5-jakoinen kerran viikossa vai 3-jakoinen kahdesti viikossa?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Juuri noin. Ja vaikka se vähän huvittavalta saattaa kuulostaa, niin itse olen huomannut että semmoinen tietynlainen äänteleminen ja öristeleminen, "aina voi tehdä yhden toiston lisää"- asenteella on ollut hyväksi. Eli 110% fokusoiminen siihen kyykkyyn tai hauiskääntöön tai mitä oletkaan tekemään. Itse "jouduin" pari vuotta sitten vaihtamaan salia, semmoiselle jossa yleensä on marttakerhoja lukuun ottamatta aika hiirenhiljaista (vaikka porukkaa siellä kyllä on), ja alussa tolla ihan oikeasti oli negatiivinen vaikutus omaan treeniin kun ei ollut sitä tiettyä ilmapiiriä.

Treenin kestosta sen verran, että itse olen ainakin käsittänyt että ne testotasot lähtee laskemaan siinä 75 tai viimeistään 90 minuutin kohdalla.

Nyt meni kyllä omalta osaltani pahemman kerran off-topiciksi. On-topiccia sen verran, että itse vedän 3-jakoista, ~5 kertaa/ viikko eli joka treeni keskimäärin 1,67 kertaa viikossa. Kuten muutkin ovat maininneet, tuntuu 5-jakoinen menevän liian paljon siihen että keskitytään pieniin lihaksiin. Mutta yksilöitähän me loppujen lopuksi ollaan...

Musta taas tuntuu, että esim. 3-jakosessa treeniä tulee tietylle lihasryhmälle liian vähän.. Esim. 5-jakosessa teen rinnalle 16 sarjaa, joista pari vikaa failureen. 3-jakosessa tuskin näin suuri määrä olis mitenkään mahollista, eikä lihasta näin ollen saa niin paljon "tuhottua".

Tiiän, että tääkin lienee totuttelukysymys. Kuukauden kun 3-jakosta tekee, niin osaa tehdä siten, että se rinta saa sitä hittiä ihan riittämiin.

Musta taas tuntuu, että esim. 3-jakosessa treeniä tulee tietylle lihasryhmälle liian vähän.. Esim. 5-jakosessa teen rinnalle 16 sarjaa, joista pari vikaa failureen.
Tee alusta asti kaikki failureen ja sen yli, niin riittää puolet tosta ja tuntuu enemmän treenatulta kuin 16 sarjan jälkeen. Mua ei kyllä huvittais tehdä noin monta sarjaa ja siksi on pakko vetää 110 lasissa. Millekään lihasryhmälle ei tule yli kymmentä sarjaa kerralla.

Musta taas tuntuu, että esim. 3-jakosessa treeniä tulee tietylle lihasryhmälle liian vähän.. Esim. 5-jakosessa teen rinnalle 16 sarjaa, joista pari vikaa failureen. 3-jakosessa tuskin näin suuri määrä olis mitenkään mahollista, eikä lihasta näin ollen saa niin paljon "tuhottua".

Tiiän, että tääkin lienee totuttelukysymys. Kuukauden kun 3-jakosta tekee, niin osaa tehdä siten, että se rinta saa sitä hittiä ihan riittämiin.

Jos sä sitä 3-jakoista vedät 5krt viikossa niin tuleehan siinä väistämättä kaksi treeniä rinnallekin viikossa mikä on ihan tarpeeksi. Joka kolmas viikko treenaat rinnan "vain" kerran niin tällöinhän voit sen 16 sarjaa rykästä.

Ihan turhaan kuitenkaan pelätä että ne lihakset liikaa kasvaa. Hauista voi ihan hyvin jos se jäljessä sattuu olemaan treenata vaikka 3x viikkoon, kunhan hermostolle jää väliin 48h aikaa palautua. Mulla ainakin alko tapahtua kun niitä alettiin tosissaan tahkomaan. Ei ne vieläkään isot ole mutta kasvussa sentään. Mulle toimii tosi suuri volyymi korkeella intesiteetillä massan kasvatukseen.

Jos sä sitä 3-jakoista vedät 5krt viikossa niin tuleehan siinä väistämättä kaksi treeniä rinnallekin viikossa mikä on ihan tarpeeksi. Joka kolmas viikko treenaat rinnan "vain" kerran niin tällöinhän voit sen 16 sarjaa rykästä.

No joo, mutta sit sen rinnan 16 sarjan lisäks pitäs vielä vääntää olkapäät ja ojentajat, jos 3-jakosella siis mennään. Siinä menee helposti överiks, ellei sitten olkapäätreenistä vähän karsi.

Kokeilinkin aikanaan tehä rinnan maanantaina (16 sarjaa) ja sitten ennen käsitreeniä perjantaina (12 sarjaa). Mulla ainakin painot jämähti paikalleen, kun ei vissiin ehtiny kunnolla palautuun

No joo, mutta sit sen rinnan 16 sarjan lisäks pitäs vielä vääntää olkapäät ja ojentajat, jos 3-jakosella siis mennään. Siinä menee helposti överiks, ellei sitten olkapäätreenistä vähän karsi.

Kokeilinkin aikanaan tehä rinnan maanantaina (16 sarjaa) ja sitten ennen käsitreeniä perjantaina (12 sarjaa). Mulla ainakin painot jämähti paikalleen, kun ei vissiin ehtiny kunnolla palautuun

Teet siinä viikon ekassa rintatreenissä sen 8 sarjaa tisseillä ja toisessa myös sen 8 jne. niin voi myös niitä olkapäitä ja ojentajiakin veivata.

Tai sitten 3-jakoista jaolla rinta/selkä, jalat, kädet? Tuolla jaolla tulee mun mielestä sopivasti lepoakin mukaan eri lihasryhmille.

Eli treenit menis

Ma:Rinta/Selkä
Ti: Jalat
Ke: Lepo
To: Kädet
Pe: Rinta/Selkä
La: Jalat
Su:Lepo
Ma: Jalat
Ti: Kädet
jne.

Teet siinä viikon ekassa rintatreenissä sen 8 sarjaa tisseillä ja toisessa myös sen 8 jne. niin voi myös niitä olkapäitä ja ojentajiakin veivata.

Tai sitten 3-jakoista jaolla rinta/selkä, jalat, kädet? Tuolla jaolla tulee mun mielestä sopivasti lepoakin mukaan eri lihasryhmille.

Eli treenit menis

Ma:Rinta/Selkä
Ti: Jalat
To: Kädet
Pe: Rinta/Selkä
La: Jalat
Su:Lepo
Ma: Jalat
Ti: Kädet
jne.

Launtaina jalat ja maanantaina jalat? Ei mulla ehtis ainakaan tossa ajassa palautuun. Täytyy ny vielä sanoo, että ei mulla ole mitään 3-jakosta vastaan, mut mulla on ollu aina sellanen kuvitelma, että se on se "perinteinen jako". Sellanen, jolla jokanen kehittyy, mut ei niin paljoo, kun olis mahollista. Voi olla, että tää mun päättely on tullu siitä, kun kukaan mun tuttu, jotka tolla jaolla treenaa, ei oo yhtään lihaksikkaita. Voihan se toki olla, että nää tutut vetää treenit päin vittua, mut muutama kaveri on treenannu 2 kertaa kauemmin kun mä ja silti tulee kyseleen, että millä jaolla ja miten treenaat, kun oot kehittyny noi paljon? :)

Jalat nyt on sellanen osa-alue, mistä niitä kehuja harvemmin tulee ja sen takia niihin just haluisinki panostaa :)

Eihän noi mun laittamat treenipäivät / lihasryhmä mitään kiveen kirjoitettuja ole. Vaihtelet ja muuttelet päiviä tarpeidesi mukaan tai sitten laittamallani järjestyksellä teet lauantaina etureiskat ja maanantaina takareiskat jne.

Olen edelleen sitä mieltä että 5-jakoinen on jo saliuralla pitkälle kehittyneiden juttuja. Mun treeniohjelmassa tuo rinta/selkä jako tulee aivan varmasti aikanaan tiensä päähän koska se on aika saakelin rankkaa treenata molemmat samassa. Teet niin kuin parhaaksi näet, mutta mun mielestä pelkästään pelkän olkapäiden treenaminen on vähän ajanhukkaa tai ainakaan mä en jaksa raahautua salille vain niiden takia.

Ja eikä se treenijako takaa sitä kehitystä vaan se mitä siellä salilla touhuaa (yllätys)

Toi on kyl totta. Kyllähän niitä ammattilaisiakin on, jotka treenaa 2-, 3-, 4-, 5-, ja 6-jakosilla. Vaikee sitä on tietty kellekkään sanoo, että mikä jako sopii parhaiten.. Kokeilemallahan se selviää :) Lähinnä hain jotain faktoja siitä, että miks 5-jakosella kerran tai 3-jakosella 2 kertaa viikkoon.

Joka kolmas viikko treenaat rinnan "vain" kerran niin tällöinhän voit sen 16 sarjaa rykästä.
Vähän offtopic, mutta pakko mainita että tällaisen kiertävän jaon kanssa hämääntyy viikonpäiviin sidotun viikon ajattelusta. Jos siis leikitään että treenaat kädet sunnuntaina, sen jälkeen torstaina ja taas seuraavaksi maanantaina, niin viikonpäivien mukaan olet treenannut keskimmäisellä viikolla hauiksen kerran, mutta jos mietitään 7 päivän jaksoa, eli viikkoa, niin olet treenannut hauikset kaksi kertaa ja 8 päivän aikana jo kolme kertaa. Eli huomattavasti tiheämmin kuin kerran viikossa. Älkää siis sitoko ajatteluanne viikonpäiviin. Ei lihaksetkaan niin tee. Ja siksi silloin joka kolmas viikko ei tarvita yhtään sen enempää treeniä kuin normaalistikaan, koska treenitiheys on kuitenkin sama, eikä mikään viikon väli seuraavaan treeniin.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Pakko vielä sanoo, kun 5-jakosta sanotaan huonoks, koska siinä lihakselle tulee liian pitkä lepo. Eihän asia oikeesti oo noin, jos epäsuorat rasitukset on vaan jaettu sopivasti.. Ojentajathan saa sekä ojentaja-, rinta- sekä olkapäätreenissä tuntumaa, joten eihän sitä nyt voi sanoo, että sitä treenataan vaan se kerta viikkoon. Toki ojentajille tulee se yks hemmetin kova treeni, mut lisäks vielä kaks kevyempää. Periaatteessahan tää on sama kun joku 2- tai 3-jakonen siinä suhteessa, että ei 2-jakosellakaan voi lihasta loppuun tehdä. Eli kun 5-jakosessa tulee kevyt-kevyt-kova, niin 2-3 jakosessa tulee kaks suhteellisen kovaa treeniä.

Mulla ainakin rintatreenin jälkeen on ojentajatkin melkosessa pumpissa, sillä kun vikana liikkeenä teen dipin rinnalle, niin kyllä siinä väkisinkin vikoilla toistoilla ojentajilla auttaa, kun rinta on jo treenattu loppuun.

Älkää siis sitoko ajatteluanne viikonpäiviin. Ei lihaksetkaan niin tee. .

Tämä! En oo koskaan ymmärtänyt sitä ajattelua että "maanantai on rintapäivä".Pääasia että viikossa tulee tietty määrä reeniä. Mun treenit menee jokseenkin Viikko1: ABCA Viikko2: BCAB jne. joskus treenit painottuvat alkuviikkoon ja joskus loppuviikkoon, optimaalisin on mulle kuitenkin 2on-1off-1on-1off-1on-1off.

- - - Updated - - -

Pakko vielä sanoo, kun 5-jakosta sanotaan huonoks, koska siinä lihakselle tulee liian pitkä lepo. Eihän asia oikeesti oo noin, jos epäsuorat rasitukset on vaan jaettu sopivasti.. Ojentajathan saa sekä ojentaja-, rinta- sekä olkapäätreenissä tuntumaa, joten eihän sitä nyt voi sanoo, että sitä treenataan vaan se kerta viikkoon. Toki ojentajille tulee se yks hemmetin kova treeni, mut lisäks vielä kaks kevyempää. Periaatteessahan tää on sama kun joku 2- tai 3-jakonen siinä suhteessa, että ei 2-jakosellakaan voi lihasta loppuun tehdä. Eli kun 5-jakosessa tulee kevyt-kevyt-kova, niin 2-3 jakosessa tulee kaks suhteellisen kovaa treeniä.

Mulla ainakin rintatreenin jälkeen on ojentajatkin melkosessa pumpissa, sillä kun vikana liikkeenä teen dipin rinnalle, niin kyllä siinä väkisinkin vikoilla toistoilla ojentajilla auttaa, kun rinta on jo treenattu loppuun.

Missäs kohtaa jalat saa sun treenijaossa epäsuoraa rasitusta? Jos mavea teet niin sitten joo, jossainmäärin. Kun sä nyt sitä 5-jakoista aiot varmaankin jatkossakin vääntää niin ottaisin 2x jalat ja lopuissa reeneissä sitten muut lihat.

Mavessa. Ja joo, mietin, että jakaisin jalat kahelle eri päivälle, joko etureisi- ja takareisitreeniin tai sitten vaan kaks kokonaista jalkatreenii viikkoon. Mietin vaan, että mihin väliin se mahtuis, koska jos sen toisen lepopäivän tilalle laittais, niin lepopäiviä jäis vaan se yks. Sitten taas jos laittaa sen esim. olkapäätreeniin, niin treeni pitkittyy liian pitkäks.

Ma: Olkapäät,trapsit ja vatsa
Ti: Takareiskat
To: Rinta,ojentaja
Pe: Selkä,hauberit
La: Lepo
Su: Etureiskat

Tuolla jaottelulla pitäisi tulla kaikki lihoille myös tarpeeksi lepoa.

Tossa tulis itelle jo ongelmaksi se kun selkä ja takareidet on kaikki erillään, niin takareiskat ja alaselkä ois kokoajan jumissa. Ja jos etureisillekin on vielä prässiä ja kyykkyä. Takareidet ei tartte niin paljon rankasua jos jalkareeni on rakennettu etureisien ympärille, siten että myös epäsuorasti tulee takareisille tehoa useissa liikkeissä + 1 tai 2 kohdistettua liikettä. Selkäreenissä jos on kulmasoutua/jotain vetovariaatiota ni takareidet ottaa hittiä ihan tarpeeksi. Siinä mielessä älytöntä tehdä selkä, takajalat ja etujalat erikseen.

Eli jos jalkapäivänä on vaikka kyykky, prässi, ojennus, koukistus

Niin selkäreenissä ois vaikka maastaveto polvista/kulmasoutu maasta, niin siinä on takareisille ihan kivasti duunia viikkotasolla.

Eikä yhtään epäsuoraa. Ei jatkoon.

Eikös se liikevalikoima vaikuta eniten siihen tuleeko sitä epäsuoraa rasitusta eikä itse jaottelu? Niin ja edelleen sitä mieltä, että 3-jakoinen viidesti viikkoon on parempi kuin 5-jakoinen. Joko lopetetaan tää tulokseton väittely ja annetaan tämänkin topikin painua bittiavaruuteen?

Eikös se liikevalikoima vaikuta eniten siihen tuleeko sitä epäsuoraa rasitusta eikä itse jaottelu? Niin ja edelleen sitä mieltä, että 3-jakoinen viidesti viikkoon on parempi kuin 5-jakoinen. Joko lopetetaan tää tulokseton väittely ja annetaan tämänkin topikin painua bittiavaruuteen?
Vaikuttaa mutta en nyt äkkiseltään keksi mistä selkä tai hauis saisi epäsuoraa jos molemmat on samassa treenissä. Tai rinta ja ojentaja. Täytyy siinä jakoakin miettiä. Eikä tässä nyt mun mielestä ihmeemmin mitään väitelty ole.

5-jakosta ei voi mitenkään verrata 3-jakoseen... Asioita ei muutenkaan kannata miettiä viikkokierron mukaan mitä täälläkin on monesti todettu itseni ja muiden toimesta. Kokonaisvoluumin hahmottaa parhaiten kun laskee harjoituksen suorat ja epäsuorat treenit kuukaudelle. 3-jakonen mahdollistaa myös priorisoimaan heikkouksia hyvin. Haluan sanoa vielä tohon kun jotkut kokee, ettei voi treenata 2 tai 3 kertaa viikkoon jotain lihasta koska se on "liikaa" niin se nyt on ihan paskaa. Yksilöllistä on jossain määrin se, kuinka paljon rasitusta kenellekkin lihakselle on optimi, mutta jos ne hauikset on jäljessä niin niitä voi ihan huoletta treenata vaikka 3x viikkoon. Huomioon pitää vaan ottaa hermoston palautumiseen tarvittava 48h. Ihan turha kenenkään pelätä että ne voisi liikaa kasvaa ja muutenkin korkean voluumin kannattajana jättäisin nuo kerran viikossa hommat arskoille ja kumppaneille..

jos ne hauikset on jäljessä niin niitä voi ihan huoletta treenata vaikka 3x viikkoon. Huomioon pitää vaan ottaa hermoston palautumiseen tarvittava 48h. Ihan turha kenenkään pelätä että ne voisi liikaa kasvaa ja muutenkin korkean voluumin kannattajana jättäisin nuo kerran viikossa hommat arskoille ja kumppaneille..
Tästäkin on puhuttu ja asiat on vielä aika epäselviä, mutta jostakin kyllä ajatuksissa oikaistaan jos sanotaan että hauikset kasvaa nopeammin jos niitä treenaa kolme kertaa viikossa. Se on monta kertaa nähty että näin ei välttämättä ole. Ja jos näin olisi niin miksi sitten hidastaa muun kropan kasvua treenaamalla harvemmin kun useammin treenaamalla voisi saada parempia tuloksia? Kyllä ne hauikset kiinni ottaa kun treenaa vaan.

T: Vähän vähemmän korkean volyymin kannattaja.

Huomaatteko muuten että ei olisi kuin yhden treenityylin kannattajia jos joku olisi selvästi toista parempi? Ikävä kyllä näin ei ole ja aloittelijatkin joutuu luottamaan muiden mielipiteisiin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom