AMK - opiskelu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Zeikki
  • Aloitettu Aloitettu
maanataina meen käymää kirjastossa jos lainais pari matikan kirjaa missä olis samanlaisia tehtäviä mitä noissa pääsykokeissa on ollu :D

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ihan ylä-aste matikkaahan se on. Ja meilläkin taitaa ne fiksuimmat tyypit tulla amiksen puolelta. Sitä en tosin tiedä että mistä ne on tietonsa keränneet :D on ne luokat vajaimmatkin kyllä losin amiksesta.

Johtuu siitä että amiksesta ne skarpeimmat hakee sinne AMK:hon ja lukiolaisista taas ne säkit hakee AMK:hon ja skarpit kaverit yliopiston puolelle.

Johtuu siitä että amiksesta ne skarpeimmat hakee sinne AMK:hon ja lukiolaisista taas ne säkit hakee AMK:hon ja skarpit kaverit yliopiston puolelle.

Tunnempa itseni tyhmäksi kun kävin lukion, olin 3vuotta raksalla duunissa ja halusin lähteä työnjohtajaksi. Fiksuna olisin tietenkin hakenut kasvatustieteelliseen ja valmistunut opettajaksi.

Miten AMK:n inssilinjalla voi pärjätä L:n tason lyhyen matikan opiskelija, jolla kemiaa (arvosanalla 8) ja fysiikka (arvosanalla 5-6) 4 kurssia takana? Lukiosta on n. M:n paperit. Tarkoitus olis saada hyvät paperit ja ehkä hakea niillä tekuun joskus :)

Miten AMK:n inssilinjalla voi pärjätä L:n tason lyhyen matikan opiskelija, jolla kemiaa (arvosanalla 8) ja fysiikka (arvosanalla 5-6) 4 kurssia takana? Lukiosta on n. M:n paperit. Tarkoitus olis saada hyvät paperit ja ehkä hakea niillä tekuun joskus :)

Hyvin siellä pärjää kun vaan sisälle pääsee, käytännössä kuitenkin ensimmäinen vuosi on hyvin pitkälti matikan ja fysiikan kertausta (riippuen vähän alasta tietenkin).

Itse olen hakemassa tänä keväänä tamkkiin lukemaan automaatiotekniikkaa, tosin aloitan aikasintaan vuoden päästä...

Olen päivät töissä/reissu töissä niin mietin että onko tosta pelkästä aineistosta hyvin apua?kun työ ajoittuu välillä illoille myös.. :D

Ammattikoulu suoritettu ennestää...Ja matikka taitaa pahiten tökkiä, ehkä kemia/fysiikka myös :D :ASD

Itse olen hakemassa tänä keväänä tamkkiin lukemaan automaatiotekniikkaa, tosin aloitan aikasintaan vuoden päästä...

Olen päivät töissä/reissu töissä niin mietin että onko tosta pelkästä aineistosta hyvin apua?kun työ ajoittuu välillä illoille myös.. :D

Ammattikoulu suoritettu ennestää...Ja matikka taitaa pahiten tökkiä, ehkä kemia/fysiikka myös :D :ASD

Ymmärsinkö tekstistäsi oikein, että meinaat tehdä kokopäivätyötä ja opiskella samaan aikaan? Ei tule onnistumaan kyllä tamkissa opiskelu tuolla tavalla varsinkaan amispohjalla. Itse kävin kyllä myös amiksen jälkeen automaatiopuolen amk:ssa, mutta paljon huonompitasoisessa koulussa ja siltikin lähiopetusta sai vähänkin haastavemmilla kursseilla kuunnella ihan tosissaan. Puhumattakaan harjoituksista ja labroista. Turhaa on myöskin kuvitella sitä, että amiksen opeilla pärjäisi kovinkaan paljon peruskursseja pitemmälle. On ehkä juuri ja juuri mahdollista kitkuttaa koulu läpi joten kuten samalla työtä tehden läpi, mutta todistus kyllä näyttää binäärikoodilta sen jälkeen. Ei se amk nyt sentään niiiin helppo ole ;)

