Tervehdys. Tulipa tuossa vajaa kuukausi sitten havahduttua omaan rupukuntoon ja vyötärönseudun kasvuun, jotta tuli aloitettua salilla käynti. Olen noin 180 cm pitkä ja paino lähestyy sataa kiloa. Sen lisäksi, että liikkuminen on ollut todella minimaalista, niin myös ruokavalio on ollut rasvaista ja epäterveellistä.

Tarkoitus olisi ensin pudottaa tuonne 85-90kg hujakoille ja sitten jatkaa lihas- ja yleiskunnon kasvattamista. Viikko-ohjelma on nyt muutaman viikon ajan ollut tällainen: sulkapalloa kerran viikossa, salilla kahdesti ja lisäksi lenkillä kerran viikossa. Myös ruokapuoli on nyt ollut ok ja paino on pudonnut reilu puoli kiloa viikossa.

Taustaa voisin kertoa sen verran, että ikää on 24 ja aiemmin en ole juuri salilla käynyt. Joskus aiemmin kotona nostellut jonkin verran.

Muutamia kysymyksiä on juolahtanut mieleen. Ehkä joku täällä osaisi vastata.

1.Olen tehnyt salilla joka kerta mahdollisimman monipuolisesti liikkeitä. Olisiko parempi jo alkuvaiheessa jakaa ohjelma kahtia, vai kannattaako ensin rakentaa edes jonkinlainen lihaksisto monipuolimmalla ohjelmalla?

2.Onko kaksi kertaa viikossa riittävä?

3.Voisin yrittää kuvailla hieman ohjelmaani salilla. Onko tuossa mitään järkeä? :)

-Alkuun noin 5min kuntopyörää (Tai soutua)
-Jalat:
-Jalkaprässi http://www.exrx.net/WeightExercises/GluteusMaximus/SLSeatedLegPress.html
-Lever Leg Extension http://www.exrx.net/WeightExercises/Quadriceps/LVLegExtension.html
-Lever Leg Extensionion vastaliike(?), jossa maataan mahallaan ja koukistellaan jalkoja
-Muut:
-Lever Bench Press http://www.exrx.net/WeightExercises/PectoralSternal/LVBenchPress.html
-Hauis joko käsipainoilla tai laitteella
-Alataljasoutu http://www.exrx.net/WeightExercises/BackGeneral/CBWideGripSeatedRow.html
-Vipunostot sivulle käsipainot http://www.exrx.net/WeightExercises/DeltoidLateral/DBLateralRaise.html
-Ylätaljavedot http://www.exrx.net/WeightExercises/LatissimusDorsi/CBFrontPulldown.html
-Selänojennus penkissä http://www.exrx.net/WeightExercises/ErectorSpinae/WtHyperextension.html
-Roomalainen penkki http://www.hermeliini.net/images/liikekirjasto/roomalainen.jpg
-Lopussa noin 15min kuntopyörällä

Edit: Niin ja 3x10-15 toistoa

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tiedän, että samaa on kysytty lukemattomia kertoja, mutta en keksinyt sopivaa hakusanaa, niin kysytään vielä kerran.

Mikä on proteiinijauheen (tässä tapauksessa hera80) tiheys?

Eli paljonko painaa esimerkiksi desi kyseistä jauhoa?

Samalla voisikin kysyä, että kannattaako tämän kokoisen kaverin (vajaa 80 kg) pyrkiä syömään jopa yli 200 g protskua päivässä?

Tässä on nyt jo kohta pari vuotta käyty puntilla ja paino on noussutkin noin 15 kiloa. Tuntuu vaan, että aina kun nykyään yrittää reilummin syödä niin maha kasvaa. Mahdollisesti siis ruokavaliossa korjaamista?

Ajattelin tässä sitten, että jos vähän tarkemmin katsoisi syömisiä ja rupeaisi vetämään aamulenkkiä, niin josko se paino nousisi vähän paremmalla lihas/läski-suhteella. Eli ajattelin, että jos yrittäisi ottaa joka aterialla noin 40 grammaa proteiinia, niin vaikka jäisi vähän vajaaksikin ateriat tai yksi ateria välistä (6 tippuisi 5:een) tulisi kuitenkin parisataa grammaa joka olisi jo noin 2,5xoma paino. Sitten iltapuolelle sopivat määrät rypsäriä. Kuinka paljon tulisi saada rasvoja päivittäin? Sitten hiilareita siihen päälle ja paino seurantaan.

Ajatuksia?

Kylläpäs venykin taas posti vaikka piti selvitä parilla lauseella.

Turisas sanoi:
Tiedän, että samaa on kysytty lukemattomia kertoja, mutta en keksinyt sopivaa hakusanaa, niin kysytään vielä kerran.

Mikä on proteiinijauheen (tässä tapauksessa hera80) tiheys?

Eli paljonko painaa esimerkiksi desi kyseistä jauhoa?

Mä olen muutamaa jauhoa punninnut ja ne on painaneet n. 25-30g per desi

Turisas sanoi:
Samalla voisikin kysyä, että kannattaako tämän kokoisen kaverin (vajaa 80 kg) pyrkiä syömään jopa yli 200 g protskua päivässä?

2g per painokilo riittää minun mielestäni, elikäs 160g sinun kohdallasi. Monet neuvovat huomattavastikin enemmän, mutta sillä taitaa olla lähinnä lompakkoa köyhdyttävä vaikutus.

Turisas sanoi:
Tässä on nyt jo kohta pari vuotta käyty puntilla ja paino on noussutkin noin 15 kiloa. Tuntuu vaan, että aina kun nykyään yrittää reilummin syödä niin maha kasvaa. Mahdollisesti siis ruokavaliossa korjaamista?

Laitapa esille tyypillinen ruokavaliosi niin katsotaan. Ja treeniohjelmasikin.

Turisas sanoi:
Ajattelin tässä sitten, että jos vähän tarkemmin katsoisi syömisiä ja rupeaisi vetämään aamulenkkiä, niin josko se paino nousisi vähän paremmalla lihas/läski-suhteella. Eli ajattelin, että jos yrittäisi ottaa joka aterialla noin 40 grammaa proteiinia, niin vaikka jäisi vähän vajaaksikin ateriat tai yksi ateria välistä (6 tippuisi 5:een) tulisi kuitenkin parisataa grammaa joka olisi jo noin 2,5xoma paino. Sitten iltapuolelle sopivat määrät rypsäriä. Kuinka paljon tulisi saada rasvoja päivittäin? Sitten hiilareita siihen päälle ja paino seurantaan.

Lenkit ovat ihan turhia jos et aerobista kuntoa pyri parantamaan. Maltilliset plus kalorit ja hyvä tulee. Kunhan se prode tulee tasaisesti pitkin päivää, ja illalla vältät hiilareita niin se on siinä. :)

Rasvojen määrästä en osaa muuta sanoa kuin että älä ota yli 30% kokonaisenergiasta niistä. 20-30 on passeli.

W.Hill sanoi:
1.Olen tehnyt salilla joka kerta mahdollisimman monipuolisesti liikkeitä. Olisiko parempi jo alkuvaiheessa jakaa ohjelma kahtia, vai kannattaako ensin rakentaa edes jonkinlainen lihaksisto monipuolimmalla ohjelmalla?
Omasta mielestäni aloittelijalle sopii hyvin niin 1-jakoinen, 2-jakoinen kuin 3-jakoinenkin. Ihan mitä itse tykkää parhaiten tehdä. Jos salilla käy vaan kaksi kertaa viikossa niin 1-jakoinen ohjelma on ihan hyvä. Ohjelmaa olis hyvä vaihdella noin 2 kuukauden välein.

W.Hill sanoi:
2.Onko kaksi kertaa viikossa riittävä?
Jos tavoite on aluksi vain pudottaa painoa on kaksi kuntosali kertaa riittävä, varsinkin jos aerobista harrastaa kolme kertaa viikossa. Viimeistään sillon kuin tavoitteena ei enää ole painon pudotus vaan lihasmassan lisäys on hyvä ottaa tuohon 1-2 kuntosali kertaa lisää.

W.Hill sanoi:
3.Voisin yrittää kuvailla hieman ohjelmaani salilla. Onko tuossa mitään järkeä? :)

-Alkuun noin 5min kuntopyörää (Tai soutua)
-Jalat:
-Jalkaprässi http://www.exrx.net/WeightExercises/GluteusMaximus/SLSeatedLegPress.html
-Lever Leg Extension http://www.exrx.net/WeightExercises/Quadriceps/LVLegExtension.html
-Lever Leg Extensionion vastaliike(?), jossa maataan mahallaan ja koukistellaan jalkoja
-Muut:
-Lever Bench Press http://www.exrx.net/WeightExercises/PectoralSternal/LVBenchPress.html
-Hauis joko käsipainoilla tai laitteella
-Alataljasoutu http://www.exrx.net/WeightExercises/BackGeneral/CBWideGripSeatedRow.html
-Vipunostot sivulle käsipainot http://www.exrx.net/WeightExercises/DeltoidLateral/DBLateralRaise.html
-Ylätaljavedot http://www.exrx.net/WeightExercises/LatissimusDorsi/CBFrontPulldown.html
-Selänojennus penkissä http://www.exrx.net/WeightExercises/ErectorSpinae/WtHyperextension.html
-Roomalainen penkki http://www.hermeliini.net/images/liikekirjasto/roomalainen.jpg
-Lopussa noin 15min kuntopyörällä

Edit: Niin ja 3x10-15 toistoa
Ojentajille ei tuossa ohjelmassa ole liikettä ollenkaan. Sarjojakin tulee aika paljon, 2x10-15 olisi varmaan parempi. Muuta huomautettavaa en tuosta ohjelmasta keksi. Liikkeitä tuossa tietysti voisi vaihdella eri treenikerroilla, tyyliin jalkaprässi/kyykky, penkki koneessa/käsipainoilla, Vipunostot sivulle/pystypunnerrus jne.

Tuolla http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=32394 on hyviä esimerkkejä eri jakoisista ohjelmista.

-

Moro!

Oon tässä pari kertaa ny käyny kaupungin kuntosaleilla heilumassa ja todennu ainaki sen että penkkipunnerukselle ja käsipainoille pitäs keksiä joku korvike, jotta välttyis noloilta tilanteilta ja yleiseltä vitutukselta. Että millä muulla tavalla niitä rintalihaksia ja hauiksia vois saada vähän näkymään?

Ja sitte ihan sellasta että miltä sen treenaamisen oikein pitäis tuntua? Mielestäni mä väännän aina siihen asti että enempää ei taatusti menis ja painotkin on siinä rajoilla. Jälkeenpäin ei kuitenkaan sitte tunnu paljon miltään ja mietin että mahtaako tästä olla ees mitään hyötyä.

Tuolla
on ainakin aika paljon rintalihasliikkeitä.

Ite ainakin pyrin tekemään aina viemään kropan niin loppuun asti kun voi. Kyllä sitä joskus tulee sellanen tunne vähän ajan päästä että olis voinu treenata vieläkin kovemmin, ja että olisin mä nyt saanu pari kiloa vielä lisätä siihe tankoon tai johonki. Ja kyllä siitä on hyötyä ku oot kunnolla tehny liikkeet etkä huijannu ihteäs, ja oot muistanu noudattaa pyhää kolminaisuutta: Ruoka, Treeni, Lepo.

Ja välttyäksesi vitutukselta ei kannata lyyä sitä 100 kg saman tien tankoon. Pienempiä painoja on sallittu käyttää. Ja jos joku nyt sattuu tulemaa nauramaan kun jää tanko rinnalle ni potkase vaikka munilla/pimperolle :D:D:D. (ei ehkä paras neuvo, joudut pia maksamaan)

Pyranha sanoi:
Laitapa esille tyypillinen ruokavaliosi niin katsotaan. Ja treeniohjelmasikin.

No mitään ruokavaliorunkoa mulla ei ole tähän mennessä ollut. Ja sellaista on aika vaikea tässä vaiheessa rakentaa, kun kouluruoka on ihan arpapeliä ja porukatkaan ei joka päivä jaksa kana+riisi:ä tai paistijauheliha+tumma makaroni:a.

Treenipäivä saattaisi mennä jokseenkin näin:

7.45 Ehrmann kaurahiutaleilla ja mehukeitolla, maitoa

11.45 Kouluruoka, runsaasti maitoa

16.30 Ehrmann, pari leipäpalaa juustolla ja kalkkunalla, maitoa

20.00 Palautusjuoma

21.30 Kotiruokaa (Yleisimmin jauhelihaa tai kanaa + riisiä tai makaroonia), maitoa

Lepopäivä taas:

7.45 Ehrmann kaurahiutaleilla ja mehukeitolla, maitoa

11.45 Kouluruoka, runsaasti maitoa

16.30 Ehrmann, pari leipäpalaa juustolla ja kalkkunalla, maitoa

19.00 Kotiruoka, maitoa

21.30 Purkki tonnikalaa, pieni hörppy rypsäriä, maitoa

Tiedostan liian pitkät välit koulupäivän aikana. Jotain pitäisi keksiä tuonne klo 14.00 paikkeille. Ja iltaan pitäisi yksi ateria varmaan saada lisää (No, välillä se siellä onkin) eli sen verran tiivistää aikataulua. Kaloreitakaan ei hirveästi rahkansyönnillä varmaan tule. Paino on pysytellyt samassa, kun en oikein osaa päättää kumpaan suuntaan lähteä. Noin 80 kg noin 20% rasvoissa on siitä ongelmallinen tilanne, että läskiä löytyy, mutta lihasta ei.

Treeniohjelmia on ajan saatossa ollut käytössä puolenkymmentä, tällä hetkellä:

Reidet, kädet, vatsa (4-6)

1. Etukyykky 2x
2. Reisikoukistus maaten 3x
3. Jalkaprässi 2x
4. Ranskalainen 2x
5. Hauiskääntö kulmatangolla 2x
6. Vatsarutistus koneessa 2x

Selkä, rinta, olkapäät, pohkeet (4-6)

1. Mave 2x
2. Vinopenkki 2x
3. Leuat myötäotteella 2x
4. Pystypunnerrus kp 2x
5. Takaolkapääsoutu 2x
6. Dippi 2x
7. Pohkeet seisten 4x

Reidet, kädet, kyljet (6-10)

1. Etukyykky 2x
2. Reisikoukistus maaten 3x
3. Jalkaprässi 2x
4. Taljapunnerrus 2x
5. Hauiskääntö kp 2x
6. Kylkirutistus smithissä 2x

Selkä, rinta, olkapäät, pohkeet (6-10)

1. Yhden käden soutu kp 2x
2. Vinopenkki 2x
3. Leuat myötäotteella 2x
4. Vipunostot sivuille 2x
5. Takaolkapääsoutu 2x
6. Dippi 2x
7. Pohkeet istuen 4x

Eli Hulkin mainio (vanha) ohjelma.

Lenkit ovat ihan turhia jos et aerobista kuntoa pyri parantamaan. Kunhan se prode tulee tasaisesti pitkin päivää, ja illalla vältät hiilareita niin se on siinä. :)

Mielellään kyllä kuntoakin parantaisin, tällä hetkellä puhutaan alle 2500 Coopperissa-rapakunnosta. HIIT himottaa lyhykäisyytensä ja muiden ihmisten hyvien kokemusten johdosta. Aamuaerobiset massakaudellakin tuntuu olevan joidenkin palstalaisten suosiossa ja olevinaan sitä rasvaa ei niin kerry.

Hiilareita on vähän vaikea vältellä treenipäivinä, kun iltaisin käy heilumassa, mutta olisi kai sekin jotain jos lepopäivinä yrittäisi. Se mietityttää, että minkälaisista määristä puhutaan. Jos vetäisen rahkan tai tonnikalaa maidon kanssa niin onko silloin raja ylitetty vai puhutaanko nyt siitä, että ei vedellä riisiä tai makaroonia iltapalalla?

Olen yleensä dietin aikana vetänyt kofeiinitabletteja naamariin ennen aerobista treeniä. Tällä olen pyrkinyt nopeuttamaan rasvan palamista.
On kuitenkin tullut huomattua, että jo muutaman käyttökerran jälkeen kofeiinitableteista katoaa piristävä vaikutus. Entä mites on rasvaa polttavan vaikutuksen kanssa? Eli jos piristävä vaikutus katoaa, niin eikö tableteista ole silloin mitään hyötyä laardin poistossakaan?

Tässä ois pari kysymystä:

1. onko järkeä ajaa kuntopyärällä lämmittelyksi ennen treeniä?

2. kannattaako venytellä ennen treeniä, ja jos kannattaa niin ennen vai jälkeen kuntopyörän

3. sen tiedän että venyttely kannattaa treenin jälkeen mutta kannattaako venytellä heti treenin jälkeen vai joskus myöhemmin, vaikka tunnin tai kahden päästä?

ja jos tällä kertaa joku vastais! :david:

cheers! :kippis1:

spinmaster sanoi:

2. kannattaako venytellä ennen treeniä, ja jos kannattaa niin ennen vai jälkeen kuntopyörän

3. sen tiedän että venyttely kannattaa treenin jälkeen mutta kannattaako venytellä heti treenin jälkeen vai joskus myöhemmin, vaikka tunnin tai kahden päästä?

cheers! :kippis1:

1. ei siitä haittaakaan ole kunhan et kovaa revi, ennen jalkatreenejä ainakin kevyttä pyöräilyä vähän aikaa on pelkkää hyötyä.

2. jälkeen, lämpimänä parempi venytellä.

3. venyttele ihmeessä heti treenin jälkeenkin, ja sarjojen välissäkin pientä venyttelyä, ei siitä haittaakaan ole. mitään hardcore venytyksiä tuskin kannattaa sarjojen väliin tunkea, ainakin mulle semmosista on vaan haittaa.

spinmaster sanoi:

Ei ole pakollista, tärkeämpi on lihasryhmä ja liikekohtainen lämmittely (eli ns lämmittelysarjat ennen kovia sarjoja). Toki jos se tuntuu itsestä mukavalta ja sillä saa fiiliksen päälle niin onhan siinä järkeä :)

spinmaster sanoi:

Korkeintaan hyvin kevyitä ja lyhytkestoisia (5 sekuntia) venytyksiä. Reilumpi venyttely väsyttää lihaksia.

spinmaster sanoi:

Heti treenin jälkeen pätee sama kuin enne treeniä, eli hyvin kevyitä ja lyhytkestoisia venytyksiä. Reilulla venytyksellä saa pahimmassa tapauksessa vaurioita lihakseen joka on treenin jälkeen täynnä verta ja nestettä.

Tärkeämpi on tuo muutaman tunnin kuluttua treenistä tehtävä venyttely, pitkäkestoisia rauhallisia venytyksiä joilla lihakset palautetaan lepopituuteensa. Ehkäisee todella tehokkaasti lihasharjoittelun mukanaan tuomaa jäykistymistä :)

spinmaster sanoi:

Kysy rohkeesti tosiaan uudestaan, ei joka kyssäriin aina löydy vastaajaa heti. :thumbs:

Riese sanoi:
Omasta mielestäni aloittelijalle sopii hyvin niin 1-jakoinen, 2-jakoinen kuin 3-jakoinenkin. Ihan mitä itse tykkää parhaiten tehdä. Jos salilla käy vaan kaksi kertaa viikossa niin 1-jakoinen ohjelma on ihan hyvä. Ohjelmaa olis hyvä vaihdella noin 2 kuukauden välein.

Jos tavoite on aluksi vain pudottaa painoa on kaksi kuntosali kertaa riittävä, varsinkin jos aerobista harrastaa kolme kertaa viikossa. Viimeistään sillon kuin tavoitteena ei enää ole painon pudotus vaan lihasmassan lisäys on hyvä ottaa tuohon 1-2 kuntosali kertaa lisää.

Ojentajille ei tuossa ohjelmassa ole liikettä ollenkaan. Sarjojakin tulee aika paljon, 2x10-15 olisi varmaan parempi. Muuta huomautettavaa en tuosta ohjelmasta keksi. Liikkeitä tuossa tietysti voisi vaihdella eri treenikerroilla, tyyliin jalkaprässi/kyykky, penkki koneessa/käsipainoilla, Vipunostot sivulle/pystypunnerrus jne.

Tuolla http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=32394 on hyviä esimerkkejä eri jakoisista ohjelmista.

Kiitos vastauksesta!

Huomasin itsekin ojentajien puuttumisen viestin lähettämisen (ja tuon liikesivuston selailun) jälkeen. Lisäsin ohjelmaan taljaojennuksen.

Toisekseen, monissa ohjelmissa on maastaveto, kyykky ja penkki. Ja ne ovat melkeinpä eniten puheenaiheena olevat liikkeet täälläkin. Kuinka tärkeitä ne ovat, ja kuinka hyviä vastaavat toisenlaiset liikkeet ovat. Minua nimittäin hieman hirvittää ko. liikkeet. Ensinnäkin joskus pari vuotta sitten, kun aloitin salilla käymisen (jäi tosin muutamaan kertaan), penkistä nostaminen aiheutti kipua kyynärtaipeeseen. Maastaveto ja kyykky taas siksi, että minulla on aina ollut vaikeuksia pitää selkä suorana nostaessani raskaita tavaroita.

Penkkiä olen tehnyt laitteella (se lienee lähes vastaava kuin oikeakin penkki?), mutta millä voisin (ainakin näin alkuvaiheessa) korvat maastavedon ja kyykyn?

Laaksonen sanoi:
Olen yleensä dietin aikana vetänyt kofeiinitabletteja naamariin ennen aerobista treeniä. Tällä olen pyrkinyt nopeuttamaan rasvan palamista.
On kuitenkin tullut huomattua, että jo muutaman käyttökerran jälkeen kofeiinitableteista katoaa piristävä vaikutus. Entä mites on rasvaa polttavan vaikutuksen kanssa? Eli jos piristävä vaikutus katoaa, niin eikö tableteista ole silloin mitään hyötyä laardin poistossakaan?
Osaakos joku tästä kofeiinista sanoa jotain?

Missä saatana se on se miken 2x6 alkuperänen versio?

Onko mitään väliä tekeekö kapeeta penaa hauistangolla(eli ns. mutkatangolla) vai normaalilla suoralla tangolla? Oon tehnyt tota nyt tolla hauberitangolla, koska tällöin ei ranteet kipeydy.

W.Hill sanoi:
Toisekseen, monissa ohjelmissa on maastaveto, kyykky ja penkki. Ja ne ovat melkeinpä eniten puheenaiheena olevat liikkeet täälläkin. Kuinka tärkeitä ne ovat, ja kuinka hyviä vastaavat toisenlaiset liikkeet ovat. Minua nimittäin hieman hirvittää ko. liikkeet. Ensinnäkin joskus pari vuotta sitten, kun aloitin salilla käymisen (jäi tosin muutamaan kertaan), penkistä nostaminen aiheutti kipua kyynärtaipeeseen.

Suosittelen kyllä jo alkuvaiheessa ottamaan penkin, kyykyn ja maastavedon ohjelmaan mikäli vain mahdollista. Varsinkin kyykky ja maastaveto ovat todella hyviä yleisvoimaliikkeitä. Silloin ei tietenkään kannata tehdä jos aiheuttavat jotain kipuja, usein kivut kyllä aiheutuvat väärästä tekniikasta.

W.Hill sanoi:
Maastaveto ja kyykky taas siksi, että minulla on aina ollut vaikeuksia pitää selkä suorana nostaessani raskaita tavaroita.

Silloinhan juuri kannattaisi alkaa tekemään maastavetoa ja kyykkyä, jotta paikat vahvistuisivat. Selän kyyristyminen johtuu usein huonoista alaselkä ja/tai vatsalihaksista. Aluksi kannattaa opetella tekniikkaa pienillä painoilla ja mikäli vain mahdollista pyytää joku kokeneempi nostaja katsomaan tekniikan oikeellisuuden.

W.Hill sanoi:
Penkkiä olen tehnyt laitteella (se lienee lähes vastaava kuin oikeakin penkki?), mutta millä voisin (ainakin näin alkuvaiheessa) korvat maastavedon ja kyykyn?

Vaikka aloittaisit tekemään penkkiä, kyykkyä ja mastavetoa, niin liikkeitä on silti hyvä välillä vaihdella. Penkin tangolla voi korvata laitteella tai tekemällä käsipainoilla. Kyykyn voi korvata esim. prässillä tai hack-kyykyllä. Maastavedon korvaaminen yhdellä liikkeellä on hankalampaa, koska se ottaa sekä alaselkään että yläselkään.

Oon tahkonnu Miken 2x6 systeemillä penkkiä ja tulosta on tullut mutta tekniikka on aikalailla pielessä. Ajattelin hioa sen kuntoon pienemmillä painoilla.. Mikä olis hyvä penkkiohjelma pienemmillä painoilla? Voimaa haen.

Jin sanoi:
Voiko riisiproteiinia käyttää palkkarissa? Aminohappoprofiili mietityttää....
Ei taida imeytymisnopeuden kannalta olla parasta palautusjuomaan. Riisiproteiini on yleisemmin käytössä välipala- tai iltaproteiinina.

Colin sanoi:
Onko mitään väliä tekeekö kapeeta penaa hauistangolla(eli ns. mutkatangolla) vai normaalilla suoralla tangolla? Oon tehnyt tota nyt tolla hauberitangolla, koska tällöin ei ranteet kipeydy.
Mielestäni ei ole mitään käytännön merkitystä kummalla tekee. Kannattaa tehdä sillä millä parhaimmalta tuntuu.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom