Akne ja muut iho-ongelmat

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Stalwart
  • Aloitettu Aloitettu
Mulla on ollu huono iho ala-asteen kuudennesta lähtien ja tuntuu et pahenee vaan. Toisaalt mä en jaksa stressaa, mut sit iskee niit päivii ku kattoo itteesä peilistä ja huomaa jokasen virheen.

Alotin yasminet joskus viime vuoden lopulla, mut eipä ne kyl paljo paskaakaa auttanu.. Odotan nyt josko tää finnikausi menis ohi murrosiän mukana.

Lohduttaudun sillä, ettei rypyt tuu niin herkästi ku iho on rasvanen.

Heippa!

Vaikka siitä Roaccutanista pelotellaan kauheesti, niin mun mielipide on, että kannatta syödä jos on paha akne! Mul oli puolen vuoden kuuri maaliskuusta elokuuhun ja auttoi tosi paljon. Ei ole tullut sen jälkeen finnin finniä ja kaikki hävis parissa kuukaudessa. :) Mulla tosin se finniongelma oli selässä (ja vähän leuassa). Oli itsetunto aika matalalla, kun selkä oli täynnä sellaisia järkyttävän kokoisia finnejä. :itku: Ei voinut salilla käydä edes suihkussa enää, kun hävetti niin paljon. Tietenkin treenivaatteet piti uusia, niin että kaikki paidat jotka ostin peittivät selän. Onnex nyt voi pitää hyvillä mielin entisiä avonaisia paitoja. :D Tosin finneistä jäi selkään ns. arpia eli sellaisia tummia kohtia/läikkiä ja lääkäri sanoi, etteivät ne oikein koskaan lähde pois, ainoastaan vaalenevat. Mutta ennemmin niitä läikkiä kuin finnejä.

Taidanpa varata ajan, et ottaisn pillerit uudestaan käyttöön... Vähän hassua tällai kahden lapsen äidille ja ikääkin yli kolmekymmentä:rolleyes:
Nyt alkaa kuitenkin sen verran ärsyttää tää "hipiä" (siis kaukana mistään hiton hipiästä:curs: ), et vakava harkinta on paikallaan.
Verenpainetta mulla ei oo enkä polta; josko ne vielä ne mulle määräis...

Suht pintakuiva iho, teininä ei ongelmia. Tais toi mun tynkädiettini sen verran kuitenkin sekottaa hormonitoimintaa, et nyt sit häiriöö on:(

Pitääpä minunkin laittaa ostoslistaan tuo finnivoide. Tosin mulla tuo finniongelma on pikkuisen alkanut hellittää kun kylmästi jätin palkkarin pois. Pakko oli, hermot meni, ja ajattelin, että pärjään tavallisen ruoan voimin toistaiseksi. Vieläkin noita näppyjä vähän tulee, mutta laskisin tämän johtuvan lähinnä pipon käytöstä, kun ne tuppaavat tulemaan tuonne hiusrajaan.

Onko muuten kukaan enemmän palkkareita käyttänyt huomannut ihon kunnon suhteen mitään eroa eri palkkareiden välillä? Mä ehdin käyttää yhden pussin Evolutionin Phase 3:a ja sitten siirryin Fastin maltoon ja Evolutionin Whey 2:een. Ongelma ilmeni vasta tuon jälkimmäisen kanssa, erona noissa on ainakin rasvan määrä, joka jälkimmäisessä setissä on suurempi, edellisessä ei tainnut olla ollenkaan. Vai liekö näillä mitään eroa? Enivei, jos joku tietää finni-vapaan palkkarin, niin tänne tietoa kiitos!

Mä ja teinityttö ollaan apteekista ostettavan Acnexin onnellisia käyttäjiä. Se puhdistaa tehokkaasti kuivattamatta liikaa eikä tuu tulehtuneita finnejä.:worship:

Niinpä niin..joopa joo...katerana muistelen kuinka itkin ja ruikutin ja häpesin ihoani nuorena. Ikinä ei ole koskaan ollut niin kamalassa kunnossa kuin nyt :curs: En tosiaan tiedä mikä mättää. Kesällä alkoi yhtäkkiä pahenemaan. Olin kasvissyöjä, mutta söin kyllä taatusti niin hyvin ettei varmaan ollut mistään puutosta. Rannalla kävin enemmän kuin aiempina kesinä ikinä, voikohan se liittyä..tosin aurinko ja uiminen on yleensä auttanut.

Sitten kun aloin reenaamaa hiukan kovempaa ja aloitin raskaan työn raksalla niin oli pakko alkaa syömään lihaa. Se ei vaikuttanut suuntaan ei toiseen. Veikkaanpa kyllä että jatkuva pölyssä pyöriminen töissä ainakaan nyt ei paranna tilannetta...hengityssuojain, kuulosuojat ja suojalasit naamalla niin johan muhii iho... Sen verta paskasta hommaa ettei oo mihinkään asiaa töitten jälkeen ilman suihkua. Jatkuva peseminen saattanee myös kuivattaa.

Proteiini- ja palautusjuomia olen alkanut loppukesästä syömään, mutta iho paheni ennenkuin niitä aloin käyttämään.

Nöperrettyä ja nipisteltyä tulee, paha paha :wall: Kun vain malttaisi pari kertaa työpäivän aikana puhdistaa enimmät liat ja pölyt ja rasvata, sitten aina salin ja lenkin yms jälkeen puhdistaa ja rasvata. Alan vaihto kai auttaisi todella paljon. Hormonaalista ehkäisyä en voi enkä kyllä suostuisikaan käyttämään, kuparikierukka kyllä on. Sen ei pitäisi vaikuttaa...??

Nyt olen malttanut olla näpräämättä kovin paljoa, on heti auttanut selvästi. Tyynyliina pitäisi vaihtaa useammin.

olen alkanut käyttämään teepuuöljyä joka puhdistuksen jälkeen suoraan iholle. Viikon verran käyttänyt kosteutukseen vain oliiviöljyä. Kokeilin ultraäänipuhdistusta kahdesti, ei mitään hyötyä, ihan hukkaan meni rahat. Pari viikkoa sitten kosmetologi ihan puristeli kaikki pois, näytän jo melko ihmiselle, mutta alkanut jo kertymään lisää. Saa nähdä. Ensi viikolla ihotautilääkäri.

On naama, selkä, olkapäät ja decoltee melko kurjat :itku: Mutta onpa helpottavaa huomata ettei tämä niin harvinaista ja hävettävää olekaan. Voimia teille kaikille kanssasisaret!!

ketuttaa vaan niin hirveäästi kun kuulee selän takana kuisikittavan epäilyjä siitä että käytän jotain horkkuja...enkä sinänsä ihmettele. Voimaa on kuin pienessä kylässä, lihaksia melko kivasti, ääneni on aina ollut matala, olen melko räväkkä ja saatan vaikuttaa melko tuimalle tyypille kun antaudun täysin reenin valtaan, karjun ja heittelen rautoja...ja sitten tuo iho.... :(

Mä jätin jo muutama kuukausi sitten palkkarin pois, mutta ei nää näppylät tunnu mihinkään katoavan. Erona se ettei tuu enää niin isoja ja kipeitä paukamia. Toi yläselkä on mun suurin ongelma edelleen ja kauhulla odotan kesää...Voi voi. Nyt kun alkaa pikkuhiljaa olemaan ihan kiva selkä niin se pitää piilottaa toppien alle missä ei kaikille näy mun näppylät.:(

Jos jollekkin on jäänyt aknesta arpia niin kannattaa ottaa selvää saisiko kosmetologi niitä häivytettyä. Ainakin jotkut happo- (kuulostaa pahemmalta kuin on) ja mekaaniset kuorinnat auttoivat ystävääni. eihän ne täysin kokonaan lähteneet, mutta alun "kraatereista" huomattava muutos.

Mullakin on välillä melkoisia paukamia ja niitä tulee erityisesti otsaan ja myös hyvin lähelle hiusrajaa tuohon sivulle. Joskus myös rintojen yläpuolelle tulee pieniä näppyjä. Siinä mielessä hyvä, että finnit on lähinnä tulleet otsaan ja leikkasinkin otsatukan ja ne sit mukavasti peittyy :)

Onko kellekkään tuttuja avonin tuotteet? Olen syksystä alkaen myynyt avonin tuotteita ja olenkin löytänyt sieltä itselleni sopivan tuotesarjan. Erityisen tyytyväinen olen öljyttömään kosteusemulsioon! Lisäksi käytän mustapäille tarkoitettua puhdistusainetta, mikrorakeita sis. puhdistusgeeliä. Meikin alla käytän ihoa kirkastavaa peitevoidetta ja joskus pahimpiin tapauksiin myös peitepuikkoa. Nää on ainaki mulla toiminut tosi hyvin! Suosittelen kyllä kaikille avonin tuotteita, jos ei vielä ole niitä kokeillut!

Mulle on nyt pillereiden lopettamisen myötä ilmestynyt näppyjä kasvoihin. Aikaisemmin kun olen yrittänyt lopettaa e-pillereiden syömisen, olen aina antanut periksi kun näpyt on ilmestyneet, ja hakenut taas uuden pillerisatsin :( Nyt aion sinnitellä sen aikaa kun hormonit tasoittuu, koska tiedän että siitä nää näpyt johtuu. Tosi ärsyttävää kun pitää ensin pillereitä syödessä kärsiä ties mitä sivareita, ja sitten kun yrittää päästä niistä eroon, niin uutta vaivaa pukkaa :curs: Perkeleen hormonit!!

Minä olen saanut nämä ihanat iho ongelmat kanssa yli 20 ikävuoden jälkeen. Sitä ennen naama oli silee ku vauvan pylly. nytten tänä syksynä ja talvena iho on ollut pahempi kuin ikinä! Söin antibioottikuurinkin joka kesti yli kuukauden, mutta en tiedä oliko siitä apua. Nykyään käytän ainoastaan apteekista ostettua puhdistusgeeliä ja rasvaa, koska pidän kaupan omia liian vahvoina. Ruokavaliotakin yrittää seurailla ja tuntuu, että mikään ei tähän auta kun koko alaleuka puhkeaa täyteen kukkaan. En edes juuri ikinä meikkaa nykyään, koska yritän ärsyttää ihoa mahdollisimman vähän.

Pitäisi varata aika ihotautilääkärille ja katsella jos sillä olisi jotain sanottavaa tähän kauheaan ihoon, joka laskee kyllä huomattavasti itseluottamusta. Mulla ei onneksi ole mitään väliä joistakin sikiön epämuodotumista, kun en lapsia ole hankkimassa.

Minua niin epäilyttää kaikki nuo siane nova pillerit ja muut varsinkin jos ne määrätään pelkkään aknen hoitoon. tunkea nytten jotain tuollaista hormoonia vapaaehtoisesti kehoonsa ja ihmisten kertoman mukaan iho saattaa pahentua järkyttävästi jos lopetat niiden käytön. itse en kyllä alkaisi syömään mitään ehkäisypillereitä ikinä.

Joskus on kyllä täydellinen epätoivo tuon ihon kanssa, mutta toivottavasti jostain saisi apua!

Mulla on kokemusta huonosta ihosta monen ja taas monen vuoden ajalta. Olen kokeillut ihooni vuosien varrella KAIKKI mahdolliset keinot: antibiootit, Roaccutan -kuurin, Diane-Novat, kaikki mahdolliset ihonhoitosarjat halvasta sikakalliiseen ja synteettisestä luonnonmukaiseen, ultraäänipuhdistukset ja muut kosmetologin hoidot jne. Suurin osa tuotteista ja hoidoista on ollut täysin tehottomia. Nyt ihoni on kuitenkin aika hyvä. Tässä joitain vinkkejä, jotka ovat ainakin itseäni auttaneet:

Kokemukseni on, että ihonhoidossa kannattaa suosia mahdollisimman yksinkertaisia tuotteita ja välttää sellaisia, jotka sisältävät mineraaliöljyjä (esim paraffinium liquidum) ja silikoneja (esim dimethicone). Suosikkini on Erisanin kasvovoide, jossa ei ole kumpaakaan näistä (on myös erittäin edullinen). Samassa sarjassa on hyvä puhdistusgeeli, jolla myös silmämeikki ja meikkivoide irtoaa. Jos ei käytä meikkiä, puhdistukseen sopii hyvin myös esim. apteekin Avecyd tai Lactacyd. Näiden ph -arvo on matala, mikä vaikeuttaa bakteerien lisääntymistä ja suojaa ihoa ärtymiseltä. Nämäkään eivät paljoa maksa.

Yksi edullinen huipputuote on sinkkivoide (eli se sama voide, jota vauvoilla käytetään vaippaihottumaan. Sinkki on yksi niistä hivenaineista, joita tulehdus iholta kuluttaa ja sinkkivoiteesta iho saa lisää tulehduksen voittamiseen tarvittavaa sinkkiä. Sinkkivoidetta käytän nykyään, jos näppylöitä tulee ja teho on uskomattoman hyvä. Kannattaa ostaa sellainen versio, jossa ei ole mineraaliöljyjä. Ainakin Dailylla on mineraaliöljytön sinkkivoide. Voide on tosi tuhtia, mutta ei tuki huokosia, kun käyttää ohuelti. Käytän samaa voidetta myös bikinirajoihin, kun iho ärtyy vahauksen jälkeen. Ainakin Natusanin ja apteekin sinkkivoiteissa on mineraaliöljyjä, niitä en käyttäisi lainkaan.

Lääkkeistä Roaccutan on ehdottomasti kannattavin vaihtoehto. Antibiooteista on apua vain erittäin harvoille, mutta sitäkin enemmän haittaa ihmiskunnalle (pitkät antibioottikuurit ovat omiaan edesauttamaan bakteerien antibioottiresistenssiä). Itselläni Roaccutan ei kuitenkaan tuonut lopullista apua, vaikka paransikin ihoni joksikin aikaa. Lisäksi lääke on aika kallis. Diane-Novat auttoivat ongelmaani vain vähän ja kun lopetin niiden syömisen, akne palautui takaisin entistäkin elinvoimaisempana (sama juttu antibioottien kanssa).

Olen myös sortunut ihon ylihoitamiseen: pesin liian usein ja nypin mustapäitä. Näiden tapojen lopettamisesta oli iso apu.

Aurinko kohtuudella voi auttaa. Liiallinen aurinko kuitenkin pahentaa tilannetta, sillä iho paksuuntuu suojautuakseen säteilyltä ja talin poistuminen huokosista vaikeutuu entisestään --> finnejä. Samasta syystä kannattaa riittävällä rasvaamisella pitää huoli siitä, ettei iho pääse kuivumaan: pintakuivasta ihosta tali ei pääse poistumaan normaalisti --> finnejä.

Ruokavaliolla on ollut korkeintaan hyvin pieni vaikutus ihooni. Tätä havaintoani tukevat ymmärtääkseni myös monet tutkimustulokset.

Tässä nyt oli joitain juttuja, jotka olen todennut toimiviksi. Toivottavasti näistä on hyötyä muillekin. Tiedän aiheesta aika paljon, joten kysykää lisää, jos kiinnostaa. Autan mielelläni, jos osaan. On se kyllä turhauttavaa, kun vielä aikuisiällä täytyy taistella näitä "teiniongelmia" vastaan.

Kokemukseni on, että ihonhoidossa kannattaa suosia mahdollisimman yksinkertaisia tuotteita ja välttää sellaisia, jotka sisältävät mineraaliöljyjä (esim paraffinium liquidum) ja silikoneja (esim dimethicone).

Juu osui ja upposi. Katsoin noita kasvovoidepurkkejani ja nykyisissä kummassakin oli silikonia ja toisessa myös mineraaliöljyä. Toinen noista voiteista on ollu kyllä hyvä ja erityisesti suunnattu sekaiholle.

Mulla tuntuu finnejä pukkaavan erityisesti menkkoja ennen ja niiden aikaan. Nyt taas kun menkat on ohi niin naamakin paranee. Täytyy kiinnittää huomioita noihin voiteisiin ja vaikka kokeilla sitä sinkkivoidetta. Oon tykänny tosi paljon käyttää Dermosilin tuotteita niin puhdistuksessa ja rasvauksessa ja niillä näkyi olevan Kasvovoide E, missä ei ainakaan noilla nimillä ollut silikoneja tai mineraaliöljyjä.

Mutta ihme hommaa, aiemmin posket on ollu finnivapaata aluetta, nyt niihinkin on ruvennu tulemaan mustapäitä ja finnejä. Voisikohan toi johtua jotenkin epäsopivista hoitotuotteista, tai ehkä tuosta rasvasta mitä oon käyttäny?

edit: sinkkivoiteesta: oletko Kaisu käyttäny sitä koko iholle vai vaan finneille? Antaako se riittävää kosteutta vai pitääkö laittaa kosteusvoide alle (tai päälle)?

Minä olen saanut nämä ihanat iho ongelmat kanssa yli 20 ikävuoden jälkeen. Sitä ennen naama oli silee ku vauvan pylly. nytten tänä syksynä ja talvena iho on ollut pahempi kuin ikinä! Söin antibioottikuurinkin joka kesti yli kuukauden, mutta en tiedä oliko siitä apua. Nykyään käytän ainoastaan apteekista ostettua puhdistusgeeliä ja rasvaa, koska pidän kaupan omia liian vahvoina. Ruokavaliotakin yrittää seurailla ja tuntuu, että mikään ei tähän auta kun koko alaleuka puhkeaa täyteen kukkaan. En edes juuri ikinä meikkaa nykyään, koska yritän ärsyttää ihoa mahdollisimman vähän.

Pitäisi varata aika ihotautilääkärille ja katsella jos sillä olisi jotain sanottavaa tähän kauheaan ihoon, joka laskee kyllä huomattavasti itseluottamusta. Mulla ei onneksi ole mitään väliä joistakin sikiön epämuodotumista, kun en lapsia ole hankkimassa.

Minua niin epäilyttää kaikki nuo siane nova pillerit ja muut varsinkin jos ne määrätään pelkkään aknen hoitoon. tunkea nytten jotain tuollaista hormoonia vapaaehtoisesti kehoonsa ja ihmisten kertoman mukaan iho saattaa pahentua järkyttävästi jos lopetat niiden käytön. itse en kyllä alkaisi syömään mitään ehkäisypillereitä ikinä.

Joskus on kyllä täydellinen epätoivo tuon ihon kanssa, mutta toivottavasti jostain saisi apua!

Nyt on pakko kommentoida kirjoitustasi.

Siis hetkinen etkö jo käynyt ihotautilääkärillä jos söit jo antibioottikuurin? Ihmettelen myös tota runsaan kuukauden kuuria koska akneen tarkoitetut kuurit kestävät useamman kuukauden.

Minulla oli teininä suht paha akne ja menin ihotautilääkärille ja sain 3 kk antibioottikuurin (ei niitä kaikkein vahvimpia), apteekin (reseptillä olevia) puhdistustuotteita+rasvoja ja Diane Nova ehkäisypillerit. Iho parani kuurin jälkeen normaaliksi ja harmittaa etten käynyt aikaisemmin lääkärillä, olisi säästynyt monelta harmilta.

Väität ettet aijo tunkea hormoneja itseesi mutta kuitenkin olet valmis tunkemaan niin vahvoja aineita itseesi, että sikiövauriot ovat mahdollisia?? Sinulla taitaa mennä sekaisin ehkäisypillerit ja karjan kasvatukseen tarkoitetut hormonit jotka ovat ihan eri luokkaa. Ihmiselle tarkoitetut ehkäisypillerit ovat turvallisia ja ne itse asiassa tasoittavat naisen omaa hormonituotantoa.

Diane Novasta sanotaan näin:
Vaikutustapa
Lääkkeen sisältämä syproteroni vastustaa androgeenien eli miessukuhormonien vaikutuksia. Näitä hormoneja erittyy naisillakin, joskus siinä määrin, että talirauhaset alkavat kiihdyttää toimintaansa ja ihokarvoitus alkaa lisääntyä. Lääke toimii samalla myös ehkäisytablettina estämällä munasolun irtoamista.
Eli tämän takia ks aine ovat laitettu ehkäisytablettien muotoon (muutoin menisi kuukautiskierrot sekaisin) eikä pelkästään ihon hoitoon kuten väitit. Koitahan tutkia lisää netistä ennen kuin tuomitset:) .

Aknehan johtuu hormonituotannon "epäjärjestyksestä". Sitä paitsi suurempaa tuhoa teet kropallesi alkoholilla, tupakalla ja säännöllisellä coca colan juomisella (en nyt väitä että näin teet mutta näin esimerkkinä vs ehkäisypillerit).

Meikit eivät ärsytä ihoa vaan suojaavat ihoa ilmansaasteilta yms joten suosittelen sinua käyttämään meikkivoidetta tms. Toki herkälle iholle tarkoitettua kosmetiikkaa, kysy myyjältä apua. Itselläni on alkanut kehittyä couperosa iho (mikä johtuu perimästä) ja kosmetologini kehoitti suojaamaan ehdottomasti ihoani meikillä, rasvoilla.. mitä olenkin tehnyt jo vuosikausia. Ulkoiset ärsykkeet pahentavat couperosa ihoa kuten suuret lämpötilavaihtelut.

Vaikka kuinka peset ja kosteutat ihoa voiteilla niin epäilempä ettei ongelmasi häviä, suosittelen että otat sen Diane Nova ehkäisypillerin käyttöön + aknen antibiottikuurin. Itse olen syönyt DN jo yli kymmenen vuotta eikä ole finnejä ilmaantunut, kuukautiset ovat säännölliset ja niukat. Ainut sivuvaikutus on ollut se, että taukojen aikana iskee paha migreeni mutta mielummin kärsin pahasta päänsärystä kerran pari kertaa kuukaudessa kuin huonosta ihosta ja kovista kuukaustiskivuista+epäsäännöllisistä menkoista. Toivottavasti lääkäri suostuu kirjoittamaan lisää Diane Novaa kun olen sterilisaatiossa käynyt meinaan en tahdo iho-ongelmien palautuvan mutta tällä iällä se tuskin on mahdollista enää kun alkaa kropan oma hormonituotanto jo tasaantuneen. Pitää testata.

Lopuksi vielä sanoisin sen että jokainen on yksilö ja joillekkin ei sovi mikään hormonaalinen ehkäisy, minulle sopi heti eka merkki... migreenistä huolimatta.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom