Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Onko normaalia että kyykky tuntuu enemmän perseessä/alaselässä ku jaloissa/reisissä? onko syytä korjata pienemmillä painoilla tekniikkaa vielä?

Kokeile high-bar kyykkyä, eli tankoa ylemmäs niskaan. Vedä lavat yhteen ja aseta tanko epäkkäiden päälle. Verrattuna low-bar kyykkyyn, selkä pysyy enemmän pystysuorana ja ainakin mulla rasitus menee siinä tapauksessa enemmän reisille.

Kysytään täältä välillä.

Nyt ei kyllä jaksa enää tätä. Aerobinen heikkenee vaikka säännöllisesti sitä teen, ei vaan sykkeet laske yhtään eikä leposyke myöskään. Viikko-ohjelmassa on 3x kuntosali ja 3-4x hölkkä. Tämän mukaan olen tehnyt aerobista syksystä asti (6kk nyt), olen päässyt tuohon 10. viikon tiistaille, mutta ei pystynyt millään juoksemaan 8km putkeen vaan oli pakko välissä kävellä. Nyt on muutama viikko ollut väliä suunnitelmallisesta lenkkeilystä, mutta silti tullut käytyä neljästi viikossa esim. 20min pk-lenkillä, jotka eivät todellakaan ole kulkeneet (no okei siinä oli flunssaa ja kaikkea), mutta nyt tänäänkään ei sitten millään mennyt tuo 10. viikon perjantai-treeni juosten, vaan piti joka toinen veto kävellä, vaikka ei edes enää perjantain kova jalkatreeni tuntunut jaloissa, muuten kuin pohkeet vihoitteli vähän. Mutta tällä hetkellä tuo 8km kuulostaa täysin utopistiselta suoritukselta. Mitat 173cm/77kg ja leposyke aina +80, kun en tiedä miksi. Missä ja mikä menee vikaan, alkaa motivaatio mennä hommaan ja astmaa pelkään...

Mikäs niissä säärystimissä on salitreenien merkeissä - onko jotain oikeaa tehoa? En puhu mistään kompressiosäärystimistä vaan ihan menkkahaukan alerytkyistä. Tammikuun lupaukset ovat jatkaneet helmikuulle ja tuntuu että isoin osa on päivittänyt nyt salikassiinsa mm. hanskoja ja säärystimiä.

Voimalankkupito lisäkuormalla kg? ja aika?

Löytyykö oikeaa tietoa voimalankusta?

Millaisin lisäkuormin 10 sekunnin pidolla ja 30 sekunnin pidolla 74+ sarjan aikamiehet ovat todistettavasti tehneet voimalankun?

Kaikki varmat ennätykset voimalankusta lisäkuormalla kiinnostavat myöskin.

Aattelin treenata toukokuun alkuun maksimia, kun on sopivasti aikaa.. :rock:

https://www.youtube.com/channel/UCKjYv9eaWysH-8MDAspRP4A

Kysytään täältä välillä.

Nyt ei kyllä jaksa enää tätä. Aerobinen heikkenee vaikka säännöllisesti sitä teen, ei vaan sykkeet laske yhtään eikä leposyke myöskään. Viikko-ohjelmassa on 3x kuntosali ja 3-4x hölkkä. Tämän mukaan olen tehnyt aerobista syksystä asti (6kk nyt), olen päässyt tuohon 10. viikon tiistaille, mutta ei pystynyt millään juoksemaan 8km putkeen vaan oli pakko välissä kävellä. Nyt on muutama viikko ollut väliä suunnitelmallisesta lenkkeilystä, mutta silti tullut käytyä neljästi viikossa esim. 20min pk-lenkillä, jotka eivät todellakaan ole kulkeneet (no okei siinä oli flunssaa ja kaikkea), mutta nyt tänäänkään ei sitten millään mennyt tuo 10. viikon perjantai-treeni juosten, vaan piti joka toinen veto kävellä, vaikka ei edes enää perjantain kova jalkatreeni tuntunut jaloissa, muuten kuin pohkeet vihoitteli vähän. Mutta tällä hetkellä tuo 8km kuulostaa täysin utopistiselta suoritukselta. Mitat 173cm/77kg ja leposyke aina +80, kun en tiedä miksi. Missä ja mikä menee vikaan, alkaa motivaatio mennä hommaan ja astmaa pelkään...

Ylikuntoa tai ainakin ylirasitustilaa. Kunnolla lepoa ja heti.

Ex-futari tarvitsisi apua

Morjesta! Kuten nimestä näkee... entine jalkapalloilia tarvis nyt apua... eturistiside kuntoutus juuri meneillä ja tämmöne möhömaha ku nyt olen ni jos joku viittis hiuka neuvoo että iha alusta että millasia reenejä kannattaa vetää, mitä popsia naamaan, mitä lisäravinteita(heraproteiinii ym) kannattais vedellä. Täs olis aluks nyt tämmöne että painoo pitäis pudottaa ja sitten sen jälkee ku omaa tavoitteesee on päästy ni sit lihaksia. pituutta noin 182cm ja painoa about 87kg.

Minkälaisilla miiinuksilla kannattaa lähteä dieettailemaan, jos ei ole mikään kiire ? Tai niin, että lihat säilyisi parhaiten ?

Treeniohjelma?

Elikkä alotin tos kuukausi ja 2 viikkoo sitten salilla käymisen, käyn Ma,Ti,Ke,To onko tuo liikaa? treeni ohjelmaa myös kysyisin kun ei tunnu edes paikat tulevan kipeeksi vaikka kuinka vääntää, oon nyt tehny maanantaisin hauisvääntökääntö 10x3, sitten käsipainolla penkkiä vasten niin paljon kuin jaksaa, pyramidi penkkiä ja vinopenaa haukkojen lisäks. tiistaisin epäkkäät 20x4 selkää myös ja ojentajat. keskiviikkona haukkaa ja tuollaista mitä nyt mieleen juolahtaa, torstaina penkkiä ja vatsaa ainakin. oisko mitään hyväjakosta ohjelmaa tiedossa mitä voisi kokeilla noille ma ti ke to päiville? viikonloppuisin en pääse enkä perjantaina joten lepopäiviä en mieluusti pidä. ja viel sellasta et ei hirveemmin tuloksia näy vielä joten jos olis jotain treenaamisen arvosta ohjelmaa:)

Elikkä alotin tos kuukausi ja 2 viikkoo sitten salilla käymisen, käyn Ma,Ti,Ke,To onko tuo liikaa? treeni ohjelmaa myös kysyisin kun ei tunnu edes paikat tulevan kipeeksi vaikka kuinka vääntää, oon nyt tehny maanantaisin hauisvääntökääntö 10x3, sitten käsipainolla penkkiä vasten niin paljon kuin jaksaa, pyramidi penkkiä ja vinopenaa haukkojen lisäks. tiistaisin epäkkäät 20x4 selkää myös ja ojentajat. keskiviikkona haukkaa ja tuollaista mitä nyt mieleen juolahtaa, torstaina penkkiä ja vatsaa ainakin. oisko mitään hyväjakosta ohjelmaa tiedossa mitä voisi kokeilla noille ma ti ke to päiville? viikonloppuisin en pääse enkä perjantaina joten lepopäiviä en mieluusti pidä. ja viel sellasta et ei hirveemmin tuloksia näy vielä joten jos olis jotain treenaamisen arvosta ohjelmaa:)

Tuloksia ei näy koska et tietä treenaamisesta tuon taivaallista. Sulla on ohjelma ihan kuravelliä, samoin treenipäivät.

1. Treenaa koko kroppaa, älä ole niin tyhmä että jättäisit puolet kehostasi treenaamatta, jolloin alakroppasi olisi voimaltaan pikkutytön tasolla verrattuna yläkroppaan. Atleettista?
2. Aloittelijan ei pitäisi treenata monijakoisella ohjelmalla. Ota treeniohjelmaksi Starting strength / stronglifts / Arnoldin kultainen kuusikko
3. Treenipäivien välille tarvitset aina yhden lepopäivän. Kaksikin kertaa viikossa jotain noista ohjelmista on parempi kuin 4 kertaa tuota nykyistä ohjelmaasi.

Syökö aamuisin treenaava jengi yleensä ennen treenejä mitään?

Itsellä näin:
08.45 herätys
09 salilla
10.45 lämmin ateria (koulu)

Ennen salia ei siis tule syötyä mitään, mutta heti salin jälkeen kyllä. Itsehän sen varmasti parhaiten huomaa vaikuttaako syömättömyys (mun mielestä ei), mutta onko tähän olemassa mitään yleistä ohjetta?

Kenelläkään heittää hyviä liikkeitä takaolkapäille? Käytössä vain vapaa tanko ja käsipainot.

Viparit taakse? En tiedä löytyykö penkkiä, joten ehdotan: Makaa lattialla esim tyyny rinnan alla, kädet sivuilla/ muutaman kg painoilla. Nosta kädet ylös liikuttamalla takaolkapäitä.

Syökö aamuisin treenaava jengi yleensä ennen treenejä mitään?

Itsellä näin:
08.45 herätys
09 salilla
10.45 lämmin ateria (koulu)

Ennen salia ei siis tule syötyä mitään, mutta heti salin jälkeen kyllä. Itsehän sen varmasti parhaiten huomaa vaikuttaako syömättömyys (mun mielestä ei), mutta onko tähän olemassa mitään yleistä ohjetta?
Itse olen ihan aloittelija, mutta itselle sopivaksi tavaksi ennen aamutreenejä olen kokenut hyvin keven aamupalan. Noin puoli tuntia ennen treeniä menee kuppi kahvia, hedelmä, lasi maitoa ja puolikas palautusjuoma. Tällä olen jaksanut kolme kuukautta nyt yksijakoista vääntää aamuisin, mutta tosiaan varmaan hyvin yksilöllisiä nämä ovat.

Edittiä: Unohtui mainita että tämän lisäksi olen pyrkinyt syömään hieman tavallista tuhdimman iltapalan edeltävänä iltana.

Ite oon sitä mieltä, että vaikka takaolkapäitä laiminlyödäänkin kenties, niin ne ottaa kuitenkin jonkun verran osumaa vetoliikkeissä(leuat,soudut yms.), että en itse oikeen pidä niiden erikseen treenaamista mitenkään maailman tärkeimpänä. Tosin se saattaa johtua suuresta kammostani vipareihin, ja siihen että omat takaolkapääni on ihan hyvin saanu muotoa, vaikken niitä erikseen treenaakaan. Tai no nyt oon kuukausia sitte alkanu tekemään takaolkapääsoutua käsipainoilla, mut kyl ite luotan että olkapäiden eri lohkot saa ihan tarpeeksi rasitusta muun treenin ohessa.

Ihan hyvää tekstiä Vaginaattorilta. Tosiaan viparit taakse on hyvä liike jos käytössä ei ole muuta.

Back
Ylös Bottom