Akne ja muut iho-ongelmat

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Stalwart
  • Aloitettu Aloitettu
Ite huomasin, että mulle tulee näppylöitä ihan e-pillereistä. Pitääkin varmaan vaihtaa tuohon aiemmin mainittuun Diane Novaan, jos se auttas. Aiemmin ollu tosi hyvä iho, mutta heti vaihettuani yhdistelmäpillereihin, niin naamaan alko tulla älyttömiä kraatereita!
Ruokavalio on ok, koska käyn salilla jne..noudatan hyvää ruokavaliota.

Niin ne aiemmin mainitsemani aineet. Aknevoide oli Skinoren (hyödytön aine) ja se kortisonipohjainen Sibicort.

Johna sanoi:
Ite huomasin, että mulle tulee näppylöitä ihan e-pillereistä. Pitääkin varmaan vaihtaa tuohon aiemmin mainittuun Diane Novaan, jos se auttas.
Nää on taas näitä yksilöllisiä asioita, mutta omasta kokemuksesta voin sanoa, että ei edes kunnolla auta ja ohessa saattaa saada kasan muita "kivoja" oireita, kuten päänsäryn, jatkuvan turvotuksen ja käsittämättömän arat rinnat :jahas:

Mulla taas Diane Nova auttoi akneen muutamassa kuukaudessa eikä ole pahemmin aiheuttanut muita oireita, ainakaan tähän mennessä (ollut käytössä jo yli 10 vuotta). Kaiken muun hyvän lisäksi Kela korvaa osan pillereistä, 3 kuukauden satsi maksaa alle 20 euroa.

Täällä kanssa yksi ikiteini - ainakin tuon akneihon suhteen. Alkoi silloin joskus kymmenen ikävuoden paikkeilla ja loppua ei näy. Vaikka muu murrosikä alkaa jo olla takana. Riesana on vielä hyvin herkkä ja pintakuiva iho. Kaikki tähän mennessä kokeilemani akneen ja rasvaiselle iholle tarkoitetut voiteet saavat ihon vain entistä kuivemmaksi pinnalta, näppyihin ei auta mitään. Kosteusvoiteena käytän apteekista saatavaa perusvoidetta, jossa mahdollisimman vähän rasvaa, esim. Humektan. Toimii hyvin.

Diane Novan avulla selkä on pysynyt siistihkönä, kasvoissa en ole huomannut mitään eroa aiempaan. Mulla ainoa sivuoire on ollut pahoinvointi aina taukoviikon jälkeisenä ensimmäistä pilleriä seuraana aamuna. Kestää aina vain sen yhden aamuyön.

Erityisesti stressin ja univajeen aikoina naama kukkii niin ettei ole tosikaan, joten noiden välttäminen on ainakin itselläni ihan ensimmäinen ihonhoitokeino.

kirahvi sanoi:
Mulla taas Diane Nova auttoi akneen muutamassa kuukaudessa eikä ole pahemmin aiheuttanut muita oireita, ainakaan tähän mennessä (ollut käytössä jo yli 10 vuotta). Kaiken muun hyvän lisäksi Kela korvaa osan pillereistä, 3 kuukauden satsi maksaa alle 20 euroa.

Miten saat Kelan korvauksen? Onko Diane Nova määrätty sulle akne lääkkeeksi? Ois ihan kiva itelläki saada jotain korvauksia pillereistä..ne ku on niin tuhottoman kalliita. Ihan hirvittää käydä apteekissa! :itku:

jep, kyl tääkin on kärsitty finneistä. nuorempana selkä kukki kiitettävästi, mut sit aina kesäisin kun otti aurinkoa, tilanne meni paremmaksi mut talvisin oli yhtä taistelua. nyt sit muutama vuosi sitten syksyllä alkoi ihan ihmeellinen finnien ilmestyminen leukapieliin. ajattelin sen vain johtuvan stressistä, kun aloin silloin treenaamaan tosi paljon, koulun ja työn puolesta oli stressiä tarpeeksi kuin enemmän. siinä sit talvi meni finnien kanssa tapellessä.

kesällä 2004 sain tarpeekseni kun leuassa kukki eräs aamu 6 finniä :itku: . edellisenä ilta ei ollut yhtään. puhdistan ihoni hyvin, mut en liikaa ja kosteutta annnoin. sit ihotautiläääkärille, joka heti osasi sanoa mitä on homman nimi. muistaakseni tauti oli perioraalidermatiitti, joka voi johtua lähes tulkoon mistä, lähinnä liika kosteus ja hormonaaliset tekijät vaikuttavat. sit sain antibiootit, joita napsin 2004 elokuusta lokakuun puoleen väliin asti.

mahataudin yhteydessä sain tarpeekseni niiden syömisestä. samana syksynä sit aloin syömään myös yasmin e-pillereitä, johtuen kivuliaista kuukautisista (endon epäily ja kystan puhkeaminen), auttoi nekin varmaan asiaa. nyt sit ollaan 8kk ilman finnin finniä :) , mitä nyt pari silloin tällöin tullut. harmittaa vain, etten aikaisemmin mennyt ihotautilääkärille, ni olis arvetkin leuassa vähäisemmät, mut varmaan aika parantaa ilmeisesti. vai oliskohan mitään juttua mitä kosmetologit vois tehdä arville? jotain hoitoa?

Aylah sanoi:
vai oliskohan mitään juttua mitä kosmetologit vois tehdä arville? jotain hoitoa?

Kävin aikoinaan mikrokuorinnassa, joka jo parin kerran jälkeen tehoaa todella hyvin arpiin. Vaalentaa punaisuutta ja tasoittaa muutenkin ihoa aika hyvin. Suosittelen. Itsekin pääsen varmaan jo vuoden päästä mikrokuorintaan, kun roaccutanin vaikutus on totaalisesti ohi :curs:

Peppilotta sanoi:
Kävin aikoinaan mikrokuorinnassa, joka jo parin kerran jälkeen tehoaa todella hyvin arpiin. Vaalentaa punaisuutta ja tasoittaa muutenkin ihoa aika hyvin. Suosittelen. Itsekin pääsen varmaan jo vuoden päästä mikrokuorintaan, kun roaccutanin vaikutus on totaalisesti ohi :curs:
paljonko ois hinta noin suunnilleen? riippuuko se ihosta kuinka monta kertaa siellä kuorinnassa pitää käydä vai miten käyntejä mietitään? onneksi arpia on vain leuassa, ja nyt kun aikaa on kulunut yli puoli vuotta, ei arpia ole onneksi niin paljoa enää. onneksi. nyt kyl osaa arvostaa hyvää ja kaunista ihoa, kun on käynyt tuon finnivaiheen läpi. se on ihan syvältä, kun tuntuu ettei mitkään konstit auta.

Emmah sanoi:
Nää on taas näitä yksilöllisiä asioita, mutta omasta kokemuksesta voin sanoa, että ei edes kunnolla auta ja ohessa saattaa saada kasan muita "kivoja" oireita, kuten päänsäryn, jatkuvan turvotuksen ja käsittämättömän arat rinnat :jahas:
mä syön yasmineita, eikä mulla ole nyt sen alun jälkeen ollut mitään erityistä oiretta. lähinnä on parantanut elämänlaatua paljo paremmaksi, kun en pahoja kipuja enää. tietty alussa oli vähän tekemistä, kun tuntui että kroppa käy läpi jotain myöhäisteini-iän muutoksia :D , mut onneksi nyt keho on tottunut noihin pilsuihin. mut kuten sanoit, yksilöllistähän se on miten pillerit sopivat.

Lievemmissä iho-ongelma tapauksissa voi kokeilla ihonhoitotuotteiden vaihtamista hajusteettomiin ja väriaineettomiin. Itselläni on suht hyvä iho ollut aina, mutta vuoden sisällä tuli enemmän tai vähemmän "entiedämistäjohtuvia" näppyjä. Saattoi olla stressi, unenpuute jne. No unta tietenkin lisää ja aloin puhdistaa ihon apteekin perusvoiteella (meikkaan aika hillitysti) ja käytin sitä myös päivä- ja yövoiteena kasvoille. Kyseessä Aqualan L. Ja nyt kesäksi vaihdoin kosteuttavaan Humektaniin. :thumbs: Nyt jälkeenpäin kun tuoksuttelee aikaisempia tuotteita, ei ihme jos niillä on ollut osuutta ihon reaktioherkkyyteen: aivan kamalan voimakkaat tuoksut! :(

Mulla ongelmat oikeestaan alkoi useampi vuosi sitten kun yritin lopettaa pillerit. Puolisen vuotta olin ilman, mutta lievien akneoireiden takia lääkäri määräsi Diane Novaa, jotka kyllä oireisiin auttoivat. Mulla ei aikaisemmin ongelmaa aknen kanssa ollut, mitä nyt joitain näppyjä murrosiässä. Pari vuotta sitten yritin taas lopettaa pillerit ja sama toistui, mutta pahempana. Sinnittelin melkein vuoden kunnes kyllästyin näppyihin ja aloitin taas Diane Novat.
Viime syksynä päätin, että nyt tää pillerikierre loppuu totaalisesti ja kärsin aknet ja kaikki hormonisekamelskat vaan urhoollisesti. Hormonit on edelleen ihan sekaisin. :hyper: Iho kukkii vaihtelevasti joskus enemmän joskus vähemmän. Kuukautiset tulee myös vaihtelevasti.
Mulla on aina pillereiden lopetuksen jälkeen jäänyt kuukautiset pois puoleksi vuodeksi ensin ja sitten tulleet tosi epäsäännöllisinä. Noi Diane Novat varsinkin on tosi vahvoja hormonivalmisteita, joista mulle ainakin oli sivuvaikutuksia (esim.turvotus ja mielialavaihtelut). Saattaa mennä kauankin, että hormonit tasaantuu. On toki yksilöllistä kuinka kauan, mutta mä tunnun olevan melkosen herkkä. Ei tässä sinänsä mikään kiire oo, mutta ikää on sen verran että haluaisin vakaan hormonitoiminnan perheenlisäyksen varmistamiseksi tulevaisuudessa. ;)

k82 sanoi:
No niin tässäpä teille kuva kosmetologin pakeilta.

Hui! Aika ätäkkä hoito, täytyy sanoa :D

Niin ja varmasti olette oikeassa, että ei kai se murrosikä vielä tähän 16-17v. lopu...

Aylah sanoi:
kesällä 2004 sain tarpeekseni kun leuassa kukki eräs aamu 6 finniä :itku: . edellisenä ilta ei ollut yhtään. puhdistan ihoni hyvin, mut en liikaa ja kosteutta annnoin. sit ihotautiläääkärille, joka heti osasi sanoa mitä on homman nimi. muistaakseni tauti oli perioraalidermatiitti, joka voi johtua lähes tulkoon mistä, lähinnä liika kosteus ja hormonaaliset tekijät vaikuttavat. sit sain antibiootit, joita napsin 2004 elokuusta lokakuun puoleen väliin asti.

Tähän voi olla syynä myös yliherkkyys ruoka-aineille. Esimerkiksi vehnä ja sitrushedelmät aiheuttavat minulle näppylöitä suupieliin.

Aylah sanoi:
harmittaa vain, etten aikaisemmin mennyt ihotautilääkärille, ni olis arvetkin leuassa vähäisemmät, mut varmaan aika parantaa ilmeisesti. vai oliskohan mitään juttua mitä kosmetologit vois tehdä arville? jotain hoitoa?

Jo mainittu mikrokuorinta tasoittaa ihoa, samoin ultraäänihoidot (erityisesti jos iho on muutenkin epäpuhdas). Omasta kokemuksestani pidän enemmän tuosta ultrasta, se tasoittaa ihon väriä ja pienentää huokosia, mutta ei varmaankaan auta kovin pahoihin kraatereihin. Ja varoitus, ensiksi iho puskee niitä näppyjä hoidon jälkeen n. viikon kunnes paranee. Molempia on parasta ottaa sarjahoitona, mikä valitettavasti on kallista... mutta elämä on. (Mutta kuten sanottu, ensin kannattaa itse tauti hoitaa ihotautilääkärin lääkkeillä.)

Aylah sanoi:
paljonko ois hinta noin suunnilleen? riippuuko se ihosta kuinka monta kertaa siellä kuorinnassa pitää käydä vai miten käyntejä mietitään?

Eihä se ilmasta ole... itse kävin viimeksi markka-aikana enkä kuollaksenikaan muista mitä siitä pulitin. Muihin(kaan) kysymyksiin en osaa vastata, sillä hoidon tarpeen näkee vain kosmetologi. Kantsii siis käydä suoraan kysymässä hoitoa tekevistä putiikeista.

Sasuli sanoi:
Jos iho-ongelmat pullahtavat pintaan niin käytän pari viikkoa salisyylihappoliuosta ihon puhdistuksessa ja johan saavat finnit kyytiä!

Roacuttanista minulla on negatiivinen mielipide jo hoitoalan ammattilaisena...en suosittelisi nuorille naisille todellakaan. Aine on voimakkaasti teratogeeninen eli aiheuttaa siköepämuodostumia ym..

Mulla on aina ollut vähän huono iho ja kun akne puhkesi yhtäkkiä kunnon kukkaan vuosi sitten 26-vuotiaana, ihotautilääkäri määräsi Roacuttanin rinnakkaislääkettä. Akne hävisi viikossa!! Siinähän oli joku tietty aika kuurin jälkeen ettei saa tulla raskaaksi. Meinaatko että siitä jäisi jotakin pysyviä haittoja?

Ursula sanoi:
Mulla on aina ollut vähän huono iho ja kun akne puhkesi yhtäkkiä kunnon kukkaan vuosi sitten 26-vuotiaana, ihotautilääkäri määräsi Roacuttanin rinnakkaislääkettä. Akne hävisi viikossa!! Siinähän oli joku tietty aika kuurin jälkeen ettei saa tulla raskaaksi. Meinaatko että siitä jäisi jotakin pysyviä haittoja?

Ihotautilääkärit määräilevät hanakasti roacuttania vaikkei tarvettakaan olisi.. :rolleyes: muut lääkärit saattavat asiasta olla hieman eri mieltä. Tottakai aineessa on turva-aika mutta kuten sanottua, en suosittelisi fertiilissä iässä oleville naisille kuin todella pahassa aknessa johon ei mikään muu aine pure. Tämä on minun mielipiteeni joten siihen voit toki suhtautua vain yhden ihmisen mielipiteenä enkä voikaan lausua tällaisella foorumilla sen kummempia varoituksen sanoja.

Sasuli sanoi:
Tottakai aineessa on turva-aika mutta kuten sanottua, en suosittelisi fertiilissä iässä oleville naisille kuin todella pahassa aknessa johon ei mikään muu aine pure. Tämä on minun mielipiteeni joten siihen voit toki suhtautua vain yhden ihmisen mielipiteenä enkä voikaan lausua tällaisella foorumilla sen kummempia varoituksen sanoja.
Olisi kuitenkin mielenkiintoista kuulla perusteluja mielipiteellesi.

Sasuli sanoi:
Ihotautilääkärit määräilevät hanakasti roacuttania vaikkei tarvettakaan olisi.. :rolleyes: muut lääkärit saattavat asiasta olla hieman eri mieltä. Tottakai aineessa on turva-aika mutta kuten sanottua, en suosittelisi fertiilissä iässä oleville naisille kuin todella pahassa aknessa johon ei mikään muu aine pure. Tämä on minun mielipiteeni joten siihen voit toki suhtautua vain yhden ihmisen mielipiteenä enkä voikaan lausua tällaisella foorumilla sen kummempia varoituksen sanoja.

Ei mulle mitään muuta lääkitystä ehdotettukaan, vaan suoraan tykillä kärpästä. :D Olisihan se kurja yllätys vuosien päästä, jos lääke olisikin ollut pahempi kuin tauti, mutta en toki menetä tuon takia yöuniani. Kiitos infosta.

SannaK sanoi:
Tähän voi olla syynä myös yliherkkyys ruoka-aineille. Esimerkiksi vehnä ja sitrushedelmät aiheuttavat minulle näppylöitä suupieliin.

...

Jo mainittu mikrokuorinta tasoittaa ihoa, samoin ultraäänihoidot (erityisesti jos iho on muutenkin epäpuhdas). Omasta kokemuksestani pidän enemmän tuosta ultrasta, se tasoittaa ihon väriä ja pienentää huokosia, mutta ei varmaankaan auta kovin pahoihin kraatereihin. Ja varoitus, ensiksi iho puskee niitä näppyjä hoidon jälkeen n. viikon kunnes paranee. Molempia on parasta ottaa sarjahoitona, mikä valitettavasti on kallista... mutta elämä on. (Mutta kuten sanottu, ensin kannattaa itse tauti hoitaa ihotautilääkärin lääkkeillä.)
en tiedä mikä mulla laukaisi noi finnien tulemisen leukapieliin, mut ei tod. ollut vain muutama näppylä vaan ihan kiitettävän tasoisesti niitä pukkasi. kuten toi esimerkki, että yhtenä iltana leukassa ei ollut finnin finniä, mut seuraavana aamuna finnejä oli kuusi kappeletta :urjo: . ei normaalia! no kuiteski mulla on iho nyt hyvässä kunnossa, kiitos viime syksyisen tetralysal-antibioottihoidon ja varmaankin myös yasmin e-pillereiden, joita edelleen syödään. nyt on aikaa kulunut, ja tosiaankin toi mikrokuorinta ois varmaan ihan jees:) täytynee käydä kyselemässä, mikä on homman nimi ja tarviinko ylipäätänsä sellaista hoitoa. ihoni on siisti, eikä ole kuin vain haaleat arvet jäljellä.

Suositut

Back
Ylös Bottom