Aerobinen treeni

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja davjat
  • Aloitettu Aloitettu
No kyllähän lyhyemmistäkin on hyötyä. Kaikki minkä liikkuu on plussaa, aattelen mie.

Yyh, ai spurtit helpompia. Noh, jos ne tietty alle 100m on:D Mie tässä oon jo yrittäny alkaa asennoitumaan tuleviin minuutin vetoihin...oijoi. Pitemmät on helpompia. Kintut miullakin on ongelmana,tuntuu, et melkeen kaikki liikkuvat osat jaloissa krakaa tällä hetkellä. Ois kiva päästä treenaamaan kunnolla, kun nyt ei oikeen onnistu kunnolla lenkki eikä puntti.

Kyllä ne mulle on helpompia kuin esim hölkkääminen. Johtuu ihan siitä että hengitystekniikka juostessa ontuu. Eli paree juosta täysiä se 2min ja pysähtyä sitten hengittämään :D

Ehdin siis jo melkein innostua kun valkku ehdotti miulle aerobiseksi "henkseleitä". Mutta sitten totesi että ei kannata riskeerata tuota polvea... ja nyt joudun hakemaan vähän vastaavanlaista efektiä kävelymatolla. Ärsyttää... Taidan kaikenuhallakin kokeilla henkseleitä.... Eilen kuitenkin juoksi vähänmatkaa ihan pyörätiellä eikä tuo polvi nyt niin _kamalan_ kipeä vielä ole ;)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ehdin siis jo melkein innostua kun valkku ehdotti miulle aerobiseksi "henkseleitä". Mutta sitten totesi että ei kannata riskeerata tuota polvea... ja nyt joudun hakemaan vähän vastaavanlaista efektiä kävelymatolla. Ärsyttää... Taidan kaikenuhallakin kokeilla henkseleitä.... Eilen kuitenkin juoksi vähänmatkaa ihan pyörätiellä eikä tuo polvi nyt niin _kamalan_ kipeä vielä ole ;)

Hehe, pienestä "tuntumisesta" ei oteta. Polvet on oikeesti kipeät vasta kun ne ei enää kanna:D Tai no, ehkä vähän kannattaa pari päivää passailla enne seuraavaa juoksutreeniä. Onneksi on pyörä, saa pidemmät lenkit sillä. Ja kohta alkaa kesähiihtokausi. Juoksee sitten kovempaa sillä kertaa, kun sitä kärsii harrastaa:lol2:

Henkselit...hei, onks toi jotain kivaa?

Hehe, pienestä "tuntumisesta" ei oteta. Polvet on oikeesti kipeät vasta kun ne ei enää kanna:D Tai no, ehkä vähän kannattaa pari päivää passailla enne seuraavaa juoksutreeniä. Onneksi on pyörä, saa pidemmät lenkit sillä. Ja kohta alkaa kesähiihtokausi. Juoksee sitten kovempaa sillä kertaa, kun sitä kärsii harrastaa:lol2:

Henkselit...hei, onks toi jotain kivaa?

Miulla on tosiaan nivelrikko polvessa. Eli sikäli kyllä saattaa mennä pahaankin kuntoon tuo polvi jos oikein itseensä ottaa. Toisaalta, ajattelen asian lähinnä niin että tää on kuitenkin sellanen vika joka ei oikein parane kuin tekonivelellä joskus, eli sou not ;D Mutta siis... nyt ei ole muutamaan vuoteen hirmu pahana ollut, jokunen vuosi sitten piti aina kädellä auttaa suoraksi...

Henkselit... mitä nyt selityksestä ymmärsin niin juostaan futiskentän kulmasta kulmaan ja kävellään/hölkätään pääty. Tämä tehdään 5krt putkeen ja sitten joku 5min lepo ja homma uusiksi. Eli juoksua tulee joku 1300m riippuen kentän koosta tietty (no, voihan noita vetoja tehdä enemmänkin mut tolla 5+5 jotakuinki näin)

Miulla on tosiaan nivelrikko polvessa. Eli sikäli kyllä saattaa mennä pahaankin kuntoon tuo polvi jos oikein itseensä ottaa. Toisaalta, ajattelen asian lähinnä niin että tää on kuitenkin sellanen vika joka ei oikein parane kuin tekonivelellä joskus, eli sou not ;D Mutta siis... nyt ei ole muutamaan vuoteen hirmu pahana ollut, jokunen vuosi sitten piti aina kädellä auttaa suoraksi...
Nojoo, ei se kyl tosiaan ihan älyttömäks kannata heittäytyä noitten polvien kanssa. Nivelrikko ei kyllä kiva ole. Eikä sille pahemmin taida muuta voida,kun välttää liikarasitusta ja kuntouttaa? Ja lopuksi uusia nivelet. Miullakin on vikaa polvissa, tosin ei niille mitään "viankuvausta" oo annettu. Ei oo oikeen sellaselle lekurille eksyny (viitsimättömyyttä?), joka ois kiinnostunu tutkimaan. Toisaalta, kun oireet tietää ja sen, että diagnoosi ei kuntoutuksen ja lihashuollon tarvetta muuta, ni näillä mennää. Epävirallinen ennuste miulle on, et nelikymppisenä miul on tekonivelet, viiskymppisenä viimestää. Kymmenisen vuotta aikaa siis paahtaa:D

Henkselit... mitä nyt selityksestä ymmärsin niin juostaan futiskentän kulmasta kulmaan ja kävellään/hölkätään pääty. Tämä tehdään 5krt putkeen ja sitten joku 5min lepo ja homma uusiksi. Eli juoksua tulee joku 1300m riippuen kentän koosta tietty (no, voihan noita vetoja tehdä enemmänkin mut tolla 5+5 jotakuinki näin)

Toihan vois tehä tommoset lyhkäset reilun satasen spurtit mielenkiintosemmiks, toisin ko vetää pari merkkiä tielle ja juosta sitä väliä. Ja kentällä pehmonen juosta, ei käis nii ehkä polviinkaan. Sais hyvän kisailuvireen, jos samanvauhtisen kaverin/porukan kans vetäis. Ei tulis lusmuiltua:lol2:

Toihan vois tehä tommoset lyhkäset reilun satasen spurtit mielenkiintosemmiks, toisin ko vetää pari merkkiä tielle ja juosta sitä väliä. Ja kentällä pehmonen juosta, ei käis nii ehkä polviinkaan. Sais hyvän kisailuvireen, jos samanvauhtisen kaverin/porukan kans vetäis. Ei tulis lusmuiltua:lol2:

Ootas hetki koha mie saan kisakunnon (lue: rapakunnon) kohdalleen niin lähdetään ottamaan naisesta mittaa. ;) Samoilla kylillä kun kerran pyöritään.

(taitaa kyllä mennä pitkälle kesään että selviäisin edes tollasesta setistä hengissä, saati että suoritus olis kovinkaan kilpailukykyinen...)

Mites porukka vetää inttervalli juoksuja? Kuinka monta kertaa kannatttaa tehdä intervalli juoksuja viikossa tai enemmän?

Intervalleja ei kannata vetää monta kertaa viikossa, eikä edes joka viikko. Ovat aika kuluttavia treenejä, eikä niiden vetäminen ole edes tarpeellista kuntoilijalle.
Rauhallista (=aerobista) PK menoa pitäisi olla lähemmäs 80% viikkotreenimääristä.

Ootas hetki koha mie saan kisakunnon (lue: rapakunnon) kohdalleen niin lähdetään ottamaan naisesta mittaa. ;) Samoilla kylillä kun kerran pyöritään.

(taitaa kyllä mennä pitkälle kesään että selviäisin edes tollasesta setistä hengissä, saati että suoritus olis kovinkaan kilpailukykyinen...)

Joo ;) Siinähä saattas saada piiskattua vähä enemmä yritystä :whip: Mie käin eile vähä kokeilee piiitkästä aikaa (kesän ensimmäiset ) lyhkäsempiä (n. 50 s, piti olla 1min) spurtteja ja kyllä meinas kuolema tulla. Ei montaa tarvinnu rämpiä, ihan kauheeta.

Mites porukka vetää inttervalli juoksuja? Kuinka monta kertaa kannatttaa tehdä intervalli juoksuja viikossa tai enemmän?

Riippuu kunnosta, tavoitteista, vetojen pituudesta, jajaja...Ei ole mitään yleissääntöä. Liiallisella intervallien vetämisellä vetää vaan kunnon alas. Kuten tuossa edellä sanottiinkin, kuluttavia treenejä. Treenien jaksotusta kannattaa miettiä.

Mitäs jengillä on tapana ottaa ennen aamuaerobista? Vai otatteko mitään ennen aamuista lenkkiä? Itellä on ollut tapana juoda kuppi kahvia ja lasi vettä ennen lenkille lähtöä.

Itse lähden juoksemaan aivan tyhjällä vatsalla. Ja muuten miten saisi maha kivun/ piston pois, jos tulee kesken juoksu treenin?

Itse lähden juoksemaan aivan tyhjällä vatsalla. Ja muuten miten saisi maha kivun/ piston pois, jos tulee kesken juoksu treenin?

Vedä vaikka pienehkö määrä vettä tai mehuu vähä ennen kun lähdet juoksentelemaan...voipi auttaa. Sitte voit kokeilla sellasta että hidastat vähän ja hengität rauhallisesti nenän kautta sisään ja suun kautta ulos, itellä ainaki toimii. :arvi:

Juoksin tänään vaatimattoman neljännesmaratonin, ja kyllä sai tyttö tuta juoksuharrastuksen olemattomuuden.. ei paljoa auttanu se, että harrastaa muuta aerobista säännöllisesti. :D Mutta olipahan kokemus sekin. :)

Juoksin tänään vaatimattoman neljännesmaratonin, ja kyllä sai tyttö tuta juoksuharrastuksen olemattomuuden.. ei paljoa auttanu se, että harrastaa muuta aerobista säännöllisesti. :D Mutta olipahan kokemus sekin. :)
Hyvä Lucci! Itse olen vielä kahden vaiheilla juoksenko/hölkkäilenkö sen puolimaratonin viikon päästä. Mietityttää, että onko sitä treenannut sittenkään tarpeeksi...

Meikäläinen tähtää Helsinki city maratonille. Olen pari puolikasta juossut aiemmin. Tänä keväänä olen sitten ottanut harjottelun järkevämmin kuin takavuosina. Ei liikaa liian nopeasti. Kunto on kivasti kohonnut vaikka mitään 20km lenkkejä ei vielä ole tullut tehtyä.

Intervalliharjottelulla olen saanut mukavaa vaihtelua harjoitteluun. Urheilukenttä kun sattuu olemaan 300m päässä kotoa. Tänään kokeilin 3x1600m ja pitää sanoa, että tässä on varmasti yksi tehokkaimpia tapoja parantaa aerobista kuntoa. 1600m ei todellakaan enää juosta täysillä kuten 400m ja 800m matkat melkein juostaan. Saapa nähdä mikä vaikutus näillä intervalleilla on pidemmillä matkoilla. Ylämäet varmaan tuntuvat kevyemmiltä.

Onkos muuten mahdollista samaan aikaan parantaa aerobista suorituskykyä kun koittaa saada lihaksia? Lähinnä, että jos syö yli kulutuksen ja koittaa tasapainoilla siinä välissä, niin onko mahdollista kumpaankin vai onko niin, että näistä pitää vain valita toinen?

Joo kiitos, täytyy laskeskella noiden kanssa.

Toisaalta... uskoisin että tässävaiheessa on ihan turha lähteä hifistelemään sykealueilla. Pääasia että saa itsensä sinne lenkkipoluille ylipäänsä!

Näinpä. Overanalysis leads to paralysis jne. Epätoivoisen surffaamisen aikana olisi jo juossut monta lenkkiä, sillä tärkeintä on se, että oikeasti liikkuu. Silloin oppii tuntemaan oman kroppansa, ja sitä taitoa ei voi internetistä opetella.

Täällä taitaa olla liikkeellä asiantuntevaa porukkaa, joten heitänpä kysymykseni tänne :D

Juoksin tässä yksi päivä 10km lenkin kovaa vauhtia testatakseni, kuinka kauan mulla siihen menee. Ei ollut mitään sykemittaria matkassa, mutta olin todella hengästynyt ja en varmaan kovempaa olisi tuota matkaa voinut juosta. Sitten isäni sanoi siihen, että jos jatkuvasti juoksee liian nopeasti / liian suurella sykkeellä lenkkejä, kunto huononee. Tästä on varmaan palstalla jo puhuttu, mutta mun järki ei vain ymmärrä, että miten kunto voi huonontua rankasta urheilusta? Vai puhuiko isäni ihan typeriä?

Ja millainen vaikutus sitten tuolla yhdellä rankalla lenkillä oli mun kroppaan, kuntoon ja suorityskykyyn? Eikö siitä ollut mitään hyötyä, vai onko vain jatkuvalla liian rankalla urheilulla negatiivisia vaikutuksia? Toivottavasti täällä joku tietää asiasta ja voisi vähän valaista :rolleyes:

Tavallisesti lenkkini ovat n. 6-12 km mittaisia, ja lähinnä hölkkäilyä.

No, en ole asiasta paljon tietävä tai mitään sinnepäin, mutta mutuilen jotain oman treenitaustan ja tiedon perusteella.

Liian kovaa treenaaminen vie kropan ylirasitustilaan, ja jos liian kauan treenaa jatkuvasti liian kovaa, voi tuosta ylirasituksesta toipuminen kestää todella kauan. Ilmiö tunnetaan myös nimellä ylikunto, mutta miun mielestä se on vähän huono nimi. Kunto todellakin käytännössä huononee, koska elimistö ei palaudu.

Rankat lenkit vaikuttavat kuntotasosta riippuen eri tavoin. Mielestäni todella rankkoja treenejä ei tulisi tehdä, ennenkuin peruskuntopohja on kunnossa. Tämä tarkoittaa, että on jo jonkin aikaa tehty pitkiä, rauhallisia lenkkejä. Itse olen lähtenyt aivan rapakunnosta (aerobisen kunnon osalta) kehittämään kuntoa helmikuusta asti. Olen tehnyt pääasiassa pk-alueella lenkkejä (sykerajat n. 60-75% maksimista) ja nyt olen todella voinut pidentää niitä yli kahden tunnin pituisiksi. Nyt vasta olen alkanut ottaa mukaan myös noita rankempia suorituksia. Liian rankasti suoraan aloittava ajaa itsensä tosi nopeasti tuohon ylirasitustilaan. Mutta jos pk-kunto toimii, on hyvä tehdä rankka treeni esim. kerran kahdessa viikossa. Silloin kehittyvät hiilihydraattiaineenvaihdunta ja hapenottokyky.

Siis rankan lenkin jälkeen tulisi aina levätä kunnolla, jotta palautuminen onnistuu. Siihen menee kuntotasosta riippuen ihmisillä tietty määrä aikaa. Palautumisen onnistuneisuutta olen itse seurannut mittaamalla leposykettä ja ortostaattista sykettä aamuisin, ja nyt, kun verrokkiaikaa on jo pari kuukautta, pystyy jo aamulla tietämään, kannattaako tänään vetää rankasti vai ei. Tietysti omat fiilikset ovat aina etusijalla!

Valitettavasti ei ole oikotietä hyvään kuntoon. Pk-harjoittelulla on lähdettävä liikkelle, eikä sitä saa missään vaiheessa unohtaa, vaikka painopiste olisi muussa kunnon osa-alueessa. Eli siis dama, jos et ole kovin paljon vielä juossut, niin jatka hölkkäilyä, välillä voit toki vetäistä kunnon teholenkinkin. Se voi nopeasti parantaa suorituskykyä, mikäli riittävästä palautumisesta huolehditaan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom