Akne ja muut iho-ongelmat

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Stalwart
  • Aloitettu Aloitettu
pitikin mennä hehkuttamaan hyvän ihon puolesta vähän aikaa sitten :rolleyes: . taas vaihteeksi näyttää sama ihotauti uusiutuvan kun oikea puoli leukasta kukkii kivasti:( 10kk meni, ettei finnin finniä leuassa ja nyt taas here we go again. mutta onneksipa otin valmiiksi apteekista ulos antibiootit, että pääsee taas popsimaan niitä seuraavat 6vk vähintään :curs: :wall: :itku:

tervetuloa arvet taas. en tajua yhtään, miten nyt voi tulla taas sama juttu. kun kuiteski keväällä on ollut esim. enemmän stressiä kuin nyt. olen syönyt vähemmän hiilaripitoista ruokaa ja panostanut protskupitoisempaan. ihoa olen hoitanut normaalisti. noh ehkä muutaman kerran bile-illan jälkeen jäänyt meikit naamaan :nolo: mut eihän siitä nyt pitäisi tulla tällaista ihotaudin kaltaista juttua. ei ymmärrä, että taas sama juttu kuin viime syksylläkin.

Täällä kans iho-ongelmia piisaa :prkl: Nyt on jo tosi lähellä Roaccutanin aloittaminen. Eipähän tarvitsisi vähään aikaan miettiä, että pitäisikö niitä lapsia yrittää vai ei (ikä on tainnut tehdä tepposet, kun moiset ajatukset edes käyvät mielessä...). Ihan oikeasti en tajua, miten voi mennä jatkuvasti huonommaksi tämä iho, vaikka elelen varsin terveellisesti.

Joillakin on kai auttanut vähähiilarinen ruokavalio, jospa sitä vielä kokeilisi. Mitään suuria määriä en hiilareita ole kyllä koskaan syönyt ja ns. huonoja en syö juuri lainkaan. Ehkä sitä voisi kuitenkin kokeilla.

Sekin varmaan auttaisi, jos voisi olla pidempiä jaksoja ilman meikkiä. Tällä naamalla ei kuitenkaan ole oikeasti mitään asiaa ulos ilman puolen tunnin peittelysessiota :( (eikä varmaan monen mielestä olisi silloinkaan, mutta pakko se on joskus jossain liikkua, sorry vaan :D )

Täällä myös yksi ikiteini! Aloin syödä Diane Novia kamalaan akneihooni 16-vuotiaana. Ne auttoivatkin, ja sain jopa nauttia elämästä siloposkena. Kahdeksan vuoden käytön jälkeen lopetin pillerit veren hyytymisarvojen kohottua, ja siitäkös taas helvetti lähti irti.

Pari kuukautta pillerien lopettamisen jälkeen otsa ja leuka olivat kuin perunapelto, paljon kipeitä isoja möhkylöitä. Sain antibiottikuurin, joka auttoikin joksiksin aikaa. Nyt olen syönyt kaksi antibioottikuuria 2,5 vuoden aikana, ja aina se hetken aikaa auttaa, mutta takaisin ne tulee. Edelleen käytä Skinoren-voidetta, se tuntuu tepsivän noihin nenänpielen mustapäihin lähinnä. Nyt on taas ihan kamala vaihe menossa, juuri kun yksi murkula leuasta parantui, on viereen tulossa toinen. Mulle ei ole koskaan yksikään lääkäri tarjonnut Roaccutania, en ymmärrä miksi. Nyt voisin olla halukas semmoisen ottamaan, mutta jos sen kanssa pitää syödä e-pillereitä, niin ei taida onnistua. En tiedä, onko tähän mitään parantumiskonstia, vai onko vaan odotettava ja odotettava ja odotettava..

Mä söin noin 6 vuotta pillereitä (mercilon, femoden) ja sitten lopetin vakisuhteen päätyttyä kokonaan. Aika jännä oli, et paino tippui yli 5 kiloo, ihan vahingossa. Voi johtua tietty murheesta ja muusta. Mut nyt parin vuoden tauon jälkeen hain taas pillerit (Cilest-merkkiset) Olin kuullut niistä pelkkää hyvää. Ei jumankauta kun räjähti naama kukintaan ja selkä. Mulla ei ikinä ole ollut selässä finnejä. Koko kesän oli kraaterit selässä ja välillä paita/toppi märkiä läiskiä täys kun mätäpaiseet puhkeili. Ja naama, välillä vähän parempi ja seuraavana aamuna näppyä vieri vieressä. Mun kesä meni piloille ei voi muuta sanoo :itku: No lopetin kyseiset pillerit, mutta vielä ogelma ei ole täysin hallinnassa. Huolellisen ja säännöllisen puhdistuksen ja hoidon ansiosta olen jo melkein tasainen. Selkä vieläkin vähän paha. "uusi" poikaystävänikin ehdotteli jotain muuta ehkäisyratkaisua..oli nimittäin nähnyt minut myös aivan virheettömällä iholla aikasemmin. Enää en moiseen saastaan koske, en tiedä uskaltaisko jotain muuta merkkiä kokeilla. Kyllä *tuttaa jos tulee toistumaan :(

Kosmetologi on määritellyt ihoni pintakuivaksi. Ennen hoidin ihoani rasvaisen ihon tuotteilla, jotka kuivatti ihon pinnasta ja ihon alla kuitenkin oli runsaasti talia "loukussa". Nyt uusin ohjein olen hoitanut ihoa runsaasti kosteuttavalla voiteella ja puhdistanut herkän ihon puhdistusmaidolla ja puhdistusvedellä. Iho on pysynyt paljon parempana, toki välillä näppyjä enemmän, mutta vähemmän kuin aikaisemmin.

Pillereitä olen syönyt 16-vuotiaasta asti, merkkiä olen vaihtanut kolmesti(mercilon, yasmin, diane nova). Toivon totisesti ettei enään tarvitse vaihtaa, vaan nykyiset toimisivat hamaan loppuun asti. Itselläni aina ollut vaikeat menkat joita ei saa kuriin kuin vahvoilla pillereillä(diane nova). Ihon paranemisessa minulla ehkä pillereitäkin enemmän on auttanut aurinko ja kunnon puhdistus/naamiot+veden juonti.

Jätinpä sitten vahingossa kuukauden Diane Novaa väliin... ja sen kyllä huomaa :jahas: Pitkästä aikaa olen taas viimeviikot saanut taistella rintakehän ja niskan/selän alueelta löytyvien finnien kanssa ja naamakin on huonompana kuin pitkään aikaan :curs: Uusi kiekko menossa jo kolmatta viikkoa ja tuskin mitään parannusta vielä asiaan. Toivottavasti tämä tästä tasoittuu tuon hölmöilyn jälkeen. Iho ja hiuksetkin rasvoittuvat selvästi enemmän kuin ennen tätä.

:wall:

Vitutus on uskomattoman suuri. Jouduin lopettamaan Diane novien syömisen toukokuussa ja about 2 kk sitten iho ns. räjähti. Nyt on aivan uskomattoman paska fiilis, eikä mikään aine tunnu tehoavan. En yksinkertasesti jaksa tätä paskaa enää. Tässä kohtaa vois ajatella, et nää iho-ongelmat nyt on pieniä murheita elämässä, mutta kun ei halua katsoa itseään peilistä saatikka mennä ulos ihmisten ilmoille, niin aika iso ongelma se mun elämässä tällä hetkellä on. :wall:

Iines Ankka, mulla kävi täsmälleen sama juttu kun Yasminet lopetin. Ja tunteet oli ihan samanlaiset. Ihoon ei auttanut muu kuin Roaccutan, jonka takia piti pillerit aloittaa tietty uudestaan. Mutta en kadu, finnit on pysyneet poissa ja löysin itselle sopivan pillerimerkinkin. Roaccutan ei tietenkään ole vaihtoehto, jos lopetit pillerit tullaksesi raskaaksi.

Ennen pillereiden aloittamista ihoni oli huono. Pillereillä parani mukavasti ja kun pillerit lopetin tuli iho pahemmaksi kuin ennen pillereitä. En siis enää ole käyttänyt vuoteen ehkäisyä ja ihokin alkaa olla kunnossa. Terveydenhoitaja sanoi pillereiden lopettamisen sekoittavan ja lisäävän hormonitoimintaa, josta johtuu tuo lisääntynyt talineritys. Pikkuhiljaa se kuitenkin kuuluisi tasaantua, hormoneiden tasaantumisen myötä. Itselläni ainakin. Onneksi..

Mullakin naama kukkii. :( Mulla se johtuu ihan puhtaasti ihon hoidon puutteellisuudesta ja näppylöiden näpräämisestä. Liikuntaa tulee harrastettua paljon ja hikoiltua, ja ei sitten aina viitti olla heti perään peseytymässä, niin tulee kaikenmaailman näppyjä naamaan ja sitten niitä pitää vielä mennä näpertelemään. Joskus toivon, että saisin aivopestyä itseni uskomaan, että sillä ulkonäöllä on sittenkin jotain väliä, mutta ku ei mene perille niin ei. Nyt kuitenkin ostin pari viikkoa sitten Garnierin Pure Deep Pore Wash syväpuhdistusgeelin ja kasvoveden ja suurin osa näpyistä on hävinnyt, kun olen malttanut lähes joka päivä käyttää.

Mulla on aina tähän ikään (24v) asti ollut mielestäni ihan hyvä iho. Tuossa kesällä kuitenkin huomasin, että naamaan on alkanut kertyä pieniä mustapäitä ja finnejä ja iho on mennyt epätasaiseksi, semmoisia ihonalaisia pieniä paukamia on tullut etenkin otsaan. Viime aikoina tää on vaan kiihtynyt. Muuta selitystä en keksi kuin sen, että ruokavaliooni on tullut aika paljon enemmän proteiineja kuin ennen (lihan syönnin olen opetellut ja rahkaa menee pari purkkia päivässä) ja puolitoista kuukautta olen käyttänyt palautusjuomaa. Uskoisin, että nämä pyrkivät nyt naaman kautta ulos. Onko muilla samoja havaintoja, että proteiinit vaikuttais näin?

Mulla on myös tuo sama näpräämisongelma, pitäis hillitä itseään... Tosi ärsyttävää vaan, että mitään kauheita myrkkyjä ei voi käyttää kun iho on etenkin tähän aikaan vuodesta melko pintakuiva ja helposti ärtyvä, mutta rasvojen kanssa läträäminen tuskin noita finnejä hillitsee... Argh!!! Keinot on aika vähissä.

Mä olen Kaisukka tehnyt aivan saman diagnoosin kuin sinäkin. Kun aloin käyttää proteiinivoittoista palkkaria, niin ainakin tuntui, että iho meni välittömästi huonommaksi. Ei epäpuhtaaksi, mutta vähän sellaiseksi harmaaksi ja jotenkin elottomaksi. Mutta mulla ainakin tottumisen myötä sitten palautui, joten tuskin on syytä huoleen. :)

Ihan vaan vinkkinä mikä toimi mulle: Ihon hipelöintiin auttaa rakennekynnet! Itellä oli kesällä sormissa sellaset lapiot ettei niillä naamaa kauheasti puristeltu ja iho oli hyvässä kunnossa! Nyt kun kynsiä ei ole niin naamakin on joutunut puristelun kohteeksi ja on sen näkönen..:(

Mulla on Kaisukka täsmälleen samanlaisia ongelmia kun sulla!!!:hyper:
Aina on ollu hyvä iho ja nyt varsinkin kesän jälkeen on ilmestynyt näitä mainittuja ongelmia.. Helpottavaa kuulla, että mulla on kohtalotoveri. En oikein enää tiedä mitä pitäis tehdä, kun tuntuu ettei noiden näppyjen tuleminen lopu millään vaikka ruokavalio on ollut proteiinipitoinen jo pidemmän aikaa. Luulisi pahimman shokin jo menneen sillä ohi, mutta... Onneksi nämä näpyt ei kuitenkaan ole finnejä, jotka häiritsisi paljon enemmän.

Tänkin varmaan kaikki tietää mutta jotenki se aina unohtuu... Eli että ei sitten kannata nojailla leukaperiin käpälöillä kun ollaan nukahtamassa tentti- tmv. kirjan ääreen - takuuvarmasti rivi finnejä seuraavana päivänä.

Iines Ankka, mulla kävi täsmälleen sama juttu kun Yasminet lopetin. Ja tunteet oli ihan samanlaiset. Ihoon ei auttanut muu kuin Roaccutan, jonka takia piti pillerit aloittaa tietty uudestaan. Mutta en kadu, finnit on pysyneet poissa ja löysin itselle sopivan pillerimerkinkin. Roaccutan ei tietenkään ole vaihtoehto, jos lopetit pillerit tullaksesi raskaaksi.

Pillereitä en lopettanut tullakseni raskaaksi. Gynekologi määräs mut oleen kesän ilman pillereitä, koska mulla oli ongelmia noitten kuukautisten kanssa (3 krt kuussa oli kuukautiset). Ja mä tiesin kyllä, että kroppa menee sekasin kun on vuosia syönyt pillereitä ja sit yhtäkkiä ei enää syökään, mutta silti se tuli järkytyksenä. Eikä mua varmaan olis tää asia niin paljon haitannut, jos olis tullut vaan niitä mustapäitä, mutta kun meikäläiselle tulee sellasia isoja (siis iiiisoja) kipeitä patteja joiden parantuminen kestää yli viikon. Ja ne tulee vain ja ainoastaan leukaan. Muuten iho on hyvässä kunnossa, mut kyllä se vetää mielen matalaksi, kun leuassa törröttää 3 megamötikkää! Ja kaikista eniten vituttaa, että mä teen oikeesti kaikkeni, ettei finnejä tulisi. Puhdistan kasvoni aina huolellisesti, kuorin, käytän naamiota jne. Juon vettä ja ruokavaliosta oon jättänyt pois juuston, suklaan, kaiken ylimääräsen hiilarin (vaikka tiedän kyllä että koskaan ei oo todistettu että esim. suklaa aiheuttaisi finnejä) jne. Ja en ikinä koske ihooni likasin käsin, varsinkaan leukaan. Mutta eihän tolla ruokavaliollakaan oo mitään vaikutusta jos finnit on ns. hormonifinnejä. Anteeks avautuminen, mutta kun ketuttaa tää asia. :nolo: Tota roaccutania oon miettinyt (ja yleensäkin lääkärille menoa), mutta jostain oon lukenut et tota roaccutania kannattaa välttää viimiseen asti.. En sit tiiä. Ens viikolla on aika gynelle, jotan katotaan mitä se ehdottaa.

Näppylöiden ja finnien kanssa on ongelmia täälläkin. Paitsi että mulla on rasvoittuva iho, niin se on myös ihan pirun herkkä ja pintakuiva. Yasmineita syön, ja ne pitää suurimmat näpyt kurissa. Tetralysalia söin yhden kuurin, ja finnit kyllä lähti hetkeksi, mutta iho myös hilseili ja puhdistuksen jälkeen en voinut avata suutakaan kun iho niin kuivui. Käytin sitten erittäin kuivalle iholle tarkoitettuja tuotteita, jotka vähän helpottivat.

Nykyään noiden ihonhoitotuotteiden välillä on hirveätä tasapainottelua. Apteekista normaalille iholle tarkoitettukin puhdistusaine kuivattaa liikaa, myös jotkut normaalille iholle tarkoitetut kasvovedet kuivattavat niin ettei pysty mitään ilmettä tekemään kun kiristää ihoa. Voiteiden taas pitäisi olla sellasia tehokosteuttajia, jotka eivät silti jättäisi ihoa rasvaiseksi eikä tukkisi ihohuokosia (iho alkaa kiiltämään alle kahdessa tunnissa..). Finnejä tulee, ja jos niitä yrittää jollakin aineella kuivattaa paikallisesti, alue alkaa taas hilseillä ja pahimmassa tapauksessa viereen tulee vaan lisää finniä.

Tuo iho kyllä stressaa hirveästi ja apteekin tuotteita kun käyttää niin lompakkokin tyhjenee..

Mulla myös on ollut 12-13-vuotiaasta lähtien ongelmia ihon kanssa, välillä iho on ollut paremmassa (epäpuhtauksia muttei finnejä niinkään) ja välillä huonommassa (paljon finnejä) ja usein jotain siltä väliltä. Harmittaa toki että vielä tässä iässä pitää kärsiä huonosta ihosta, vaikka tekeekin kaikkensa sen eteen että peiliin ois kiva katsoa.. :(

Söin aiemmin n. 7 vuoden ajan Diane Nova -pillereitä, jotka määrättiin alkujaankin akneen. Diane Nova auttoi jonkin verran mutta ei sekään mikään "ihmelääke" ollut. Ennen pillereitä söin yli vuoden pituisen tetralysal-antibioottikuurin mutta ei sekään auttanut ratkaisevasti ja aiheutti vatsavaivoja. Lopetin kesän alussa Diane Novan syönnin ja iho oli ihan ok pari-kolme kuukautta kunnes näppyjä alkoi jälleen ilmestyä runsaammin.

Kävin viime viikolla ihotautilääkärillä, joka määräsi Differin-nimistä voidetta (jota olen käyttänyt vasta yhtenä iltana joten vaikutuksista en osaa vielä sanoa). Lääkäri kirjoitti samalla reseptin myös jollekin uudelle valmisteelle (voide) jonka pitäisi tulla markkinoille nyt lokakuussa. Sitä se lääkäri ainakin kehui kovasti niin että jos ei tuo Differin ala auttaa niin käväisen sitten apteekissa hakemassa tuota toista voidetta. Toivotaan että tää iki-teinin elämä tästä joskus helpottuisi.. :david:

Ei kannata "pelätä" roaccutania (tai sitä R:n "sukulaislääkettä"), jos iho-ongelmat
pistää mielen todella matalax, tai itsetunnon kanssa alkaa olla ongelmia.
Itse siis olen syönyt aikoinani roaa ja se (!!!ainuustaan!!!) sai ihoni voimaan TODELLA hyvin...huulet tietysti rohtui ja iho oli kuivempi, mutta naama tasanen, ihana, ei näpyn näppyä..eikä ihon kuivuminenkaan vaatinut kuin enemmän kosteusvoidetta ja vähemmän pesukertoja.
Raskaaksihan ei tietenkään kuurin aikana saa tulla!!! Mutta lääke on varmasti kokeilemisen arvoinen niille, jotka eivät suunnittele tulevansa raskaaksi kuin vasta kk:n päästä kuurin lopettamisesta tai myöhemmin ("käyttöohjeissakin" lukee, että raskaaksi saa tulla jopa jo kuukausi viimeisen tabun syönnin jälkeen).
Lääkäri seurailee kyllä, jos alat jotain muita ongelmia saada :)

Täma zemmpaus nyt vaan niille, jotka todellakin kärsivät iho-ongelmastaan...

Itsellänikin alkoi roaccutan -kuuri tuossa viime lauantaina. Nyt vähän pukkaa pahemmaksi kuten asiaan kuuluu, ja iho alkoi tänään kuivaa. Nyt vaan toivotaan ettei tule mitään hirveitä sivareita ja että iho paranisi. :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom