Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Thanks. Lisäksi ne paperikassit on ihan horoja, jos ostoksilla on painoa yli 2 kiloa niin kahva irtoo justiinsa. Itse tulee käytettyä muovikasseja moneen kertaan uudestaan.
ainakin aikanaan (90-luvulla)mulle tuli 400kpl mainoksia (arvio jakelupiirin laajuudesta) ja pieni osa piti aina heittää ite mäkeen. ei ollut kovin montaa ei mainoksia - laatikkoa..
varmasti halvempaa lyödä tasasumma mainosta jakavalle kuin esim viikottain kartoittaa missä nyt on ei mainoksia-lappu ja missä ei...
http://www.taloussanomat.fi/kauppa-...ja+j%E4tteit%E4+samassa+autossa/200724403/382Lidl kuskaa ruokaa ja jätteitä samassa autossa
Ruotsin Lidl pakottaa kuljetusyritykset kyyditsemään talousjätteitä ja elintarvikkeita samassa kuorma-autossa, kertoo ruotsalainen iltapäivälehti Aftonbladet.
Ruokakauppaketju Lidl on Ruotsissa pakottanut kuljetusyrityksiä kuskaamaan mädäntyneitä vihanneksia ja muita talousjätteitä yhdessä tuoreiden elintarvikkeiden kanssa.
Aftonbladetin verkkosivujen mukaan tarkoituksena on säästää kuljetuskustannuksissa.
– Kuorma-autoon tulee koko ajan enemmän talousjätteitä. Joskus auton lattialle vuotaa nesteitä talousjäteistä, sanoo nimetön kuljettaja Aftonbladet-lehdelle.
Tukholman kaupungin jäteviranomaisten mukaan Lidlin toimet rikkovat ympäristösäännöksiä.
Mistäs moista olet oppinut? Vaikka voipi kai olla tottakin, varsinkin jos se muovikassi hävitetään taas esim käyttämällä sitä roskispussina tai viemällä polttokelpoisten jätteiden keräykseen.
Suurin osa muoveista menee kuitenkin energiajätteisiin ja tuolla meidänkin talon pihalla tuommonen pönttö on. Ks. tämä.Nykyisellään olisi kai fiksuinta hävittää muovit polttamalla, siis tietenkin vain ne laadut, jotka on turvallista polttaa. Se taas vaatisi, että eri laadut olisi lajiteltu oikein. Tämä ei tietenkään onnistu, kun suuri osa ihmisistä puhuu vieläkin vain "muovista", eikä polyeteenistä, polystyreenistä, PVC:stä, jne jne...
Metalli on onneksi (ilmeisesti) sen verran arvokasta, että se kannattaa erikseen lajitella jonkun muun kuin yksittäisen kuluttajan toimesta.Vähän sama asia kuin koetettaisiin kierrättää pelkästään "metallia".
En ajattele vihreästi perinteisellä tavalla, koska tollanen ympäristöystävällisyys on aika kiihkouskovaista meininkiä. Esim. kierrätystä suoritetaan usein pelkästää kierrätyksen takia. Pelkästään sen takia, että voi sanoa että ajattelee vihreästi ja pelastaa luontoa. Harvoin kukaan ajattelee miten paljon mikäkin oikeasti kuormittaa luontoa. Paperi on hyvä esimerkki missä monet helposti menevät täysin metsään.
Nimittäin paperin tekeminen paperista kuluttaa enemmän ympäristöä kuin paperin tekeminen puusta ja jos joku ajattelee, että silloin käytetään puuta turhaan, sekin on väärin koska suurin osa paperiksi menevästä puusta on istutettua metsää, joten jos paperia ei tehtäisi siellä ei olisi edes puita.
Monet muutkin kierrätettävät tavarat ovat vastaavanlaisessa tilanteessa. Usein asioiden dumppaaminen suoraan kaatopaikalle olisi parempi vaihtoehto. Kaatopaikoille nimittäin on tilaa vaikka kuinka, siitä ei ihan heti tule pulaa ja muutenkin vanhan kaatopaikan päälle kun ajetaan uutta maata saadaan nykykeinoilla maa täysin käyttöön ihan kuin siellä ei sitä kaatopaikkaa olisi ikinä ollutkaan.
Autolla ajaminenkin on myös aika pientä verrattuna mitä isot tehtaat yms saastuttavat. Moderni vähän kuluttava auto kun ei rasita ympäristöä käytänössä lainkaan. Tässä esimerkkinä Porschen uusi 911 Turbo, jonka pakoputkestä tuleva ilma on puhtaampaa kuin mitä joissain suurkaupungeissa leijailee.
En ajattele vihreästi perinteisellä tavalla, koska tollanen ympäristöystävällisyys on aika kiihkouskovaista meininkiä. Esim. kierrätystä suoritetaan usein pelkästää kierrätyksen takia. Pelkästään sen takia, että voi sanoa että ajattelee vihreästi ja pelastaa luontoa. Harvoin kukaan ajattelee miten paljon mikäkin oikeasti kuormittaa luontoa. Paperi on hyvä esimerkki missä monet helposti menevät täysin metsään.
Nimittäin paperin tekeminen paperista kuluttaa enemmän ympäristöä kuin paperin tekeminen puusta ja jos joku ajattelee, että silloin käytetään puuta turhaan, sekin on väärin koska suurin osa paperiksi menevästä puusta on istutettua metsää, joten jos paperia ei tehtäisi siellä ei olisi edes puita.
Monet muutkin kierrätettävät tavarat ovat vastaavanlaisessa tilanteessa. Usein asioiden dumppaaminen suoraan kaatopaikalle olisi parempi vaihtoehto. Kaatopaikoille nimittäin on tilaa vaikka kuinka, siitä ei ihan heti tule pulaa ja muutenkin vanhan kaatopaikan päälle kun ajetaan uutta maata saadaan nykykeinoilla maa täysin käyttöön ihan kuin siellä ei sitä kaatopaikkaa olisi ikinä ollutkaan.
Autolla ajaminenkin on myös aika pientä verrattuna mitä isot tehtaat yms saastuttavat. Moderni vähän kuluttava auto kun ei rasita ympäristöä käytänössä lainkaan. Tässä esimerkkinä Porschen uusi 911 Turbo, jonka pakoputkestä tuleva ilma on puhtaampaa kuin mitä joissain suurkaupungeissa leijailee.
Mä väitän, että normikansalaisen ja aktiiviluonnonsuojelijan ero on todellisuudessa huomattavasti pienempi kuin oikeastaan uskotkaan.:D Itse asiassa vapaamatkustajana mä nään vaikuttavani oikeastaan enemmän ilmastonmuutoksen torjuntaan, kun monet aktiiviluonnonsuojelijat.
Jaa jaa. Siis aktiiviluonnonsuojelijatkaan ei tee käytännössä mitään asian eteen?Dragon sanoi:Mä väitän, että normikansalaisen ja aktiiviluonnonsuojelijan ero on todellisuudessa huomattavasti pienempi kuin oikeastaan uskotkaan.
Suurin osa muoveista menee kuitenkin energiajätteisiin ja tuolla meidänkin talon pihalla tuommonen pönttö on. Ks. tämä.
Metalli on onneksi (ilmeisesti) sen verran arvokasta, että se kannattaa erikseen lajitella jonkun muun kuin yksittäisen kuluttajan toimesta.
Kuten sanoin, nykyään noi jätteet saadaan haudattua niin, että ei niistä tule ongelmaa. Ne kamat vaan on siellä maan alla eikä sen kummempaa ongelmaa ole. Tietty jossain vaiheessa tila loppuu, mutta sitä ei tule ihan lähivuosisatoina tapahtumaan.Kannattaisi perehtyä asioihin vähän paremmin ennen tämänsortin vouhottamista asioita dumppaamalla kaatopaikoille (vaikka ne eristettäisiin muusta maaperästä) saadaan ne suljettua silmistä nykytekniikalla ehkä seuraavaksi viideksikymmeneksi vuodeksi. Sen jälkeen koko alue on yksi ongelmajätepesä. Yksikään kaatopaikka ei ole ikuinen ja kaatopaikalle viedyn tavaran tilalle joudutaan teollisesti valmistamaan uutta ja taas kuormitetaan egosysteemiä.
Niin, voi siinä porschen pakokaasusa olla vähemmän jotain tiettyjä partikkeleita kuin suurkaupungin ilmassa, mutta tekeekö tämä porschella ajelusta jotenkin validin ympäristöteon? Siinä porschen pakokaasussa on meinaan sitä hiilidioksidia ihan seppona, vaikka se hyvin puhdasta kaasua onkin. Ne hiilidioksidipäästöt kai tässä olisi kutakuinkin ensimmäisenä saatava kuriin, ainakin jos globaalisti tilannetta tarkkailee.Autolla ajaminenkin on myös aika pientä verrattuna mitä isot tehtaat yms saastuttavat. Moderni vähän kuluttava auto kun ei rasita ympäristöä käytänössä lainkaan. Tässä esimerkkinä Porschen uusi 911 Turbo, jonka pakoputkestä tuleva ilma on puhtaampaa kuin mitä joissain suurkaupungeissa leijailee.
En tarkoittanut, että autolla voisi jotenkin ympäristöä pelastaa vaan sitä että ei yksittäinen auto paljon vaikuta mihinkään. Eikä isommatkaan massat kovin suurta vaikutusta saa aikaan. Paljon enemmän ympäristö saastuttavat tehtaat, lentokoneet, isot merilaivat yms. Yksittäisestä autoilijasta vaan on tehty näissä ympäristöasioissa syntipukki, koska heitä on helppo syyllistää. Isoja firmoja ei uskalleta niinkään syyllistää, koska ne tuottavat monille tärkeitä tuotteita ja isojen firmat syytävät rahaa poliitikoille, jotka näistä asioista päättävät.Niin, voi siinä porschen pakokaasusa olla vähemmän jotain tiettyjä partikkeleita kuin suurkaupungin ilmassa, mutta tekeekö tämä porschella ajelusta jotenkin validin ympäristöteon? Siinä porschen pakokaasussa on meinaan sitä hiilidioksidia ihan seppona, vaikka se hyvin puhdasta kaasua onkin. Ne hiilidioksidipäästöt kai tässä olisi kutakuinkin ensimmäisenä saatava kuriin, ainakin jos globaalisti tilannetta tarkkailee.