Uskaltaako tommosia neopreenisiä kyynärtukia pestä? Kutistuuko miten pahasti? Meinaan haju on aika karsea noita ei ilkiä kohta salilla enää pitää :D

Onko mitään toivoa paremmasta tulevaisuudesta, jos on nelikymppinen, lievästi obeesi, kroonisesti alaselkäkipuinen ja TOS-diagnoosin saanut naisihminen?

Onko mitään toivoa paremmasta tulevaisuudesta, jos on nelikymppinen, lievästi obeesi, kroonisesti alaselkäkipuinen ja TOS-diagnoosin saanut naisihminen?
Niin sää oot ihan saliohjelmaa kysymässä, viitaten tuohon postaukseen toisessa osiossa? Ensimmäinen kysymys on varmaan se, että miten paljon nuo sun vaivat rajoittaa mahdollisia tehtäviä liikkeitä? Jos saat jonkun asioista perillä olevan katsomaan sun kanssa tuon paketin kuntoon, niin todennäköisesti helpompaa ja antoisampaa kuin käydä asiaa läpi täällä. Ei sillä, voihan täältäkin jotain ihan käyttökelpoisia vinkkejä irrota hyvässä lykyssä.

Oisko sulla mahdollisuutta päästä fysioterapiaan? Pikaisella googlaamisella tos:n hoitoon suositellaan monipuolista liikuntaa ja hartiaseudun liikkuvuuden parantamista ja hartialihasten vahvistamista, mutta joku fyssari osaisi varmaan neuvoa ihan täsmäliikkeitä.
Joka tapauksessa musta toi kuulostais (maallikkojärjellä ja lähipiirin kokemusten perusteella) siltä, että sopivan lainen liikunta vois tehdä sulle todella hyvää. Aloita rauhallisesti ja tee sekä lihaskunto- että liikkuvuusharjoitteita.

Juu. Olisi kiva vaihtaa kokemuksia jonkun toisen TOSsilaisen kanssa, mikäli sellainen löytyisi. Itse jäin juuri kahden viikon sairaslomalle ja sitten töihinpaluu osasairauspäivärahalla, joten tunnelmat on nyt hieman alakantissa. Yleisohjeena fysioterapeutilta on välttää liikkeitä, jotka lisäävät oireita tai tuottavat kipua. Yksi sellainen on kaikki ne liikkeet, joissa kädet ovat ylöspäin kuten esim pystypunnerruksessa. Toisaalta käsittääkseni se liike vahvistaisi hartiaseutua ja toisi liikettä olkapään alueella, millä pitäisi olla suotuisa vaikutus TOSsiin.

TOSsista johtuen oikea käsi on muuttunut heikommaksi kuin vasen. Pitäisikö tehdä toistoja heikon vai normaalin mukaan?

Selässä on synnynnäistä skolioosia, suoristunutta rintarankaa, kaularangan lievä virheasento ja muutama vuosi sitten tapahtunut murtuma.
Rintarangan alueelle pitäisi saada lisää liikkuvuutta ja lannerangan liikkuvuutta vähentää. Fysioterapeutin mukaan se joustaa kuin vanhat väsyneet sängynjouset. Eli tarvitaan keskivartaloon tukea. Vatsalihasliikkeitä tehdessä (lankku, rutistukset) yleensä selkään sattuu ennenkuin pitäisi massulihojen vuoksi levätä. Kinesisjumpassa tein viime viikolla havainnon, että selinmakuulla ollessa lantion alle laitettu kinesisrulla jalkojennostoissa estää selkäkivun. Mistä lie johtuukaan.

Rintarangan alueelle pitäisi saada lisää liikkuvuutta ja lannerangan liikkuvuutta vähentää. Fysioterapeutin mukaan se joustaa kuin vanhat väsyneet sängynjouset. Eli tarvitaan keskivartaloon tukea. Vatsalihasliikkeitä tehdessä (lankku, rutistukset) yleensä selkään sattuu ennenkuin pitäisi massulihojen vuoksi levätä.
Suosittelen lämpimästi pilatesta, mieluiten fysioterapiaa ymmärtävän ohjaajan tunneilla (monet pilatesohjaajat on myös fyssareita). Se on täsmälääke keskivartalon tuen vahvistamiseen.

Millasta kotitreeniä jengi suosittelee kun tarkotuksena ois saada noita "löysiä lihaksia" pois ja onko sillä miten suuri ero treenaako heti herättyään aamulla ennen ruokaa vai sitten myöhemmin päivällä kun jostai kuullu että aamulla kroppa polttais suoraan niitä läskejä. miten asia on?

Rasvankäyttö energiaksi on enemmänkin kiinni liikunnan tehosta, kuin sen ajankohdasta. Voimaharjoittelua, tavoitteisiin sopiva ruokavalio, sekä riittävä aerobinen liikunta on yleensä toimiva resepti.

Mikä on liikkeen nimi jossa penkki asetetaan noin 30 asteen kulmaan, käydään siihen makaamaan vatsalleen ja vedetään pientä tankoa rintaa kohti penkin alapuolella? Ilmeisesti takaolkapääliike kyseessä?

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Rasvankäyttö energiaksi on enemmänkin kiinni liikunnan tehosta, kuin sen ajankohdasta. Voimaharjoittelua, tavoitteisiin sopiva ruokavalio, sekä riittävä aerobinen liikunta on yleensä toimiva resepti.
Toisaalta moni vannoo ennen aamupalaa tehtävän liikunnan rasvaapolttavaan tehoon.
Itse en pysty moiseen mutta tunnen ihmisiä jotka eivät varsinaisesti ole edes liikunnan harrastajia mutta eivät vain pysty syömään mitään aamulla ja heitä kaikkia yhdistää melko vähärasvainen ulkomuoto, ilman liikuntaa.

Millasta kotitreeniä jengi suosittelee kun tarkotuksena ois saada noita "löysiä lihaksia" pois ja onko sillä miten suuri ero treenaako heti herättyään aamulla ennen ruokaa vai sitten myöhemmin päivällä kun jostai kuullu että aamulla kroppa polttais suoraan niitä läskejä. miten asia on?
Mä oon useammasta eri lähteestä lukenut, että nykytiedon mukaan ennen aamiaista treenaaminen kyllä polttaa treenin aikana enemmän rasvaa, mutta aineenvaihdunta hidastuu sen jälkeen. Aamiaisen jälkeen (tai minä tahansa muuna ajankohtana ei-ihan-tyhjällä-mahalla) tehty treeni taas saa aineenvaihdunnan kierroksille ja polttamaan ylimääräistä rasvaa pidemmäksi aikaa. Eli jälkimmäinen tapa saattaa olla tehokkaampi, varsinkin jos esim. iltapäivällä jaksaa tehdä tehokkaampian treenejä.
Mä ite kokeilisin ehkä jotain HIIT-tyylistä kuntopiiriä ja ihan voimaharjottelua kehonpainolla tai vaikka kahvakuulalla.

Tossakin kysyjän tapauksessa ei ole minusta kyllä ollenkaan olennaista, että palaako rasvaa tyhjällä mahalla treenatessa enemmän vai ei. Keskittyä pitäisi sen sijaan siihen, että saa treenattua säännöllisesti, ja sen jälkeen siihen, mitä laittaa suuhunsa koko päivän aikana. Jos treenaa säännöllisesti ja syö edes auttavasti sinne päin järkevästi, niin kroppa kyllä muokkautuu parempaan suuntaan.

Eikös toi ollu aikalailla kumottu juttu toi fastattu liikunta? Monihan "expertti" sitä puhuu, että kroppa hakee silloin lihaksista kaiken sen energian mitä tarvitaan liikunnan suorittamiseksi. Suositellaan, että pitäis jotain edes pientä tankkailla enne treeniä, vaikka sit yks annos protskujauhoi drinkin muodoss.

Toisaalta moni vannoo ennen aamupalaa tehtävän liikunnan rasvaapolttavaan tehoon.
Itse en pysty moiseen mutta tunnen ihmisiä jotka eivät varsinaisesti ole edes liikunnan harrastajia mutta eivät vain pysty syömään mitään aamulla ja heitä kaikkia yhdistää melko vähärasvainen ulkomuoto, ilman liikuntaa.
Eli toisin sanottuna alisyöjiä, ku kerta skippaan päivän tärkeimmän aterian. siitä se laihuus johtuu... ;)

http://www.exrx.net/WeightExercises/BackGeneral/CamberedBarLyingRow.html Joku tän tyylinen vai? About kaikki soutuliikkeet ottaa takaolkapäihin ihan kiitettävästi(ellei puutteellinen liikerata). Kuvan liike ainaki ihan vaan tuettu kulmasoutu, seal row yms. synonyymit eli yläselän liike pääasiassa. 30 astetta kuulostaa aika pieneltä kulmalta, tai sit mietit ton kulman vaa vähä erikoisesti.

Juuri tästä liikkeestä kyse. Jatkokysymys; riittääkö treeniohjelman nykyiset liikkeet (selälle leuanveto ja kulmasoutu) takaolkapäille vai olisiko suotavaa ottaa niille oma liike?

Juuri tästä liikkeestä kyse. Jatkokysymys; riittääkö treeniohjelman nykyiset liikkeet (selälle leuanveto ja kulmasoutu) takaolkapäille vai olisiko suotavaa ottaa niille oma liike?

Tää olisi se juttu, minkä olisin tehny toisin ku aloitin. 3x12 takavipareita ei paljon aikaa vie tohon loppuun.

BTW mulle joku täällä neuvoi, että takaolkapäitä voi myös jumppailla kotona kuminauhalla, jos se tuntuu luontevammalta. :)

Eikös toi ollu aikalailla kumottu juttu toi fastattu liikunta? Monihan "expertti" sitä puhuu, että kroppa hakee silloin lihaksista kaiken sen energian mitä tarvitaan liikunnan suorittamiseksi. Suositellaan, että pitäis jotain edes pientä tankkailla enne treeniä, vaikka sit yks annos protskujauhoi drinkin muodoss.

Eli toisin sanottuna alisyöjiä, ku kerta skippaan päivän tärkeimmän aterian. siitä se laihuus johtuu... ;)
No enpä sanoisi niitä alisyöjiksi kun kuitenkin lihakset sen verran pullottelee ja voimaa kuin pienessä kylässä, ei aina pidä tehdä asioista oletuksia?
Taitaapi noissa syönti ja liikunta hommissa olla todella paljon yksilökohtaisia eroja sekä päälle erilaiset tavat ja määrät liikkua vapaa-ajalla ja töissä niin melko vaikeaa vertailla?
Mutta yhdestä asiasta olen 100% varma, kun itse kokeilee hetken aikaa niin silloin tietää miten mikin omalla kohdalla toimii.

No enpä sanoisi niitä alisyöjiksi kun kuitenkin lihakset sen verran pullottelee ja voimaa kuin pienessä kylässä, ei aina pidä tehdä asioista oletuksia?
Taitaapi noissa syönti ja liikunta hommissa olla todella paljon yksilökohtaisia eroja sekä päälle erilaiset tavat ja määrät liikkua vapaa-ajalla ja töissä niin melko vaikeaa vertailla?
Mutta yhdestä asiasta olen 100% varma, kun itse kokeilee hetken aikaa niin silloin tietää miten mikin omalla kohdalla toimii.

Sori, ei ollut tarkoitus mitenkään aiheuttaa paskamyrskyä. Toi sun mainitsema liikunnan harrastamatta jättäminen vaan osui omaan silmään, niin oletin, että puhuit oikeasti laihoista ihmisistä etkä lihaksikkaista/voimakkaista ja timmeistä ihmisistä ;) Totta kai on yksilöllisiä eroja. Joillekin sopii se aamufastaus eri syistä ja toisille ei. Itse vaan pistänyt vaan merkille, että yksi yleisin alisyöjän merkki on vaan juurikin se aamupalan syömättä jättäminen. Monet itteäni hiukan nuoremmat uhoo, kuinka aikoo kasvaa seuraaviksi Arskoiksi, mutta ei syö aamullla saati sitten päivän mittaan kunnolla, vaikka toisin väittävätkin. Kysyjän kohdalla sanoisin, että aamufastaus-ajatus on vähän turha. Tärkeämpää on, että alkaa tekemään sitä treeniä ja syö hyvän ruokavalion mukaan :)

Entäs väite, ettei aamulla kerkee selästä lähtee selkä nesteet tai mitkälie voiteluaineet liikkeelle?

välilevythän on riskialttiimmillaan pullistua muutama tunti heräämisen jälkeen yön jäljiltä. sen vuoks ainakin pitää kiinnittää huomiota hyvään ryhtiin ja syvien vatsalihasten tukeen treenin aikana. mä treenaan pääsääntösesti 0,5-2 tunnin kuluttuu heräämisestä ja ei ole selkä kipuillu yhtään enempää kun iltatreenissäkään :)

Back
Ylös Bottom