Mistähän sais vähä lisää motivaatiota AMK-opiskeluihin? Tuntuu että mitä lähemmäs kesää (ja eritoten työharjoittelua) ollaan menossa niin numerot ja kiinnostus laskee kuin lehmän häntä. Ala kyllä kiinnostaa, ei se siitä johdu mutta kun koulu ja kurssit eivät tarjoa haastetta ja kaikki tuntuu menevän läpi vaikkei mitään tekisikään. Sen lisäksi osa pakollisista kursseista tuntuu olevan pelkkää diipadaapaa mitä ei varmastikkaan tule tarvitsemaan työelämässä. Kyseessä siis Jamkin matkailulinja.
Huoh no ehkä se siitä lähtee kun vähän itteään piiskaa...

Jees, meillä ainakin yksitellen tippuivat amikset pois jo ekan vuoden aikana, nekin joilla motivaatio kohdillaan ja keskittyivät ainoastaan koulussa käyntiin, eli en todellakaan suosittele kokopäivätyötä koulun oheen. Mahtaakohan näille ammattikoulun suorittaneille muuten olla jotain kiintiöpaikkoja koulutusohjelmiin, on nimittäin tullut törmättyä sellaisinkiin kavereihin, jotka eivät varmasti ole sitä ~70 pongoa haussa saaneet.

Tänä vuonna sitten ajoissa haku, ettei käy niinkuin viime vuonna. Sai kusi sukassa miettiä pääseekö hakemaan ollenkaan, kun se nettihaku oli jumissa viimeisinä päivinä.

Onko kellään käsitystä mikä päivä esimerkiksi Piramkissa alkaa opinnot syksyllä?

Mahtaakohan näille ammattikoulun suorittaneille muuten olla jotain kiintiöpaikkoja koulutusohjelmiin, on nimittäin tullut törmättyä sellaisinkiin kavereihin, jotka eivät varmasti ole sitä ~70 pongoa haussa saaneet.

Ainakin tekniikan puolella on. Monilla tekniikan aloilla riittää, että amis on päästy läpi ja saa ne minimipääsykoepisteet niin sisään pääsee.

Ja Tuomas, ihan toivotonta yrittää tehdä kokopäivätyötä. Kyllä siellä luennoilla on pakko istua jos aikoo läpi selvitä. Mä olen aina ollut hyvä matikassa ja fysiikassa, mutta on siinä aika pahasti jäljessä kun amistaustalta lähtee kouluun, jossa oletetaan että kaikilla on lukion pitkä matikka ja fysiikka takana. Monet hyvät lukiolaisetkin sorvaavat niitä kursseja uudestaan ja amiksena joutuu oikeasti tekemään duuniakin. Ja se laskeminen ei tekniikassa rajoitu mitenkään niihin matikan ja fysiikan luentoihin, vaan erittäin läheisesti liittyvät myös kaikkiin ammattiaineisiin (esim. materiaalin- ja muotoilujutuissa lujuuslaskentaan ym.). Läpi AMK:n tarvii TELIn puolella kyllä olla aika vahva matikka. Ja amispohjalta se on niin jumalattoman vaikea saavuttaa... Nim. Kokemusta on.

Kohta on taas haun aika ja ajattelin itse hakea tamk talotekniikan puolelle. Mutta siinä on vaan yksi ongelma eli ne pääsykokeet mä oon niin paska matikassa että onko jotakin kirjaa mitä kannattais lukee että sais hyvät pisteet..???? viime vuonna en päässy sinne sain vain vaivaiset 27 pistettä ja 52 oli alin pistemäärä millä olisi voinu päästä.

Itse hain opiskelemaan kyseiselle linjalle viime syksynä. Noi vanhat pääsykoearkistot tuli aika vahvasti kaluttua läpitte, kun aika vahvasti oli päässyt matikka/fysiikka unohtumaan.
Itse suosittelisin noiden tekemistä kun on kuitenkin jo useammalta vuodelta tehtäviä tuollakin arkistossa ja mielestäni aika pitkälti samanlaisia kuin mitä nyt viime syksynäkin oli.
Sitten kun tuonne kouluun sisälle pääset niin ekana vuonna tulee aika suuri kasa matikkaa, mutta onneksi ne onkin sitten ohitte jo ekan vuoden jälkeen ja sitä tässä odotellaan.

Raskasta ja vaikeeta tulee olemaan. Itse tässä tulee käytyä töissä koulun ohella. Kouluun aamusta ja koulusta töihin. Sentään liittyy opiskelualaan ja on hyvä ja joustava työpaikka mutta aika tehokkaasti saa kaiken muun unohtaa kun päivästä tahtoo loppua tunnit kesken. Vielä pari kk ja sitten saakin nauttia pelkästä työnteosta mahtaa tuntua juhlalta kun ehtii jotain muutakin tehdä jos enää osaa. Meillä ainakin talotekniikassa on eka vuosi ollut melkein pelkkää matikkaa, fysiikkaa ja kemiaa että laskea on saanut. Luulisin että jos kyseiset aineet pistävät vastaan niin kannattaa ihan vain keskittyä tuohon koulunkäyntiin ainakin ensimmäisen vuoden ajan.

Ymmärsinkö tekstistäsi oikein, että meinaat tehdä kokopäivätyötä ja opiskella samaan aikaan? Ei tule onnistumaan kyllä tamkissa opiskelu tuolla tavalla varsinkaan amispohjalla. Itse kävin kyllä myös amiksen jälkeen automaatiopuolen amk:ssa, mutta paljon huonompitasoisessa koulussa ja siltikin lähiopetusta sai vähänkin haastavemmilla kursseilla kuunnella ihan tosissaan. Puhumattakaan harjoituksista ja labroista. Turhaa on myöskin kuvitella sitä, että amiksen opeilla pärjäisi kovinkaan paljon peruskursseja pitemmälle. On ehkä juuri ja juuri mahdollista kitkuttaa koulu läpi joten kuten samalla työtä tehden läpi, mutta todistus kyllä näyttää binäärikoodilta sen jälkeen. Ei se amk nyt sentään niiiin helppo ole ;)

Selitin huonosti...Tarkoitus ei ole opiskelu aikana tehdä täysi päiväsesti töitä, esim. 1 päivä viikossa tyyliin tai iltasin..Meinasin tuossa että olen nyt kevään töissä ja kesän ja syksyn ja talven ja taas kevään, eli meinasin valmennuskurssia että sinne et välttämättä ehtisi eli pärjääkö pelkällä aineistolla jos itse opiskelee?

Liiketalous(ehkä myös vaihtoehtoisesti myyntityö) kiinnostaisi ja ainakin suuntautumisista markkinointi ja taloushallinto, joten kyllä siellä AMK:ssakin jotain mielenkiintoista minulle olisi. Tällä hetkellä otan pientä stressiä yo-kirjoituksista, mutta olen melko luottavainen, että ylioppilaslautakunnalta tulee takaisin syksyn tavoin M-C:n arvostelut. Lyhyt matematiikka ainut iso murhen aihe, ja siitä pyrin vain pääsemään parhaani mukaan läpi. Kauppakorkeakoulu iso haaste minulle erityisesti matematiikan puolesta, joten AMK vaikuttaa realistisemmalta tällä hetkellä. Nyt keskityn kirjoituksiin, mutta mietin jo noita pisterajoja ja valintakokeita. Valintapisteitä jaossa enintään 100 ja hakijoita ollut viime vuonna runsaasti(Turussa 793 hakijaa, 74 sisäänotettua liiketalouden opintoihin). Millaisilla pisteillä sinne sisään pääsee hyvillä mahdollisuuksilla ja mikä lienee suurin piirtein ns. alaraja? Nuo tilastot hakijoista kuulostavat aika rajulta. Jos kaikki menee nappiin pystyn saavuttamaan 40-45 pistettä koulumenestyksestä. Pitäisikö valintakokeista vetäistä silti lähes täydet?

:edit: Inttiin astun vasta tänä kesänä, jos sen suoritan loppuun niin pitäisi irrota jotain lisäpisteitä, mutta ei tietenkään vielä tässä haussa. Samoin sen ensisijaisen hakutoiveen antamat plussat unohdin.

Jees, meillä ainakin yksitellen tippuivat amikset pois jo ekan vuoden aikana, nekin joilla motivaatio kohdillaan ja keskittyivät ainoastaan koulussa käyntiin, eli en todellakaan suosittele kokopäivätyötä koulun oheen. Mahtaakohan näille ammattikoulun suorittaneille muuten olla jotain kiintiöpaikkoja koulutusohjelmiin, on nimittäin tullut törmättyä sellaisinkiin kavereihin, jotka eivät varmasti ole sitä ~70 pongoa haussa saaneet.

Ihan vaan tälle ja kaikille muillekkin tiedoksi niin ammattikorkeaa voi opiskella myös aikuisopiskelijana töiden ohessa. Itse opiskelen rakennusalaa Tamkissa, ammattikoulupohjalta aikuisopiskelijana. Samalla toimin yrittäjänä rakennusalalla ja toimenkuvaan kuluu monenmoista erikoisurakointia. Keskiarvo amk:ssa on noin. 4 tällä hetkellä. Samalla myös pidän parisuhteen kasassa, treenailen 2-4kertaa vikkossa mma:ta ym. Pistin myös laput hakuun tty:lle ja tavoitteena olisi päästä sinne opiskelemaan ja elättää itsensä sitten suunnittelu, 3D ym. töillä opiskelun aikana. Näitä on tullut jo tehtyä jonkin verran ja ainoana esteenä on enään se että saisi inssin pätevyyden niin voisi itse toimia pääsuunnittelijana.

Itse olen toiminut yrittäjänä 5 vuotta rakennusalalla ja tänä aikana on kertynyt tietoa siinä määrin että monet ammattiaineet pääsee todella helposti läpi hyvällä numerolla.

Mikään ei ole mahdotonta!

Lisää mietteitä asiasta.

Tuo lukio on hyvä pohja opettajaksi tai tutkijaksi mutta jos puhutaan niistä oikeista töistä eli työnjohto, suunnittelu jne. tulee monesti ongelmaksi se että amk:sta valmistuvilla, lukiopohjaisilla ei ole mitään hajua käytännön töistä. Suunnittelutehtävissä tästä on melkoista haittaa ja esim. rakennusalalla 50% suunnittelijoiden tuotoksista on täyttä paskaa. Nippu toteutuskelvotonta paperia ei paljon työmaalla mieltä lämmitä. Jos suunnittelijoilla olisi käytännön kokemusta asioista niin moni homma toimisi paljon paremmin. Suunnittelu vielä toimii tällä kaavalla jotenkin mutta jos työmaa lyödään jollekin koulusta hypänneelle noviisille näppiin niin katastrooffi on valmis. Työmaan johtaminen vaatii todella rautaista otetta ja kokemusta. Nämä asiat eivät ole pelkkää omaa mietettäni vaan hyvin yleinen ongelma raksa-alalla. Tämä ongelma on jopa suurempi kun harmaatalous tai ulkomaalainen työvoima. Tietysti niitä poikkeuksiakin on ja välillä koulunpenkiltä pukkaa ulos sellaisia kavereita jotka voi tehdä heti kaikkea.

PS: Olen itsekkin käynyt lukiota mutta kielet kaatoi aikanaan innostukseni siihen.

Aivan, itsellä tosin vielä melkovähän työkokemusta huudella mitää... :D Meillä ammattikoulussa opettaja puhu et ekan puoli vuotta-vuoden lukiolaiset pärjäs hyvin kun oli matikkaa/kemiaa/fysiikkaa, mutta tämän jälkeen ammatikoulun pojat meni ohi reilusti kun oli kokemusta sähköalasta..Tiedä sitten oliko näin?joku kenties vois sanoa jos tietämystä?

Mites toi jos työn oheessa lukee inssiksi?arvostetaan samalla lailla vai?kuinka raskasta?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom