Akne ja muut iho-ongelmat

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Stalwart
  • Aloitettu Aloitettu
Korjataampas nyt vähän Roaccutan-käsityksiä. Aine on voimakkaasti teratogeeninen eli aiheuttaa epämuodostumia sikiölle. Tämän takia sen määräämistä hedelmällisessä iässä oleville naisille on rajoitettu voimakkaasti, pitää mm. huolehtia ehkäisystä, käydä ennen, jälkeen ja hoidon aikana raskaustestissä, lääkettä saa määrätä vain ihotautien erikoislääkärit jne. Terageenisyys kuitenkin tarkoittaa vain kykyä aiheuttaa sikiölle epämuodostumia eikä suinkaan sitä että se vaikuttaisi sukusoluihin millään tavalla. Eli ei sen käyttämisestä synny mitään palautumattomia vaikutuksia hedelmällisyydelle. Jos näin olisi, eihän sitä saisi naisille määrätä. Mutta todellakin, Roaccutania tulisi käyttää vain vaikeaan akneen, johon ei mikään muu hoito tehoa.

Diane Novasta sen verran että eikös sen sisältämä progestiini (syproteroniasetaatti) ole antiandrogeeninen eli estää androgeenien tuotantoa kehossa. Onko tällä (todellista) vaikutusta lihasten kasvun suhteen? Kun taas useilla muilla pillereiden progestiineilla kuitenkin on heikko androgeeninen vaikutus. (Heh, tahtoo epätoivoisesti lihaksia :D )

Hmph....
Roacuttan reseptit ovat todella löysässä..niitä määrätään lähestulkoon finniin kuin finniin... ja lääkkeestä kiistelevät myös lääkärit, että pitäisikö sitä määrätä naisille ollenkaan vaiko ei.
Mutta anyway, jokaisen omassa vapaassa harkinnassa käyttääkö lääkettä finneihinsä vaiko ei.

Johna sanoi:
Miten saat Kelan korvauksen? Onko Diane Nova määrätty sulle akne lääkkeeksi? Ois ihan kiva itelläki saada jotain korvauksia pillereistä..ne ku on niin tuhottoman kalliita. Ihan hirvittää käydä apteekissa! :itku:

Se on määrätty akneen ja reseptissä lukee sairauden hoitoon. Vuosien varrella lääkärit ovat aina uusineet reseptin samanlaisena vaikka iho onkin jo kunnossa.

Itsellä on taipumusta lievään akneen, joka on pahimmillaan talvisin. (Pintakuiva iho, joka alkaa kiiltämään alle tunti meikkaamisen jälkeen)
Ihotautilääkärini sanoi, että akne on yleensä sairaus johon ei vaikuta ruokavalio, eli söit mitä tahansa niin naama kukkii jos on kukkiakseen. Itse söin 4 vuotta sitten tetrasykliinejä 3kk:n kuurin ja se todella auttoi! Lääkäri kuitenkin sanoi että usein tuon kuurin jälkeen iho-ongelmat uusiutuu mutta toinen kuuri siihen perään auttaa yleensä nujertamaan aknen. Itse en ikinä syönyt toista kuuria, vaikka näppylöitä tuli uudelleen, ei kuitenkaan yhtä suuressa mittakaavassa kuin aikaisemmin. Ainoa sivuvaikutus mitä tetrasykliineillä oli minun suhteeni, oli vatsakipu, joka ei sekään sietämätön.

Olen myös 4 vuotta käyttänyt rasvaa nimeltä Skinoren (reseptilääkevoide). Tehokas mutta voiteen käytön kanssa kannattaa pitää taukoja, muuten iho tottuu voiteeseen eikä se enää tehoa. Tällä hetkellä itselläni on tauko meneillään. Olen myös käynyt kosmetologilla perus ihonpuhdistuksissa, mutta niistä ei ollut huomattavaa apua itselleni. Iho kuitenkin alkaa ehkä parantumaan vähitellen, koska ongelmat sen kanssa eivät enää ole yhtään niin pahat kuin pahimmassa murrosiässäni 4 vuotta sitten.

erika_ sanoi:
Ainoa sivuvaikutus mitä tetrasykliineillä oli minun suhteeni, oli vatsakipu, joka ei sekään sietämätön.Olen myös 4 vuotta käyttänyt rasvaa nimeltä Skinoren (reseptilääkevoide).
mulla ei vatsakipuja ollut muistaakseni, mut mä yritin vetää maitohappobakteereja siinä samalla ettei tulis kroonista hiivaa kaupan päälle. onneksi ei tullut, kun jouduin siinä sit syömään viisaudenhammasleikkaushaavan tulehdukseen toisen antibioottikuurin. oli kyl aika syvältä siinä vaiheessa. toi skinoren löytyy kyl multakin ja musta oli jees voide. auttoi kyllä. aluksi vähän kihelmöi iholla, mut sit rauhoittui. yleensä laitoin sen yöksi.

Tosiaan, jos käyttää/ haluaa käyttää hormonaalista ehkäisyä ja kärsii iho-ongelmista, kannattaa kokeilla tuota Diane Novaa - siis jos ei kärsi migreenistä tai toistuvista päänsäryistä! Käytin puolisen vuotta Cerazettea , ja se pisti kyllä mun ihon ihan kamalaan kuntoon.. (aikaisemmin oli iho lievästi huonossa kunnossa) Nyt iho on selkeästi parempi kun käytän Dianea . Nämä on tietysti yksilöllisiä juttuja, kuten tässäkin ketjussa on mainittu , mutta itse olen ollut tyytyväinen . :)

Hjeronymus-hoitoa kokeilleet! Oletteko ostaneet kotiin itsehoito tuotteita ja ovatko ne hintansa arvoisia?!? Itse olen nyt käynyt kahdesti tuossa kemiallisessa ihonpuhdistuksessa ja iho on hieman parempi kuin ennen. Järisyttävän suurta eroa en ole havainnut vaikka molemmilla kerroilla talia tuli runsaasti ulos, en tiedä pitääkö käydä vielä kolmannenkin kerran... ainakin tämä kirpaisee kukkarossa jos ei muuten tunnu :(

En haluaisi ostaa kallista ihonhoitosarjaa jos se ei sitten olekaan kummempi kuin edullisemmat sarjat, huokaus.

Mä ostin ne kyseiset tuotteet kun serkku on kosmetologi ja sain ne puoleen hintaan.Kyllä ne mulle toimi paremmin kun kaupan tuotteet ja pidän etenkin siitä pikku purkista (acnerelief tai jotai?) joka on meikkivoiteen väristä ja kuivattaa näpyt. Myös puhdistusmaito on aika tehokkaan tuntusta ja päivävoide (hydrating creme) jättää raikkaan pinnan iholle eikä tuki huokosia. Suosittelen!:)

Mulla näppyongelma parani kun vähennettiin viimeks hiilareita...ihanaa kun ei tarvi peitepuikkoja kantaa mukana!

Kertokaahan, jos jollain tietoa löytyy, miten vaikuttaa hormonikierukka ihoon? Eli itselläni iho alkoi kukkimaan kun lopetin e-pillerit ja nyt olen menossa elokuussa laittamaan hormonikierukkaa. Syy tähän vaihtoon on, että pillereistä tulee mielialanvaihteluita ja eikös hormonikierukan hormonimäärä ole vähäisin verraattuna muihin hormoniehkäisymenetelmiin? Kuitenkin nuo e-pillerit olivat hyvät siksi, että ihoni ei kukkinut. Onko jollain kokemuksia suuntaan tai toiseen tuosta kierukasta?

Tribulusta en ole enää käyttänyt moneen viikkoon, mutta akne pysyy. Olen siirtynyt hajustamattomiin kosteuttaviin tuotteisiin. Käytössä on lisäksi sellainen paikallisesti käytettävä voide, joka sisältää bentsyyliperoksidia. Se kyllä hillitsee punoitustakin, mutta vain sen hetken. :(

Mietiskelin tässä näppylöitäni, joiden perusteella onnistun usein näyttämää 10 vuotta nuoremmalta kuin olenkaan - ja todellakin, niitä alkoi ilmaantua enemmän vasta muutama vuosi sitten, kun aloitin rankat punttitreenit.

Joskus leikilläni manailen salilla leijuvia testosteronihuuruja akneni aiheuttajaksi, kun ei ruokavalion siivouskaan oikein näyttänyt auttavan (vaikka onhan naaman kukinta nyt hillitympää). Pitäisikö vaihtaa naistensaliin...

Mitään vettä ja herbinaa kummempaa en kuitenkaan ole naamaani kokeillut, kyllä tosinainen muutaman näppylän kestää. Tulevat, ketuttavat ja menevät. Ja tulevat taas, teki mitä teki. Joku kyllä neuvoi rasvaamaan naamaa tai jotain sellaista, yök.

Mulla ei ole koskaan ollut varsinaista aknea, eikä kyllä ihan teininäkään mitään paria näppylää kummempaa.

Perimähän se tietääkseni eniten asiaan vaikuttaa, ja hormonit. Hyvät finnit tosin saan itselleni aina aikaan sillä, että tapana on hermostuneena kosketella kasvoja ja käsien ollessa likaiset, likaa siirtyy iholle tukkimaan huokosia ja voila, kohta siinä muhii paiseen alku. Aikanaan koeviikoilla saattoi nähdä mitä kohtaa otsastani lepuutan sormien varassa vaikean kysymyksen tullessa kohdalle, näpyt meni sormien mukaan rivissä hiusrajassa :) Salillakin tulee joskus hikoillessa vetäistyä hikikarpaloita taemmas nassulta, ja sitten pitääkin torua itseään.

Ihoni on suhteellisen kuiva muuten, saippuaa en käytä ikinä, avecydia pesuun yleensä aamuisin ja jotain vähän tujakampaa mutta edelleen hajusteetonta apteekkikamaa meikinpoistoon illalla.

Itse syön Meliane-merkkisiä pillereitä, enkä ole käytön aikana huomannut mitään eroa "normaaliin" olotilaan. Iho on samassa kunnossa, mieliala vaihtelee ihan yhtä lailla kuin ennenkin ja seksiäkin tekee mieli samaan malliin kuin aikana ennen kuin tabujen napostelua. Tutuilta olen kuullut hormonikierukasta pelkästään hyvää, kukaan ei tosin ole mitenkään erityisemmin sen vaikutusta ihoon hehkuttanut, mutta nimenomaan mielenliikkeet on olleet kuulemma tasapainoisemmalla mallilla.

Stalwart sanoi:
Käytössä on lisäksi sellainen paikallisesti käytettävä voide, joka sisältää bentsyyliperoksidia. Se kyllä hillitsee punoitustakin, mutta vain sen hetken. :(

Itselläni oli joskus myös käytössä bentsyyliperoksidia sisältävää aknevoidetta. Iltaisin kun sitä laittoi naamaan ja kävi nukkumaan, sai aikaan tyynyliinoja, joista oli mukavasti lähtenyt väri... :jahas: Samoin taisi käydä jollekin t-paidalle, kun kaulus osui lääkittyyn naamaan. Lääkkeen tehosta ei mitään havaintoa, lähinnä tuo värinlähtö jäi mieleen.

Mulla puhkesi akne intissä, poskiin tuli paljon sellasta pientä röpelöä ja muutamia isompia finnejä. Metässähän on tunnetusti vähän vaikea huoltaa ihoaan, radikaali ruokavalionmuutoskin varmaan vaikutti (ennen söin paljon kasviksia ja hedelmiä, intissä näitä tarjottiin hyvin rajallisesti). :curs:

Sain ensin siihen lääkäriltä kuukaudeksi antibiootteja, eikä se 1kk kuuri tietenkään mihinkään auttanut. Sit lääkärisetä ehdotti Diane Novaa, ja niitä napsin nykyäänkin onnellisesti. Ennen iho ja hiukset rasvottui nopeasti, nykyään iho on enemmänkin kuivuuteen taipuvainen. Finnejä tulee vain ja ainoastaan silloin jos olen hölmö ja menen meikit päässä nukkumaan, silloinkin ne on vaan sellasia pieniä näppyjä. Hiukset pesen max 2 kertaa viikossa, ennen piti pestä melkeen joka toinen päivä. Suosittelen ainakin kokeilemaan Diane Novaa, mulle se ei aiheuttanu muita sivuvaikutuksia ku lievää rintojen arkuutta ja tepsi akneen todella tehokkaasti.

Ikävä kyllä akne jätti jälkeensä pieniä punaisia arpia, joita oon nyt koittanu mikrohionnalla hävittää, ja se on onneks auttanu jonkin verran. Kokeilin kanssa sellaista Green Peel-yrttikuorintaa, missä iho kuoriutuu kokonaan (näyttää vähän siltä kun käärmeet luo nahkansa) 5 päivän aikana. Ei oo koskaan ollu niin hyvä iho kun mitä ton hoidon jälkeen, mut se on aika kivulias ja sen 5 päivän aikana ei kyl kehtaa julkisilla paikoilla liikkua.. Pitäis taas vääntää itsensä mikrohiontaan, nekin on kyllä 30-40e/kerta, ettei kyllä mitään halpaa lystiä ole tämä itsensä hoitaminen.. :(

Halo sanoi:
Ai niin, lisäystä edelliseen. Diane Novat kasvatti rintoja n. 1/2 kuppikokoa. :curs:

Miksi :curs: , miksei :worship: :hyper: ?

:)

kaisa sanoi:
Itselläni oli joskus myös käytössä bentsyyliperoksidia sisältävää aknevoidetta. Iltaisin kun sitä laittoi naamaan ja kävi nukkumaan, sai aikaan tyynyliinoja, joista oli mukavasti lähtenyt väri... :jahas: Samoin taisi käydä jollekin t-paidalle, kun kaulus osui lääkittyyn naamaan. Lääkkeen tehosta ei mitään havaintoa, lähinnä tuo värinlähtö jäi mieleen.

Näin on... Väri lähteetyynyliinoista. Voide rauhoittaa mielestäni ihoa hetkellisesti ja ilmeisesti se myös ohentaa ihoa. Pitää varmaan nyt todellakin marssia sinne ihotautilääkärille, sillä itsestään tuo tulehtunut iho ei tosiaan näytä tokenevan... :(

Halo sanoi:
Sit lääkärisetä ehdotti Diane Novaa, ja niitä napsin nykyäänkin onnellisesti. Ennen iho ja hiukset rasvottui nopeasti, nykyään iho on enemmänkin kuivuuteen taipuvainen. Finnejä tulee vain ja ainoastaan silloin jos olen hölmö ja menen meikit päässä nukkumaan, silloinkin ne on vaan sellasia pieniä näppyjä. Hiukset pesen max 2 kertaa viikossa, ennen piti pestä melkeen joka toinen päivä. Suosittelen ainakin kokeilemaan Diane Novaa, mulle se ei aiheuttanu muita sivuvaikutuksia ku lievää rintojen arkuutta ja tepsi akneen todella tehokkaasti.

Mä söin Diane Novaa myös noin vuoden verran. Totta on, että iho parani ihan huimasti ja akne tuli takaisin ihan järkyttävänä (pahempana kuin ikinä) pillereiden lopettamisen jälkeen. Mulle Diane Nova kuitenkin aiheutti limakalvojen kuivumista. Esim. piilareiden käyttö oli aika mahdotonta. :( Aknen ne vei, mutta kuitenkin näin paremmaksi vaihtaa pillereitä. Kannattaa silti toki kokeilla, nuo sivuvaikutuksethan on aika yksilöllisiä, aknesta todennäköisimmin kuitenkin pääsee eroon. :thumbs:

kaisa sanoi:
Mä söin Diane Novaa myös noin vuoden verran. Totta on, että iho parani ihan huimasti ja akne tuli takaisin ihan järkyttävänä (pahempana kuin ikinä) pillereiden lopettamisen jälkeen. Mulle Diane Nova kuitenkin aiheutti limakalvojen kuivumista. Esim. piilareiden käyttö oli aika mahdotonta. :( Aknen ne vei, mutta kuitenkin näin paremmaksi vaihtaa pillereitä. Kannattaa silti toki kokeilla, nuo sivuvaikutuksethan on aika yksilöllisiä, aknesta todennäköisimmin kuitenkin pääsee eroon. :thumbs:

Oon kyl kuullu kauhutarinoita niiltä jotka on lopettanu käytön, vaikutukset on ollu aika vaihtelevia.. :eek:

Ajattelin ensin vaihtaa johonkin matalahormonisempaan pilleriin ennenkun lopetan kokonaan, Diane Novahan on kuitenkin aikamoinen hormonipläjäys. Akneen se kyl tehoaa kuin leka, mut onhan kaikillä lääkkeillä sit jonkin verran ei-niin-toivottuja vaikutuksia :jahas:

Suositut

Back
Ylös Bottom