48÷2(9+3)= 288 vai 2?

Status
Viestiketju on suljettu.
Tuossa tapauksessahan sulkujen pitäisi olla 48/(2(9+3)).

Kun sulkeet ovat vaan 9+3:n ympärillä niin tuo tapa jolla saadaan vastaukseksi 288, on ainut oikea tapa ratkaista tuo lasku.

Ja samanarvoiset laskutoimitukset suoritetaan vasemmalta oikealle, jos laskujärjestystä ei muuten olla suluilla määritelty. Ei tuossa minusta ole mitään epäselvää.

Joo, myönnän, noinhan se menee. Toi vasemmalta oikealle sääntö on vaan päässyt unohtumaan, koska paperille painetussa/kirjoitetussa tekstissä epäselvyyksiä ei tule.. Mutta noinhan se on, sulut voi jättää pois siinä tapauksessa että vasemmalta oikealle -sääntö pätee. Tulipahan palauteltua mieleen toikin asia :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tai ajatellaanko, että 48÷2(9+3) = X, jolloin se on yhtälö? Keskustellaanko tästä koko yö? Kuinka monta viestiä kykenemme jatkamaan aiheesta? :D

Ehkäpä se tosiaan oli yhtälö, koska sanottiinhan alussa, että 48÷2(9+3) = 288 tai 2. Näin ollen meillä onkin ratkaistavana kaksi yhtälöä, joista toinen on tosi ja toinen epätosi. Jännittävää jai kehittävää pohdittavaa näin lauantaiyön ratoksi!

Heittäkää niillä yhtälöillä vesilintua.

Kyse on niinkin yksinkertaisesta lausekkeesta kuin 48/2(9+3) ja siitä tulevasta vastauksesta. Eli nyt jokainen joka saa siitä 2, kaivaa sen kolmosluokan matikan oppikirjan esiin ja katsoo sieltä niitä sääntöjä. Kerto ja jako vasemmalta oikeelle.... jne.
Sitten tuleekin tämän lausekkeen haastava osuus eli sulut :wtf: Ne pitää muistaa ensimmäiseksi.

48/2(9+3)
48/2*12
24*12 (vasemmalta oikealle kerto- ja jakolaskut)
=288

Anteeksi ja kiitos. Pistän kaikki ajatus- ja kirjoitusvirheet univelan piikkiin.

Ota vain minun äänioikeus.

Eikait se ole mitenkään ihme, että jenkeissä tuota ei välttämättä osata laskea.
Haluaako joku muu antaa äänioikeutensa mulle?

Ajattelin, että tälle voisi tehdä ihan oman threadin, kun on aika kuuluisia ongelma.

On oikeasti käsittämätöntä, miten moni yläasteen käynyt ihminen saa tämän laskun väärin, ei voi laskujärjestys olla niin vieras käsite...

Mä oon viimeksi laskenut jotain edes vähänkään tämän tyyppisiä juttuja varmaankin lukiossa, noin 13-14 vuotta sitten. Mielenkiinnosta kysyn MISSÄ näitä tarvitaan ja laskeskellaan?

Joo, on varmasti ammatteja ja työtehtäviä missä noita tulee eteen, mutta siis normielämässä, normi-ihmisellä? Mun vastaus on että never. Ei siinä, ihan mielenkiintoinen juttuhan tuo on mutta itse en tajunnut tuosta hölkäsen pöläystä.

Edit: Tosiaan kun yläasteajoistakin on aikaa sellaiset kevyet 17 vuotta (mihin aloituksessa viitattiin), niin ei kyllä ole laskujärjestyksiä muistettua varmaan edes lukion/ammattikorkeakoulun jälkeen. Mä en laskutaitoa ole pahemmin elämässä tarvinut (normaali plus, miinus, jako ja kertotaulu toki) mutta en sen monimutkaisempaa. 80% matematiikan tunneilla opetetuista asioista on ollut täysin tarpeetonta bullshittiä aikuiselämässä vaikka tietty toisin silloin väitettiin.

Mä oon viimeksi laskenut jotain edes vähänkään tämän tyyppisiä juttuja varmaankin lukiossa, noin 13-14 vuotta sitten. Mielenkiinnosta kysyn MISSÄ näitä tarvitaan ja laskeskellaan?

Joo, on varmasti ammatteja ja työtehtäviä missä noita tulee eteen, mutta siis normielämässä, normi-ihmisellä? Mun vastaus on että never. Ei siinä, ihan mielenkiintoinen juttuhan tuo on mutta itse en tajunnut tuosta hölkäsen pöläystä.

Saat kuulostamaan asian siltä kuin tässä olisi ollut kyseessä jokin astrofysiikkaan verrattava lasku monimutkaisuudeltaan.

No tässäpä käytännön esimerkki, jossa olisit laskenut täysin samantyylisen lausekkeen päässäsi (ja olet varmasti niin tehnytkin monenmonituista kertaa):
Olet juuri ostanut 2 keissiä kaljaa ja haluaisit jakaa ne tasan kolmen kaverisi ja yhdeksän muun vieraan kesken: 2*24/(9+3) = 4. Eli jaat kaikille 4 tölkkiä per lärvi. Tadaa! Olet juuri käyttänyt vahingossa kyseistä "korkeamman matematiikan" osaamista aivan käytännössä hyväksesi.
Todennäköisesti olet ennenkin päässäsi suorittanut tällaisia laskutoimituksia vaikka kuinka arkisissa askareissa.

Saat kuulostamaan asian siltä kuin tässä olisi ollut kyseessä jokin astrofysiikkaan verrattava lasku monimutkaisuudeltaan.

No tässäpä käytännön esimerkki, jossa olisit laskenut täysin samantyylisen lausekkeen päässäsi (ja olet varmasti niin tehnytkin monenmonituista kertaa):
Olet juuri ostanut 2 keissiä kaljaa ja haluaisit jakaa ne tasan kolmen kaverisi ja yhdeksän muun vieraan kesken: 2*24/(9+3) = 4. Eli jaat kaikille 4 tölkkiä per lärvi. Tadaa! Olet juuri käyttänyt vahingossa kyseistä "korkeamman matematiikan" osaamista aivan käytännössä hyväksesi.
Todennäköisesti olet ennenkin päässäsi suorittanut tällaisia laskutoimituksia vaikka kuinka arkisissa askareissa.

:D Voi hyvinkin olla.

Ehkä se ei ole ihan astrofysiikkaa, mutta saatiin näyttämään kovin monimutkaiselta :) Kiitos loistavasta esimerkistä!

Mikäs buumi tämä on? Eilen oli yliopiston ruokalan ovessa A4 jossa oli tuo lasku, ja vieressä roikkui kynä. Pari kakkosta siihen oli kirjotettu. Kyseessä oleva yliopisto sijaitsee siis Kanadassa.

Edit: Tosiaan kun yläasteajoistakin on aikaa sellaiset kevyet 17 vuotta (mihin aloituksessa viitattiin), niin ei kyllä ole laskujärjestyksiä muistettua varmaan edes lukion/ammattikorkeakoulun jälkeen. Mä en laskutaitoa ole pahemmin elämässä tarvinut (normaali plus, miinus, jako ja kertotaulu toki) mutta en sen monimutkaisempaa. 80% matematiikan tunneilla opetetuista asioista on ollut täysin tarpeetonta bullshittiä aikuiselämässä vaikka tietty toisin silloin väitettiin.

Insinöörihommissa joutuupi joskus laskeskelemaan vähän monimutkasempiakin laskuja.

Siis tässähän on kyse vain merkintätavan aiheuttamasta ongelmasta. Laskusääntöjen kautta asia kuitenkin ratkeaa.

http://img856.imageshack.us/i/pakkis12.png/
Pakkiksen jengillä on matikat vähän hakusessa, vastaus on 2. (kopioikaa linkki osoiteriville)
Millä perusteella teit oletuksen, että sekä 2 että (9+3) ovat jakajassa?

Itekki oisin kyllä kakkoseks äkkiseltään laskenu, koska muistelen, että yläasteella opettaja olis kehottanu laskemaan kertolaskut ennen jakolaskuja. Toisin sanoen, jos luku on epäselvässä tilanteessa mahdollista liittää joko kertolaskuun tai jakolaskuun tekijäksi, niin se laitetaan kertolaskuun. Ehkä tuo kertomerkin puuttuminen myös jollain tavalla antaa tiiviimmän mielikuvan noista 2 ja (9+3) yhteydestä. Joo matikka ei oo mielikuvia, tiedän.

edit. Jos pitäs nyt vastaus antaa, niin kallistusin 288 puoleen eli tiukasti vasemmalta oikeelle eli jakolasku ensiks.

edit2.

Pakkiksen jengillä on matikat vähän hakusessa, vastaus on 2. (kopioikaa linkki osoiteriville)

Toi nyt on kyllä ainakin tehty päin helvettiä :D Tämmöstä laskua ei edes ole mitään järkeä ruveta väkisin yhtälöksi vääntämään. Periaatteessa, jos ala-asteella opittuja laskusääntöjä kirjaimellisesti noudattaa, niin saa oikean vastauksen, mutta käytännössä toi on liian epäselvästi kirjotettu. Jos koneella laskee tuloksen, niin pitää sulkuja lisätä oikean vastauksen varmistamiseksi, koska eri laskimet voi tulkita eritavalla (kuten tuolla alussa olevasta kuvasta voi huomata).

sterna käyttäny mielivaltaa kyllä tuossa omassa esimerkissään, eihän siinä ole mitään tolkkua IMO. Tuo laskutoimitus on 48 jaettuna 2 kertaa 12. Ei noita sulkeita mennä kertomaan auki, koska siinä edellä on tasa-arvoisia laskutoimituksia. Eri asia jos siinä ois vaikka 48+2(9+3), jolloin tietenkin nuo sulut kerrottaisiin ensin auki...

Tosielämässä onneks asiat on aika selviä.

Esim:

a) Kahden tunnin pyörälenkillä ehdin polkea 48 kilometriä. Kiinnostas tietää miten kauas ehdin jos poljen kellon ympäri ja pidän 9 tunnin jälkeen rahkatauon (Ehrmann 7 sekuntiin).

48km/2h(9h+3h)=288km

b) Sitä Kaapelin kalajaa on 48 pulloo varattu viikonlopuks. Jakajia on kaks henkee, jotka molemmat tarvii yheksän etkoille ja kolme jatkoille. Montakos päivää näillä nyt selvitään..

48plo/2hlö(9plo/pvä/hlö+3plo/pvä/hlö)=2pvä

Tulee siis kyseeseen dimensioanalyysi (?).

Voi elämä. Minkä takia heitit ylimääräsiä sulkeita tohon laskutoimituksees? :D
48/2(9+3) ei ole sama kuin sinun 48/(2(9+3))!

b) Sitä Kaapelin kalajaa on 48 pulloo varattu viikonlopuks. Jakajia on kaks henkee, jotka molemmat tarvii yheksän etkoille ja kolme jatkoille. Montakos päivää näillä nyt selvitään..

48plo/2hlö(9plo/pvä/hlö+3plo/pvä/hlö)=2pvä
Väärin meni. Koska lasketaan kuinka monta päivää 48 pulloa riittää kahdelle henkilölle, pitää niiden pullojen määrä jakaa henkilöiden päiväkulutuksella, joka on 2*12=24, joten unohdit sulut. Tässä korjattu versio:
48plo/(2hlö(9plo/pvä/hlö+3plo/pvä/hlö))=2pvä

Minkä takia porukka täällä koittaa soveltaa omia sääntöjään, kun laskusäännöt sanoo:
1. Sulkujen sisällä olevat jutut
2. Sit vasemmalta oikeelle jako- ja kertolaskut.
3. Wow!!! :O

Millä perusteella teit oletuksen, että sekä 2 että (9+3) ovat jakajassa?
Noniin, eli jos (9+3) on jakajassa mukana niin vastaus on 2, ja jos (9+3) ei ole jakajassa mukana vaan 48/2 kerrotaan (9+3):lla niin vastaus on 288.
Tältä tehtävän alunperin kysyneeltä voitaisiin kysyä kuuluvatko (9+3) jakajaan vai eivät, niin tiedettäisiin onko vastaus 2 vai 288.

Voi elämä. Minkä takia heitit ylimääräsiä sulkeita tohon laskutoimituksees? :D
48/2(9+3) ei ole sama kuin sinun 48/(2(9+3))!
Ei mulla ollut mitään ylimääräisia sulkeita ja 48/2(9+3) ja 48/(2(9+3)) ovat sama asia.

edit. Eivätkä olekkaan sama asia, turhan sekaseks menee nyt.

Väärin meni. Koska lasketaan kuinka monta päivää 48 pulloa riittää kahdelle henkilölle, pitää niiden pullojen määrä jakaa henkilöiden päiväkulutuksella, joka on 2*12=24, joten unohdit sulut. Tässä korjattu versio:
48plo/(2hlö(9plo/pvä/hlö+3plo/pvä/hlö))=2pvä
Jätin tahallaan ne ulommat sulut pois, koska halusin rinnastaa esimerkin tähän väittelyyn. Siis vaikka merkitsin väärin, on yksiköiden perusteella helppo päätellä, missä järjestyksessä pitää laskea.

Status
Viestiketju on suljettu.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom