Aerobinen treeni

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja davjat
  • Aloitettu Aloitettu
Missähän on ongelma kun tuppaa vähän pidemmän lenkin jälkeen oikea lonkka tulemaan kipeäksi,ei häiritse juurikaan liikkumista mutta tuntuu kuitenkin.

Kuulostaa sellaiselta vaivalta kuin bursa, eli nivelpussin tulehdus. Sinänsä harmiton ja ohimenevä vaiva juoksijoilla jos ei päästä sitä pahaan kuntoon..hoitona lepo ja tulehduskipulääke.

Pussi tulehtuu kun nivelpussia hankaa lihas, lonkkaluu tai jänne. Solut alkavat ärsytyksestä kehittää tulehdusväliaineita ja limapussin pinta ärtyy. Se mistä hankaava liike lonkassa syntyy voi johtua kireydestä lonkan alueen lihaksissa, kovasta/pehmeästä juoksualustasta joka vaikuttaa askelpituuteen tai lonkan liikkeeseen jne..itselläni ilmenee samaa vaivaa ajoittain mutta se on aina ohimenevää. Kipuläkkeitä en ole vaivaan syönyt kun ei ole niin pahasti vaivannut.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Heips! Tarvitsisin hiukan neuvoa syömisten suhteen ennen aamulenkkiä. Eli mulla on joskus tapana lähteä hölkkäilemään kahdeksan aikaan aamulla. N. 30-45 minuuttia ennen treeniä syön banaanin ja rahkapurkin. Kunnon aamupalan syön sitten lenkin jälkeen. Ongelma on kuitenkin sellainen, että puhti loppuu lenkillä pahasti kesken eli n. 20 minuutin kuluttua olo tuntuu heikolta. Ilmeisesti tuo banaani + rahka saa jotenkin verensokerit heittelemään. Mitä ihmettä pitäisi oikein syödä ennen tällaista aamulenkkiä...Ja heikotusta ei tule, jos lähden esim. pelkästään muutaman tuoremehuhörpyn turvin. Jotenkin mulla on vaan sellainen käsitys, ettei tyhjään mahaan kannata aamuaerobista treeniä tehdä --> syö kaiketi lihakset...Siksi etsiskelen jotakin hyvää vaihtoehtoa, jota voisi syödä ennen aamulenkkiä. En tiedä sitten, pitääkö paikkansa tuo lihasten "katoaminen".

Niin ja riittävästä veden juonnista pidän huolen.

Mitä tehdä kun ei punttipäivästä seuraavana päivänä irtoa juoksu ollenkaan (jalat jumissa)?

Kannattaa vähentää sitä punteilla treenaamista :D Itse en kesällä treenaa ollenkaan jalkoja, kun ovat pyöräilyn takia muutenkin kipeät 24/7.

Kannattaa vähentää sitä punteilla treenaamista :D Itse en kesällä treenaa ollenkaan jalkoja, kun ovat pyöräilyn takia muutenkin kipeät 24/7.
Niin se kait ois (ja niin teenkin), muttakun tähänkin asti toiminut ihan hyvin, niin ihmetyttää.

Minä tykkään hirvittävästi aerobisesta kuntoilusta ja kunnon hikitreeneistä. :)

Mulla oli talvella kunnon lenkkeilybuumi ja tein joka viikko 2 tai 3 normaali lenkkiä ja yhden 2 tunnin lenkin joka meni osa hölkäten, osa pikakävellen. Harjoittelin silloin intohimoisesti Helsinki City Runiin, mutta lopulta mulla ei ollutkaan varaa osallistua sinne.. Ensi vuonna sitten!

Keväällä musta oli niin huvittavaa, että kun kävin lääkärissä migreenin takia niin tämä pulssiani kunnellessa totesi, että taidat urheilla aika paljon.. Kysyin vaan, että kuinka niin, niin hän sanoi, että pulssisi on kauniin tasainen kuten urheilijoilla. Mä kusin hunajaa siinä vaiheessa ja rakastuin silmittömästi tähän lääkäriin, kun en todellakaan ole ennen ikinä harrastanut mitään liikuntaa säännöllisesti vaikka oon tykännyt joskus ulkoilla ja uuden vuoden jälkeen olin vasta aloittanut säännöllisesti liikkumisen.

Nyt kesällä kävely on vaihtunut pyöräilyksi, kerran viikossa pyrin pyöräilemään koko matkan töihin joka on 25 km/suunta, siihen menee aikaa vajaat 1,5 tuntia. Nih, ja se kun pitää ajaa vielä takasin kotia niin se meneekin jo tunti ja 15 minuutissa. :) Salilla kun kävin tänään ekaa kertaa niin jämähdin juoksumatolle 20 minuutiksi hölkkäilemään treenien loppuvaiheessa ennen kuin aloitin vatsojen rutistelua. Siitä mä saan niin paljon irti hölkätessä kun kuuntelee jotain tosi kovaa musiikka joka saa adrealiinin virtaamaan suonissa, en tiedä mitään parempaa kuin musiikki (hard trance, industrial tai perinteinen Rammstein), hiki ja armoa huutavat jalat! :D

Täällä on koettu uusi herääminen aerobista harjoittelua kohtaan, ennen olin sitä mieltä, että lenkkeily tai mikä tahansa muukin hikiliikunta on täysin hyödytöntä ja haittaa vaan lihasten kasvua, mutta nyt itsekkin olen pikkasen hurahtanut siihen hauska nähdä miten juoksukunto on kasvanut sieltä pohjilta paljon ihan muutamassa viikossa, aika hauskaa hommaa kun pistää laput korviin ja antaa mennä vaan :)

Heips! Tarvitsisin hiukan neuvoa syömisten suhteen ennen aamulenkkiä. Eli mulla on joskus tapana lähteä hölkkäilemään kahdeksan aikaan aamulla. N. 30-45 minuuttia ennen treeniä syön banaanin ja rahkapurkin. Kunnon aamupalan syön sitten lenkin jälkeen. Ongelma on kuitenkin sellainen, että puhti loppuu lenkillä pahasti kesken eli n. 20 minuutin kuluttua olo tuntuu heikolta. Ilmeisesti tuo banaani + rahka saa jotenkin verensokerit heittelemään. Mitä ihmettä pitäisi oikein syödä ennen tällaista aamulenkkiä...Ja heikotusta ei tule, jos lähden esim. pelkästään muutaman tuoremehuhörpyn turvin. Jotenkin mulla on vaan sellainen käsitys, ettei tyhjään mahaan kannata aamuaerobista treeniä tehdä --> syö kaiketi lihakset...Siksi etsiskelen jotakin hyvää vaihtoehtoa, jota voisi syödä ennen aamulenkkiä. En tiedä sitten, pitääkö paikkansa tuo lihasten "katoaminen".

Niin ja riittävästä veden juonnista pidän huolen.

Heikotus on ohimenevää ja johtuu siitä että elimistö siirtyy käyttämään rasvoja energiaksi hiilihydraattien loppuessa. Yön jälkeen lihaksiin varastoituneet hiilihydraatit eli glykogeenit ovat aika lopussa ja aamulenkeillä elimistö siirtyy nopeasti käyttämään rasvoja energianlähteenä. Aamulenkkien ideana kestävyysharjoittelussa onkin kehittää rasvojen käyttöä aineenvaihdunnassa jotta hiilihydraatteja säästyisi mahdollisimman paljon. Syömäsi banaani nostattaa verensokerin eli glukoosin määrää mutta ei pitkäkestoisesti, varsinkaan kun banaani sisältää lähinnä lyhytkestoisia hiilihydraatteja. Aamuisin kannattaakin lähteä lenkille joko syömättä mitään (leivänpalasen voi vaikka syödä jos tuntuu että vatsahapot vellovat vähän liikaa) tai sitten syödä kunnon aamupala ja odottaa pari tuntia että ruoka ennättää sulaa. Ns. kutsuttu "lihasten palaminen" johtuu siitä että hiilihydraattien loputtua elimistö hajottaa glukoosia lihasten proteiinista. Toisin sanoen tyhjällä vatsalla juokseminen lisää kataboliaa. Tätä ei mielestäni pidä säikähtää kun lenkit kestävät 30-60min, katabolia kun ei kerkeä jatkua kovin kauaa. Sitäpaitsi rasva-aineenvaihdunnan kehittämisestä on hyötyä kehonrakennukseenkin ja samalla tulee kulutettua vähän ylimääräistä rasvaakin.

Nokialla ihan siisti Sports Tracker palvelu. Ilmainen vieläpä.

http://www.ultimateuploader.com/files/5150hooceemaratooni.JPG

Tuossa siis minun tänään tekemäni lenkki. Toimii Nokian n95 puhelimella GPS:n avulla. Näyttää jopa, että mitä biisejä olen kuunnellut lenkin aikana ja, että missä kohtaa ne vaihtuu.

Ps. Tuossa oleva lenkki on toinen juoksemani ikinä. Aikaisempi juokseminen on ollut kuntosalin juoksumatolla, eli hieman huono kunto vielä.
Ei se lenkkeily ookkaan niin perseestä ;)

Nokialla ihan siisti Sports Tracker palvelu. Ilmainen vieläpä.

http://www.ultimateuploader.com/files/5150hooceemaratooni.JPG

Tuossa siis minun tänään tekemäni lenkki. Toimii Nokian n95 puhelimella GPS:n avulla. Näyttää jopa, että mitä biisejä olen kuunnellut lenkin aikana ja, että missä kohtaa ne vaihtuu.

Ps. Tuossa oleva lenkki on toinen juoksemani ikinä. Aikaisempi juokseminen on ollut kuntosalin juoksumatolla, eli hieman huono kunto vielä.
Ei se lenkkeily ookkaan niin perseestä ;)

No hyvää musaa oot ainakin kuunnellut! :hyvä:

Aika siisti ohjelma! Mä olen aina ottanut sekuntikellosta aikaa miten pitkään mulla menee lenkkiin aikaa ja sitä kautta pystyn vertailemaan tuloksia. Mulla on nyt paras tähän mennessä 13,5 km vedetty 2h 5min, siis osa kävellen ja hölkäten, ihan niin huippukunnossa en itsekään ole vielä. Siinä ehtii kuuntelemaan jos jonkinmoista musaa.. :)

Saakohan tuon ohjelman nokia n76-puhelimeen? Tuo olisi hyvä ruoskapiiskuri/motivaattori varsinkin kun kesäloma alkaa ettei koko aikaa tule salilla oleiltua sisätiloissa. Ja hmm.. tuo varmaan toimii myös fillarin kanssa. :D

Saakohan tuon ohjelman nokia n76-puhelimeen? Tuo olisi hyvä ruoskapiiskuri/motivaattori varsinkin kun kesäloma alkaa ettei koko aikaa tule salilla oleiltua sisätiloissa. Ja hmm.. tuo varmaan toimii myös fillarin kanssa. :D

Jos n76:ssa on GPS, niin luulisin, että toimii ;)

Liikuntamuodoksi voi laittaa kävelyn, juoksun, pyöräilyn, hiihdon.

http://sportstracker.nokia.com/nts/main/download.do

Hmm. Ainakin tuossa listassa on n76. Kokeileppa ihmeessä!

Huoh, nyt meni aikamoiseksi säätämiseksi, mä kun en ole mikään tekniikan ihmelapsi. :eek:

Mutta kiitos linkistä, mä hommaan jostain ATK-tuen itselleni että saan tuon ladattua, olis hitsin kivaa saada lisää potkua ulkoiluun tuon avulla! Kiitos vielä :)

Toinen ilmainen palvelu, syö useamman valmistajan mittadataa:
http://www.traxmeet.com/fi/index_fi.jsp
Wou. Toi menee kyllä heti kokeiluu, tosin ei tänään koska ehdin jo tänään juosta lenkkini. Vähän häiritsi se kun ei tahtonu Nokia Sports Tracker löytää satelliitteja, mutta jos tuo traxmeet sitten. :)
Kiitti!

Edit: Paitsi, että ei toimi puhelimella vaan jollain tietyllä laitteella :/

Henmetti, mikähän tuossa latauksessa mättää kun en saa sitä käynnistymään?? Kone ilmoittaa että tiedosto on ladattu, mutta mitään ei tapahdu kun yrtitän käynnistää installerin. Anyone??

Mulla on N73 ja sekin löytyy tosta listasta. Ajattelin, että kokeilen toimiiko se gps molluskan kanssa. Ärsyttävää tietty sitten et jos toimii niin joutuu pitään lenkillä sekä puhelinta, että tuota mokkulaa... pitää varmaan kohta rueta pitään reppua mukana :D Kunhan nyt ensin vaan saisin ladattua ton ohjelman...

Voi halavatun taula! Auttaa aikas törkeesti kun kytkee ton puhelimen kiinni koneeseen :D Installeri käynnisty PC suiten kautta sen jälkeen automaattisesti.

Mä sain mokoman asennettua ihan isse kun tajusin kytkeä luurin tietokoneeseen :D

Nooh, kävimpä kokeilemassa ja petyin kun s ekarttapalvelu ei auennut enkä edes oikeen osaa käyttää sitä. Ajan vaan näytti, mä kun poljin niin kovaa ja tarmokkaasti että saisin ihan huippu km/h-lukemat. Noh, toimi se sillä saralla mainiosti että tulipa tehtyä kunnon lenkki. :) Nyt pitää opetella käyttään tota vielä niin kaikki hyvin!

Vuoden takaisesta kahden tonnin testistä oli tulos heikentynyt muutaman sekunnin ja tuon vuoden aikana tullut juostua ~1000km. Haluaisko joku koittaa arpoa, että mitä helvettiä? Kunto on tosiaan sitä tasoa, että 99,99 prosentilla ihmisistä tuolla treenillä ajasta ois pitäny tippua 2-3min pois, mutta ei. Coopperin testistäkin sanovat, että 100m/kuukaus kun pyöritään alle kolmen tonnin tuloksissa. Mulla sen sijaan matka vaan lyhenee.

Eipä kannata lannistua, huonoja päiviä sattuu kohdalle ja luulempa, että sinulla kävi juuri nyt näin. Vaihtoehto tietysti sekin, että hankit sykemittarin (oletan, että et ole sen mukaan treenannut) ja rupeat harjoittelemaan ns. sen avulla. Pitkää lenkkiä, kevyempää lyhyttä ja pitkää, sekä vetoja ei saa missään nimessä unohtaa, kun harjoitellaan lyhyelle matkalle.

Otat, vaikka seuraavalle viikolle nyt paljon vetoja ma, ti, ke, to ja pe. Varmasti ehtii, kun treenit ei yli 20 minuuttia kestä. Siis esim. 4-5 x 400-1000 metriä täysillä.) Loppuviikosta pidät sitten esim. lauantain ja sunnuntain "vapaana", otat siihen esim. lyhyen ja kevyen lenkin tai reippaan kävelyn ja venyttelet huolellisesti, jotain kevyttä kuitenkin vain. Maanantaina sitten yrität tuota paria tonttua uudestaan niin yllätyt luultavasti heti. Joko positiivisesti tai negatiivisesti, yllätyt kuitenkin :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom