AMK - opiskelu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Zeikki
  • Aloitettu Aloitettu
Juu voin toki laittaa, kun infoa saan. Mulla on niin pitkä aika opiskelusta, että ei ole oikein tarkkaa kuvaa miten nämä nykyisin menee ja aikuiskoulutuksesta ei ole mitään aiempaa kokemusta, eli tosiaan kovin tarkkaa tietoa ei mullakaan vielä ole.

Ok. Et sattuisi muistamaan missäpäin nettiä olisi niitä vanhoja valintakokeita? Saako udella mitä alaa lähdit opiskelemaan?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ok. Et sattuisi muistamaan missäpäin nettiä olisi niitä vanhoja valintakokeita? Saako udella mitä alaa lähdit opiskelemaan?

En kyllä osaa sanoa mistä löytyy vanhoja kokeita.

Tradenomiksi lähden lukemaan (liiketalous/tietojenkäsittely). Tuon pitäisi ihan kohtuullisesti jopa tukea meikäläisen mahdollista urakehitystä.

Paikka napsahti Haaga-Heliaan liiketalouslinjalle.

Kysymys opiskelusta. Kuinka paljon ensimmäisenä lukuvuonna on keskimäärin oppitunteja (joilla pitää olla läsnä) viikossa? Toinen kysymys, että onko siitä jotain käytännön haittaa, jos aloittaa opiskelut vasta ensi kevätlukukaudella ja ilmoittautuu poissaolevaksi syyslukukaudeksi? Tässä olisi muutamia projekteja syksyllä, jotka olisi mukava hoitaa. Opiskelu ei välttämättä ole este niille, mutta täytyy miettiä.

Nyt on alkanu mielessä olemaan taas opiskelu. Onko kokemuksia aikuisopiskelusta AMK:ssa? Onko se siis ns iltaopiskelua? Tekniikan alan koulutusohjelma olisi mielessä.

Ja mistähän netistä löytäisin vanhoja viimevuosien valintakokeita?

Itse tein AMK-tutkintoni ns. aikuiskoulutuksena, eli kokopäivätyön ohessa. Tosin en tekniikan alan koulutusohjelmassa, mutta ainakin mun koulussani kaikkien ohjelmien aikuisopiskelu oli samanlaista. Eli luennot oli arkisin ma-to klo 17.30-20.30. Satunnaisesti oli viikonloppuisin joitakin luentoja/workshoppeja. Loppua kohden luentojen määrä väheni, mutta tuolloin oli tarkoitus vääntää lopputyötä. Ja mikäli oma aikataulu salli, pystyi kursseja valitsemaan myös "päiväpuolelta". Keski-ikä aikuis-, eli iltapuolella oli noin 35v.

Oman kokemukseni mukaan AMK-tutkinnon suorittaminen kokopäivätyön ohessa oli todella rankkaa. Olin jo perustyöpäivän jäljiltä aika väsynyt, joten aika usein koululle raahautuminen oli tuskaa. Onneksi iltapuolella oli vähemmän niitä ah-niin-ihania ryhmätöitä yms. päiväpuoleen verrattuna, joten se helpotti hieman työtaakkaa. Plussaa siitä, että opiskelukaverit olivat sitten hieman vanhempia sekä työelämässä jo vuosi olleita, ja siten myös motivoituneempia opiskelemaan kunnolla, mikä auttoi myös itseäni jaksamaan. Vapaa-aikaa ei paljoa noiden vuosien aikana ollut ja olin loppua kohden todella väsynyt.

Mutta kyllä se opiskelu kannatti, kaikesta huolimatta. Ja näköjään aikaa kultaa muistot, sillä menen nyt syksyllä takaisin kouluun tekemään ylempi AMK -tutkinnon työn ohessa. Eli kyllä siitä urakasta selviää hengissä, vaikka välillä onkin ihan hajoamispisteessä.

Joten hae ihmeessä opiskelemaan, jos vähääkään kiinnostaa! Muuten voi jäädä myöhemmin harmittamaan se, ettei tullut kokeilleeksi opiskelemista, kun siihen oli sopiva elämäntilanne.

Kysymys opiskelusta. Kuinka paljon ensimmäisenä lukuvuonna on keskimäärin oppitunteja (joilla pitää olla läsnä) viikossa?

Toinen kysymys, että onko siitä jotain käytännön haittaa, jos aloittaa opiskelut vasta ensi kevätlukukaudella ja ilmoittautuu poissaolevaksi syyslukukaudeksi? Tässä olisi muutamia projekteja syksyllä, jotka olisi mukava hoitaa. Opiskelu ei välttämättä ole este niille, mutta täytyy miettiä.

Mun aikanani aikanani ainakin käytäntö oli se, että pakollisen läsnäolon määrä riippui kurssista ja luennoitsijasta. Eli tuo vaihteli paljonkin, eli joskus ei ollut läsnäolopakkoa ollenkaan ja joskus vaadittiin esim. 75% läsnäolo hyväksytyn tentin lisäksi, jotta pääsi kurssista läpi.

On tuosta syyslukukauden skippaamisesta jotain haittaa. Osa kursseista saattaa jatkua kevätlukukaudella ja kesken kurssin et voi ilmoittautua mukaan. Joskus taas jollekin kevätlukukauden kurssille vaadittiin, että on ensin suorittanut jonkun syyslukukauden peruskurssin. Voithan aloittaa opiskelut jo nyt syksyllä, mutta suorittaa vain muutamia kursseja, ne joita tarvitset voidankse aloittaa täyspainoisen opiskelun sitten keväällä.

Toinen kysymys, että onko siitä jotain käytännön haittaa, jos aloittaa opiskelut vasta ensi kevätlukukaudella ja ilmoittautuu poissaolevaksi syyslukukaudeksi?

Uskoisin, että ainakin vahvasti suositellaan syksyllä aloittamista. Ainakin meillä oli heti kärkeen nämä peruskurssit kansiksesta, markkinoinnista, ruotsista ja mitä kaikkea siinä "aloituspaketissa" nyt olikaan. Voi olla, että on lähes pakko olla jo syksyllä paikalla jos haluaa kevään kursseille.

Suosittelen että aloitat syksyllä. Joko nyt tai vuoden päästä.

...Voithan aloittaa opiskelut jo nyt syksyllä, mutta suorittaa vain muutamia kursseja, ne joita tarvitset voidankse aloittaa täyspainoisen opiskelun sitten keväällä.

Eli valitaanko AMK:ssakin lukiotyylisesti kursseja, jolloin voi päättää kuinka rankkaa haluaa opiskelusta tiettyinä lukukausina? Tuo kuullostaisi sopivalta itselleni käydä vain ne välttämättömimmät kurssit syksyllä. Kuinkahan monta tuntia niistä kertyisi viikossa?

Itse olin Heliassa tuolla nimenomaisella liiketalous-linjalla (itsellä oli iltalinja). Ekan puolen vuoden lukkari annettiin käytännössä käteen, sen jälkeen sai valita itse. Käytännössä jos käyt vaikka siinä sivussa työssä ja yrität vetää opiskelun niin leppoisaksi että ehdit saada kaikista kursseista vitoset, niin et valmistu määräajassa. Tyyli on kai se että valitset ne kurssit jotka ei kiinnosta paskaakaan, etkä panosta niihin kuin sen verran että liu'ut kurssista läpi. Panostaa kannattaa perusjuttuihin sekä niihin kursseihin, joista on tulevan uran kannalta hyötyä.

Sitten kannattaa huomioida että lähes kaikki kurssit suoritetaan ryhmätöinä, mikä on oikeastaan melko v-mäistä. Yksi positiivinen poikkeus tähän oli Gerard Danfordin vetämä kv bisneksen kurssi, joka oli kaikista Heliassa käymistäni kursseista kaikkein itsenäisin ja akateemisin.

Läsnäolosta: en istunut kaikkeja tunteja läpi eikä sitä varsinkaan iltalinjalla edes edellytetty. Mutta osa opettajista on todella hyviä ja opit ne asiat nopeammin tunnilla kuin itse opiskellen. Esim. Tarja Heikkilä oli muistaakseni tosi hyvä, samoin laskentatoimea mulle oli opettamassa joku Monica joka osasi selittää kaikki kirjanpidon jutut todella selkeästi.

Kiitos. Mitähän siitä sitten seuraa, jos ilmoittaudun paikallaolevaksi koko lukuvuoden ajaksi ja käynkin koulua vain ensimmäisen kuukauden ja lopetan siihen, jos käy liian hankalaksi opiskella muiden bisnesten rinnalla? Meneekö siinä koko vuosi sitten opiskeluaikaa hukkaan, jonka jälkeen on enää 3.5v aikaa suorittaa tutkinto? Ja montako tuntia noin suunnilleen on ensimmäisenä lukukautena oppitunteja viikossa, jos lukkari lyödään suoraan kouraan?

Ja ihan käytännön kysymys oppitunneista, että vaaditaanko niissä aktiivisuutta vai pärjääkö passiivisella kuuntelulla (jonka sivussa voi räplätä PDA:ta)?

Kuullostaa varmasti siltä, että minun kannattaisi suosiolla pitää välivuosi ja keskittyä bisneksiini, mutta tilanne on se, että en ole vielä varma tulevatko ne onnistumaan (selkenee syksyn aikana), jolloin olisi ikävää tehdä paskahommia/olla työttömänä about vuosi ennen seuraavaa opiskelumahdollisuutta.

...edelliseen lisäystä vielä. Pääsin siis ihan normaalille "päivälinjalle", mutta nyt ajateltuna iltaopiskelu olisi parempi vaihtoehto. Pystynkö valitsemaan kurssini iltapuolelta, vaikken sinne varsinaisesti hakenutkaan, vai ovatko ne kurssit ns. suljettuja päiväopiskelijoilta?

...edelliseen lisäystä vielä. Pääsin siis ihan normaalille "päivälinjalle", mutta nyt ajateltuna iltaopiskelu olisi parempi vaihtoehto. Pystynkö valitsemaan kurssini iltapuolelta, vaikken sinne varsinaisesti hakenutkaan, vai ovatko ne kurssit ns. suljettuja päiväopiskelijoilta?

Meillä ainakin aikoinaan sai ottaa ihan kummasta vain. Jos oli sellaisia kursseja, joille edellytettiin ilmoittautumista niin etusijalla olivat iltaopiskelijat, joille kurssi oli tarkoitettu ja muut sit jos mukaan mahtui.

en ole kauheasti threadia seurannut, mutta vainoharha täällä on yks juippi joka hyväksyttiin rakennustekniikan puolelle Turkuun :). Mut mun pitää viel miettii tota ja diplomi-insinöörin väliltä...

en ole kauheasti threadia seurannut, mutta vainoharha täällä on yks juippi joka hyväksyttiin rakennustekniikan puolelle Turkuun :). Mut mun pitää viel miettii tota ja diplomi-insinöörin väliltä...
DI:ksi ehdottomasti. Jos pääsit sisään, pääset uloskin. Minne menossa?

Siis yoi DI vetää puoleensa tosi paljon mut se on lappeenrannas :/. Sinne kuitenkin pieni matka turusta päin. Hain tampereelle myös mut sielt ei kutsuu tullu. Siis periaattees hain DI vaan nähäkseni millane pääsykoe niil on (en lukenu paljo mitään paitsi tohon amk kokeeseen). Lappeenrantaan vissii sen verran vähän hakijoita, et sinne pääsee vähemmälläkin...

Onks lappeenrantaan muitakin mahdollisesti tulossa?

Kiitos. Mitähän siitä sitten seuraa, jos ilmoittaudun paikallaolevaksi koko lukuvuoden ajaksi ja käynkin koulua vain ensimmäisen kuukauden ja lopetan siihen, jos käy liian hankalaksi opiskella muiden bisnesten rinnalla? Meneekö siinä koko vuosi sitten opiskeluaikaa hukkaan, jonka jälkeen on enää 3.5v aikaa suorittaa tutkinto? Ja montako tuntia noin suunnilleen on ensimmäisenä lukukautena oppitunteja viikossa, jos lukkari lyödään suoraan kouraan?

Ja ihan käytännön kysymys oppitunneista, että vaaditaanko niissä aktiivisuutta vai pärjääkö passiivisella kuuntelulla (jonka sivussa voi räplätä PDA:ta)?

Kuullostaa varmasti siltä, että minun kannattaisi suosiolla pitää välivuosi ja keskittyä bisneksiini, mutta tilanne on se, että en ole vielä varma tulevatko ne onnistumaan (selkenee syksyn aikana), jolloin olisi ikävää tehdä paskahommia/olla työttömänä about vuosi ennen seuraavaa opiskelumahdollisuutta.

Kuten jo ehkä tiedätkin saat yhteensä olla poissaoleva opiskelija 4 lukukautta (eli 2 kokonaista lukuvuotta). On täysin sinun asiasi, miten nämä poissaolot ajoitat. Kun lukukausi kerran on alkanut, et enää voi ilmoittautua poissaolevaksi. Tästä säännöstä pidetään kiinni jopa raskaana olevien naisten kohdalla. Käytännössä sinulla jää siis yksi seitsemästä lukukaudesta vajaaksi, ja joudut jollekin toiselle lukukaudelle laittamaan enemmän kursseja. Ota kuitenkin huomioon, että osa opintopisteistä tulee työharjoittelusta ja lopputyön tekemisestä. Ei siis välttämättä ole katastrofi, jos yhtenä lukukautena et olisi niin ahkera.

Mä istuin ekana lukuvuotena neljänä iltana viikossa sellaiset 4 tuntia koululla, siihen päälle tuli kaikki kotitehtävät ja ryhmätyöt. Tämä siis iltalinjalla, päivälinjalla tunnit taitaa olla enemmän hajallaan (meillä oli paljon tuplatunteja).

Meillä tuli pysyttyä oppitunneilla hereillä, mutta tämä johtui ehkä enemmän asiallisesta tasosta kuin pakosta. Opettajat eivät pakottaneet ketään vastaamaan, mutta itse ainakin kuuntelin mitä sanottiin koska asiat oli näin paljon helpompi oppia kuin kirjaa lukemalla. Meillä myös keskusteltiin ihan kiitettävästi.

Ai niin, ota vielä selvää mahdollisuudesta suorittaa osa kursseista pelkällä kirjatentillä. Lisäksi Heliassa on runsaasti verkkokursseja, mutta niiden taso vaihtelee ja työtä on paljon enemmän kuin mitä ehkä kuvittelee kurssille ilmoittautuessaan. Verkkokurssit ovat kuitenkin hyvä juttu, jos haluat opiskella kotoa silloin kuin sinulle sopii.

Siis yoi DI vetää puoleensa tosi paljon mut se on lappeenrannas :/. Sinne kuitenkin pieni matka turusta päin. Hain tampereelle myös mut sielt ei kutsuu tullu. Siis periaattees hain DI vaan nähäkseni millane pääsykoe niil on (en lukenu paljo mitään paitsi tohon amk kokeeseen). Lappeenrantaan vissii sen verran vähän hakijoita, et sinne pääsee vähemmälläkin...

Onks lappeenrantaan muitakin mahdollisesti tulossa?
Muutat sinne. Tekee eetua päästä tutuista ympyröistä vähäks aikaa pois. Älä perkele lähe AMK:aan, jos on mahdollisuus teknilliseesn korkeakouluun. Mä tein sen virheen ja oon nyt sit amk-inssinä TKK:lla 28-vuotiaana...ei näin :D Kyllä se vittu sit harmittaa ku vedät inssinä jossain ja mietiskelet, että mihin sitä ois päässy jos ois DI:n paperit kourassa. Meidän firmassa ei ainakaan ole mitään asiaa projektipäällikköä korkeammalle ilman korkeakoulututkintoa.

Meidän firmassa ei ainakaan ole mitään asiaa projektipäällikköä korkeammalle ilman korkeakoulututkintoa.
Ja palkassa projektipäällikön ja hierarkiassa seuraavana olevan osastopäällikön välillä on aika selkeästi. Ja osastopäälliköstä seuraava on vara-tj ja sit tj...eikä näihin hommiin pääse millään amk tai ylempi-amk-tutkinnoilla. Siks mäkin olen tuolla tkk:ssa...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom