AMK - opiskelu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Zeikki
  • Aloitettu Aloitettu
Tuo voi olla totta, mutta riippuu täysin koulusta ja mitä alaa opiskelee.

Toki yliopistolla on vaikeita kursseja, mutta ei siellä yhtään sen vaikeampaa noin yleisesti ottaen ole. Ehkä sitten maisteriopinnoissa voi olla jotain haastavempaa, mutta sitähän ei voi verrata AMK:ihin.

Pidempi työharjoittelu on tosiaan iso plussa.

Taitaa olla niin helppo päästä sisään suurimpaan osaan amkeista, että kyllä se vaatimustaso on asetettu ihan sen mukaisesti. Sitä on ihan turha nyt lähteä pyörittelemään yllä olevin sanankääntein joksikin muuksi.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tekniikan ala on ainakin kavereiden/veljen opiskelua sivusta seuranneena haastavampaa TKK:n puolella kuin AMK:ssa, josta on omakohtaista kokemusta.

En ihan täysin tajua miksi monet tähtää yhtälöön AMK=yliopisto. Ammattikorkeakouluja ei ole luotu toimimaan yliopistojen rinnalla vertaisena työvoiman tuottajana, vaan nimenomaan hieman erilaisena vaihtoehtona. Kyllä se nyt vaan on niin, että AMK on se hieman käytännönläheisempi ja vähemmän haastava pikkuveli. Siinä ei ole mitään hävettävää.

Keskimäärin yliopistoista tulee osaavampaa(ja arvostetumpaa) porukkaa kuin ammattikorkeakouluista, jos siis verrataan näitä insinööri- ja kaupanalaa. "jos se onkin tuppisuu"... no, kyllä niitä tuppisuita saattaa tulla ihan mistä vain.

Tarkoituksena oli tuoda esille toisenlaista näkökulmaa; ei ole mikään itseisarvo, että yliopistolta tulee päteviä henkilöitä oman alan duuniin.

Jeps eli tarkoitus olisi hakea rakennus insinöriksi tai rakennus mestariksi. Koulutukseltani olen talonrakentaja, töitä olen tehnnyt noin 25 kuukautta kun laskee myös kesät jotka olen ollut töissä opiskelu aikoina eli jotain käytännön kokemusta alalta löytyy..
Sitte jotain kyssäreitä:
- Minkälaisia päiviä siellä suunilleen on kun on koulussa? 8-16 vain luokassa istumista vai onko jotain käytännön töitä?
- Paljonko suunilleen on työharjoittelua?
- Mikä on suurin ero koulutuksessa jos vertaa insinöri ja mestari koulutusta?

Itse kans hain amk sähköpuolelle tamkkii...Aloin omatoimisesti selaileen siskon lukion matikan/kemian/fysiikan kirjoja. Ja tullu noita netin pääsykokeita selailtua, mutta ainakin vuos paiskitaan hommia tässä :D

Ite hain ykkösenä Seinäjoen uuteen automaatioinsinöörilinjaan, jossa käytiin tutustumassa. Hienot tilat oli ja kaikki halukkaat pääsevät saksaan vaihtariksi vuodeksi :P

ei saatana täällä on ihan liikaa tamkkiin sähköpuolelle hakijoita :( en tule ikinä pääsee sisälle :D toisaalta halauisin kyllä päästä riihimäelle kone ja tuotantotekniikan puolelle harmi vaan kun laitoin sen viimiseks :D

Onko täällä tietotekniikan inssejä? Minkälaisia numeroita olette vetäneet ammattiaineista, ihan mielenkiinnosta. Olen avoimen puolella tehnyt noita juttuja vasta, Ciscon (CCNA1-4) ja Mikkisoftan Servu-kursseista (Servu 2003, 2008, AD 2008, Exchange jne) olen saanut numeroita väliltä 1-3. Nuo on aika hankalia, nippelitietoa saa päntätä ihan tosissaan että saa edes sen kolmosen. Tentit vastaa lähes sertifikaattikokeita ja harjoitustöissäkin mennään aika syvälle, esim. AD kurssilla harjoituksiin kuului mm. useamman servun replikointiasetuksilla kikkailu, siinä sai tosissaan asentaa että pääsi testailemaan...

Ohjelmointikurssit (SQL, PHP) on ollut aika helppoja sitten, kuten muutamat työasematason kurssit (Windows 7 viimeisenä).

Duunin ohella kun opiskelee, niin ei sitä aikaa vaan jää tarpeeksi lukemiseen, tällä hetkellä keskiarvo varmaan 2.jotain. Tosin olen oppinut kyllä ihan hitosti ja vaikka alalla duunia tullutkin tehtyä jo vuosia, niin esim. Ciscon kursseissa saa opetella vaikka mitä frame relayta, eli paljon juttuja mitä ei "oikeassa elämässä" tule vastaan.

Itselläni opiskelun tarkoitus on vahvistaa sitä omaa osaamista, eli sinänsä ei pitäisi murehtia noista arvosanoista. Mutta olisihan se kiva jos joskus ihan inssin paprut saa, ettei ne olisi täynnä kakkosia... :) Eipä siinä auta muu kun tehdä enemmän töitä!

Jeps eli tarkoitus olisi hakea rakennus insinöriksi tai rakennus mestariksi. Koulutukseltani olen talonrakentaja, töitä olen tehnnyt noin 25 kuukautta kun laskee myös kesät jotka olen ollut töissä opiskelu aikoina eli jotain käytännön kokemusta alalta löytyy..
Sitte jotain kyssäreitä:
- Minkälaisia päiviä siellä suunilleen on kun on koulussa? 8-16 vain luokassa istumista vai onko jotain käytännön töitä?
- Paljonko suunilleen on työharjoittelua?
- Mikä on suurin ero koulutuksessa jos vertaa insinöri ja mestari koulutusta?

Jos käytännön töillä tarkoitat labraharjoituksia, on niitä muutama kurssi, mutta hyvin vähän kuitenkin. Parit betonin valmistus ja maanmittauskurssit tulevat itselläni mieleen. Saattaa olla pohjatutkimustakin riippuen koulusta ja linjasta.

Työharjoittelu on käytännössä vähintään kaksi kesää kolmesta. Ensimmäiset kaksi "haalarityöharjoittelua" on helposti hoidettavissa yhdenkin kesän aikana ja työnjohtoharjoittelu sitten tavallisesti viimeisenä kesänä.

Insinööreillä on aavistuksen enemmän pakollisia yleisiä insinööriaineita (lähinnä luonnontieteitä) sekä enemmän rakenteiden suunnitteluun liittyviä kursseja.

Alussa päivät ovat semmosia 5-10 tuntisia ja opintojen loppupuolella käy lukujärjestys kevyemmäksi, jolloin moni onnistuu työskentelemään samanaikaisesti. Välillä kursseja iltaisinkin, mutta silloin päivä alkaa tavallisesti myöhemmin.

Jos insinööriksi ryhtyy, niin kannattaa harkita myös infrarakentamisen linjaa. Se talopuoli ei ole ainoa vaihtoehto.

Mitenkäs nää amk puolen inssin pääsykokeet eroaa teknillisen yliopiston pääsykokeista? Oon meinaan hakenu kumpaakin, ja lukeminen on keskittynyt oikeastaan kokonaan tohon yliopiston pääsykoe vaatimuksiin(fysiikka+matikka). Eli pitäskö tässä vielä jotain muuta sivussa silmäillä että varmasti pääsisi ainakin amkhon sisään?

Mitenkäs nää amk puolen inssin pääsykokeet eroaa teknillisen yliopiston pääsykokeista? Oon meinaan hakenu kumpaakin, ja lukeminen on keskittynyt oikeastaan kokonaan tohon yliopiston pääsykoe vaatimuksiin(fysiikka+matikka). Eli pitäskö tässä vielä jotain muuta sivussa silmäillä että varmasti pääsisi ainakin amkhon sisään?

Ehkä kemiaa, jos sitäkään.

Aika helppojahan noi AMK:n pääsykokeet yleensä on. Itse ainakin pääsi kouluun vaikka en yhtään harjoitellut noihin pääsykokeisiin.

AMK:n pääsykokeista senverran, että jos teknisiin yliopistoihin pääsee sisään yhtään mihinkään, niin melko varmasti pääsee myöskin haluamilleen AMK insinöörilinjoille ilman minkäänlaisia ongelmia.
Eli sisäänpääsystä tuskin jää insinööri- tai rkm-haaveet roikkumaan, jos luonnontieteiden keskiarvo on ollut lukiossa edes 7. Amiksen käyneiden pääsyvaatimuksista ja todennäköisyyksistä en osaa tosin sanoa yhtään mitään.

Opiskelumotivaatiosta se useimmiten jää roikkumaan, koska keskeytysprosentti on ainakin kolmasosa aloittaneista. Moni kylläkin heistä vain vaihtaa koulua tai linjaa eikä putoa kokonaan koulutusputkesta.

Kyllä AMK:n pääsykokeista aina selviää, sinne pääsykokeeseen pääseminenhän se hankalin juttu on. Aika huippuarvosanat saa aiemmista kouluista olla että kutsun saa kokeeseen.

Itsellä käytössä 3.3 keskiarvo eikä sillä minnekään ole saanut kutsua. Niin että sillä ihmettelen kun täällä kaikki vaan käyvät kokeissa tuosta noin vaan, kokeilemassa jos ei tosissaan.

Kyllä AMK:n pääsykokeista aina selviää, sinne pääsykokeeseen pääseminenhän se hankalin juttu on. Aika huippuarvosanat saa aiemmista kouluista olla että kutsun saa kokeeseen.

Itsellä käytössä 3.3 keskiarvo eikä sillä minnekään ole saanut kutsua. Niin että sillä ihmettelen kun täällä kaikki vaan käyvät kokeissa tuosta noin vaan, kokeilemassa jos ei tosissaan.

kyllä on toiste päin pääsykokeisiin aina pääsee mutta niistä läpi ei todellakaan pääse muutkun lukiolaiset..!!!! joko sulla ei ole menny hakemukset läpi tai oot vaan muuten ne ryssiny

kyllä on toiste päin pääsykokeisiin aina pääsee mutta niistä läpi ei todellakaan pääse muutkun lukiolaiset..!!!! joko sulla ei ole menny hakemukset läpi tai oot vaan muuten ne ryssiny

No ei nyt voi monena vuotena olla siitä kiinni että en oo muka osannu hakea. OAMK:n sote-puolelle oon pääasiassa pyrkinyt ja sinnehän on legendaarisen hankala päästä ihan mille puolelle vaan. Ainakin törkeän korkeita pisterajoja pitävät yllä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom