Akne ja muut iho-ongelmat

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Stalwart
  • Aloitettu Aloitettu
Juu osui ja upposi. Katsoin noita kasvovoidepurkkejani ja nykyisissä kummassakin oli silikonia ja toisessa myös mineraaliöljyä. Toinen noista voiteista on ollu kyllä hyvä ja erityisesti suunnattu sekaiholle.

edit: sinkkivoiteesta: oletko Kaisu käyttäny sitä koko iholle vai vaan finneille? Antaako se riittävää kosteutta vai pitääkö laittaa kosteusvoide alle (tai päälle)?

Mineraaliöljyt ovat mielestäni suurempi paha kuin silikonit. Myös petrolatum on mineraaliöljy. Silikoneja on olemassa huomattavasti enemmän. Useimmat ovat nimeltään -methicone -loppuisia. Nämä kuitenkin ovat ymmärtääkseni vesiliukoisia ja vähemmän tukkivia kuin siloxane -loppuisilla nimillä varustetut. Tässä välissä täytyy kuitenkin todeta, että näiden aineiden kohdalla on todella paljon kädenvääntöä siitä, tukkivatko ne huokosia vai eivät. Tieteellistä tutkimusta en vielä ole nähnytkään. Eli oman kokemuksen pohjalta kannattaa varmaan toimia tässäkin. Itselläni ainakin meikkivoiteessa on silikoneja, eikä sillä ole ollut mielestäni vaikutusta ihooni. Mutuna voisi ajatella, että varmaan olisi hyvä, että ainakin yöllä käyttäisi sellaista voidetta, jossa ei silikoneja ole.

Käytän sinkkivoidetta nykyään laajemmallekin alueelle, esim koko otsaan. Aloitin käytön paikallisemmin, koska pelkäsin paksun voiteen tukkivan huokoseni. Itselleni riittää pelkkä sinkkivoide ilman kosteusvoidetta, siinä on joitain kasviöljyjä mukana. Se todella on aika tönkköä tavaraa, joten erittäin pieni määrä riittää. Ja voisihan sitä varmaan vaikka sekoittaa johonkin toiseen voiteeseenkin, jos haluaa siitä vähän kevyempää. Ei ehkä kannata aamulla käyttää, sillä voide levittyy aika huonosti ja jättää ihon kiiltäväksi.

Aknehan johtuu hormonituotannon "epäjärjestyksestä" .

Itse asiassa aknen syytä ei ole vielä pystytty selvittämään. Hormoneilla on selkeästi tekemistä asian kanssa, mutta ne eivät selitä koko juttua. Diane-Nova auttaa vain osaa aknea sairastavista. Genetiikalla on ilmeisesti suurin merkitys.

Ja jos tarkkoja ollaan, Diane-Nova voi myös aiheuttaa sikiövaurioita. Erityisesti poikasikiölle ne ovat todella haitallisia, jos niitä käytetään raskauden aikana. Roaccutan ei myöskään ole haitallista enää kuurin loppumisen jälkeen. Eli sen vaarallisemmasta aineesta ei ole kyse. Lääke on ollut markkinoilla äkkiä arvioiden parikymmentä vuotta, joten sitä voinee pitää jo aika hyvin testattuna lääkkeenä.

Itse asiassa aknen syytä ei ole vielä pystytty selvittämään. Hormoneilla on selkeästi tekemistä asian kanssa, mutta ne eivät selitä koko juttua. Diane-Nova auttaa vain osaa aknea sairastavista. Genetiikalla on ilmeisesti suurin merkitys.

Ja jos tarkkoja ollaan, Diane-Nova voi myös aiheuttaa sikiövaurioita. Erityisesti poikasikiölle ne ovat todella haitallisia, jos niitä käytetään raskauden aikana. Roaccutan ei myöskään ole haitallista enää kuurin loppumisen jälkeen. Eli sen vaarallisemmasta aineesta ei ole kyse. Lääke on ollut markkinoilla äkkiä arvioiden parikymmentä vuotta, joten sitä voinee pitää jo aika hyvin testattuna lääkkeenä.

Totta mutta kuka nyt ehkäisypillereitä raskaana ollessaan syö, ellei sitten tiedä olevansa raskaana.

Minulla hävisi akne pillereiden myötä joten minun kohdalla niillä hormoneilla oli suuri vaikutus. Eihän se vaikutus heti näy vaan vasta noin vuoden käytön jälkeen.

Totta mutta kuka nyt ehkäisypillereitä raskaana ollessaan syö, ellei sitten tiedä olevansa raskaana.

Minulla hävisi akne pillereiden myötä joten minun kohdalla niillä hormoneilla oli suuri vaikutus. Eihän se vaikutus heti näy vaan vasta noin vuoden käytön jälkeen.

Näinpä juuri. Tarkoitus oli vain todeta, että eihän roaccutanistakaan ole sikiölle haittaa, kunhan huolehtii ehkäisystä. Tosin kyllähän sekin aika rankka lääkitys on ja sivuvaikutuksia voi odottaa jokainen.

Jos pitäisi valita, söisin itse kuitenkin mieluummin a-vitamiinijohdannaista, kuin hormoneja, sillä itselleni hormoneilla on kokonaisvaltaisempi huono vaikutus: mielialanvaihtelut, turvotukset ja hiivatulehdukset jne. Molempia olen siis syönyt ja e-pillerit käytössä tälläkin hetkellä (ikävä kyllä). Ja toki sivuvaikutukset ovat erittäin yksilöllisiä molemmissa lääkevaihtoehdoissa (samoin kuin tehokin).

Itselleni ei Diane-Novasta ollut vuosienkaan käytöllä juurikaan apua. Ja kun lopetin pillerit, akne paheni ihan uusiin mittoihin :( toisaalta roaccutankaan ei auttanut pitkällä tähtäimellä.

Itse olen painiskellut iho-ongelmien kanssa jo vuosia. Voin kyl sanoa kokeilleeni melkein kaikkea mahdollista. Viime syksynä, kesän jälkeen oli taas iho täynnä pikku näppyjä yms. Menin kosmetologille ihon puhdistukseen ja tuolloin kosmetologi suositteli minulle Bionin tuotteita. Ostin puhdistusgeelin ja hoitonesteen eikä mennyt kun kuukausi, niin iho näytti jo huomattavasti paremmalta. Pikkunäpyt (mustapäät) poskista olivat vähentyneet huomattavasti, tulehtuneita finnejä ei enää tullut ja nyt 5 kk käytön jälkeen ihoni on upeassa kunnossa. Pieniä epäpuhtauksia siellä täällä mutta olen uskomattoman tyytyväinen. Bionin tuotteet on ihotautilääkärien ja biokemistien suunnittelemia ja pääasiallisesti luonnonaineista koostuvia. Käykää tutustumassa netissä ja kokeilkaa ihmeessä! Ihan uskomattomia tuotteita.

Bionin tuotteet on ihotautilääkärien ja biokemistien suunnittelemia ja pääasiallisesti luonnonaineista koostuvia. Käykää tutustumassa netissä ja kokeilkaa ihmeessä! Ihan uskomattomia tuotteita.

Totta! Näistä unohdinkin mainita. Ainoa oikeasti jokseenkin toimiva sarja, jota olen kokeillut. Siirryin sittemmin halvempiin tuotteisiin (kuten edellisessä postissani kerroin), mutta Bionin pohjalta keksin tuon sinkkivoiteen, jota nykyään käytän katastrofin iskiessä (Bion -tuotteissa on juurikin sinkkiä ja muita ihon toimintaa tukevia hivenaineita).

..kiinnostuin:hyper: !!..iho on ollu aika karmee jo 15v. joten kaikki vinkit otetaan vastaan. Eli jos joku tietää enemmän (siis kokemuksia itsellä/tutuilla) niin kertokaa, olis AIKUISTEN OIKEESTI kiva saada tää iho kuntoon kun ikää on jo kuitenki reilusti yli 30.

..kiinnostuin:hyper: !!..iho on ollu aika karmee jo 15v. joten kaikki vinkit otetaan vastaan. Eli jos joku tietää enemmän (siis kokemuksia itsellä/tutuilla) niin kertokaa, olis AIKUISTEN OIKEESTI kiva saada tää iho kuntoon kun ikää on jo kuitenki reilusti yli 30.

Ilmeisesti viittasit Bionin tuotteisiin?

En tunne henkilökohtaisesti ketään muuta itseni lisäksi, joka näitä tuotteita olisi testannut, joten on vaikea kertoa muiden kokemuksista. Lisäksi epäilen, että suuri osa sarjaa ylistävistä kirjoituksista netin keskustelupalstoilla on sarjan maahantuojan mainosposteja (sen verran samaa kaavaa ne noudattelevat foorumista toiseen).

Olen kuitenkin itse tuotteita testannut ja tykkäsin kyllä. Eivät ne mitään ihmetuotteita ainakaan minun kohdallani olleet, mutta kyllä ne mielestäni parempia olivat kuin muut kokeilemani akneiholle tarkoitetut ihonhoitosarjat. Erityisesti siitä tykkäsin, että tuotteet ovat melko luonnonmukaisia.

Lopetin sarjan käytön, koska mielestäni teho ei ollut hintaan nähden riittävä. Eivät tuotteet aivan ökykalliita olleet, suunnilleen samaa hintaluokkaa muiden merkkituotteiden kanssa (en ole kyllä moniin vuosiin ostanut merkkituotteita, joten mielikuvani hintatasosta saattaa olla väärä).

Sanoisin, että sarja on kokeilemisen arvoinen pienellä varauksella.

mulla auttaa akneen aina d-vitamiini. paras vaihtoehto olishan suoraan auringosta tai solariumista mut sillä taas omat haittavaikutuksetkin, niin että tabuja sitten käytän. Ja ongelmia paljon paljon vähemmän.

Nostellaanpas hieman!

Onko kenelläkään kokemusta noista Vichyn ja Biothermin tuotteista? Itsellä tosiaan on rasvoittuva iho (näppyä löytyy), mutta vaivana on myös pintakuiva iho :(. Rupeaa pikkuhiljaa neuvot loppumaan kesken, kun näppyjä on ollut enemmän ja vähemmän viimeiset 10 vuotta vähintään ja mikään ei näytä auttavan :itku: . Tahtoo sileän ja tasaisen ihon!

Millä jengi oikein on päässyt eroon mustapäistä ja valkopäistä??!

Nostellaanpas hieman!

Onko kenelläkään kokemusta noista Vichyn ja Biothermin tuotteista? Itsellä tosiaan on rasvoittuva iho (näppyä löytyy), mutta vaivana on myös pintakuiva iho :(. Rupeaa pikkuhiljaa neuvot loppumaan kesken, kun näppyjä on ollut enemmän ja vähemmän viimeiset 10 vuotta vähintään ja mikään ei näytä auttavan :itku: . Tahtoo sileän ja tasaisen ihon!

Mä käytän Vichyn Normaderm- sarjan tuotteita. Aknea ja pintakuivuutta on ollut teini-iästä saakka, ja vieläkin iho on kuin 15-vuotiaalla. Erityisesti pidän Normadermin puhdistusgeelistä ja päivävoiteesta. Puhdistusgeeli pesee meikit eikä kuivata ihoa, vaikka vie rasvasen ihon olon pois. Päivävoide on lähinnä kosteuttava ja sopii siten mulle hyvin. Lisäksi käytän silloin tällöin sarjan puhdistavaa geeliä, jossa on hieman kuorivia rakeita mukana ja tykkään siitäkin :) . Uutena sarjaan on tullut puhdistusgeeliemulsio, josta en taas pidä, sillä se ei pese meikkivoidetta pois. Sitten kokeilin kerran sellaista kolmen viikon hoitokuuri-pakkausta, jossa oli 3x mikrokuorinta, 3x naamio, hoitovoide ja vichyvesi. Pidin ainoastaan mikrokuorinnasta, jota voisin ostaa heti lisää, jos sitä myytäisiin ilman noita muita tuotteita. Yövoidetta tai sitä paikallistikkua en ole sarjasta koittanut.

Oma mielipide akneihon hoidosta on, että pelkillä kosmeettisilla tuotteilla ei saa tarpeeksi hankalaa aknea kuriin. Hoitotuotteilla voi vain vaikuttaa jo syntyneisiin ihomuutoksiin, muttei estää niitä. Olen kokeillut lähes kaikkia aknelääkkeitä elämäni aikana: Skinoren, Differin, Dalacin, Avitcid, Basiron, Neo-Medrol (ei ole enää markkinoilla), tetrasykliini, Diane-Nova ja Roaccutan. Näistä parhaiten toimi kyllä jälkimmäinen, mutta kuuri taisi jäädä kohdallani liian lyhyeksi (tai pitäisi jatkaa loppuelämän ajan :) ).

Itse olen huomannut todella toimivaksi (itsellä rasvainen iho, paljon mustapäitä ja ajoittain todella paljonki finnejä) Sebamedin palasaippuan. Saa apteekista ja maksaa vain vähän päälle neljä euroa. Meikit lähtee hyvin ja pitää ihon raikkaan oloisena pitkään.

Mulla oli jossain vaiheessa kans määrätty tota tetrasykliiniä, mutta ei oikeen napannu pidemmän päälle vetää nappeja. Jonkun aikaa iho oli aika hyvässä kunnossa kun lisäksi käytti kasvoille suoraan Basironia ja Differin geeliä.. Nyt en oo taas jaksanu niitä käyttää, ja kun lisäsin ravintoon rasvaa, niin johan on alkanut kukkia. Onneks laadukkaat kasvomeikit saa ihmeitä aikaan :)

Kaapit vaan on täynnä naamanpesuaineita ja kasvovesiä ettei huvittais ostaa uusia, mutta pakko vaihtaa kun ei mikään auta. Mulla kans pintakuiva iho... :eek: Oisko joku ihan yks tuote, mikä ajais asian? Puhdistaa meikit, silmämeikit ja ihon hyvin?

Itse olen huomannut todella toimivaksi (itsellä rasvainen iho, paljon mustapäitä ja ajoittain todella paljonki finnejä) Sebamedin palasaippuan. Saa apteekista ja maksaa vain vähän päälle neljä euroa. Meikit lähtee hyvin ja pitää ihon raikkaan oloisena pitkään.

Meikit ja silmämeikit ja kaikki? Tarviiko käyttää kasvovesiä? Vois olla seuraava kokeilu :)

Käytin aiemmin sitä Biothermin maitomaista puhdistusainetta, joka sopi myös silmämeikin puhdistukseen ja tykkäsin kovasti!! Kuitenkin se poistui markkinoilta vuosi tai kaksi takaperin enkä tiedä onko tilalle tullut samantapainen erilaisessa putelissa :D

Vaihdoin sitten puhdistuksen Aqualan L:ään (Apteekista saatava perusvoide), joka käy myös herkemmälle iholle meikin puhdistukseen. Itsellä juurikin tuollainen sekaiho, jossa aika ajoin pintakuivuutta ja välillä rasvaisuutta. Suosittelen :thumbs:

Mä pesen ainakin kaikki meikit sillä, ei oo ainakaan vielä tippunut silmät päästä :D Se on tosi hellävarainen ja mielestäni sen "taika" siinä lieneekin, että sen ph on miltei sama kun ihon.

Kasvovettä pitää varmaan käyttää. (Sori, oon aika laiska sitä käyttämään ja useimmiten siitä laistan).

Mutta itse tosiaan oon tuosta tuotteesta tykännyt tosi paljon!!

Oletteko kokeilleet Erisanin putsaria? Tosi halpa ja mielestäni paras mitä olen koskaan käyttänyt (ja se lista on pitkä, kuten aikaisemmista ketjuun postaamistani viesteistä voi päätellä). Samasta sarjasta mulla on kosteusvoidekin ja se on myös huippu!

Ja tuolla Erisanin pudistusaineella lähtee myös silmämeikki!

Erisania käytän myös. Kerran sitä häjissäni vahingossa ostin ku tarttin meikinpuhistusainetta, mutta jäi käyttöön ku oli niin hyvää! Siinähän lukee jotain 3 in 1, ettei tarvi ku sillä pestä! Ja lähtee meikit hyvin!

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom