3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
Edelleen kaipaisin kerran viikossa treeniohjelmaa.
Nyt oon tehny pari viikkoa treeni a ja b vuoroviikoin
A
Rive 4x2
Kyykky 4x4
Penkki 4x4
Kulmasoutu 4x8
Vatsat

Ja
B
Rive 4x2
Mave 4x4
Pystypunnerrus 4x4-6
Leuanveto 4x4-8
Vatsat

Lisäksi aattelin jos joku sählytreenipäivä vapautuu niin käydä vetää vähä eri liikkeitä ja pitempää sarjaa

Ja toinen kysymys, mikä on optimaalinen ikä aloittaa saliharrastus ja eritoten jos voimannostosta tykkää, en toki pistä kehonrakennukseen liittyvistä tiedoistakaan vastaan, kaikki tieto on tervetullutta :) Jossain topicissa mainittiin luvut 18-22-vuotta, mutta ei aiheesta sen enempää puhuttu joten jäi vähä vajaaksi tuo tieto.

Jonkun täydellisen optimi-iän löytäminen on ehkäpä mahdoton idea, jokainen kehittyy niin erilaista tahtia nuoruudessa. Jonkinlainen yleinen mielipide on kuitenkin se, että lihasten tai voimatasojen kasvu ei ole täydessä potentiaalissaan ennen murrosiän loppua, mutta tietenkään mikään ei estä tekniikoiden hiomista ja ''pohjien'' rakentamista aikaisemminkin. Väitteet pituuskasvun pysähtymisestä yms. ovat tieteelliseltä kannalta hyvin hataralla pohjalla. Taatusti on parempi idea käydä salilla treenaamassa kuin jäädä kotiin limujen ja sipsien kanssa kunnes täyttää 18. Ikähaarukka 18-22v on mainittu varmaan sen takia, että moni löytää punttailun salat vasta armeijassa.

Löytyykö mistään ohjeita renkailla suoritettaviin liikkuvuusharjoitteisiin? Muutamat reenit noilla on jo tullu vedettyä, mutta nyt kiinnostaisi myös mahdollisesti koko kehon liikkuvuutta parantaa, pääasiassa kyykkyä ja mavea varten.

Miksi sanotaan "hyvän treenin huomaa seuraavana päivänä" tässä viitataan varmaan että lihakset ovat vähän herkät ja "kipeät"... kysymys kuuluu meneekö treeni hukkaan jos lihakset joita on treenannut eivät ole seuraavana päivänä hellänä? Onko enemmän hyötyä jos seuraavana päivänä "kipeät" kiitos valmiiksi.

Miksi sanotaan "hyvän treenin huomaa seuraavana päivänä" tässä viitataan varmaan että lihakset ovat vähän herkät ja "kipeät"... kysymys kuuluu meneekö treeni hukkaan jos lihakset joita on treenannut eivät ole seuraavana päivänä hellänä? Onko enemmän hyötyä jos seuraavana päivänä "kipeät" kiitos valmiiksi.
Lihasten kipu ei ole mikään treenin onnistumisen merkki. Ei mene treeni hukkaan, vaikka lihakset eivät kipuilisi seuraavana päivänä.

Lihasten ei tarvitse kipeytyä treenistä. Tarpeeksi kun treenaa ilman taukoja, eivät lihakset kipeydy yleensä erityisemmin. Lihaskivut ovat lähinnä hauska tapa tuntea, että jotain on tehty ja oikealla lihaksella, mutta lihaskasvusta ne eivät kerro varsinaisesti mitään. Tuleehan hölkkäämisestäkin jalat kipeäksi, vaikka se ei kasvatakkaan lihasta.

Moikka!

Iselläni on ollut nyt kesästä ollut käytössä uusi kolmijakoinen saliohjelma (jalat/ rinta ja selkä / kädet ja olkapäät, vatsaa tulee jonkin verran jalka- ja käsitreeneissä). Ennen kesää käytin kaksijakoista ohjelmaa jossa jakona oli alakroppa/yläkroppa. Ongelmana on nyt ollut jalkojen treenaamattomuus, joka on johtunut monista syistä. Ensin kesän lopussa tuli lomareissun aiheuttama tauko salilla käynnistä, joka jäi niin että ennen taukoa olin tehnyt jalkatreenin. Kerkesin käydä muutaman kerran salilla, kunnes varpaani murtui ennen jalkatreenin vuoroa. Seurauksena en siis päässyt taaskaan tekemään alakroppaa. Tein siis vuoronperään rinta/selkä sekä kädet/olkapäät treenit.

Kun varvas alkoi paranemaan, lähestyi juoksutapahtuma johon piti valmistautua lyhyessä ajassa, enkä tehnyt jalkatreenejä juoksutapahtumaa edeltävällä viikolla. Noh, juoksu meni hyvin varpaan suhteen, se ei ole enää pahasti kipuillut, mutta nyt ongelmaksi tulikin polvi. Olisiko ollut sitten uusi maasto, (viime viikonlopun Midnight run Helsinki) kun juostiin välillä mukulakivillä ja muuten asfaltilla, ja nyt sitten ollut lauantaista saakka vasen polvi vähän kipeä. Sattuu pääasiassa portaita kävellessä, mutta myös jos olen istunut pitkään paikallaan ja lähden taas liikkeelle. Polvi on ollut jo paranemaan päin, mutta tänään taas kipuillut vähän enemmän.

Pohjustettuani tilanteeni, tuleekin kysymykseni vuoro. Kroppaahan pitäisi treenata monipuolisesti ja kokonaisvaltaisesti, ei pelkästään ylä- tai alakroppaa. Nyt kuitenkin melkein kaksi kuukautta tullut treenattua pääasiassa yläkroppaa, väliin mahtunut muutama alakropan treeni. Onko tästä haittaa? Itsellä ollut nimenomaan yläkropan voimat pienemmät suhteutettun alakroppaan (niin ja olen siis nainen), että siinä mielessä kai ihan hyvä, mutta epäilyttää kuitenkin. Seuraavana ois treenijaossa vuorossa jalat, mutten uskalla vielä mennä kyykkäämään ettei vaan mene kivut pahemmaksi. Voinko siis jatkaa vielä hetken treenaten selkää, rintaa ja käsiä, kunnes polvi parantuu?

Jonkun täydellisen optimi-iän löytäminen on ehkäpä mahdoton idea, jokainen kehittyy niin erilaista tahtia nuoruudessa. Jonkinlainen yleinen mielipide on kuitenkin se, että lihasten tai voimatasojen kasvu ei ole täydessä potentiaalissaan ennen murrosiän loppua, mutta tietenkään mikään ei estä tekniikoiden hiomista ja ''pohjien'' rakentamista aikaisemminkin. Väitteet pituuskasvun pysähtymisestä yms. ovat tieteelliseltä kannalta hyvin hataralla pohjalla. Taatusti on parempi idea käydä salilla treenaamassa kuin jäädä kotiin limujen ja sipsien kanssa kunnes täyttää 18. Ikähaarukka 18-22v on mainittu varmaan sen takia, että moni löytää punttailun salat vasta armeijassa.
Kiitoksia tästä. Lähinnä tässä oli ideana että onko vanhempana (23v.+) salin aloittaminen vaikeampaa ja että justiin nuorempana (murrosiässä tai sen lopulla) aloittamisesta olisi hyötyä enempi eikä päinvastoin.

En tiedä meneekö oikeeseen osioon mutta alottelija kun vielä olen nii menköön:

Yläselässä ilmenny semmonen ongelma että se väsyy erittäin nopeeta ja tulee semmonen tosi epämukava tunne, yleensä tuonne ehkä oikeen lavan keskiosaan, säteilee sieltä usein myös joka suuntaan. Kyseessä ei siis oo kipua, salilla tämä ei haittaa yhtään, mutta kaikessa normitoiminnassa kuten kävellessä, istuessa, kalastaessa yms. Oon yrittäny sitä rullailla putkirullalla sekä tennispalloilla, roikkunu, hieronu, vähän venyttänytkin.
Ilmenin starting strength ohjelman aikana.

Jos joku tosta nyt jotain selvää saa? :D

M-Nutrition Sports Greens 1, 210 g, Lemon-Lime

Todella tykki viherjauhe

-33%
Haluaisin lisätä kuntosaliharjoittelun lisänä painonpudotukseen. Olen tiputtanut painoa tässä vuoden aikana 103kg->87kg, cooper on noussut 2200m->2600m.

Käyn viikossa kolmesti lenkillä. Vaihtelen viikottain juoksutreeniä: HIIT/pitkät yli 10km lenkit.

Jos jatkan lenkillä käymistä kolmesti viikosta niin kuinka monta salikertaa kannattaisi lisätä? Kuinka monta lepopäivää?
Kannattaako käydä samana päivänä sekä lenkillä että salilla?

Haluaisin lisätä kuntosaliharjoittelun lisänä painonpudotukseen. Olen tiputtanut painoa tässä vuoden aikana 103kg->87kg, cooper on noussut 2200m->2600m.

Käyn viikossa kolmesti lenkillä. Vaihtelen viikottain juoksutreeniä: HIIT/pitkät yli 10km lenkit.

Jos jatkan lenkillä käymistä kolmesti viikosta niin kuinka monta salikertaa kannattaisi lisätä? Kuinka monta lepopäivää?
Kannattaako käydä samana päivänä sekä lenkillä että salilla?

Jos haluat voimaa tai lihasta niin salille. http://www.pakkotoisto.com/aloittel...ength-1-jakoinen-perusohjelma-aloittelijalle/ Tossa ohjelma. Älä käy lenkillä samana päivänä.

Sii jtn dippailuu kippailuu Feat. siimat. Mitäs mieltä syvyydestä ja kulmasta, tekniikasta ylipäätänsä. Joojoo väärä ketju, mut tää on nii kiva ku eniten lukijoita+ oon kärsimätön otus.

Jos teet nimenomaan eristäen vain ojentajaa ja olkapäät ei kestä alemmas menoa, niin silloin tuo syvyys menettelee. Sitten voisit myös kokeilla tehdä noilla suorilla putkilla mitkä jatkuu tosta sun käsien jälkeen heti, eli siten että pikkurillit osoittaa suoraan taaksenpäin, saat myös kyynärpäät työnnettyä suoraan taaksepäin, nyt menee enemmän sivuille. Muutoin ihan kohtuullisia dippejä.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Onko lenkkeilystä kovinkaan suurta haittaa lihasmassan kasvatukselle jos lenkkeilen kerran 1-2 viikossa..? Lenkin kesto olisi 5-25 minuuttia fiiliksen ja jaksamisen mukaan. Ihan sitä varten teen tuota että olisi hyvä vähän hapenottokykyä ja muutakin kasvattaa ja ajattelin myös että voisi aina tuon lenkin jälkeen venytellä kun oon tämmönen rautakanki :D.

Onko lenkkeilystä kovinkaan suurta haittaa lihasmassan kasvatukselle jos lenkkeilen kerran 1-2 viikossa..? Lenkin kesto olisi 5-25 minuuttia fiiliksen ja jaksamisen mukaan. Ihan sitä varten teen tuota että olisi hyvä vähän hapenottokykyä ja muutakin kasvattaa ja ajattelin myös että voisi aina tuon lenkin jälkeen venytellä kun oon tämmönen rautakanki :D.

5min lenkki?

Ei tuosta mitään haittaa ole, lisää ruokaa vaan koneeseen samalla.

Tollasesta on lähinnä hyötyä, jos huomioit lenkkien kulutuksen ruokailuissasi.

Anteeksi vain, mutta tällä foorumilla pyörii oikeasti ammattilaisia(valmentajia, kouluttautuneita, kokemusta omaavia ihmisiä), jotka eivät turhaan ole oppejaan aloittelijoille jakamassa. Toisten haukkumista hölmöiksi ja ymmärtämättömiksi en näe kovinkaan vahvana oman tietoisuuden pönkittäjänä. Varsinkaan jos "voimailu-ura", vai mikä lieneekään, on vasta alkutaipaleella ei kokemusta ole ehtinyt nimeksikään tarttua.

Tämä edellä tapahtunut väittely vaikuttaa samalta jos keppijumppaohjaaja alkaisi neuvomaan keihäänheittäjää optimaalisen heittotekniikan kanssa, vaikka väline on MELKEIN sama. Jos haluaa heiluttaa sitä keppiä niin heiluttakoot, mutta se että sitä aletaan tuputtamaan muille aivan toisen lajin harrastajalle ja haukkumaan vielä hölmöksi jos ei oppi kelpaa...

Btw, ihmisen kehossa on kait jotakin puolen tuhatta lihasta niin epäilen, ettei läheskään kaikkia - edes niiitä harvoja suuria lihasryhmiä - voi venytellä perusteellisesti tyyliin kolmella "venytyksellä".

Viimeisestä lauseesta päättelin, että tämä oli viittaus mun postiin.

Äl(kä)ä nyt tart(t)u(ka) liikaa tuohon venytys-sanaan. Nuo kolme pitoa on niin paljon enemmän, kuin pelkkiä venytyksiä. Oikeestaan ne on kokonaisvaltainen kehon- ja nivelhuoltoliikesarja. En tajua tätä peppukipeyden määrää jos joku sanoo, että sun ei tarvi kuluttaa puolta tuntia siihen, että huollat kehoas. Ovatko tyypit täällä niin ylpeitä, etteivät voi kokeilla metodia, joka vie murto-osan ajasta jonka he nyt käyttävät kehonhuoltoon. Vai haluutteko pakolla tehä kauemmin jotain asiaa kun vähintään saman hyödyn (oikeasti enemmän) saa vähemmälläkin?

Oletko itse näitä mainitsemiasi "oikeita ammattilaisia" ? Ainakin vedit herneen nenään posteistani.

BTW-lauseesesi: Esim. täysi silta-asento aktivoi käytännössä kaikki selän lihakset. Kertoisitko mikä toinen liike tekee saman? Tuo täysi silta-asento on siis se mitä tässä "kolmiossa" käytetään anterior chainin venyttelyyn, mikäli siihen suinkin kykenee. Jos ei niin siinä tapauksessa käyttää helpompaa progressiota kunnes onnistuu. Kaikki pidot tarkotus suorittaa ns. voiman avulla eli älkää nytkyttäkö itseänne tavoiteltuun asentoon/kulmaan.

