Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Kyllä oli kuittailu joo ihan ansaittua. toi kylkiluut näkyvät ja plaaplaaplaa, ei välttämättä kerro paljo paskaakaan. ne läskit ku kertyy hieman tosiaan eri mestoihin yksilöillä.

No näetkö tässä kuvassa paljonkin rasvaa? Tuo kuoppa pitäisi saadaa piiloon. Onnistuisi pienellä määrällä läskiä. Kuva on 3kk vanha en jaksa ottaa uutta.

Edit. alko hävettää liikaa poistin kuvan.

Rintama kysymys

Tällanen vaivaa juuri nyt; Rintatreeni on tuottanut aika sopivasti massaa, vaan en oo tyytyväinen siihen, että ns. lungisti ollessa rintalihakset näyttää hivenen liikaa tisseiltä ja vaikka pumppi ois päällä niin "kireyttä" puuttuu. Oma analyysi on on se, että rasvaprossa on liian korkea, MUTTA voisko olla, että leveiden/yläselkälihasten sekä takaolkapäiden treenillä tilannetta vois korjata? Eli oisko "lihastasapaino" hitusen perseellään...Auttakaa miestä ylämäessä-:(

Kun on tarkoituksena kokonaisvaltainen kasvaminen ja massanlisäys, niin miten suosittelette tasapainottaa isoissa liikkeissä tekniikan ja raudan määrän suhdetta? Tarkoitan esim että kasvaako paremmin tekemällä penkkiä kovaa 90% maksimista, vaikka tekniikka ei olisikaan täydellinen (kunhan ei paikat hajoa ja tekniikka nyt on suunnilleen oikein) vai tekemällä 75-80% kuormalla siten, että tekniikka varmasti on täydellinen ja tekee vaikka pysäytyksen vielä rinnalla.

Tällanen vaivaa juuri nyt; Rintatreeni on tuottanut aika sopivasti massaa, vaan en oo tyytyväinen siihen, että ns. lungisti ollessa rintalihakset näyttää hivenen liikaa tisseiltä ja vaikka pumppi ois päällä niin "kireyttä" puuttuu. Oma analyysi on on se, että rasvaprossa on liian korkea, MUTTA voisko olla, että leveiden/yläselkälihasten sekä takaolkapäiden treenillä tilannetta vois korjata? Eli oisko "lihastasapaino" hitusen perseellään...Auttakaa miestä ylämäessä-:(

Joo, jos ryhti on kumara ja olkapäät vetää liikaa eteen (onko näin?), ni rintalihakset näyttää enemmän tisseiltä. Etkö ole vai treenannut selkää? Sitä pitäisi treenata vielä enemmän kuin rintaa, jotta lihastasapaino pysyy, onhan se paljon suurempi lihasryhmä. Eli sun tilanteessa jättäisin ajasta riippuen rintatreenin vähemmälle ja tekisin alataljaa, kulmasoutua ja ehkä takaolkapäitä ja varsinkin putkirullaisin, venyttelisin, venyttelisin ja venyttelisin, niin lähtisi kireydet pois. Googlaa thoracic extension ja kato sieltä lisäharjoitteita, jos huvittaa.

Kun on tarkoituksena kokonaisvaltainen kasvaminen ja massanlisäys, niin miten suosittelette tasapainottaa isoissa liikkeissä tekniikan ja raudan määrän suhdetta? Tarkoitan esim että kasvaako paremmin tekemällä penkkiä kovaa 90% maksimista, vaikka tekniikka ei olisikaan täydellinen (kunhan ei paikat hajoa ja tekniikka nyt on suunnilleen oikein) vai tekemällä 75-80% kuormalla siten, että tekniikka varmasti on täydellinen ja tekee vaikka pysäytyksen vielä rinnalla.

No jos sä massaa ja kasvua haluat, niin ethän sä sitä nyt voimatreenillä tekemällä 90% maksimista -sarjoja saavuta, ainakaan erityisen nopeasti. Massaa tulee parhaiten, kun teet 3 sarjaa 8-12 toistolla niin suurella painolla kuin tuo onnistuu. Ja tekniikan ei todellakaan pidä olla täydellinen, se riittää, että ei riko itseään (penkissä olkapäät takana, mavessa ja kyykyssä selkä suorana) ja treeni menee perille oikeaan lihakseen. Vikoissa toistoissa se menee väkisinkin huonoksi, vrt. cheattaus ja kyllähän se tekniikka hioutuu kokemuksen myötä aina paremmaksi muutenkin.

No itse en näe syytä miksi tekniikasta pitäisi tinkiä teki sitten 1rm tai 12 toiston massa sarjan, täytyy valita paino vaan oikein siihen mitkä repsit on mielessä tehdä... mut kysymykseen vastaus itse olen saanut hyvin rintaan lihaa ainakin tekemällä pitkää sarjaa (7-17 toistoa) rauhallisella, puhtaalla tekniikalla..

Ei ainut oikea vastaus, mutta vinkki kuiteskin.

Voithan sä aluksi tehdä vaikkapa jakamalla treenit/lihasryhmä kahteen osaan:
1. Joka toisella treenikerralla teet puhtaasti esim 8 toistoa, ja viet yhden sarjan/liike loppuun käyttämällä rest-pausea.
2. Joka toisella treenikerralla teet tuntuman mukaan joko kevyet, puhtaat sarjat tai jos tuntuu hyvältä niin hieman liian suurilla painoilla esim ne 8 toistoa "puhtaasti" huijaten. (Esimerkkinä pystypunnerrus seisten, hieman jaloilla ponnistaen)

Nämä siis ihan vain sen tuntuman opetteluun jotta oppii menemään sinne epämukavuusalueelle, jossa se kehitys toisinaan tuppaa tapahtumaan. Toki kevyet päivätkin pitää muistaa.

En ymmärrä miksi alat näsäviisastelemaan minulle. Sanoin vain, että minulla on paljon lihasta jaloissa ja tämä on fakta. Toki siinä päällä on vähän rasvaa, mutta osaan itsekin sanoa, että lihasta niissä jaloissa on paljon enemmän. Ulkomuodolta reiteni ja pohkeet ovat todella suuret verrattuna yläkroppaan. Tämä nyt vain sattuu olemaan ruuminmuotoni. Lihaskoko ei ole sama asia kuin voima. Toki vahvimmat kehonrakentajat ovat todella suuria, mutta koon yhdistäminen voimaan on väärin. (Bodybuilding.com - Size Means Strength?). Ja jos nyt haluat tietää niin en kyykkää itse, mutta jalkaprässiä kyllä käytän ja painona käytän 140-160 kg (Teen aina 10 toistoa sarjassa.)

Olen vain koittanut selittää, että jalkani ovat lihaksikkaat verrattuna yläkroppaani ja muiden jalkoihin jotka tunnen/tiedän.

En ymmärrä miksi alat näsäviisastelemaan minulle. Sanoin vain, että minulla on paljon lihasta jaloissa ja tämä on fakta. Toki siinä päällä on vähän rasvaa, mutta osaan itsekin sanoa, että lihasta niissä jaloissa on paljon enemmän. Ulkomuodolta reiteni ja pohkeet ovat todella suuret verrattuna yläkroppaan. Tämä nyt vain sattuu olemaan ruuminmuotoni. Lihaskoko ei ole sama asia kuin voima. Toki vahvimmat kehonrakentajat ovat todella suuria, mutta koon yhdistäminen voimaan on väärin. (Bodybuilding.com - Size Means Strength?). Ja jos nyt haluat tietää niin en kyykkää itse, mutta jalkaprässiä kyllä käytän ja painona käytän 140-160 kg (Teen aina 10 toistoa sarjassa.)

Olen vain koittanut selittää, että jalkani ovat lihaksikkaat verrattuna yläkroppaani ja muiden jalkoihin jotka tunnen/tiedän.

Kuvittelet niiden olevan isot. Laita kuvaa niin nähdään, onko siellä lihasta vai läskiä. Ja tuo voima kyllä korreloi lihasmassankin kanssa sen verran, ettei mitään isoja jalkoja rakenneta alle 100kg kyykkypainoilla.

Laitappa kuvaa jaloista niin loppuu selittely. En millään jaksa uskoa että olet pyöräilyllä ja tolla oma painolla isoja jalkoja kasvattanut. Noilla prässisarjoilla tekee mun vaimokin joka on varmasti pienempi kuin sä.

Tarkoitus olisi muuttaa hetken päästä kaksijakoinen ohjelma siten, että yläkroppa/alakroppa vaihtuu torso/jalat+kädet. Keskimäärin 3 kertaa viikkoon tulee käytyä. Kysymys kuuluukin, mitä liikkeitä käsille olisi järkevää ottaa, ja kuinka monta sarjaa? Suunnitelmissa oli sekä ojentajille että hauiksille molemmille kaksi liikettä 3x8-10. Lisäksi kädet toki saavat epäsuoraa rasistusta penkissä, leuoissa ym.

Tarkoitus olisi muuttaa hetken päästä kaksijakoinen ohjelma siten, että yläkroppa/alakroppa vaihtuu torso/jalat+kädet. Keskimäärin 3 kertaa viikkoon tulee käytyä. Kysymys kuuluukin, mitä liikkeitä käsille olisi järkevää ottaa, ja kuinka monta sarjaa? Suunnitelmissa oli sekä ojentajille että hauiksille molemmille kaksi liikettä 3x8-10. Lisäksi kädet toki saavat epäsuoraa rasistusta penkissä, leuoissa ym.

Pystytkö siis käymään sillein, että tulee yksi välipäivä ton käsitreenin ja torso-treenin välille? Mitään hirveää käsisettiä ei kuitenkaan kannata tehdä jos seuraavana päivänä pitäisi jaksaa selkää ja rintaa treenata (hauis ja ojentaja väsyneenä). Omaan korvaan kuulostaa kuitenkin hyvältä toi 2x 3x8-10 hauikselle ja ojentajalle, luulis käsien palautuvankin hyvin.

Eikai noilla liikkeillä sitten niin väliä ole kun käsiä treenaa, eristävää treeniä kun se kuitenkin on. Ota sellaiset liikkeet joilla saat hyvin tuntumaa? Ojentajille vois kuitenkin olla kapea penkki kova juttu (tukis myös penkkiä hyvin) jos siis löytyy välipäivä tohon torso-treeniin. Ranskalainen punnerrus on myös tehokas ainakin itselle. Habandeerukselle sitten otat vaikka hauiskäännöt tangolla ja sitten vaikka vähän eristävämmin scotissa?

Pystytkö siis käymään sillein, että tulee yksi välipäivä ton käsitreenin ja torso-treenin välille? Mitään hirveää käsisettiä ei kuitenkaan kannata tehdä jos seuraavana päivänä pitäisi jaksaa selkää ja rintaa treenata (hauis ja ojentaja väsyneenä). Omaan korvaan kuulostaa kuitenkin hyvältä toi 2x 3x8-10 hauikselle ja ojentajalle, luulis käsien palautuvankin hyvin.

Eikai noilla liikkeillä sitten niin väliä ole kun käsiä treenaa, eristävää treeniä kun se kuitenkin on. Ota sellaiset liikkeet joilla saat hyvin tuntumaa? Ojentajille vois kuitenkin olla kapea penkki kova juttu (tukis myös penkkiä hyvin) jos siis löytyy välipäivä tohon torso-treeniin. Ranskalainen punnerrus on myös tehokas ainakin itselle. Habandeerukselle sitten otat vaikka hauiskäännöt tangolla ja sitten vaikka vähän eristävämmin scotissa?

Välipäivä on välillä mahdollinen, välillä ei. Tämä tekeekin asian välillä hieman vaikeaksi. Tarkoitus olisi kuitenkin yrittää saada peräkkäiset reenit siten, että kädet tulisi vasta toisena päivänä reenattua. Hauikset scotissa + käsipainoilla sekä ranskalainen + toinen eristävä liike lienevät hyvät vaihtoehdot, jos peräkkäisinä päivinä joutuu vetämään. Kapea penkki silloin, jos ehtii hieman palautumaan ennen seuraavaa kertaa.

Onko mahdollista että ~170cm täysin normaalivartaloinen ( ei siis mikään ogre ) likka teki jalkaprässissä 240kg painoilla sarjoja?

En nähnyt tekikö jotain erikoista liikettä vai ihan normaalisti, mutta painot laskin kurkistamalla toisen laitteen ohi kolmeen kertaan ( 4x25kg, 1x20kg kiekot molemmilla puolilla ) koska en ollut uskoa silmiäni. Näytti ihan fysiikanlakeja uhmaavalta, kun vertasi likkaa ja painoja. Jäätävää, ellei itsellä vaan mennyt jotain oleellista ohi. Itse en pysty lähellekkään tuohon määrään.

Onko mahdollista että ~170cm täysin normaalivartaloinen ( ei siis mikään ogre ) likka teki jalkaprässissä 240kg painoilla sarjoja?

En nähnyt tekikö jotain erikoista liikettä vai ihan normaalisti, mutta painot laskin kurkistamalla toisen laitteen ohi kolmeen kertaan ( 4x25kg, 1x20kg kiekot molemmilla puolilla ) koska en ollut uskoa silmiäni. Näytti ihan fysiikanlakeja uhmaavalta, kun vertasi likkaa ja painoja. Jäätävää, ellei itsellä vaan mennyt jotain oleellista ohi. Itse en pysty lähellekkään tuohon määrään.

Prässeissä on erittäin paljon eroa, joten näiden painoja ei aivan täysin pysty vertailemaan. Tuo 240kg on jo suhteellisen kova paino, muttei mikään mahdoton normaalivartaloiselle naiselle. Toki tuota ei aivan aloitteleva mies/nainen montaa kertaa nostaa, oli prässi mikä tahansa.

Naisten (treenaamattomien ja aloittelijoiden) alavartalon voimat ovat kehonpainoon suhteessa about yhtä hyvät ku miehilläkin. Ylävartalon voimat naisilla on kehonpainoon suhteutettuna muistaakseni noin 30% pienemmät keskimäärin.

E. Ihan tälleen by the way, jos kiinnostaa kuulla. :rolleyes:

Ei jotenkin vieläkään mahdu itselle tuo suoritus aivoon. Ensimmäinen pure 100% undiluted wtf -elämys salilla itselle. Katsellaan 7v päästä jos pystyisi itse samaan.

Joo, jos ryhti on kumara ja olkapäät vetää liikaa eteen (onko näin?), ni rintalihakset näyttää enemmän tisseiltä. Etkö ole vai treenannut selkää? Sitä pitäisi treenata vielä enemmän kuin rintaa, jotta lihastasapaino pysyy, onhan se paljon suurempi lihasryhmä. Eli sun tilanteessa jättäisin ajasta riippuen rintatreenin vähemmälle ja tekisin alataljaa, kulmasoutua ja ehkä takaolkapäitä ja varsinkin putkirullaisin, venyttelisin, venyttelisin ja venyttelisin, niin lähtisi kireydet pois. Googlaa thoracic extension ja kato sieltä lisäharjoitteita, jos huvittaa.

Tarkoituksena on ollut juurikin satsata selkäpäivään nyt enemmän. Sen kanssa on saanut vähän taistella, kun on alaselkä taipuvainen kipuilemaan ollut jo ennen treeniaikoja. Toinen asia on se, että treenaan kotona, eli taljat puuttuu. Olen nyt kuitenkin saanut kasattua aika kivan nipun alaselkäystävälläsiä liikkeitä. Kulmasoutua käsipainolla ja alataljan kaltainen patentti on listalla muun muassa. Takaolkapäitä pitää siis lyödä listaan myös. Ja ryhti ei ole kumara, mutta saattaa olla tosiaan, että olkapäät hiukan tulee eteen. Kiitti linkistä, katon sen nyt...:)

Back
Ylös Bottom