Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Onko mahdollista että ~170cm täysin normaalivartaloinen ( ei siis mikään ogre ) likka teki jalkaprässissä 240kg painoilla sarjoja?

En nähnyt tekikö jotain erikoista liikettä vai ihan normaalisti, mutta painot laskin kurkistamalla toisen laitteen ohi kolmeen kertaan ( 4x25kg, 1x20kg kiekot molemmilla puolilla ) koska en ollut uskoa silmiäni. Näytti ihan fysiikanlakeja uhmaavalta, kun vertasi likkaa ja painoja. Jäätävää, ellei itsellä vaan mennyt jotain oleellista ohi. Itse en pysty lähellekkään tuohon määrään.

Ei oo jalkaprässiä mutta pitäis silti vastata sun kysymyksees:

Anni Vuohijoki (67kg) kyykkää 4x140 ja 4x150:
Squat 4*140 and 4* 150 - YouTube

Wei-Ling Chen (47 kg) kyykkää 145 kg raw:
Women 47kg Raw Squat 145kg IPF World Record (2012/06/12 Sweden) - YouTube

Ollaanko ylikunnossa kun ei 2vk ole pystynyt tekemään crosstrainingiä kunnolla.

Ongelma siis:
Heti ekalla minuutilla syke nousee sinne 150-170 tienoille kun yleensä tuolla vauhdilla saa polkea 25-30min että syke nousee edes 150.
En uskalla polkea kun 15min ja silloinki hirvee huimaus ja rinnassakin hieman epämääräisiä tuntemuksia. Sisällekkun menee niin päänsärky jatkuu ja kädet rupeaa tärisemään ja muutenki hieman kylmä.

Viimeinen kunnon treeni oli erittäin energinen. Helposti vedettiin se 45min josta 5 viimeistä minuuttia oikeen tosissaan. Pari päivää taukoa ja sen jälkeen on sykkeet hyppiny taivaisiin heti treenin alussa.
Muuten on ihan normaali (energinen) olo ja nukuttua tulee normaalisti.

Jalkaprässiin voi lyödä vaikka 400kg mutta jos sen tekee repimällä, hyöty katoaa. Parempi kun pistät vaikka 250kg ja teet liikkeen lihaksella varmasti :)

Rinta treenissä kapea ote ottaa ojentajiin. Yksi hyvä sääntö onse että leveä ote ottaa aina enemmän rintaan ja antaa paremman venytyksen. Suosittelen super-sarja periaatteella tekemään ensin penkkiä tangolla ja siitä suoraan tekemään penkkiä käsi painoilla ja huomioon ottaen että saa rinnalle kunnon venytyksen alhaalla ja supistuksen ylhäällä.

Leuanveto puolella en saanut tähän vastausta joten kokeillaanpas täällä, elikkäs olis peruskoulun viimenen kuntotesti lähellä ja tavoitteet on korkeat, 30 leukaa pitäs nousta huhtikuun loppupuolella kun nyt nousee noin 20. Meinaan vaan että miten tulosta kannattas lähteä nostamaan, miten paljon toistoja ja sarjoja, miten loppuun pitäs sarjat viedä ja muuta semmosta?

Onko haittaa jos juon 4 kaljaa kun kävin tunti sitten treenaamassa? Meneekö gainssit hukkaan? Näin oon kuullu, mutta en tiedä sitten paljon sitä pitäisi litkiä että näin kävisi.

Onko haittaa jos juon 4 kaljaa kun kävin tunti sitten treenaamassa? Meneekö gainssit hukkaan? Näin oon kuullu, mutta en tiedä sitten paljon sitä pitäisi litkiä että näin kävisi.

Melkein suosittelisin mäyräkoiraa, ei mene gainssit hukkaan kun et muista edes treenanneesi.

Jahas, taitaa olla meikäläisen aika lähtee nukkumaan...

Voidaanko puhua supersarjasta jos tekee esim hauikset ja vatsat vuoronperään pitämättä taukoa. Yleensähän supersarjalla tarkoitetaan samaa toimenpidettä mutta kyseessä on vastalihakset, jos olen oikein ummartanyt.

Voidaanko puhua supersarjasta jos tekee esim hauikset ja vatsat vuoronperään pitämättä taukoa. Yleensähän supersarjalla tarkoitetaan samaa toimenpidettä mutta kyseessä on vastalihakset, jos olen oikein ummartanyt.

Mun mielestä joo. Supersarja on mulle ainakin vaan kaks mitä tahansa liikettä peräkkäin ilman taukoa liikkeiden välissä. Vastalihasten lisäksi supersarjoja tehdään usein samallekin lihakselle (esim. pystypunnerrus ja viparit).

Mun mielestä joo. Supersarja on mulle ainakin vaan kaks mitä tahansa liikettä peräkkäin ilman taukoa liikkeiden välissä. Vastalihasten lisäksi supersarjoja tehdään usein samallekin lihakselle (esim. pystypunnerrus ja viparit).

Tommosen löysin vielä tuolta sanasto osiosta.

Triplasarjat = (Triple sets) Tämä on yksi variaatio supersarjoista. Triplasarjoissa kaikki liikkeet kohdistuvat samaan lihakseen esim. hauikseen. Valitaan kolme liikettä, jotka suoritetaan peräkkäin ilman taukoa. Voit myös valita vain kaksi liikettä, jolloin toinen on sekä ensimmäinen että viimeinen liike.

Eli onko se sitten tuplasarja jos kahdella liikkeellä peräkkäin tehdään vaikkapa ojentajia.

Kuinka monta sarjaa minimissään on giantsetti(4)?

IMO giantsetti alkaa kolmesta liikkeestä, mutta onko nyt tällä määritelmällä varsinaisesti väliä?

Mihin supersarjojen hyöty edes perustuu?

-Vastalihaksille tehtynä vastapumppi.
-Säästää aikaa.
-Treenin aikana voi tehdä enemmän sarjoja.
-Jonkin näköinen kunto pysyy, kun keuhkotkin hieman rasittuvat.

varmaan kysytty miljoona kertaa ja tullaan kysymäänkin eikä välttämättä oikea paikka asialle mutta kuitenkin kuinka maksimoida suoritus(koko treeniaika/per kerta) ja lihasmassan kasvu ilman sitä yhtä tiettyä kikkaa ;) johon en rupea.. pitäiskö syödä ennen salille menoa enemmän hiilihydraattipitosta ruokaa vaiko proteiinipitoista jne?

Onko normaalia että kyykky tuntuu enemmän perseessä/alaselässä ku jaloissa/reisissä? onko syytä korjata pienemmillä painoilla tekniikkaa vielä?

Back
Ylös Bottom