Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Mikä on hyvä tapa harrastaa aerobista, jos juoksu/hölkkä ei käy?

Kävely / HIIT, riippuen vähän siitä haluaako kuinka puhtaasti kehonkoostumusta muokata vai myös verenkiertoelimistön toimintaa parantaa.
Ja HIITin voi tehdä niin monella eri tavalla että tylsäksi se ei varmasti käy. Perus juoksemisessa on vähän se huono puoli että ominaisuus mitä se parantaa eniten on vain se pidempään juokseminen..

No tuosta minun tilanteesta (edellisellä sivulla perusasetuksilla) kuinka paljon henkinen kuormitus voi edesauttaa ylikunnon syntymisessä, nimittäin ei nyt minun kaltaisella höntsäilijällä varmaan intensiteetti liikunnassa ole sellaisella tasolla, että ylikuntoon helposti päästäisi? Kirjoitukset nyt on painanu päälle, mutta niistä en oo jaksanut edes stressata koska tiedän, etten niiden tuloksista paljon tulevaisuuden valinnoissani koostu ja läpi niistä pääsee heittämällä, enemmän stressaa paska kunto ja se ettei saa töitä, kun Suomessa ei enää edes paskalle taivuta ilman erityistä koulutusta ja kun ajokorttikin vanhenee muuten inttiaikana. Niin ja siivojan hommat on näemmä varattu maahanmuuttajille.

Kannattaako tuota 2-jakoista 14-vuotiaan ottaa käyttöön? Itse olen käyttänyt nyt 1-jakoista ohjelmaa 2½kk ja tuntuu siltä että tahtoisin ruveta kokeilemaan jo 2-jakoista ohjelmaa. Mitäs mieltä olette?

Oli mielessä että jakaisin treenini yläkroppaan, jalkoihin ja näihin muihin lihasryhmiin mitä niitä ikinä onkaan. Sitten olen miettinyt myös 3-jakoista ohjelmaa, kun käyn kolme kertaa viikossa salilla, mutta sitten herää se kysymys, että kannattaako sitä ohjelmaa vielä tässä vaiheessa muuttaa.

- - - Updated - - -

Mitä 2-jakoista ohjelmaa tarkoitat? Ja miksipä ei?

Oli mielessä että jakaisin treenini yläkroppaan, jalkoihin ja näihin muihin lihasryhmiin mitä niitä ikinä onkaan. Sitten olen miettinyt myös 3-jakoista ohjelmaa, kun käyn kolme kertaa viikossa salilla, mutta sitten herää se kysymys, että kannattaako sitä ohjelmaa vielä tässä vaiheessa muuttaa.

- - - Updated - - -

Kaksijakoinen toimii kyllä hyvin tuolla alakroppa/yläkroppa jaolla. Kolmijakoinen on mielestäni kelpo ratkaisu vain jos käyt kuudesti viikossa salilla tai olet jo kokeneempi treenaaja (jota en usko).

Onko mitenkään perusteltua käyttää BCAA:t reenin aikana, jos syö n. 1-2h ennen reeniä ja reenin jälkeen heti vetää palkkarin naamaan?

Tämä siis dieetillä.

^niin paksut ettei tytöt tirsku selän takana:) ei vaineskaa, eihän siihen sääntöjä ole mutta kyllä nyt ois hyvä että jotain näkyis, tai sitte ostat tosi kireen paidan.
Tq39z.jpg

images

Tarttuuko rasva jotenkin paremmin kun treenaa? Nyt on vasta 2 viikkoa käyty salilla ja aloituspaino oli 59kg ja äsken kun katsoin niin se oli 63.5kg?? En ole edes vielä syönyt mitenkään erikoisemmin, Protskuu vaan enemmän syönyt.

Tarttuuko rasva jotenkin paremmin kun treenaa? Nyt on vasta 2 viikkoa käyty salilla ja aloituspaino oli 59kg ja äsken kun katsoin niin se oli 63.5kg?? En ole edes vielä syönyt mitenkään erikoisemmin, Protskuu vaan enemmän syönyt.

ensimmäisen 2 viikon aika tulokset kasvavat lujaa, ja silloin kyllä itselläkin lähti paino nousuun pari kiloa. proteiinistakin saa kaloreita jos se on esim rahkan muodossa:)

Lihaksiin kertyy nestettä kun rupeat treenaamaan, se on ihan normaalia eikä tarkoita että paino tulisi rasvasta samantien. Lisäksi suuresti voi paino vaihdella ihan kellonajastakin, aamupainostahan tuo pitäisi aina punnita, tietysti painat enemmän illalla hyvin syödyn päivän jälkeen kuin aamulla. Itselläni esimerkiksi eilen illalla oli paino 84,9kg ja tänään aamulla 81,6kg. Dieettasin siis yhdessä yössä kolmisen kiloa pois? Ei se ihan niin mene.

Aloittajan utelua

Hei!

Pyydän aluksi anteeksi kenties typerää kysymystäni (johon on todennäköisesti vastaus jo jossain olemassa)! Haluaisin kuitenkin hiukan neuvoa teiltä kokeneimmilta kuntoilijoilta. Haluaisin ja tarvitsisin neuvoa siihen, että miten minun kannattaisi toimia jatkossa päästäkseni haluamiini tuloksiin.

Haluaisin kohentaa kuntoani, kasvattaa hiukan samalla lihaksia ja polttaa rasvaa niin, että painoni putoaisi noin 8-10 kg ylipainoni verran.Tarkoituksena käydä salilla 3-4 krt/vko. Tiedän että lihas painaa rasvaa enemmän, ja painonpudotus tuon 8-10 kg:n verran ei ole pakollista, jos kroppa muuten hoikistuu jotta mahtuisin vaatteisiini joita pidin ennen painonnousua (joka tapahtui yllättäen sairastumis- ja toipilasaikana). Olen keski-ikäinen ja pituutta minulla on n. 159 cm. Olen käynyt jonkin verran kuntosalilla harjoittaen samalla sekä aerobista harjoiteita n. 40 min./krt ja lihaskuntoa n. 40-80 min./krt. Kysymys onkin se, että miten minun kannattaa jatkossa toimia? Olisin kiitollinen jos saisin neuvoa esim. jonkin ohjeellisen kunto-ohjelman muodossa tai ehdotuksia siitä mistä löydän hyvän tavan toimia!

Lisäksi toivoisin saavani vinkkejä syömiseen, ja ennen kaikkea proteiinin saamiseen. En syö rahkaa, raejuustoa, kanaa, kalaa, enkä juustoa.

Suurkiitokset, jos joku viitsii vastata!

Hyvää loppuviikkoa!

Back
Ylös Bottom