Aerobinen treeni

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja davjat
  • Aloitettu Aloitettu
Olen kuullut juoksuharjoittelun yhteydessä puhuttavan vedoista. Mitä nämä vedot ovat, ja miten usein tällaisen kuntoaan aktiivisesti kohottavan kaverin niitä kannattaisi tehdä, jos kannattaa tehdä ollenkaan. Onko intervallitreenaus sama asia? Jos ei ole, mitä eroa sillä on?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Olen kuullut juoksuharjoittelun yhteydessä puhuttavan vedoista. Mitä nämä vedot ovat, ja miten usein tällaisen kuntoaan aktiivisesti kohottavan kaverin niitä kannattaisi tehdä, jos kannattaa tehdä ollenkaan. Onko intervallitreenaus sama asia? Jos ei ole, mitä eroa sillä on?

Samaa mietin ja meinasin kysyä, vastauksia odotellessa..

Veto on sellainen lyhyt reippaampi pätkä. Veto pituus voi olla vaikka 800m , 1 km jne tai sitten ajan mukaan 1min , 2 min jne. Sitten voi olla vaikka ylämäkeen tehtyjä vetoja eli juostaan kovaa ylämäkeen vaikka 200m ja sen jälkeen tullaan kevyesti hölkäten tai kävellen alas ja aloitetaan alusta. Se että kuinka monta niitä vetoja tekee on ihan itsestä kiinni. Joku perusharjoitus voisi olla vaikka 5-6x800m ja välissä 4 min palauttelu (eli kevyttä hölkkää). Kunnon kohotessa voi lisätä vetojen määrää, pidentää matkaa, lyhentää palautusta jne. Aktiivikuntoilijalle tuollainen kerran viikossa tehty vetoharjoitus on ihan hyvä määrä ja jos aiot johonkin kilpailuun niin parikin kertaa viikossa voi tuollaisen vetäistä kilpailuun valmistavalla kaudella. Itse olen vetänyt nuo veto treenit vähän fiiliksen mukaan ja yleensä se menee vauhtileikittelyksi (melkein sama asia paitsi että vetojen pituudet ja määrä ei ole niin suunniteltu) eli vaihdellaan vauhtia lenkin aikana vaikka ylämäkiin kovaa, alamäkiin kevyesti jne. Intervallitreenit ja vetoharjoitukset ei hirveästi eroa toisistaan ainakaan omasta mielestä (joku viisaampi voi valaista enemmän jos tietää). Voi olla että niillä ei ole mitään eroa ja luulen että tuo vetoharjoitus on tullut alunperin intervalliharjoitus sanasta koska kun juostaan intervalliharjoitusta niin se koostuu vedoista joten joku on keksinyt että "hei, tuotahan voisi kutsua vetoharjoitukseksi".

Pointti oli kuitenkin se että tehdään monta suhteellisen lyhytkestoista suoritusta kovaa ja saadaan näin kehitettyä maitohapon sietokykyä. Harjoitus on rankka ja seuraavana päivänä olisi hyvä ottaa kevyesti.

Morjensta pöytään,

päätin äsken alkaa taas harrastaa aerobista, ja kaivoin komerosta Polarin F4-sykemittarin esille. Olen onnistunut hävittämään sen kiinnitysvyön. Lievästi sanottuna olen erittäin käsi kaikenlaisten vempainten kanssa, joten jos tilaan vaikka tuollaisen http://finfit.fi/polar-wearlink-kiinnitysvyo-mxxl-p-328.html, niin toimiiko se tuon meikän sykemittarin kanssa? Koitin googletella, selasin ohjekirjan läpi ja käytin tämänkin saitin hakua, mutten löytänyt vastausta.

Morjensta pöytään,

päätin äsken alkaa taas harrastaa aerobista, ja kaivoin komerosta Polarin F4-sykemittarin esille. Olen onnistunut hävittämään sen kiinnitysvyön. Lievästi sanottuna olen erittäin käsi kaikenlaisten vempainten kanssa, joten jos tilaan vaikka tuollaisen http://finfit.fi/polar-wearlink-kiinnitysvyo-mxxl-p-328.html, niin toimiiko se tuon meikän sykemittarin kanssa? Koitin googletella, selasin ohjekirjan läpi ja käytin tämänkin saitin hakua, mutten löytänyt vastausta.

En tiedä kyseisten settien yhteensopivuudesta, mutta YLEISESTI polarillakin ollaan oltu niin vittumaisia, että eri vyöt eivät välttämättä toimi eri mittarien kanssa. Ainakaan siis vanhemmat mallit uusimpien vöiden kanssa, en tajua miksei.

MK harjoituksen pääasiallinen tavoite on parantaa hengitys- ja verenkiertoelimistön kapasiteettia ja maksimaalista hapenotokykyä

Nimenomaan ja se rasittaminen tuo tuloksia kestävyyslajeissa jos hyvät pohjat valmiina! Oma kokemus maantiepyöräily eli kestävyystajien kuningas ;)

Morjensta pöytään,

Olisikohan tuo linkin tuote pelkkä vyö ilman lähetintä, ja sinä tarvitsisit nyt uuden lähettimen myös?
Polarin sivut kertovat yhteensopivaksi tuotteeksi WearLink®+ 31 koodatun lähettimen, mutta kannattaa varmaan asiaa tiedustella myyjältä tai suoraan polarilta tuolta sivulta löytyvien lähettimien yhteensopivuudesta..

Asiaa sivuten, onko kukaan vaihtanut paristoa itse tollaiseen lähetinvyöhön, mihin ilmeisesti pariston vaihtoa ei ole tarkoitettu itsesuoritettavaksi?

Onko mulla paska kunto, kun mittari näytti 5km:n matkalle keskisykkeeksi 182? Aikaa meni n. 30min, eli nopeuden valossa kunto aika heikko onkin. Mutta oudolta tuntuu, että pystyin kuitenkin pitämään noin kovan sykkeen 30min ajan. Liittyykö tämä aerobisiin kynnyksiin tai sellaisiin?

Jees, kiitokset vastauksista. Onhan se taas kumma, kun tuo vyö tulee maksamaan melkein puolet koko sykemittarin hinnasta. Muttei voi mitään.

Jees, kiitokset vastauksista. Onhan se taas kumma, kun tuo vyö tulee maksamaan melkein puolet koko sykemittarin hinnasta. Muttei voi mitään.

Ite oon niin kyllästynyt sekä Polarin että Suunnon takuukäytäntöihin ja varaosahinnotteluihin etten koskaan enää osta ko merkkejä...

Morjensta pöytään,

Kysele mielumin Polarin asiakaspalvelusta, varmasti tietävät siellä paremmin kuin täällä. Tuota kangasvyötä saa melkeinpä miltä tahansa Polarin jälleenmyyjältä 19e hintaan, näin myös Polarin mukaan.

Olisikohan tuo linkin tuote pelkkä vyö ilman lähetintä, ja sinä tarvitsisit nyt uuden lähettimen myös?
Polarin sivut kertovat yhteensopivaksi tuotteeksi WearLink®+ 31 koodatun lähettimen, mutta kannattaa varmaan asiaa tiedustella myyjältä tai suoraan polarilta tuolta sivulta löytyvien lähettimien yhteensopivuudesta..

Asiaa sivuten, onko kukaan vaihtanut paristoa itse tollaiseen lähetinvyöhön, mihin ilmeisesti pariston vaihtoa ei ole tarkoitettu itsesuoritettavaksi?

Kyllä tossa tulee lähetin mukana.
Pariston voi vaihtaa itse helposti, tiivisteen kunto kannattaa varmistaa samalla.

Ite oon niin kyllästynyt sekä Polarin että Suunnon takuukäytäntöihin ja varaosahinnotteluihin etten koskaan enää osta ko merkkejä...

Mikäs noissa on sitten (Polarin osalta) mättänyt?
Ilmaiseksi on korjattu tai laitettu uutta tilalle, jos on tarvetta ollu. Pari päivää siinä joutuu kärvistelemään ilman, mutta tämäkin johtuu lähinnä iteljooneista. Myös Saksasta tilatut on menny ilman ongelmia ja ripeetä porukkaa siellä keskuskorjaamolla tuntuu olevan.

Tosta Wearlinkistä vielä, melkoisen heikko tuote kaiken kaikkiaan. Kestävyys huono, vaikka miten koittaa seurata hoito/huolto-ohjetta. Nyt on pari tollasta käytössä, saa nähdä milloin hyytyy taas. Onneks Polar vaihtaa mukisematta nuo uusiin.

Mikäs noissa on sitten (Polarin osalta) mättänyt?
Ilmaiseksi on korjattu tai laitettu uutta tilalle, jos on tarvetta ollu. Pari päivää siinä joutuu kärvistelemään ilman, mutta tämäkin johtuu lähinnä iteljooneista. Myös Saksasta tilatut on menny ilman ongelmia ja ripeetä porukkaa siellä keskuskorjaamolla tuntuu olevan.

Tosta Wearlinkistä vielä, melkoisen heikko tuote kaiken kaikkiaan. Kestävyys huono, vaikka miten koittaa seurata hoito/huolto-ohjetta. Nyt on pari tollasta käytössä, saa nähdä milloin hyytyy taas. Onneks Polar vaihtaa mukisematta nuo uusiin.

Mulla kanssa on hyvät kokemukset Polarin asiakaspalvelusta. Kun viime vuonna RS800 mittarista hajosivat ranneremmit niin lähettivät samantien uudet ilmaiseksi ja siinä ei mennyt kuin pari päivää. Nykyisin omistan tuon mittarin uudemman version eli tuon RS800CX mallin ja täytyy sanoa että kaikki toimii niinkuin pitää enkä voisi enää olla tyytyväisempi. Itsellä ei ole ikinä ollut ongelmaa hajoavien sykevoiden kanssa ja nyt on kuitenkin menossa kolmas polarin mittari.

Patterien vaihdosta sen verran että näissä paremmissa (huom. kalliimmissa) polarin malleissa patterin voi vaihtaa itse vaikka tuohon mittariin mikä ei onnistu noihin ns fitness malleihin (ainakaan vanhoihin en tiedä miten nyt).

Syy miksi polar on uusinut noita sykevöitä on se että ennen sykesignaalit menivät sekaisin jos kaksi tai useampi mittaria oli lähellä toisiaan. Tämän vuoksi on jouduttu uusimaan lähetystekniikkaa ja tästä johtuen eivät ole välttämättä enää vanhoihin mittareihin sopivia. Nykyään syketiedot on jotenkin koodattu ja ne eivät enää mene sekaisin muiden lähellä olevien mittareiden kanssa.

Itsellä ei ole ikinä ollut ongelmaa hajoavien sykevoiden kanssa ja nyt on kuitenkin menossa kolmas polarin mittari.

Kuinka monta vuotta per mittari/vyö oot käyttäny? Niiden "perinteisten" vöiden kanssa ei oo miulla ollu koskaan ongelmia.

Syy miksi polar on uusinut noita sykevöitä on se että ennen sykesignaalit menivät sekaisin jos kaksi tai useampi mittaria oli lähellä toisiaan. Tämän vuoksi on jouduttu uusimaan lähetystekniikkaa ja tästä johtuen eivät ole välttämättä enää vanhoihin mittareihin sopivia. Nykyään syketiedot on jotenkin koodattu ja ne eivät enää mene sekaisin muiden lähellä olevien mittareiden kanssa.

Tuotatuota, koodatut lähetykset tuli Polarin mittaireihin joskus 90-luvun puolivälissä, ei toki heti kaikkiin malleihin. Kyllä näiden (2002 tulleiden) tekstiilivöiden ongelmat on jotain ihan muuta, viimeisimmässä huoltoraportissa lukee "elektrodin johtavuus heikko". Näihin ongelmiin vaikuttaa tietysti myös tuon vyön huolto-ohjeen noudattaminen, tai oikeastaan noudattamatta jättäminen. Silti nuo eivät ole oman ja aika monen muun kokemusten mukaan kovin pitkäikäisiä. Onneksi Polar hoitaa hommat kunnialla.

Kuinka monta vuotta per mittari/vyö oot käyttäny? Niiden "perinteisten" vöiden kanssa ei oo miulla ollu koskaan ongelmia.
Tuotatuota, koodatut lähetykset tuli Polarin mittaireihin joskus 90-luvun puolivälissä, ei toki heti kaikkiin malleihin. Kyllä näiden (2002 tulleiden) tekstiilivöiden ongelmat on jotain ihan muuta, viimeisimmässä huoltoraportissa lukee "elektrodin johtavuus heikko". Näihin ongelmiin vaikuttaa tietysti myös tuon vyön huolto-ohjeen noudattaminen, tai oikeastaan noudattamatta jättäminen. Silti nuo eivät ole oman ja aika monen muun kokemusten mukaan kovin pitkäikäisiä. Onneksi Polar hoitaa hommat kunnialla.

Ensimmäistä mittaria käytin n. 3 vuotta, seuraavaa 1,5 vuotta ja nyt on siis kolmas menossa. Päivityksille on aina ollut syynä se että on "tarvinnut" uusia ominaisuuksia. Ensimmäinen oli sellainen fitness malli joten ei ollut mahdollisuutta matkan mittaukseen. Seuraava oli RS800 joka olikin loistava mittari mutta kun RS800CX tuli myyntiin niin oli pakko hommata sellainen koska mahdollisuudet erilaisiin lajiyhdistelmä treeneihin kasvoivat huimasti ilman turhaa mittarin räpläystä. Molemmat aiemmat mittarit on kuitenkin vielä täysin toimivia ja löytyvät kaapista. Ainut minkä olen mennyt hajottamaan omaa tyhmyyttäni on ollut yksi s3-podi jonka menin tiputtamaan aika korkealta asfalttiin.

Itse olen kyllä aina huuhdellut ja joskus pessyt pesukoneessa tuon lähetinvyön niinkuin ohjeissa sanotaan joten josko siinä vastaus, kuka tietää. Silloin joskus kun tuli satunnaisesti käytyä ensi kertoja lenkeillä mulla oli isän oma polarin mittari joka oli jotain 90-luvun kamaa ja siinä oli sellainen iso muovinen lähetin vyö. Se oli hyvin epämukava ja sykkeet pomppi melkein koko ajan 100-200 välillä ilman mainittavaa rasitusta.

Enpä muuallekaan keksinyt tämmöstä kysymystä laittaa eli alkaako teillä muilla tulemaan mahakipuja juostessa? Eli siis olin tänään pururataa juoksemassa ja kun olin juossut tai hölkännyt noin 5km niin alko maha sattuun ja pierettään ensi ja sit tul vi*ulline p**** hätä! :D Eli siis itellä ei ainakaan naurunasia kun sama ongelma toistuu aina kun tulee juostua hiukan pitempään.. Eli ensi alkaa mahassa polttaan ja sit se vaa yltyy ja sit on pakko pysähtyy ettei tuu löysät housuun :D Jotenki se sit vaan liittyy aineenvaihduntaan kaiketi (?) Muuten kyl jaksais hölkätä/juosta mutta tulee keskenkaiken tollane ongelma..

Enpä muuallekaan keksinyt tämmöstä kysymystä laittaa eli alkaako teillä muilla tulemaan mahakipuja juostessa? Eli siis olin tänään pururataa juoksemassa ja kun olin juossut tai hölkännyt noin 5km niin alko maha sattuun ja pierettään ensi ja sit tul vi*ulline p**** hätä! :D Eli siis itellä ei ainakaan naurunasia kun sama ongelma toistuu aina kun tulee juostua hiukan pitempään.. Eli ensi alkaa mahassa polttaan ja sit se vaa yltyy ja sit on pakko pysähtyy ettei tuu löysät housuun :D Jotenki se sit vaan liittyy aineenvaihduntaan kaiketi (?) Muuten kyl jaksais hölkätä/juosta mutta tulee keskenkaiken tollane ongelma..

mulla tulee samanlainen olo.. ei oo kivaa, toinen on että kun teen salilla pohkeita, niin meinaa tulla kusi housuun tai ainakin tuntuu siltä:(

Itselläkin aikoinaan oli vähän samantyyppinen ongelma ja se kyl rassas pahemman kerran juostessa. Kuitenkin sain tän ongelman hoidettua muuttamalla syömistä, elikkä söin 2-3h ennen lenkkiä. Saattaa myös olla että kun vaan sinnikäästi käyt lenkillä nii mahakin rupee siihen tottumaan, varsinkin asvaltilla elimistöä pitää totulle ottamaan juostessa tulevat tärähdykset vastaan. Sit on vielä seki mahdollisuus et otat aina vähä paperia mukaa ja hyppäät sitte hädän tullessa mehtän puolelle ja lenkki voi jatkua! ;)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom