Akne, finnit ja niiden hoito

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja VelttoV
  • Aloitettu Aloitettu
älä muuta sano, saatana, että huono iho saa lannistumaan, vaikka kuinka yrittää tsempata ja kaverit ei toi ees paha ple, eipä.

Juu oon huomannu kaverit nähny kyllä useesti mun selän eikä mitään oo sanonu siitä, mut itte katon kriittisesti. Mä kyllä haluaisin sellasen aivan matta ihon, mutta miten hemmetissä noista finneistä pääsee eroon? Vettä juotu sinkkiä popsittu yms.. vähän on ehkä auttanu.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tuon Nujerra akne- oppaan tärkein sanoma on se, että akne johtuu aina jostakin jutusta joka on pielessä, eli se ei johdu vain jostain geeneistä. Eli se on ihmisen varoitusmerkki. Kun miettii, että katot peiliin, ja näät naamassas näppylöitä niin eikö se ole selvä merkki siitä, ettei kaikki ole kropassa kunnossa. Siksihän varmaan nuo finnit tuleekin näkyvälle paikalle eikä vaikka pohkeeseen.

Totta kai lääkärit sanoo, että akne johtuu lähinnä perintötekijöistä, eikä esim. vääränlaisesta ruokavaliosta, hometalossa asumisesta tai vaikka jostain hormonaalisesta häiriöstä, näinhän ne saa lääkkeitä myydyksi. Ei niitä lääkefirmoissa liikutá yhden pienen ihmisen murskattu itsetunto ja vaikean aknen takia pieleen mennyt nuoruus, vaikka varmasti on yhteyksiä löydetty aknen ja länsimaalaisen ruokavalion välillä. Tuossa oppaassa kerrotaan myös monista muista jutuista, jotka voi aiheuttaa aknea.

Ja kyllä se kuulostaa mun mielestä järkevältä, että jos on keho ja mieli voi hyvin, niin ihon kuntokin on hyvä. Ihan perus settiä. Akne on ihoSAIRAUS eikä nuoren kuulus koskaan saada mitään aknea ja aknen taustalla on aina joku juttu. Näin ainakin itse uskosin asian olevan. Lääkkeellä vaan peittää sen oireen eli aknen kun se oireen aiheuttaja jää jäljelle. Mut sen oireen aiheuttajan selvittäminen voi viedä aikaa jolloin se lääkitys on kyllä ihan hyvä vaihtoehto. Paitsi että Roaccutan on aika kaameeta myrkkyä.

Auttaako muuten b5- vitamiini akneen kuinka hyvin? Onko kellään kokemuksia? Miten suuria annoksia, kuinka nopeesti tehoaa ja auttaako vaikeempaan akneen?

Lääketiedekään ei ole syytä kyennyt selvittämään tähän mennessä, joten itse en tuhlaisi siihen paljoakaan aikaa. Kumma juttu että tätä kamalaa myrkkyä on syöty jo parikin kuuria, eikä mitään muita muutoksia ole tullut kuin parempi iho...

Ihotautilääkäri määräsi sitten antibioottia 3kk ja jotai voidetta. (clindoxyl)
Kuulemma kolmen kuukauden päästä jos mitään ei oo tapahtunut niin se määrää roacuttan tai muun rinnakkaislääkkeen.

Sinäänsä aivan perseestä, että käytänössä aikaa ja rahaa menee vain hukkaaan, koska olen lähes 100% varma ettei antibiootit mitään auta.

Ihotautilääkäri määräsi sitten antibioottia 3kk ja jotai voidetta. (clindoxyl)
Kuulemma kolmen kuukauden päästä jos mitään ei oo tapahtunut niin se määrää roacuttan tai muun rinnakkaislääkkeen.

Sinäänsä aivan perseestä, että käytänössä aikaa ja rahaa menee vain hukkaaan, koska olen lähes 100% varma ettei antibiootit mitään auta.

Todennäkösesti ei auta mitään, mutta tuo roaccuttan on niin hirveä lääke ettei sitä kannata syödä.

Mulla pukkas naama täyteen pattia sitä mukaan mitä kovemmaksi treenit meni. Söin antibiottikuurin ja sain dalacin antibiottiliuosta iholle, auttoi hetkellisesti, tasan tuon kuurin ajan. Netistä löysin, et 120mg sinkkiä päivässä saattas auttaa, ja päätin testata, koska eihän siinä mitään menetä. Ja kappas, parissa viikossa helppas, nyt kun olen kuukauden syönyt, niin ei ole enää näpyn näppyä ja arvet parantunut erittäin hyvin! Nyt syön ylläpitoannoksena sellaset 60mg päivässä ja jos näppyjä rupee ilmaantumaan uudestaan, niin nostan annosta taas tohon 120mg. Myös maca ja msm on vaikuttanut erittäin positiivisesti ihoon.

Todennäkösesti ei auta mitään, mutta tuo roaccuttan on niin hirveä lääke ettei sitä kannata syödä.

Kannattaa tai ei, sitä ei näe vasta kun kokeilee. Mulle ei tullu kuin päänsärkyä ja nenäverenvuotoa ihon kuivamisen lisäksi. Uusia arpeuttavia finnejä ei ole kuurin jälkeen tullut ainuttakaan. Kuurin lopettamisesta siis 2kk. Lääkkeennä oli Isotretinoin Actavis, ei itse ''Roa''.

Kannattaa tai ei, sitä ei näe vasta kun kokeilee. Mulle ei tullu kuin päänsärkyä ja nenäverenvuotoa ihon kuivamisen lisäksi. Uusia arpeuttavia finnejä ei ole kuurin jälkeen tullut ainuttakaan. Kuurin lopettamisesta siis 2kk. Lääkkeennä oli Isotretinoin Actavis, ei itse ''Roa''.

Millä annoksella söit?

Itellä nyt Roaccutan käytössä ja hyvin potkii. Aluksi kyllä naama kuivasi minkä kerkesi, mutta nyt tilanne tasoittunut. Tosi hyvin on finnit ja yleinen naaman punotus lähtenyt, tosin alkutilannekkaan ei mikään pahin mahdollinen ollutkaan. Mukavasti on saanut kuulla kavereiltakin että jotain on tapahtunut.

Täällä on nyt yrityksen ja erehdyksen kautta huomattu maltodekstriinin olevan selkeässä yhteydessä akneen omalla kohdalla. Olisiko kellään suositella valmista palautusjuomaa/seosta joka ei tuota sisällä?

Olen syönyt isotretinoin actavista melko pitkään, joten lääkkeestä ja sen sivuvaikutuksista on tullut ihan rutiinia. Lääkemäärä on tällä hetkellä 40mg / päivä, ennen 60 mg. Maksa-arvot mitattiin, kun olin muutaman viikon lääkettä syönyt ja ne olivat hyvät. Nyt kuitenkin lähti alkoholin kanssa vähän käsistä ja tuli vetäistyä vahingossa aikamoiset jurrit. Olisiko syytä ottaa yhteys lääkäriin jä pyytää päästä veritesteihin?

Mulla pukkas naama täyteen pattia sitä mukaan mitä kovemmaksi treenit meni. Söin antibiottikuurin ja sain dalacin antibiottiliuosta iholle, auttoi hetkellisesti, tasan tuon kuurin ajan. Netistä löysin, et 120mg sinkkiä päivässä saattas auttaa, ja päätin testata, koska eihän siinä mitään menetä. Ja kappas, parissa viikossa helppas, nyt kun olen kuukauden syönyt, niin ei ole enää näpyn näppyä ja arvet parantunut erittäin hyvin! Nyt syön ylläpitoannoksena sellaset 60mg päivässä ja jos näppyjä rupee ilmaantumaan uudestaan, niin nostan annosta taas tohon 120mg. Myös maca ja msm on vaikuttanut erittäin positiivisesti ihoon.

Mitä sinkki tuotetta muuten käytit? Vai saitko noin isoja määriä ruuasta?

Ihan näin mielenkiinnosta kysyn kaikilta entisiltä aknepotilailta, että miltä elämä on alkanut tuntumaan sen jälkeen, kun akne on voitettu? Lähinnä itteeni on pelottanut, että jos alkaa tyyliin ajattelee, et "mistä olen oikein jäänyt paitsi aknen takia" tai jsp. Kun on tuo vaikee akne jo niin monta vuotta ollut. Saa nähä miten oikeen "padot aukee" kun pääsee aknesta eroon.

^

Mä ainakin toivon, että oon aknen takia menettänyt paljon. Etenkin naisrintamalla. Jos ei kysyntä kasva yhtään, niin sillohan se vaan tarkottaa, että oon yksinkertaisesti saatanan ruma, enkä voi sille mitään tehdä. Akne on sentään hoidettavissa.

Mulla on kanssa ihotautilääkärin määrämä clindoxylvoide ollut käytössä vähän yli kuukauden, ja odotetusti tulokset ovat olleet laihoja. Mustapäät on nenästä ja sen ympäriltä puhdistuneet kyllä hyvin pois (lievä punoitus ei), mutta muuten aika status-quo tuntuu olevan. Uusia pukkaa samalla tahdilla kuin ennenkin, joskin sillä erotuksella, että osa ei pääse leviämään ihan yhtä isoiksi kuin ilman kuuria.

Ei mulla mikään superpaha akne ole, mutta silti se on suhteellisen määrittelevä tekijä elämässäni. Lääkäri arvioi sen jopa keskivaikeaksi, vaikka oli ns. tyyni ennen myrskyä-vaihe finnisyklissä. Kuukauden vielä sinnittelen clindoxylillä, mutta sitten meen hakemaan antibiootit. Sitten kun sekään ei vaikuta, niin ehdottomasti roaccuttan-kuuri. En mieti kahta kertaa, oon kärsinyt tästä paskasta ja aivan liian pitkään, ja haittavaikutukset todennäköisesti jäävät paljon pienemmäksi kuin aknen aiheuttamat henkiset arvet.

Olen syönyt isotretinoin actavista melko pitkään, joten lääkkeestä ja sen sivuvaikutuksista on tullut ihan rutiinia. Lääkemäärä on tällä hetkellä 40mg / päivä, ennen 60 mg. Maksa-arvot mitattiin, kun olin muutaman viikon lääkettä syönyt ja ne olivat hyvät. Nyt kuitenkin lähti alkoholin kanssa vähän käsistä ja tuli vetäistyä vahingossa aikamoiset jurrit. Olisiko syytä ottaa yhteys lääkäriin jä pyytää päästä veritesteihin?

Konsultoi lekuria ja mene testeihin jos kerta asia mietityttää. Noi on kuitenkin täysin yksilöllisiä juttuja. Toisilla maksa kestää, toisilla ei. Ite vedin kaatokännit vähintään 2 viikon välein koko ½-vuoden kuurin aikana ja arvot pysyivät samana kuin alussa.

Ihan näin mielenkiinnosta kysyn kaikilta entisiltä aknepotilailta, että miltä elämä on alkanut tuntumaan sen jälkeen, kun akne on voitettu? Lähinnä itteeni on pelottanut, että jos alkaa tyyliin ajattelee, et "mistä olen oikein jäänyt paitsi aknen takia" tai jsp. Kun on tuo vaikee akne jo niin monta vuotta ollut.

Tiedä sitten onko se koskaan täysin voitettu - monellahan ei esim. ensimmäinen kuuri riitä ja akne tulee jossain vaiheessa takaisin ( mun lääkärin mukaan johtuu usein kuulemma liian pienestä totaalilääkemäärästä ). Mutta kyl mä peiliin katon ihan mielellään nykyään. Toista homma oli ennen. Totta kai sosiaalisissa tilanteissa oon nykyään itsevarmempi enkä välttele niitä samalla lailla. Mä oon vaan aivan helvetin itsekriittinen, joten akne kyllä muutti mua ihan helvetisti ja suurimmaks osaksi väärään suuntaan. Mutta jos ton homman saa alta pois parikymppisenä niin tuskin suurin osa jää paljosta paitsi.

Mitä sinkki tuotetta muuten käytit? Vai saitko noin isoja määriä ruuasta?

Ihan näin mielenkiinnosta kysyn kaikilta entisiltä aknepotilailta, että miltä elämä on alkanut tuntumaan sen jälkeen, kun akne on voitettu? Lähinnä itteeni on pelottanut, että jos alkaa tyyliin ajattelee, et "mistä olen oikein jäänyt paitsi aknen takia" tai jsp. Kun on tuo vaikee akne jo niin monta vuotta ollut. Saa nähä miten oikeen "padot aukee" kun pääsee aknesta eroon.

Alotin ihan perus Kelasin-sinkillä, jota apåteekeista saa, se ei ainakaan ärsytä mahaa tai aiheuta mulla pahaa oloa, mut inhottava niellä, joten ostin tätä: Now Foods, Zinc Picolinate, 50 mg, 120 Capsules - iHerb.com tätä tulen käyttämään jatkossakin, kun on hyvää ja huomattavasti edullisempaa kuin kelasin.

Ja miten akne on elämään vaikuttanut: monet itkut olen ihoni takia itkenyt ja kironnut, että miksi just mä, sillon kun naama oli kuin perunapelto :( mies on aina tukenut mua ja lohduttanut(mulla toi akne puhkesi ekan lapsen synnyttyä ja on ollu huonoja ja hiukan parempia kausia, mulla oli keskivaikea akne). Mä välttelin ihmisiä, koska en halunnut että ketään näkee mun rumaa ihoani. Nykyään on helppoa, kun ei tarvitse peitellä ihoa, joku pieni näppy voi joskus olla, mut se katoaa päivässä parissa, eikä ne haittaa lainkaan. On se elämänlaatu parantunut huomattavasti ja nykyään pidän itteäni ihan nättinäkin.

Eihän sitä sinkkiäkään kannata liioitella, niin kuin kaikkien ravintoaineiden ja asioiden suhteen "Sinkin saannin ei pitäisi ylittää 15-20 mg vuorokaudessa, koska liiallinen saanti heikentää mm. raudan imeytymistä. "....

Miksei mene ihotautilääkärille, roaccutanit naamariin ja elämä helpottaa? Yksinkertaista.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom