettua amispohjaltakin. Lähtökohta on ettei kukaan osaa/muista oikein mitään ennestään. Lisäksi lyhyen matematiikan lukeneille ja amiksesta tulleille on useimmiten vielä oma matematiikan ryhmänsä, jossa käydään asiat hitaammin. Eipä ole tullut vastaan ketään sellaista ammattikoulupohjalta sisään päässyttä, joka olisi jättänyt koulut kesken sentakia ettei selviäisi noista aineista.

Jos ympäristörakentaminen kiinnostaa nimenomaan rakentamisen näkökulmasta, niin sitä opetetaan myös rakennustekniikan koulutusohjelmien infrarakentamisen linjoilla.

Nuo aineet saa mainiosti suoritettua amispohjaltakin. Lähtökohta on ettei kukaan osaa/muista oikein mitään ennestään. Lisäksi lyhyen matematiikan lukeneille ja amiksesta tulleille on useimmiten vielä oma matematiikan ryhmänsä, jossa käydään asiat hitaammin. Eipä ole tullut vastaan ketään sellaista ammattikoulupohjalta sisään päässyttä, joka olisi jättänyt koulut kesken sentakia ettei selviäisi noista aineista.

Jos ympäristörakentaminen kiinnostaa nimenomaan rakentamisen näkökulmasta, niin sitä opetetaan myös rakennustekniikan koulutusohjelmien infrarakentamisen linjoilla.

Kiitos vastauksesta. Selventi tosi paljon tilannettani, sillä kävin ammatinvalinnan psykologilla, joka kovasti väitti että amk:ssa ei ole ammattikoululaisia kuin harvakseltaan ja melkein kaikilla lukiolaisilla on suoritettuna pitkä matikka. Ja se ehdotti mulle vielä, että pitäis mennä lukioon ennen amk:ta.

Olen myös miettinyt tuota rakennustekniikkaa, juurikin tuon infrarakentamisen takia.

Itse Kone- ja tuotantotekniikkaa luen juuri. Kyllä nuo amiksen käyneet tuossa mukana pärjäävät, kunhan vaan jaksavat tehdä töitä. Sama pätee lyhyenmatikan lukeneille. Jos motivaatiota riittää niin kyllä matikasta ja fysiikasta selviää amispohjalla.

Ps. Kannattaa tehdä noita vaikeimpia läksyjä luokkakavereiden kanssa yhdessä, ainakin minulla auttanut.

Kiitos vastauksesta. Selventi tosi paljon tilannettani, sillä kävin ammatinvalinnan psykologilla, joka kovasti väitti että amk:ssa ei ole ammattikoululaisia kuin harvakseltaan ja melkein kaikilla lukiolaisilla on suoritettuna pitkä matikka. Ja se ehdotti mulle vielä, että pitäis mennä lukioon ennen amk:ta.

Hah.. On kyllä ollut tuo psykologi aika kujalla :)
Aivan varmasti pärjäät tuolla taustalla koulussa. Matikka/Fysiikka lähtee liikkeelle aika perusteista ja rauhallisesti.
Ensimmäisen vuoden opiskelijoilla on vielä kerran viikossa sellainen läksypaja, jossa on joku vetäjä neuvomassa ja auttamssa läksyjen kanssa. Ainakin meillä näin.

Onkos täällä automaatiotekniikkaa, kone- ja tuotantotekniikkaa tai tuotantotaloutta ammattikorkeakoulussa opiskelevia? Johonkin tekniikan ammattikorkeakoulututkintoon olisi tarkotus tässä meneillään olevassa yhteishaussa hakea, mutta ala on vielä vähän auki. Mitä nyt olen noita eri vaihtoehtoja sulkenut pois, niin luultavasti tulen hakemaan johonkin noista kolmesta alasta. Elikkä onko kellään mitään kokemuksia noista aloista? Kaikki tieto olisi plussaa :)

Lukiopohjalta olen siis hakemassa ja lyhyt matematiikka, kemia ja fysiikka suoritettuna.

Tuota kone- ja tuotantotekniikkaa on täälläkin päässä pohdittu. Turun ammattikorkeaan ajattelin hakea, jossa parhaimmannäköisiä linjavaihtoehtoja olisivat tällä hetkellä tuotekehitystekniikka ja energia- ja ympäristötekniikka. Ilmeisesti työtilanne näillä aloilla olisi suht hyvä tulevaisuudessakin? Toki tiedot ovat tällä hetkellä aloista vähän niin ja näin eli mielenkiinnon kohteet voivat hyvinkin vaihtua. Olisi myös kiva tietää mitä tuollainen sitten oikeasti tekee, kun nuo ammattikorkeiden "valmistuu johto- ja asiantuntijatehtäviin alalla X" mantrat eivät hirveästi asiaa valota :D Olen yrittänyt vähän noita työnkuvia googletella, mutta kun ensimmäiset 20 sivua ovat AMK:jen sepustuksia, on tuo etsiminenkin ollut vähän kinkkistä.

Onkos täällä automaatiotekniikkaa, kone- ja tuotantotekniikkaa tai tuotantotaloutta ammattikorkeakoulussa opiskelevia? Johonkin tekniikan ammattikorkeakoulututkintoon olisi tarkotus tässä meneillään olevassa yhteishaussa hakea, mutta ala on vielä vähän auki. Mitä nyt olen noita eri vaihtoehtoja sulkenut pois, niin luultavasti tulen hakemaan johonkin noista kolmesta alasta. Elikkä onko kellään mitään kokemuksia noista aloista? Kaikki tieto olisi plussaa :)

Lukiopohjalta olen siis hakemassa ja lyhyt matematiikka, kemia ja fysiikka suoritettuna.

Mitä haluat tietää? Automaatiotekniikassa tehdään laitteita, jotka tekevät jotain jännää, ohjelmoidaan robotteja tai pystytetään vaikka tuotantolinjastoja johonkin karkkitehtaaseen vaikka.

Kone- ja tuotantotekniikka on peruslinja, josta valitaan suuntautuminen johonkin linjaan(vaihtoehdot riippuu koulusta).

Tuotantotaloudessa perusopinnot on perus kone-inssin vastaavia yleensä, mutta jossainvaiheessa aletaan erikoistumaan talouteen, markkinointiin, johtamiseen ja sensellaiseen. Eli siis sieltä tulee bisnesInsinöörejä :D.

Tuota kone- ja tuotantotekniikkaa on täälläkin päässä pohdittu. Turun ammattikorkeaan ajattelin hakea, jossa parhaimmannäköisiä linjavaihtoehtoja olisivat tällä hetkellä tuotekehitystekniikka ja energia- ja ympäristötekniikka. Ilmeisesti työtilanne näillä aloilla olisi suht hyvä tulevaisuudessakin? Toki tiedot ovat tällä hetkellä aloista vähän niin ja näin eli mielenkiinnon kohteet voivat hyvinkin vaihtua. Olisi myös kiva tietää mitä tuollainen sitten oikeasti tekee, kun nuo ammattikorkeiden "valmistuu johto- ja asiantuntijatehtäviin alalla X" mantrat eivät hirveästi asiaa valota Olen yrittänyt vähän noita työnkuvia googletella, mutta kun ensimmäiset 20 sivua ovat AMK:jen sepustuksia, on tuo etsiminenkin ollut vähän kinkkistä.

Tulevaisuuden työtilanteista ei voi sanoa nyt mitään, kun on lama päällänsä, mutta todennäköisesti työtilanne on hyvä sun valmistuttua.

Tietääkseni Energia- ja ympäristötekniikan insinöörit työllistyvät voimalaitoksen tai jonkun polttomoottorivehkeisiin liittyviin tehtäviin. Perehdytään siis tietääkseni vehkeiden energiankäytön hyötysuhteisiin ja jotain sellasta (?).

Sanottakoon vielä, että periaatteessa koneinsinööri voi tehdä mitä tahansa muiden koneinssien hommia, eli ne ei ole täysin sidottuja omaan suuntaukseen. Nää mun kömpelöt esimerkit lähinnä kuvaa niitä niille ominaisia työtehtäviä.

Voin sepustaa lisää näitä juttuja ja lukea koulujen selityksiä vähän tarkemmin paremmalla ajalla(illalla). Ehkä ne aukeaa vähän paremmin minulle kuin teille. Ja joo, itse oli AIVAN samassa tilanteessa lukion jälkeen, että mistään linjavaihtoehdoista tai koulusta ei tajunnu yhtään mitään, kaikki kuvaukset ja sepustukset oli täyttä hepreaa.

Mitä haluat tietää? Automaatiotekniikassa tehdään laitteita, jotka tekevät jotain jännää, ohjelmoidaan robotteja tai pystytetään vaikka tuotantolinjastoja johonkin karkkitehtaaseen vaikka.

Kone- ja tuotantotekniikka on peruslinja, josta valitaan suuntautuminen johonkin linjaan(vaihtoehdot riippuu koulusta).

Tuotantotaloudessa perusopinnot on perus kone-inssin vastaavia yleensä, mutta jossainvaiheessa aletaan erikoistumaan talouteen, markkinointiin, johtamiseen ja sensellaiseen. Eli siis sieltä tulee bisnesInsinöörejä :D.

Tulevaisuuden työtilanteista ei voi sanoa nyt mitään, kun on lama päällänsä, mutta todennäköisesti työtilanne on hyvä sun valmistuttua.

Tietääkseni Energia- ja ympäristötekniikan insinöörit työllistyvät voimalaitoksen tai jonkun polttomoottorivehkeisiin liittyviin tehtäviin. Perehdytään siis tietääkseni vehkeiden energiankäytön hyötysuhteisiin ja jotain sellasta (?).

Sanottakoon vielä, että periaatteessa koneinsinööri voi tehdä mitä tahansa muiden koneinssien hommia, eli ne ei ole täysin sidottuja omaan suuntaukseen. Nää mun kömpelöt esimerkit lähinnä kuvaa niitä niille ominaisia työtehtäviä.

Voin sepustaa lisää näitä juttuja ja lukea koulujen selityksiä vähän tarkemmin paremmalla ajalla(illalla). Ehkä ne aukeaa vähän paremmin minulle kuin teille. Ja joo, itse oli AIVAN samassa tilanteessa lukion jälkeen, että mistään linjavaihtoehdoista tai koulusta ei tajunnu yhtään mitään, kaikki kuvaukset ja sepustukset oli täyttä hepreaa.

Ainakin täältä oamkista tulee energiapuolen insseistä joko huoltopuolen miehiä voimalaitoksiin, suunnittelutehtäviin tai sitten käytönvalvojiksi voimalaitoksiin...

Kuinka tää juttu muuten menee, että kun AMK:hon hakiessa saa pisteitä tuon lukion päättötodistuksen keskiarvosta, nii kai se meinaa sitä pyöristettyä tulosta?
Että esimerkiksi Fysiikka 7,8,8,7 on 8 (7,5-->8)?
Mitkä AMK:t on sellasia mihin on vähä enemmän tunkua ja vaikeempi päästä? :david:

Kuinka tää juttu muuten menee, että kun AMK:hon hakiessa saa pisteitä tuon lukion päättötodistuksen keskiarvosta, nii kai se meinaa sitä pyöristettyä tulosta?
Että esimerkiksi Fysiikka 7,8,8,7 on 8 (7,5-->8)?
Mitkä AMK:t on sellasia mihin on vähä enemmän tunkua ja vaikeempi päästä? :david:

Jokasella koululla on eri perusteet noille. Lue niistä. Myöskin eri koulujen hakijoiden ja sisäänpäässeiden määrät on yleensä esillä ainakin koulujen kotisivuilla.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom