Aerobinen treenaus on aina ollut itselleni ongelmallista. Polvi ei oikein kestä juoksemista, uimataito on heikko ja pyöräily puisevaa. Vasta viime vuonna oikeastaan löysin itselleni sopivan menestyskaavan, jonka puitteissa aerobinen treenaus on vihdoin alkanut tuottaa hedelmää ja vatsamakkaratkin kadonneet unholaan.
Avaimena on hyppynaru, jolla pomppiminen sopii minulle jostakin syystä erittäin hyvin. Alkuvaiheessa se tuntui äärimmäisen raskaalta ja olin aivan poikki jo minuutin jälkeen, mutta nykyään tulee jo vedettyä 3-4 kertaa viikossa semmoisia 45 minuutin intervallitreenejä. Bonuksena se, ettei treeni riipu säästä, vaan sitä voi harrastaa kotona ja katsoa samalla vaikka elokuvia. Tämän lisäksi teen aamuisin reippaita tai suorastaan aggressiivisia n. 45 minuutin kävelylenkkejä. Aluksi äärimmäisen nopea kävely tuntui typerältä ja nololta, sillä kyllähän se aika hauskalta näyttää, mutta eipä enää jaksa kauheasti miettiä mitä muut ajattelevat. Tämä ei todellakaan ole kovinkaan raskasta treeniä, mutta olen silti tällä hetkellä ehdottomasti elämäni kunnossa. Itselleni on aina sopinut paremmin paljon aikaa vievä mutta rauhallinen treeni kuin mitkään nopeat rykäisyt. Talvisin sitten vielä mukaan hiihtoa, joka on kyllä kulutukseltaan hurjimpia aerobisia harjoitteita.
Tähän luonnollisesti päälle vielä normaalit salitreenit, ja hyvin toimii! Salilla en treenaa kovinkaan intensiivisesti, sillä en tavoittelee mitenkään erityisen lihaksikasta ulkomuotoa, vaan ainoastaan hyvää oloa, hyvää kuntoa ja tietysti jossain määrin hyvää ulkonäköäkin. Jälkimmäisen suhteen pahin ongelma on aina ollut se lievä ylipaino, josta nyt olen vihdoin päässyt eroon löydettyäni vuosien haeskelun jälkeen vihdoin itselleni sopivan aerobisen reseptin. Vinkkinä kaikille muille: jos joku treeni tuntuu puisevalta, niin kannattaa kokeilla rohkeasti muita. Myöskään ei kannata heti luovuttaa, sillä esim. itselläni hyppynarutreeni muuttui todella miellyttäväksi vasta parin kuukauden suhteellisen intensiivisen joskin aluksi suorastaan katastrofaalisen hyppelyn jälkeen. Oikea resepti löytyy varmasti kaikille, kun vain jaksaa kokeilla.