Kiitos vinkeistä ja rohkaisusta Nyt olen sitten päättänyt, että juoksen elokuussa sen maratonin (paitsi ehkä jos lähden pidemmälle matkalle, joka estää harjoittelun). Juoksin päivällä askelmittarin mukaan 9,1 km aikaan 52minuuttia. Nyt juokseminen tuntuu mukavemmaltakin kun on joku motivaattori.
Voihan siellä matkallakin juosta Lenkkarit vaan mukaan, niin kyllä lenkille pääsee missä vain.
Kyllähän tuo selkeä tavoite motivoi parhaiten. Hyvä vauhtihan sinulla on lenkillä, joten hyvät pohjat löytyy. Oliko tuo matka/vauhti kuinka raskas? Olisiko jaksanut juosta vielä pidempään? Olisiko päässyt tarvittaessa kovempaa?
Ajatuksena maralle reenatessa kannattaa muistaa, ettei reenaa liian kovaa joka kerta. Eli peruskunto painoitteisesti. Sinulle riittää viikkoon yksi kovempi vauhtinen lenkki ja sekään ei ole pakollinen. juoksu kerroista riippuen 1-2 pk lenkkiä, matkat nostat hiljalleen 10-12km, yksi reipas lenkki 10km (EI PIIPPUUN), ja tärkein eli pitkälenkki rauhallista vauhtia tänä viikonloppuna vaikka 12km ja siitä sit ylös päin 1-2 km kerrallaan kunnon kohentuessa.
Itse olen maran selvinnyt kahteen kertaan, reenaamalla kolmesti viikossa, mutta suosittelen juokseen tuon 4 kertaa viikossa jos mahdollista, ainakin tuon viimeisen 2kk ennen koitosta. Helpottaa vaan urakkaa kummasti... Enemmänkin voi jos ei muuta elämää harrastus rintamalla ole, mutta alkuun ei kannata ihan älyttömiin tuossakaan mennä varsinkin jos on yhtään taipuvainen rasitusvammoille.