Aerobinen treeni

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja davjat
  • Aloitettu Aloitettu
Nyt olisi pirun tärkeä kysymys tuosta edellispäivänä saadusta Suunto t1 sykemittarista: Kaikki omat asetukset pitäisi olla oikein laitettu mittariin eli paino, pituus, sukupuoli jne. mutta voiko olla mahdollista että 2 tunnin aikana olisin kuluttanut kaloreita 1300, kun kävin ensin jouksemassa noin 45min jonka päälle jalkatreeni salilla noin 45min niin tommosia kalorimääriä väittää.. syke oli lähes aina kun mittaria katsoin lenkin aikana siinä 160-170 välissä, vaikka juoksu ei ollut kovaa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Noniin...Tämän vuoden puolella en ole käynyt lenkkeilemässä kun ehkä 3 kertaa kun on ollut kaikenmaailman sairastamisia ja ei ole muuten vain kerennyt (seli seli...). Pitäis taas alottaa ja äsken kävinkin vetämässä about 40min juoksulenkin. Kovin oli tahmasta taas pitkän tauon jälkeen, sykkeet hyppi 160-170 vaikka vauhtia ei ollut edes kovin paljoa. Ajattelinkin ottaa nyt sen 2-3 kertaa viikossa juoksulenkkejä salin ohella. Kysymys kuuluukin, että kuinkahan mahtaa palautua jos salilla treenaa 4krt/vko ja päälle 3 juoksulenkkiä?

Lajina voimanosto ja sen puolesta jalat tulee oikeastaan kaks kertaa viikkoon treenattua (voima- ja nopeuspäivä). Entä haittaako kuinka paljon salitreeniä, jos samana päivänä käy juoksemassa esim. aamulla ja sitten illalla salilla treenit?

Oisko kellään heittää ohjelmaa, joka polttaa hyvin rasvaa ja nostattaa kunnon huippuun (eli kai englanniksi cardio & conditioning training?) Raskaskin ohjelma saa olla kyseessä.
Pystyn hyödyntämään ainakin juoksua, kuntopyörää, jättitrampoliinia ja uintia. Mielellään hyödyntäen siis mahdollisiman monia noista, että tulee monipuolisuutta.

Minäkin vähän kaipailisin vinkkejä tehokkaaseen aerobiseen kuntoiluun, ottaen huomioon sen että todella vähän liikkunu viime aikoina, uskaltaisin itteeni tällä hetkellä haukkua rapakuntoiseksi..
Mulla helposti tulee tympääntyminenkin yhteen ja samaan ja nyt en lähtis luovuttamaan! Se uudelleen aloitus on taas niin kipeää, jokainen lihas huutaa kylmägeeliä ja kun hoitelee rasituksesta tulleita kipuja, tulee liian pitkä tauko :(

Hyvän aerobisen kunnon saavuttaminen vaatii säännöllisesti toistuvaa, pitkäkestoista harjoittelua. Oikotietä onneen ei ole vaan kunto kohenee vähitellen ja on suoraan riippuvainen harjoittelun määrästä ja laadusta. Heikompikuntoisen henkilön alkutaso määrittelee pitkälti sen, mitä lajeja, minkäpituisia ja -tyyppisiä harjoitteluja voidaan tehdä. Lihasten ja nivelten tottumattomuus rasitukseen ja varsinkin ylipaino voivat tuoda nopeasti rasitusvammoja joten oikean lajin ja harjoitteen valinta on tärkeää. Uinti, pyöräily, hiihto ja kävely ovat tuvallisimpia lajeja aloittaa liikkuminen jos kunto on huono, esiintyy rajoittavia vammoja tai on ylipainoa. Kunnon kohetessa ja elimistön tottuessa voidaan harjoitteiden määrää, kestoa ja tyyppiä muuttaa. Eli sanonta "hiljaa hyvä tulee" pätee tässä kohtaa.

Aerobisen kunnon kohentamisen hyvä puoli on se, että lajien määrä on huima joten ei tarvitse tyytyä vain yhteen harjoitusmuotoon. Eri lajeja yhdistelemällä saadaan rasitusta eri kohtaan kehoa ja mielekkyys tekemiseen säilyy vaihtelun ansiosta. Tämä on hyvä myös vammoja paranneltaessa. Jos esim. säären alueella on vaivaa kuten nk. penikkatauti, voidaan vaihtaa lajia juoksusta pyöräilyyn tai melontaan. Vaihtoehtoja on useita. Eikä tule unohtaa nk. hyötyliikunnan osuutta varsinkin heikkokuntoisilla aloittelijoilla. Kävellään tai pyöräillään töihin, kauppaan tms., kävellään portaat hissillä ajelun sijaan, tehdään kotona erilaisia pihatöitä jne jne. Kaikki nämä tekijät yhdessä hajoittavat kehoa.

Painon pudottamisessa liikunnan ja ruokavalion yhdistämisellä saadaan parhaat tulokset. Ruokailun säännölisyys, oikeat annoskoot ja terveelliset ruoka-aineet ovat kaiken perusta. Aerobinen matalilla sykkeillä (110-150 riippuen henkilöstä) tehdyt harjoitteet polttavat parhaiten elimistöön kertynyttä vararavintoa. Tähänkään ei ole oikotietä ja paras painonlasku on 0,5-1,0 kiloa viikossa. Eli jälleen kerran se kuuluisa "hiljaa hyvä tulee". Harjoitteiden kesto vaihtelee keskimäärin 45 minuutista 2 tuntiin. Kunnon kasvaessa matkaa/ käytettyä/ harjoituskertoja tai käytettyä aikaa pidennetään. Tärkeintä on liikkumisen säännöllisyys, jonka jokainen voi rytmittää omien mahdollisuuksiensa mukaan. Aloittelija voi harjoitella esim. 3 kertaa viikossa aloittaen 45 minuutin harjoituskerralla ja siirtyä siitä useampiin harjoituskertoihin ja pitempiin lenkkeihin. Lajeja kannattaa yhdistellä ja kokeilla rohkeasti uutta. Monesti lenkille lähtemisen suurin kynnys on itse asiassa juuri se lähteminen. Monesti kerran lähdettyään huomaa kotiin palatessaan, että onneksi tuli lähdettyä eikä jäätyä kotiin sohvalle.

Mitä ootte mieltä tuolla helteessä juoksemisesta? meinasin jos illaste menis koittamaan, mutta itelle aina ollu helteessä juokseminen aika perseestä, kun tuntuu vaan ettei jaksa..

Mitä mieltä olette kun ollaan dietillä niin aamuaerobinen...millä se on tehokkainta suorittaa vai onko ihan sama kuhan sykkeet nousemaan? Entäs paljonko teidän mielestä pitäisi sykkeet olla aamuaerobisella ja kauanko sitä pitäisi harrastaa?

Intti alkaa lähestyä ja minua hävettää aivan paska aerobinen kuntoni. Muista lihaskunto testeissä pärjään mutta juoksu cooperissa saan tällä hetkellä 1600m. Miten kannattaa lenkeillä että voin vuoden päästä saada cooperista edes 2000m. Kannataako juosta pitempää matkaa vai tuota 2000m aina yrittäen parantaa aikaa?

Kannattaa lähteä ihan siitä peruskunnon kohottamisesta liikkeelle. Lue tuo kaksi viestiä aikaisempi postaus, siinä kerrotaan melko hyvin, miten liikkua, jos peruskunto on heikko. Tärkeintä alussa on se liikkumisen ilo! :)

Aerobinen treenaus on aina ollut itselleni ongelmallista. Polvi ei oikein kestä juoksemista, uimataito on heikko ja pyöräily puisevaa. Vasta viime vuonna oikeastaan löysin itselleni sopivan menestyskaavan, jonka puitteissa aerobinen treenaus on vihdoin alkanut tuottaa hedelmää ja vatsamakkaratkin kadonneet unholaan.

Avaimena on hyppynaru, jolla pomppiminen sopii minulle jostakin syystä erittäin hyvin. Alkuvaiheessa se tuntui äärimmäisen raskaalta ja olin aivan poikki jo minuutin jälkeen, mutta nykyään tulee jo vedettyä 3-4 kertaa viikossa semmoisia 45 minuutin intervallitreenejä. Bonuksena se, ettei treeni riipu säästä, vaan sitä voi harrastaa kotona ja katsoa samalla vaikka elokuvia. Tämän lisäksi teen aamuisin reippaita tai suorastaan aggressiivisia n. 45 minuutin kävelylenkkejä. Aluksi äärimmäisen nopea kävely tuntui typerältä ja nololta, sillä kyllähän se aika hauskalta näyttää, mutta eipä enää jaksa kauheasti miettiä mitä muut ajattelevat. Tämä ei todellakaan ole kovinkaan raskasta treeniä, mutta olen silti tällä hetkellä ehdottomasti elämäni kunnossa. Itselleni on aina sopinut paremmin paljon aikaa vievä mutta rauhallinen treeni kuin mitkään nopeat rykäisyt. Talvisin sitten vielä mukaan hiihtoa, joka on kyllä kulutukseltaan hurjimpia aerobisia harjoitteita.

Tähän luonnollisesti päälle vielä normaalit salitreenit, ja hyvin toimii! Salilla en treenaa kovinkaan intensiivisesti, sillä en tavoittelee mitenkään erityisen lihaksikasta ulkomuotoa, vaan ainoastaan hyvää oloa, hyvää kuntoa ja tietysti jossain määrin hyvää ulkonäköäkin. Jälkimmäisen suhteen pahin ongelma on aina ollut se lievä ylipaino, josta nyt olen vihdoin päässyt eroon löydettyäni vuosien haeskelun jälkeen vihdoin itselleni sopivan aerobisen reseptin. Vinkkinä kaikille muille: jos joku treeni tuntuu puisevalta, niin kannattaa kokeilla rohkeasti muita. Myöskään ei kannata heti luovuttaa, sillä esim. itselläni hyppynarutreeni muuttui todella miellyttäväksi vasta parin kuukauden suhteellisen intensiivisen joskin aluksi suorastaan katastrofaalisen hyppelyn jälkeen. Oikea resepti löytyy varmasti kaikille, kun vain jaksaa kokeilla.

Itse olen huomannut, että säännöllisen lenkkeilyn jälkeen oma venyvyys on parantunut huimasti :) Kertokaas mulle, miksi lenkkeillessä on vaikea hengittää? Hengitysvaikeudet lähtevät, kun hengittää oikein syvään muutamia kertoja kävellessä. Minulla ei ole (ainakaan vielä...) diagnosoitu astmaa tai muuta keuhkosairautta.

Kertokaas mulle, miksi lenkkeillessä on vaikea hengittää? Hengitysvaikeudet lähtevät, kun hengittää oikein syvään muutamia kertoja kävellessä. Minulla ei ole (ainakaan vielä...) diagnosoitu astmaa tai muuta keuhkosairautta.

Tuleeko sinulle usein hikka? Tai rintapistoksia juostessa? Saatko hengitysvaikeuksia ihan seisten tai istuen syvään hengittäessä? Oletko kärsinyt keuhkokuumeesta tai keuhkoputkentulehduksesta lähikuukausina?

Tuossapa vähän kysymyksiä niin voidaan selvitellä missäpäin se ongelma voisi olla. Minä tuossa tilanteessa kääntyisin lääkärin puoleen.
Nopeaa voisi ajatella, että vaivasi liittyy sisäänhengityslihasten ja/tai pallean toimintaan.

Molemmat tukee hyvin toisiaan. Mulla ainakin jos nivelet kipeytyy juostessa, niin uinti nopeuttaa niitten parantumista huomattavasti. Uinnissa tosiaan vaan se huono puoli, että jos tekniikka ei ole hallussa, niin se on ihan perseestä. Kannattaa kysyä paikallisesta uintiseurasta, että onko niillä jotain harrastelijaryhmää, jossa voi käydä.

http://www.youtube.com/watch?v=IYuSMumlUk4 Tossa vielä paras tekniikkavideo, minkä oon tähän mennessä löytänyt. Kannattaa katsoa myös saman kaverin muut uintivideot.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom