Akne, finnit ja niiden hoito

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja VelttoV
  • Aloitettu Aloitettu
pari kommenttia tänne jo monta vuotta aknea vastaan taistelleelta. välillä olen luullut voittaneeni, viimeset pari kuukautta onkin taas ollut heikompaa. takan antibiootit, pari lievää roa kuuria ja ruokavaliokokeiluja. Tällä hetkellä akneni on lievä ja selväksi on käynyt että ruokavaliolla/elämäntavoilla on huomattava vaikutus ihon kuntoon. Mietin josko kolmannella ja saatanan tujulla roa-kuurilla vaiva lähtisi. viime kuurin aikana akne vain paheni, lopetin kuurin ja olin vetämässä itteäni kiikkuun. Hiilihydraattien, omega6 rasvojen ja maidon litkimisen määrällä mitä ilmeisemmin on vaikutusta. enää en akne jaksa. ensin lähtee tämä kokeiluun:

http://www.scribd.com/doc/55357860/The-Dietary-Cure-for-Acne-Loren-Cordain

ilmeisen moni kuitenkin päässyt aknesta eroon ihan jo viljojen ja maidon pois jättämisellä. jos ei tuokaan tehoa niin sitten se se roaccutan mega-annoksella. kuten sanoin edellinen kuuri lievällä annoksella sai vain pahaa aikaiseksi.

tetrasykliinia söin varmaan pari vuotta ja sonnin massat kasvatin. kaiketi vaikuttaa vain siihen bakteerien proteiinisynteesiin. mutu mutu.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Noniin, tänään lähtee sitten roa-kuuri käyntiin annoksella 40mg/pv josta nosto 50mg vähän ajan päästä. painoa mulla 90kg. tuon puhtaan ruokavalion pidän myös mukana. saa sanoa vielä varoituksen tai kannustuksen sanan. en jaksaisi tätä vaivaa, edes lievää sellaista enää päivääkään. Alun pahenemisvaihe pelottaa aivan saatanasti, en tiedä kestänkö sitä mutten kestä kyllä tämänkään hetkistä ihoa. varmaan puskee kaiken ton moskan ihon alta pintaan mukavan tulehduksen kera. on tämä kyllä vittu.

Senverran vielä kuten jo joskus totesin tähän ketjuun.. Jos akne mitä todennäköisimmin on hormonaalinen vaiva, periytyy siis helposti jos suvussa vastaavaa esiintynyt, niin eise ruokavalionmuutos pitkälle vie. Tottakai voi auttaa ja terveemmän elämän kannalta yleisesti kannattavaa, mutta en sitten tiedä kauanko sillä veisi saavuttaa sama tulos kuin suoralla lääkehoidolla.

Ne jotka roa kuuria aprikoi, niin ottakaa se ja hoitakaa iho ennenkuin on myöhäistä. Liian myöhään aloitettu hoito mahdollistaa aina sen että arpia jää enemmän.
Mulle riitti aikoinaan yksi 8kk mittainen roa kuuri jolla uusien finnien tulo loppui lähes täysin. Nykyäänkin vaikka kreatiinia ottaisi kuuriluontoisesti, niin eise puske kuin pari näppyä otsaan.

Antibiooteissa on tosiaan se huono puoli, että akne usein palaa palaa heti kuurin loputtua. Itsellä oli roa kuurin alussa antibiootit ja kortisolitabletit tosiaan helpottamassa alun pahenemisvaihetta. Toki se silti hieman paheni, mutta siedettävissä määrin.

Ricardolle nyt jaksamista ja hoidat sen kuurin kunnialla läpi. Tiedät että kesken jättämällä olet vain täysin turhaan syönyt sen alkukuurin ja rasittanut kroppaasi turhaan. Pienen vaivan kestät jotta voit sitten elämääsi jatkaa täysillä!

Jees nyt vois päivittää taas elikä nyt on syöty n. 2kk roaccutania 40mg/pv annoksella painoa 75. Nyt ei oo naamaan 2 viikkoon ainuttakaan finniä tullut, selkäkin jo lähes finnitön varmaan 5 paisetta enään. Kyllä pirun mahtava fiilis kun ei tarvitse aamulla pelätä mikä peilistä kurkkaa !! Kesä on tulossa ja aurinko tasoittaaa todella nopeasti arvet, sitä odotellessa. Olen myös huomannut, että ihan sama mitä naamaan lappaa niin ei mitään reaktiota, saa taas vetää palkkaria ja maitorahkaa !!! Vielä kuitenkin 6kk jäljellä, mutta erittäin tyytyväinen olen, tämähän on toinen roaccutan kuurini jo.

Noniin, tänään lähtee sitten roa-kuuri käyntiin annoksella 40mg/pv josta nosto 50mg vähän ajan päästä. painoa mulla 90kg. tuon puhtaan ruokavalion pidän myös mukana. saa sanoa vielä varoituksen tai kannustuksen sanan. en jaksaisi tätä vaivaa, edes lievää sellaista enää päivääkään. Alun pahenemisvaihe pelottaa aivan saatanasti, en tiedä kestänkö sitä mutten kestä kyllä tämänkään hetkistä ihoa. varmaan puskee kaiken ton moskan ihon alta pintaan mukavan tulehduksen kera. on tämä kyllä vittu.

Tsemiä sinne ! Yleensä alun pahenemista on lievitetty huomattavasti pienemmällä annosmäärällä, mutta teet niinkuin parhaaksi näät. Vaikka nyt tuntuu paskalta niin 6kk jälkeen varmasti täysin eri tilanne, jos jaksat syödä kiltisti kuurin loppuun : ) !

3 kuukauden Oricyclin elikkäs tetrasykliinikuuri takana ja iho on todella hyvässä kunnossa, toivotaan nyt vaan sitten sitä että vaiva todellakin hävis nyt tuolla kuurilla eikä palaa enää.

Toisaalta itselläni on jo kaksi roa-kuuria takana ja molempien loputtua finnejä on muutaman viikon jälkeen alkanut taas tulla.

Nyt Neutrogenan tuotteet käytössä (2in1 wash ja kosteusvoide), toimii ihan hyvin.

Kukaan kokeillu miten solarium vaikuttaa tohon aknen näkyvyyteen? Itellä ekan roakuurin jälkeen finnit pysy puolisen vuotta piilossa mutta nyt ovat jonkun verran tulleet takasin, ei läheskään yhtä pahana kuin ennen mutta kuitenkin selvästi häiritsevänä. Roaa tekisi välillä mieli kiskoa, kerkeisi juuri kuurinkin saamaan vedettyä ennenkuin uuteen opiskelupaikkaan tulee lähdettyä mutta muistan miten paskat sivarit sillon oli eikä ne houkuta yhtään. Ovella ollessa töissä kaikenlisäksi ei se kokoaikanen vitutus ja ihon kuivuminen oikein hyvää tee, etenkään kun rystyset yms aukeaa niin helposti, eikä verikontaktia kiinnosta saada asiakkaan kanssa sitä varten että omat kädet menee haavoille pienemmästäkin nirhauksesta.

Ite oon solariumissa jonkun verran käyny. Mielestäni huomattavasti paremman näköinen iho nyt. Kun iholla ei mitään näppyjä, mutta punaisia jälkiä oli. Solarium on värieroja tasoittanut ihan ok.

Toinen kysymys vielä, kukaan noita kosmetologien timanttihiomisia yms. kokeillut nassulle? Tekis mieli kaikki keinot mitä ei ennen sitä ekaa kuuria kokeillut käydä nyt läpi, on se roa vaan sen verran perseestä.

Miksi porukka niin pelkää isotretinoiinia? Olen kokeillut tetrasykliinit ja useita eri voiteita eikä niistä ole ollut mitään iloa. Viimein kun tajusin varata ajan ihotautilääkäriltä(isotretinoiinia ei saa normilääkäri kirjottaa) ja sain kunnon kuurin niin johan lähti akne! Pientä nivel- ja selkäkipuilua tuli ja tietysti ihon kuivumista, joka tietysti hoitui rasvaamisella. Joutui myös jatkuvasti ravata verikokeissa kun naisena pitää todistaa etten vaan ole raskaana kun kyseinen lääke aiheuttaa epämuodostumia sikiölle.
Mulla kierukka laukaisi ekaa kertaa ikinä naamaan ihan törkykipeitä paiseita (eli hormooniperäistä mulla), jotka ei lähteneet millään. Tai millään muulla kuin Isotretinoinilla.
Totesin etten enää liki kolmekymppisenä suostu aknesta kärsimään, eikä lääkärikään mitään muuta suositellut.
Veriarvot otettiin vähän väliä (voi nostaa kolesterolia ja maksa-arvoa) ja toki toi raskaustesti piti tehä aina, eikä riittänyt että mulla tosiaan syynä koko jumppaan oli se kierukka.
Iho kuivui mutta mitään muuta haittaa tuosta ei itelleni ollut. Rasvaa vain kului ja suupielet oli välillä vähän kipeät kun iho halkeili.
Lääkäri sanoi myös että mitä pidempään syö, sen todennäköisemmin pysyykin poissa. Taisin noin 9kk napsia noita ja sen jälkeen ei juuri ole mitään ollut, ja tuosta on varmaan 4v aikaa nyt. Ihan jokunen satunnainen näppy vain saattanut olla, mutta ei paha.

Siitä huolimatta kuinka perseestä se oli viime kuurilla, päätin nyt uhrauta oman ihoni puolesta ja kiskoa tänään ensimmäiset kaks tablettia roaa nassuun. Nyt ei lähtötilannekkaan ole onneks yhtä paha kuin viimeks, joten toivottovast pahenemisvaihe ei tule yhtä voimakkaasti ja kuurin ei tartte olla yhtä pitkä. Viimeksi tuli kiskottua sitä melkein vuosi.

Toinen kysymys vielä, kukaan noita kosmetologien timanttihiomisia yms. kokeillut nassulle? Tekis mieli kaikki keinot mitä ei ennen sitä ekaa kuuria kokeillut käydä nyt läpi, on se roa vaan sen verran perseestä.

Teininä tuli syötyä noin vuoden päivät roa:aa, ja sen jälkeen pidin lääkärin suosituksen mukaan puolivuotta varoaikaa ennen kun menin mikrohiontaan. 5 kerran "kuuri" auttoi arpiin ja teki muutenkin ihosta tasaisemman ja siistimmän, tosin syvimmät arvet jäi vielä, mutta uskon, että ne olisivat lähteneet pidemmällä "kuurilla". Varsinaisesti timanttihiontaa en siis ole kokeillut, mutta tätä "hiekkapuhallusta" kyllä.

Jos sun akne on hormooniperäistä, niin ei siihen kyllä auta muu kuin lääkkeet. Hoidot yms. kyllä helpottavat tilannetta, mutta eivät poista ongelmaa kokonaan. Näin mulle lyötiin aikoinaan faktoja pöytään.

Vinkkinä niihin aukeileviin rystysiin. Hanki kunnollinen perusvoide, esim. decupal, käsille (ja rystysiin vielä vaikka bepanttia). Rasvaa kädet nukkumaan mennessä ja laita ohuet puuvillahanskat käteen, samanlaiset mitä myydään siivouskumihanskojen alle pidettäväksi (muistuttavat lipunkantajan hanskoja). Kuulostaa vähän neiteilyltä joo, mutta tuloo pehmeet kädet ja pitäis tehota. (:

Tsemppiä kuuriin! (:

Kaipaisin hieman neuvoja aknen suhteen :/

Tässä ihoni pahimmat "epäkohdat"

qnDddY

WNXdWU

Eli mitä minun pitäisi tehdä? Mikä olisi sopivin lääkeaine minulle? Roaccutan on varmaan liian stydiä tohon, mutta entä antibiootit? Diettaan rasvoja pois kesää kohti tällähetkellä ja tottakai yritän säästää mahdollisimman paljon lihasmassaa mutta luin täältä jostain että jotkut aknen hoitoon käytettävät antibioottilääkkeet (tetrasykliini?) ovat antianabolisia ja estävät proteiinisynteesiä! En mä vittu sellasta voi työntää itteeni, varsinkaan miinuskaloreilla. Vai voinko? Ja onko noi aknen hoitoon käytettävät antibiootit vaikutuksiltaan suoraan verrannollisia vaikka angiinaan annettaviin antibiootteihin? Sairastin nimittäin jokunen vuosi sitten juurikin angiinaa ja mulle määrättiin antibioottikuuri se veti mut tosi heikkoon kuntoon.

Mikä avuksi? :confused:

Edit: Kuvat ei toimi, tässä linkit:

http://aijaa.com/qnDddY

http://aijaa.com/WNXdWU

Joo eli kävin pari viikkoa sitten siellä ihotautilääkärillä ja se määräsi tetrasykliiniä 500mg kahdesti päivässä ja Avitcidiä joka on a-vitamiinipohjainen voide. Lääkkeiden käytön aloittamisesta on nyt tasan kaksi viikkoa ja ne ovat toimineet mielestäni tosi hyvin. Iho punoittaa kyllä hieman ja on helvetin kireä tuntuinen mutta uusia finnejä ei ole tullut ollenkaan, ja ehkä 10-20% vanhoista on kuivunut. Punaiset läiskätkin ovat vaalentuneet selvästi. Ja kaikki tämä kahdessa viikossa!

Kuukauden päästä käyn uudestaan ja silloin katsotaan että lähteekö se tällä vai aloitanko Roaccutanin.

Joo päivitellääs tänne. Eli nyt on roaccutania 40mg päivässä takana reilu 3 viikkoa. elopainoa mulla 90kg. Ekat kaks viikkoa puski törkyä vähän enempi ihosta. Sen jälkeen onkin iho ollut parempi kuin mies muistiin, koputan puuta. Edelleen on kuitenkin ihon alla epäpuhtauksia jotka varmaan finneinä ulos tulevat, mutta toistaiseksi olen pysynyt ihan järjissäni. Muutaman päivän päästä käynti ihotautilääkärillä ja annostusta vissiinkin nostetaan ainakin 50mg päivässä annokseen.

Paljon olen aknea viime aikoina miettinyt. Kärsinyt tästä vaivasta jo useemman vuotta. Punttihommat edelleen lähellä sydäntä. Joutunu aika tarkkaan miettimään lisäravinne ja ruokailujutut tän vaivan takia. Kysyisinkin teiltä jotka aknesta kärsitte tai ootte kärsiny, roaccutanininkin ehkä syönyt, että millasta "bodylaiffia" elätte? saitteko roasta lopullisen avun, mätättekö hiilareita ihan normisti ja mitenkä on lisäravinteiden kanssa? Meneekö palkkarina perus herat, kreatiinit, bcaa.t vai aiheuttaako jotku erityisen paljon ongelmia?

Itselläni oli viimeksi paha akne syksyllä,mutta tetralysalilla ja tietyillä muilla toimenpiteillä sain oikeastaan kaikki finnit veke. Nyt kuitenkin kun olen pudotellut tuota rasvaprosenttia ja treenannut isommilla painoilla alkaa finnejä taas puskemaan aika ilkeästi. Niitä ei viellä toistaiseksi ole paljoa,mutta lisääntyvät nopeeseen tahtiin.

Mitä luulette, saisiko tuolta lääkäristä ennaltaehkäisevästi esim tuota tetralysalia vaikka naama ei ihan hirveältä viellä näytäkkään?

Ikuinen vaivahan tuo tuntuu olevan. Ikää kohta 30, kaksi roa-kuuria takana (toinen tosin pienellä annoksella 6kk) ja aina finnit vain tulevat takaisin. Basiron tuntuu vähän hillitsevän, mutta sen kanssa toisaalta punajäljet eivät vaalene ikinä joten en sitä viitsi enää käyttää. Kolmannelle roa-kuurillekaan en oikein halua kun viimeksi jo tuli vähän ekseeman merkkejä ja hiuksia näkyi putoavan suihkussa.

Ärsyttä eniten kun finni ilmestyy johonkin todella rasittavaan ja näkyvään paikkaan nimimerkillä. nenänvarressa finni :jahas:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom