kaseiini: se oli vaan esimerkki, ei mikään peruste mihinkään. toisaalta, jos sä teit 38*48% tai helposti 15*67% se kertoo vaan sun suhteessa hyvästä kestovoimatasosta ja harjoittelutaustasta suhteessa ykköseen. toisaalta myös huonosta hermostopotentiaalin käytöstä. tiedän tyyppejä, jotka on tehneet yli 20*80% penkissä ja 42*80% kyykyssä (!!!!), joten tässä on hyvin turha lähteä paukuttelemaan yksilökokemuksilla ja lytätä asioita.
kuten sanoin, mun teksti oli lähinnä esimerkki ylirautaherättelyjen ja pidemmän sarjan käytöstä ennen kestovoimasarjoja. se tarvitaanko ylirautaherättelyjä on sekin yksilöllistä, mutta tässä on kyse myös pidemmän aikavälin kehityksestä, jolloin tietty määrä maksimirautoja ja isompaa rautaa kestosarjoissa palvelee sitten sen varsinaisen kestovoimaharjoittelun reserviä. se miten sitten rakentaisin treenit kullekin, esim. sulle, liittyen ko. ominaisuuden kehittämiseen on täysin eri asia.
jjrl: hätäily on yksilöllinen käsite. yksilöllinen on sana mitä eniten täällä viljelen ja koitan saada jengin päähän. mä oon tehny voimavalmennusta yli 25v hyvin laajalla kattauksella lajeja ja ihmistyyppejä. jatkuvasti silti tulee vastaan erilaisia tapoja kehittyä tai joutua tasanteisiinkin.
joku herää PALJON helpommin ku toinen. just erään asiakkaan kanssa todettiin, että tarvii huomattavan määrän suht koviakin sarjoja alle, että kroppa toimii parhaiten. treeni sitten on toteutetaan sillai, että se jaksaa niitä sarjoja hakata, eikä tehot tipu.
esimerkinomaisesti noin 160kg:n ykköseen kahella eri tyypillä:
A: 15min keppijumppa, 3*20*tanko, 2*10*50, 2*8*70, 6*90, 4*110, 3*130, 2*135, 1*140, 1*145, 1*150, 1*155, 160 mikä oli paras tulos hänellä ikinä. pidennetty lämppä ja herättelyvaihe kun on lisätty, tulokset on saanu uutta puhtia.
B: 10*tanko, 10*60, 6*90, 3*120, 1*140, 1*155, 1*165.
oho ja uppista. täysin eri meno ja silti kummallekin se ideaali. toisella menee ykköseen puoli tuntia ja toisella puolitoista. nettifoorumien suurin heikkous valmennuksellisesti on se vetoomus pelkästään omiin tai muutamiin kokemuksiin tietyistä treeni- jne jutuista. ainakin ne pitäs sitten ilmaista hyvin yleisesti tai ainakin tää pitäs vastaanottajan tiedostaa. tää on myös seikka, minkä takia kuukausia eteenpäin suunnitellut %-ohjelmat ei voi koskaan toimia kaikille niin hyvin kuin päiväkohtaisiin parametreihin pohjautuvat selkeemmin yksilölliset ja aidommat ohjelmat.