Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

1-jakoisessa ei kyllä kahta liikettä samalle lihasryhmälle kannata/tarvitse tehdä, eli pelkkä kyykky tai sitten vuorottelee kyykyn tai vaikka hackin välillä.

Huomasin tässä pienimuotosen ongelman. elikkä kun vetelen lisäpainodippejä ihan perus säädettävässä dippitelineessä, niin se hieman vie tehoa raskaimmista sarjoista, kun dippivyöhön on pakko laittaa monta pientä levyä, jolloin ne levyt kolisevat ja heiluvat siinä suorituksen aikana. Tämä on siksi hieman haitallista, koska pitää pyrkiä dipatessa pitämään kroppa aivan paikallaan ettei painot heilu ja muuta painopistettä.
Tällä hetkellä se ei liikaa tuota ongelmia kun maximi sarjapainoni on 40kg, mutta tulevaisuudessa kun se tulee nousemaan niin saattaa olla eri asia. Mut kyllä esim. jos laitan 4x10kg levyä vyölle, niin siihen asennon ylläpitämiseen saa keskittyä.

BTW. minkäslaisia painoja porukoilla menee dipissä, esim suhteessa penkkiin, tai omalla painolla tehtäviin? ja siis ihan kunnon tekniikalla, eikä mitään 5cm liikerataa.
Itsellä perus-penkki siinä 100kg pintaan, ja arvioisin dipin maximissaan 50kg(tosin tää on yks niitä liikkeitä missä tuskin koskaan tulen maximia testaamaan).

Eine painot heilu siinä vyössä jos et ite heilu. Eli kojaat oman heilumisesi rauhallisemmalla suorituksella.

Mulla penkki on kaiketi melko huono suhteessa dippiin.. Joskin penkki ei koskaan ole korkealla prioriteetilla ollutkaan. Dipissä paras sarja nyt viimeaikoina +90x3 ja penkissä 130x5. Kaikenkaikkiaan pidän toki dippiä parempana voiman ja lihan kasvattajana kuin penkkiä ;)

Moi! Harrastan tällä hetkellä potkunyrkkeilyä ja treeneissä tulee ravattua neljä kertaa vikossa (ma, ti, ke, to). Olen käynyt tähän lisäksi vielä salilla 1 tai 2 krt. viikossa. Treenaaminen salilla on ollut jokseenkin epämääräistä, niin ajattelin että täältä varmaan saisi jeesiä tohon salitreeniin.
Eli miten mun kannattaisi siellä salilla treenata. Haen salin avulla lisää voimaa ja nopeutta lyönteihin sekä potkuihin ja lihaskestävyyttä. Mitä kaikkia liikkeitä ja kuinka monta toistoa per sarja? Treenaanko koko kropan läpi kerralla? Kannattaako tuohon räjähtävän voiman kehittämiseen tehä jotain muitakin kuin perus saliliikkeitä?

Moi! Harrastan tällä hetkellä potkunyrkkeilyä ja treeneissä tulee ravattua neljä kertaa vikossa (ma, ti, ke, to). Olen käynyt tähän lisäksi vielä salilla 1 tai 2 krt. viikossa. Treenaaminen salilla on ollut jokseenkin epämääräistä, niin ajattelin että täältä varmaan saisi jeesiä tohon salitreeniin.
Eli miten mun kannattaisi siellä salilla treenata. Haen salin avulla lisää voimaa ja nopeutta lyönteihin sekä potkuihin ja lihaskestävyyttä. Mitä kaikkia liikkeitä ja kuinka monta toistoa per sarja? Treenaanko koko kropan läpi kerralla? Kannattaako tuohon räjähtävän voiman kehittämiseen tehä jotain muitakin kuin perus saliliikkeitä?

Kukaan ei osaa tehä sulle parempaa saliohjelmaa kuin sun valmentajasi / vastaava henkilö, jolla on paljon kokemusta potkunyrkkeilystä. Jos sulle tärkeintä on pärjätä tossa lajissa niin pyydä ohjelmaa siis heiltä, älä täältä. Luulis että alkuun nyt pärjäät ihan vaan käymällä neljästi viikossa noissa treeneissä, ja käyt ohella lenkillä. Salitreeni ei kuitenkaan sua siellä kehässä hirveästi hyödytä, mut hyvällä kestävyydellä jaksat jopa pitempään sitä turpasaunaa.

Keskivartaloa kannattaa ainakin treenata paljon, mutta luulen että treeneissä sitä jo teettekin.

Kaveri ihmetteli viimeksi, kun olin t-paita päällä, että käsivarret olis kasvaneet suhteettomasti rintalihoihin nähden? Voiko pitää paikkaansa, vaikka treenaan systemaattisesti g6:lla?
Viimeksi meni penkissä 3x8x70, pikkurillit merkkien kohdalla. Leukoja meni 3x10x10 leveällä myötäotteella ja hauiskäännöt mutkatangolla 3x8x25. Vaikuttaako noi olevan suhteessa toisiinsa? Kiitos etukäteen!

E: Niin ja kaiketi on hyvä ottaa huomioon, että ei tässä hirveesti olla kasvetukkaan, kun reenit alkoivat marraskuun lopulla..

Kaveri ihmetteli viimeksi, kun olin t-paita päällä, että käsivarret olis kasvaneet suhteettomasti rintalihoihin nähden? Voiko pitää paikkaansa, vaikka treenaan systemaattisesti g6:lla?
Viimeksi meni penkissä 3x8x70, pikkurillit merkkien kohdalla. Leukoja meni 3x10x10 leveällä myötäotteella ja hauiskäännöt mutkatangolla 3x8x25. Vaikuttaako noi olevan suhteessa toisiinsa? Kiitos etukäteen!

E: Niin ja kaiketi on hyvä ottaa huomioon, että ei tässä hirveesti olla kasvetukkaan, kun reenit alkoivat marraskuun lopulla..

Ihan geeneistä voi olla kiinni miten hyvin se rinta saa massaa. Kyl noi ainakin ihan hyvässä suhteessa on, ja suurin osa (2/3) käden ympärysmitasta tulee ojentajasta, joka kasvaa g6:ssa penkin ja pystärin myötä. Vaikea sanoa mitään ilman kuvaa, paidoissa etenkin kun on eroa.

Pitäisikö tässä aloitella dieetti ja dietata ihan kunnolla johonki 10% rasvoihin (n. 64kg), kun painoa on ''vasta'' 75kg, mutta rasvat ovat 19%?

Olen nyt muutaman kuukauden käynyt kolme kertaa viikossa salilla ja tehnyt 1-jakoista perussettiä. Ihan hyvin kulkenut ja tulokset noussut mutta oikeassa olkapäässä alkanut tuntua pientä kipua. Ei haittaa mitenkään punnerruksia tai olkapääliikkeitä mutta tuntuu vaan sellainen selvä kipu aina kun alkaa lämmittelee vaikkapa pystypunnerrusta. Sitten kun tekee muutaman lämmittelysarjan niin se häviää. Onkohan tommosen suhteen jotain syytä huoleen?

Pitäisikö tässä aloitella dieetti ja dietata ihan kunnolla johonki 10% rasvoihin (n. 64kg), kun painoa on ''vasta'' 75kg, mutta rasvat ovat 19%?

En pystyny enää muokkaamaan postausta nii lainaan itteäni ja totean, että pituutta löytyy 175cm.

Olen nyt muutaman kuukauden käynyt kolme kertaa viikossa salilla ja tehnyt 1-jakoista perussettiä. Ihan hyvin kulkenut ja tulokset noussut mutta oikeassa olkapäässä alkanut tuntua pientä kipua. Ei haittaa mitenkään punnerruksia tai olkapääliikkeitä mutta tuntuu vaan sellainen selvä kipu aina kun alkaa lämmittelee vaikkapa pystypunnerrusta. Sitten kun tekee muutaman lämmittelysarjan niin se häviää. Onkohan tommosen suhteen jotain syytä huoleen?
Voisiko vika olla kiertäjäkalvosimissa? Ne kun kannattaa olla aina lämmitellyt ennen punnerrusliikkeitä ja jos ei ole sitä tehnyt, niin saattaa kipuilla (itellä ainakin ennen kuin aloin lämmittelemään niitä). Niitä kannattaa muutenkin aina lämmitellä, vähentää niiden pamahtamisen todennäköisyyttä tulevaisuudessa aika paljon.

Kysytään täältä välillä.

Nyt ei kyllä jaksa enää tätä. Aerobinen heikkenee vaikka säännöllisesti sitä teen, ei vaan sykkeet laske yhtään eikä leposyke myöskään. Viikko-ohjelmassa on 3x kuntosali ja 3-4x hölkkä. Tämän mukaan olen tehnyt aerobista syksystä asti (6kk nyt), olen päässyt tuohon 10. viikon tiistaille, mutta ei pystynyt millään juoksemaan 8km putkeen vaan oli pakko välissä kävellä. Nyt on muutama viikko ollut väliä suunnitelmallisesta lenkkeilystä, mutta silti tullut käytyä neljästi viikossa esim. 20min pk-lenkillä, jotka eivät todellakaan ole kulkeneet (no okei siinä oli flunssaa ja kaikkea), mutta nyt tänäänkään ei sitten millään mennyt tuo 10. viikon perjantai-treeni juosten, vaan piti joka toinen veto kävellä, vaikka ei edes enää perjantain kova jalkatreeni tuntunut jaloissa, muuten kuin pohkeet vihoitteli vähän. Mutta tällä hetkellä tuo 8km kuulostaa täysin utopistiselta suoritukselta. Mitat 173cm/77kg ja leposyke aina +80, kun en tiedä miksi. Missä ja mikä menee vikaan, alkaa motivaatio mennä hommaan ja astmaa pelkään...

Löylyttäjä sanoi:
Ylikuntoa tai ainakin ylirasitustilaa. Kunnolla lepoa ja heti.

Joo, nyt ei enää edes hiiidas 5km mene. Liikuntaa harrastamaton lenkkikaveri ei ollut edes hengästynyt, kun minä olin niin hengästynyt siinä puolenvälin jälkeen sillä tavalla, että alkoi mennä jalat ihan hapoille ja sykkeet ihan huipussaan ja oli pakko kävellä loppumatka. Totaalilepoa tuli tammikuussa noin kaksi viikkoa ihan treenitauon ja flunssan takia, eli ei kai ylikuntoakaan? Voiko olla astman oireita ja toisaalta millaisia oireita esim. kilpirauhasen liikatoimintaan liittyy (noiden edellä mainittujen lisäksi?), kunto on siis pudonnut varsin dramaattisesti yhdessä kuukaudessa ja toisaalta kehittynyt yllättävän vähän puolessa vuodessa, useimmiten olen saanut itseni ruoskittua noihin tavoitteisiin, eli en usko, että yrityksen puutteesta on. Ei enää hirveästi kyllä lenkki maistu.

Joo, nyt ei enää edes hiiidas 5km mene. Liikuntaa harrastamaton lenkkikaveri ei ollut edes hengästynyt, kun minä olin niin hengästynyt siinä puolenvälin jälkeen sillä tavalla, että alkoi mennä jalat ihan hapoille ja sykkeet ihan huipussaan ja oli pakko kävellä loppumatka. Totaalilepoa tuli tammikuussa noin kaksi viikkoa ihan treenitauon ja flunssan takia, eli ei kai ylikuntoakaan? Voiko olla astman oireita ja toisaalta millaisia oireita esim. kilpirauhasen liikatoimintaan liittyy (noiden edellä mainittujen lisäksi?), kunto on siis pudonnut varsin dramaattisesti yhdessä kuukaudessa ja toisaalta kehittynyt yllättävän vähän puolessa vuodessa, useimmiten olen saanut itseni ruoskittua noihin tavoitteisiin, eli en usko, että yrityksen puutteesta on. Ei enää hirveästi kyllä lenkki maistu.

Veikkaan kyllä tuota ylikuntoa. Nyt kun käyt juoksemassa niin pahennat vaan tilaasi ja toipuminen kestää entistä pidempään. Ylikunnon vakavuudesta riippuen toipuminen voi kestää muutamasta viikosta kuukausiin. Nyt totaalilevolle heti ja kehottaisin myös käymään lääkärissä niin ottavat verikokeet etc. varmistuu ettei mitään sairautta ole tuon dramaattisen kunnon huonontumisen takana.

Aika erikoinen kysymys mutta olkoon, mitä keholle käy jos syö ainoastaan proteiini patukoita viikon tai kuukauden? En aio itse kokeilla arveluttaa vaan vähän :D

Minkä takia alunperin edes teit aerobisen tuolla tavalla juosten/hölkäten? Kaikkein surkein ja epäkäytännöllisin tapa kropalle harrastaa aerobista liikuntaa. Ei tue ainakaan saliharrastusta millään tavalla.

Ehdotan kuukauden totaalilepoa kaikesta aerobisesta ja sitten keksit fiksumman tavan hoitaa tuon puolen.

Minkä takia alunperin edes teit aerobisen tuolla tavalla juosten/hölkäten? Kaikkein surkein ja epäkäytännöllisin tapa kropalle harrastaa aerobista liikuntaa. Ei tue ainakaan saliharrastusta millään tavalla.

Ehdotan kuukauden totaalilepoa kaikesta aerobisesta ja sitten keksit fiksumman tavan hoitaa tuon puolen.

Mikä on hyvä tapa harrastaa aerobista, jos juoksu/hölkkä ei käy?

Mitä mun pitäis parantaa ylätalja tekniikassa jos kyseinen liike saa ojentajat pumppiin? Leveä ote siis kyseessä.
Vaikea sanoa ilman että on nähnyt, mutta kokeillaan. Mihin kohtaan tuot tangon toiston lopussa? Monesti näkee ylätaljaa tehtävän niin, että tanko tuodaan aivan liian alas, jopa vatsaan asti. Oikeasti tangon pitäisi tulla tuohon rintalastan kohdalle ja pitää selkä suorana koko liikkeen ajan ilman mitään nytkäytyksiä ja heijauksia. Kyynerpäiden täytyy myös olla sivuilla eikä edessä (oletan että tarkoitat leveää myötäotetta). Ja yksi juttu mikä itseäni auttoi hahmottamaan ylätaljan suoritusta oli, että tuot painon alas ikään kuin vetämällä sitä kyynerpäilläsi. Muista vielä avata lavat yläasennossa ja alhaalla puristaa voimakkaasti latseillas. Saattaa joutua kyllä ottamaan vähän painoa pois. :) Toivottavasti sait jotain vinkkiä irti. :D

Aika erikoinen kysymys mutta olkoon, mitä keholle käy jos syö ainoastaan proteiini patukoita viikon tai kuukauden? En aio itse kokeilla arveluttaa vaan vähän :D

Vastataan nyt huvin vuoksi. Riippuu patukasta ja niiden määrästä, millaiset vaikutukset sillä "ruokavaliolla" on. Eihän siihen kuole, mutta paria asiaa pitäisi miettiä: vitamiinien ja mineraalien saanti on hyvin vähäistä, kuitua liian vähän (= törkee ummetus), suurin osa hiilareista lyhytketjuisia sokereita (fruktoosi-glukoosisiirappi noissa määrissä ei kuulosta hyvältä), rasvat todennäköisesti vain huonolaatuisia (kovia) rasvoja ja ties mitä muuta noin yksipuolisesta ruokavaliosta. Uskoisin, että olisi koko ajan mukava ummetus päällä, väsynyt/vetämätön olo, mieliala maassa, nälkä ja himo syödä tavallista ruokaa joka hetki. Viikossa tuskin tekee mitään dramaattisia muutoksia kehossa, mutta kuukauden kokeilulla voisi olla epämiellyttäviä perusterveyteen vaikuttavia ominaisuuksia. Yksi syy sille, miksi ne ovat lisäravinteita eikä täysipainoisen ruokavalion korvikkeita.

Back
Ylös Bottom