Sanon uudestaan: Alkakaa katsoa kehoa kokonaisuutena, eikä vain erillisinä osina. Eli kokeilkaa 5 viikkoa esim. kerran, kaks päivässä, kolmesti viikossa ja tulkaa sit sanomaan et ei toimi. Jos ette näin ole tehneet niin se o mulle se ja sama, mutta ei kyl tarvi itkee ettei se toimi.

Toivottavasti selvensi.

Viimeisestä lauseesta päättelin, että tämä oli viittaus mun postiin.

Äl(kä)ä nyt tart(t)u(ka) liikaa tuohon venytys-sanaan. Nuo kolme pitoa on niin paljon enemmän, kuin pelkkiä venytyksiä. Oikeestaan ne on kokonaisvaltainen kehon- ja nivelhuoltoliikesarja. En tajua tätä peppukipeyden määrää jos joku sanoo, että sun ei tarvi kuluttaa puolta tuntia siihen, että huollat kehoas. Ovatko tyypit täällä niin ylpeitä, etteivät voi kokeilla metodia, joka vie murto-osan ajasta jonka he nyt käyttävät kehonhuoltoon. Vai haluutteko pakolla tehä kauemmin jotain asiaa kun vähintään saman hyödyn (oikeasti enemmän) saa vähemmälläkin?

Oletko itse näitä mainitsemiasi "oikeita ammattilaisia" ? Ainakin vedit herneen nenään posteistani.

BTW-lauseesesi: Esim. täysi silta-asento aktivoi käytännössä kaikki selän lihakset. Kertoisitko mikä toinen liike tekee saman? Tuo täysi silta-asento on siis se mitä tässä "kolmiossa" käytetään anterior chainin venyttelyyn, mikäli siihen suinkin kykenee. Jos ei niin siinä tapauksessa käyttää helpompaa progressiota kunnes onnistuu. Kaikki pidot tarkotus suorittaa ns. voiman avulla eli älkää nytkyttäkö itseänne tavoiteltuun asentoon/kulmaan.

Sanon uudestaan: Alkakaa katsoa kehoa kokonaisuutena, eikä vain erillisinä osina. Eli kokeilkaa 5 viikkoa esim. kerran, kaks päivässä, kolmesti viikossa ja tulkaa sit sanomaan et ei toimi. Jos ette näin ole tehneet niin se o mulle se ja sama, mutta ei kyl tarvi itkee ettei se toimi.

Toivottavasti selvensi.

Ei lihasten pelkkä aktivoituminen kerro vielä mistään mitään. Tietokoneen hiirtä käyttäessä aktivoituu melkeinpä kaikki lihakset, jotka vaikuttavat lapaluuhun sekä olka- ja kyynärvarsiin. Niin aktivoituu maastavedossakin. Ja oon tainnut tässä jo pari kertaa mainitakin, että kehoa ei tietenkään pidä katsoa lihas kerrallaan. Mutta olen myös maininnut, että kehoa ei myöskään pidä katsoa vain kolmessa suunnassa. Niitä liikkeitä kun on vaan niin paljon enemmänkin. Puhumattakaan siitä, että eihän noi edes ole mitään venytyksiä (liikkuvuusharjoitteita) tai kehonhuoltojuttuja sanan yleisessä merkityksessä. Okei, kyllä noi nyt vähän jotain venyttää, mutta se on melkein sama kun sanoisi, että seisominen on paras pohjevenytys.

Nyt en enää taida edes jaksaa enempää tätä keskustelua, vaikka se onkin hauskaa.

E: No ihan pakko vielä lisätä. Hauskaa miten sä sanot, että pitää osata laajentaa ajatteluaan eikä vaan pidättäytyä tietyissä vanhoissa kaavoissa. Sinä se tässä olet nyt se ehdoton tyyppi, joka luulee, että tuo on ainoa tie onneen. Tolleen se menee aika useinkin näiden "laatikon ulkopuolelta ajattelijoiden" kanssa.

Alko viime sunnuntaina flunssa ja nyt loppumaisillaan, olo on ok. Uskaltaisikohan sunnuntaina mennä jo salille vai pitäskö odottaa sinne maanantaihin

Alko viime sunnuntaina flunssa ja nyt loppumaisillaan, olo on ok. Uskaltaisikohan sunnuntaina mennä jo salille vai pitäskö odottaa sinne maanantaihin

Kyllä varmaankin. Mut yleensä sellanen helppo nyrkkisääntö on, että jos pitää kysyä itseltä voiko urheilla, on vastaus ei.

Back
Ylös Bottom