Ajattelin kirjoittaa vähän omista kokemuksista jos joku vaikka niistä jotain apua saisi. Olen 21v mies, treenitaustaa n. 5 vuotta ja mainitaan nyt vielä että natuna mennään. Lopullisesta ratkaisusta ei ole vielä tietoa, tilanne tällä hetkellä Isotretinoin kuuria takana hieman vajaa 2kk, annos 50mg/päivä.
Palataan kuitenkin ensin ajassa hieman taaksepäin. Akne ilmestyi jostain vittumaisesta syystä siinä 13vnä. Muistaakseni melko rajusti alkoi naama, rinta ja selkä kukkia jossain max 6kk ajassa. 3-4 vuotta aknea yritettiin hoitaa kaikenmaailman lääkerasvoilla, ihmerasvoilla, ihon puhdistuksella kosmetologilla yms. kunnes kyllästyin ja menin ihotautilääkärille jonka kanssa aloitettiin ensin tetralysal kuuri, joka muistaakseni ei hirveämmin toiminut. Tästä syystä siirryttiin roaccutaniin/isotretinoin. Ikää tuolloin about 18v, kuuria kesti muutamia kuukausia, iho parani, mutta kuivui helvetisti, limakalvot kuivui ja tästä syystä loppujenlopuksi TYHMÄNÄ keskeytin kuurin käymättä lääkärillä (peräaukkoon tuli paskallakäynnin yhteydessä vuotavia haavoja kun ei ymmärtänyt niellä ylpeyttään ja tunkea bebanthenia perseeseen). Kerrottakoon myös se mikä itseä on kiinnostanut näitä lukiessa eli vaikutus treeniin ja elämään ylipäätään. Tuolloin palautuminen hidastui jonkin verran, selän lihakset aikalailla kokoajan kipeänä, ei kyllä ymmärtänyt lepoakaan lisätä eli jälleen osittain omaa tyhmyyttä. Paljon puhuttu myös libidon laskusta, se tapahtui itselle ehkä lievästi, mutta palautui kuitenkin kuurin jälkeen.
Kuurin ennenaikaisen lopettamisen jälkeen tosiaan akne hiljalleen palasi ja silloin lakkasin välittämästä, totesin että olkoon sitten.
Sitten nykypäivään. Noin 2kk sitten 21v minä kyllästyi lopullisesti 8 vuotta itsetuntoa syöneeseen rupinaamaan, menin ihotautilääkärille joka totesi suuremmin ihoani tutkimatta (katsoi naamaa) että suosittelee isotretinoinia. Ennen lääkäriä olin jo käytännössä tietoinen että aloitan kyseisen kuurin.
Ensimmäinen kuukausi lääkekuurista melko lievillä sivuvaikutuksilla, iho kuivui hieman mutta olen jo tottunut rasvaamaan ihoni aamuin illoin viimeiset 5 vuotta. Lisäksi tälläkertaa aloin rasvata persettä bebanthenilla suihkun jälkeen ja toistaiseksi ei ole haavoja tullut. Kuukauden jälkeen nenä kuivui sisäpuolelta ja vuoti verta muutaman kerran, sen jälkeen bebanthenia nenään aamuin illoin ja ei ole vuotanut enää.
Eli tässä kohtaa ensimmäinen kuukausi takana, tästä alkoi seuraavat sivuoireet: palautuminen hidastui, lisäsin kiertoon yhden lepopäivän lisää, pidin kevennysviikon. Isot lihasryhmät (selkä ja jalat) ei palaudu seitsemässä päivässä. Libido laskenut taas hieman, toivottavasti palautuu.
Jotkin tutkimukset myös osoittavat isotretinoinin aiheuttavan mielenterveysongelmia, itsellä lääke yhdistettynä jatkuvaan kiireeseen, stressiin, ihmissuhdeasioihin yms ilmeisesti aiheutti kahdesti autolla ajaessa muutaman sekunnin kestäneen oudon ahdistuksen tunteen että nyt täytyy pysähtyä tai osun kaiteeseen/ajan ulos tms. En pysähtynyt vaan vedin syvään henkeä ja jatkoin matkaa ja tunne meni ohi. Toisen kerran jälkeen päätin että nyt loppuu kaikki turha kiire ja jos vielä tapahtuu niin sitten mietitään jo lopettamista. Tämän jälkeen ei ole onneksi ollut vastaavia tunteita, viimekerrasta nyt siis yli kuukausi.
Sitten tähän päivään, n. 2kk takana. Eipä oikeastaan muuta mainittavaa paitsi palautuminen tuntuu hidastuvan entisestään. Ja niin, iholta lähes kaikki finnit kadonneet ja kaduttaa ettei silloin ensimmäisellä kuurilla mennyt sivuoireista lääkäriin joka todennäköisesti olisi saanut oireet kuriin ja naamassa olisi jokunen arpi vähemmän.
Tiivistettynä: Olen iloinen että uskalsin aloittaa kuurin, sillä iho on paremmassa kunnossa kuin koskaan. Toisaalta myös pelottaa palautuuko libido entiselleen, jos palautuu niin en näe syytä miksen tarvittaessa kuuria söisi uudelleen.
Vinkkeinä ahkera rasvaus ja jos jostain tulee kirkasta verta niin todennäköisesti bebanthen auttaa. Varmuuden vuoksi suosittelen turhan stressin välttämistä.
Fyysiset oireet (hidas palautuminen, lihaskivut) itsellä suurimmaksi osaksi johtunee 45h viikossa fyysistä työtä + 4 oikeasti kovaa treeniä ja en vieläkään osaa levätä tarpeeksi joten jos sulla on erilainen tilanne niin et välttämättä kärsi tästä ollenkaan.
Toivottavasti joku tästä saa jotain irti ja jos ei niin tuli ainakin itse avauduttua. Koitan sitten kuurin jälkeen kirjoitella lopputuloksesta eli näillänäkymin parin kuukauden päästä.