Ärsyttävät asiat liikenteessä

Mutta kun tässä ei ollut tarkoitus mitata pidempää ajanjaksoa, vaan tuota kiihdytyksen osuutta.
no kun se käytetty mittari ei ole tarkoitettu tuon kiihdytykseen osaa mittamaan vaan sitä pidempää ajan jaksoa..

mutta sä nyt ilmeisesti haluat tuohon tubettajaan sekä sen auton ajotietokoneeseen niin mikäs siinä.. mutta tässä ei kyllä yksikään asiantuntija ole samaa mieltä
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ei tietenkään pitäisi. Mitä vitun helvettiä? Sä olet kyllä ihan kujalla. Se lukema ei edusta lukemaa mikä olisi todellinen kulutus sadan kilometrin matkalla. Sen sijaan jos tuosta nyt jatkettaisiin ajamista, niin kulutus tippuisi koko ajan tiettyyn pisteeseen asti. Jos sama tehtäisiin joka kiihdytystavalla, niin lopulta muutaman kymmenen kilometrin ajamisen jälkeen, kun kulutuksessa ei näy enää heiluntaa, ei noille eri kiihdytystavoille saada mitään eroa. Ne edustaa niin pientä ajanjaksoa koko tapahtumasta, että se ei näy sieltä. Mutta kun tässä ei ollut tarkoitus mitata pidempää ajanjaksoa, vaan tuota kiihdytyksen osuutta. Tulokset on täysin vertailukelpoisia keskenään ja mittari on kyllä täysin mukana. Ei se käy mitenkään jäljessä jos sitä ajattelet.
Vanhemmissa autoissa ne keskikulutuslukemat taisivat olla juurikin tuollaisia paljonko viimeisen 100 km matkalla on mennyt, ihan sama vaikka autolla ei olisi viikkoon ajettu niin se lyö käynnistäessä sen lukeman tiskiin. Nykyisillä ajotietokoneilla ja niiden ilmoittamilla kulutuksilla ei ole näiden kanssa mitään tekemistä. Minunkin auto aamulla kun käynnistää ja lähtee ajamaan niin ei tarvitse kuin päästä vauhtiin niin se ilmoittaa keskikulutuksen mitä on mennyt siinä ensimmäisen 2 minuutin ja parin kilometrin ajon aikana. Sitten se hyvin nopeasti tippuu siitä alas, kun pääsee matka-ajoon. Senhän pystyy sieltä jostain ajotietokoneesta nollaamaan eli jos haluaisi itse tuota testata niin kiihdyttää ensin hiljaa 100km/h vauhtiin ja odottaa hetken, että tulee se keskikulutuslukema ruutuun ja ottaa ylös. Sitten nollaa ja ajaa uudestaan saman testin, mutta nyt kiihdyttää kovasti sataseen. Veikkaan että omassa autossa ero voisi olla helposti jopa 50 %.
 
laitetaan nyt vielä tämä..

https://www.is.fi/autot/art-2000008885414.html

2. Kiihdytä ripeästi

Tärkeää on Parkkisen mukaan myös nopea kiihdytys haluttuun nopeuteen. ”Höyryveturikiihdytys” kannattaa unohtaa.


– Moni luulee, että köröttelyllä ja hitaalla kiihdyttämisellä pärjää, mutta se on päinvastoin. Esimerkiksi moottoritien rampilla ripeä kiihdytys ja se vaihde päälle, jolla pystyt ajamaan haluttua nopeutta.


– Moottoria pitää käyttää sen parhaalla hyötysuhdealueella. Se ei ole ihan mitään hiiviskelyä. Ripeä kiihdytys käyttää parasta hyötysuhdetta, hän lisää.

olis varmaan pitänyt tällekin kertoa faktat niin olis voittanut enemmän..

Kartturi Ari Parkkinen on oikea mies antamaan taloudellisen ajon säästövinkit. Hän on voittanut pariin kertaan EcoRunin Suomen Cupin.

ja kuten jo tässä todettu, muut asiat vaikuttavat kulutukseen paljon enemmän.. itse harvoin ajelen niin tyhjillä teillä että taloudellisuus määrittelisi miten kiihdytyksen suoritan..
 
no kun se käytetty mittari ei ole tarkoitettu tuon kiihdytykseen osaa mittamaan vaan sitä pidempää ajan jaksoa..
Kyllä se on tarkoitettu just siihenkin. Sehän mittaa paljonko polttoainetta on palanut kullakin ajanhetkellä. Se tietää sen ihan tarkasti. Se vain ilmoittaa sen lukemana l/100 km tai mpg tai vastaavaa. Mutta siellä taustalla on aina kulloinkin kulunut polttoaine. Tuo lukema voisi ihan yhtä hyvin olla nouseva lukema mikä kuvaa kulunutta polttoaineen määrää, eikä se muuttaisi asiaa miksikään.

Tuo auktoriteetteihin vetoaminen on just sitä denialismia. Ei uskota edes selviä todisteita, vaan kaivetaan erilaisia syitä miksi asia ei voi pitää paikkaansa ja lopulta vedotaan auktoriteettiin, ettei vain joudu muuttamaan omaa käsitystään asioista. Sulta on tullut tässä niin uskomatonta juttua, että pistää miettimään oletko edes juuri kulutusmittaria seurannut ja havainnoinut miten se toimii ja millä logiikalla se toimii.
 
laitetaan nyt vielä tämä..

https://www.is.fi/autot/art-2000008885414.html

olis varmaan pitänyt tällekin kertoa faktat niin olis voittanut enemmän..

ja kuten jo tässä todettu, muut asiat vaikuttavat kulutukseen paljon enemmän.. itse harvoin ajelen niin tyhjillä teillä että taloudellisuus määrittelisi miten kiihdytyksen suoritan..
Eihän tuossa uutisessa sanota kuin kiihdytä "ripeästi". Ei tuo kerro yhtään mitään kenellekään. Varmasti hyvä ohje jollekin tädille kauppakassissa, jolla menee optimitilanteessakin 15 sekuntia kiihdyttää nollasta sataan. Näissä EcoRuneissakin tuskin ajavat millään urheiluautoilla. Jos taas on oikea auto alla niin todellakin kannattaa "hiipiä", kun sekin on alle 10 sekuntia nollasta sataan.
 
Kyllä se on tarkoitettu just siihenkin. Sehän mittaa paljonko polttoainetta on palanut kullakin ajanhetkellä. Se tietää sen ihan tarkasti. Se vain ilmoittaa sen lukemana l/100 km tai mpg tai vastaavaa. Mutta siellä taustalla on aina kulloinkin kulunut polttoaine. Tuo lukema voisi ihan yhtä hyvin olla nouseva lukema mikä kuvaa kulunutta polttoaineen määrää, eikä se muuttaisi asiaa miksikään.

Tuo auktoriteetteihin vetoaminen on just sitä denialismia. Ei uskota edes selviä todisteita, vaan kaivetaan erilaisia syitä miksi asia ei voi pitää paikkaansa ja lopulta vedotaan auktoriteettiin, ettei vain joudu muuttamaan omaa käsitystään asioista. Sulta on tullut tässä niin uskomatonta juttua, että pistää miettimään oletko edes juuri kulutusmittaria seurannut ja havainnoinut miten se toimii ja millä logiikalla se toimii.
enpä ole ikinä auktoriteettejä kumarrellut.. mutta ammattilaiseen luotan tässä asiassa..

selitäpä nyt miksi tuo on voittanut noita taloudellisuusajoja väärin ajamalla?

sä olet nyt jostain syystä ymmärtänyt väärin mun sanomisia niin ehkä tästä on turha jatkaa.. sä uskot tubettajaan lastutetun autonsa kanssa ja minä ammattilaisiin..
 
Eihän tuossa uutisessa sanota kuin kiihdytä "ripeästi". Ei tuo kerro yhtään mitään kenellekään. Varmasti hyvä ohje jollekin tädille kauppakassissa, jolla menee optimitilanteessakin 15 sekuntia kiihdyttää nollasta sataan. Näissä EcoRuneissakin tuskin ajavat millään urheiluautoilla. Jos taas on oikea auto alla niin todellakin kannattaa "hiipiä", kun sekin on alle 10 sekuntia nollasta sataan.
no sanotaanhan siinä hyötysuhde..

Moottoria pitää käyttää sen parhaalla hyötysuhdealueella. Se ei ole ihan mitään hiiviskelyä

jos nyt puhutaan edelleen polttomoottorista, niin kerro miten termodynamiikkaan vaikuttaa onko se kauppakassissa vai urheiluautossa?
 
enpä ole ikinä auktoriteettejä kumarrellut.. mutta ammattilaiseen luotan tässä asiassa..

selitäpä nyt miksi tuo on voittanut noita taloudellisuusajoja väärin ajamalla?

sä olet nyt jostain syystä ymmärtänyt väärin mun sanomisia niin ehkä tästä on turha jatkaa.. sä uskot tubettajaan lastutetun autonsa kanssa ja minä ammattilaisiin..
Se mittari ei laskeskele mitään monimutkaisia laskutoimituksia. Se laskee esimerkiksi, että olemme kulkeneet kilometrin matkan ja polttoainetta on kulunut tähän mennessä 1 dl. Siitä se laskee näppärästi, että tuo kulutus olisi sadalle kilometrille skaalattuna 10 litraa. Jos tästä jatketaan matkaa ja seuraava kilometri taittuu 0.1 desillä, on kahden kilometrin matkalla kulunut 1.1 dl polttoainetta. Sadalle kilometrille skaalattuna se on 5.5 litraa. Ihan yksinkertaista matematiikkaa ja toimii vaikka matka olisi miten pieni.

Mulla on kyllä yksi teoria miksi tuolla ajotavalla voitetaan kilpailuja. Nuo käyttää niin sanottua pulse and glide tekniikkaa, mikä on alkekirjoittaneellekin hyvin tuttu. Siinä siis kiihdytetään tiettyyn nopeuteen (pulse) ja sen jälkeen liu'utaan (glide) vapaalla, ehkä jopa moottori sammuksissa mahdollisimman pitkään, jonka jälkeen kiihdytetään taas jne. Tuossa ripeä kiihdytys mahdollistaa enemmän glideja samalla matkalla.

Toinen on se, että jos kaikki muutkin tekee samalla tavalla. Tuohan on yleisesti hyväksytty "fakta" että ripeä kiihdytys on taloudellisin. Mutta ihmiset on erehtyväisiä. Ihan oikeasti mäkin luulin vielä pari kuukautta sitten niin, kunnes näin tuon videon. Jouduin kamppailemaan ajatuksen kanssa hetken, mutta lopulta se oli uskottava. Vaihdoin siis mielipiteeni, koska en muuta voinut. Lupaan vaihtaa mielipiteeni takaisin, jos joku kokeellisesti todistaa ettei tuo koe ole pätevä. Auktoriteetti ei kelpaa, koska käytännön koe ja siitä saadut tulokset ajaa luonnollisesti mielipiteen ohi.
 
Se mittari ei laskeskele mitään monimutkaisia laskutoimituksia. Se laskee esimerkiksi, että olemme kulkeneet kilometrin matkan ja polttoainetta on kulunut tähän mennessä 1 dl. Siitä se laskee näppärästi, että tuo kulutus olisi sadalle kilometrille skaalattuna 10 litraa. Jos tästä jatketaan matkaa ja seuraava kilometri taittuu 0.1 desillä, on kahden kilometrin matkalla kulunut 1.1 dl polttoainetta. Sadalle kilometrille skaalattuna se on 5.5 litraa. Ihan yksinkertaista matematiikkaa ja toimii vaikka matka olisi miten pieni.

Mulla on kyllä yksi teoria miksi tuolla ajotavalla voitetaan kilpailuja. Nuo käyttää niin sanottua pulse and glide tekniikkaa, mikä on alkekirjoittaneellekin hyvin tuttu. Siinä siis kiihdytetään tiettyyn nopeuteen (pulse) ja sen jälkeen liu'utaan (glide) vapaalla, ehkä jopa moottori sammuksissa mahdollisimman pitkään, jonka jälkeen kiihdytetään taas jne. Tuossa ripeä kiihdytys mahdollistaa enemmän glideja samalla matkalla.

Toinen on se, että jos kaikki muutkin tekee samalla tavalla. Tuohan on yleisesti hyväksytty "fakta" että ripeä kiihdytys on taloudellisin. Mutta ihmiset on erehtyväisiä. Ihan oikeasti mäkin luulin vielä pari kuukautta sitten niin, kunnes näin tuon videon. Jouduin kamppailemaan ajatuksen kanssa hetken, mutta lopulta se oli uskottava. Vaihdoin siis mielipiteeni, koska en muuta voinut. Lupaan vaihtaa mielipiteeni takaisin, jos joku kokeellisesti todistaa ettei tuo koe ole pätevä. Auktoriteetti ei kelpaa, koska käytännön koe ja siitä saadut tulokset ajaa luonnollisesti mielipiteen ohi.
Nuohan mittaa suuttimien aukioloa.. Ja nimenomaan laskeskelee edeltävästä ajotavasta arviota..

Jos tuo sun "yksinkertainen matematiikka " pitäisi paikkansa niin mitään virheitähän ei ajotietokoneen kulutusnäytössä olisi..

Onhan tuo todistettu, tuolla AMK labrassakin todistettiin aikoinaan, ei valitettavasti ole todisteita youtubessa..
 
Nuo käyttää niin sanottua pulse and glide tekniikkaa, mikä on alkekirjoittaneellekin hyvin tuttu. Siinä siis kiihdytetään tiettyyn nopeuteen (pulse) ja sen jälkeen liu'utaan (glide) vapaalla, ehkä jopa moottori sammuksissa mahdollisimman pitkään, jonka jälkeen kiihdytetään taas
No ei kyllä sammuta vauhdista..

EcoRun on autokilpailu, jossa vakioautoilla ajetaan annettu reitti liikennesääntöjä noudattaen niin, että polttoaineen kulutus on mahdollisimman vähäinen

Ja moottorijarruttaessa kulutus saadaan ruiskumoottorilla nollaan kun taas vapaalla
tarvitaan kakkua pitämään kone käynnissä

Erikseen on sitten nuo taloudellisuusajot radalla ja erikoisvalmisteisilla autoilla
 
no sanotaanhan siinä hyötysuhde..

jos nyt puhutaan edelleen polttomoottorista, niin kerro miten termodynamiikkaan vaikuttaa onko se kauppakassissa vai urheiluautossa?
Ja se paras hyötysuhde on edelleen kiihdyttämistä hiipien. Vain jollekin kukkahattutädille se on kiihdyttämistä "ripeästi". Google scholarista löytyi tämmöinen ei mikään uusi tutkimus, mutta antaa vähän osviittaa siitä, mitä tuolla ripeästi kiihdyttämisellä oikeasti tarkoitetaan: "In another study, where the driving of 30 families was logged daily for two weeks in city of Västerås, Sweden, the results showed that rapid acceleration (>1.5 m/s2) resulted in a significant increase in the emission of HC, NOx and CO2 and fuel consumption (Ericsson, 2001)." Tässä tutkimuksessa tuolle "ripeälle kiihdyttämiselle" oli laitettu raja-arvoksi 1,5 m/s2, mikä tarkoittaa noin 18 sekuntia nollasta sataan. Toki autot muuttuneet paljon vuodesta 2001, mutta ihan hiipimistä se optimikiihdyttäminen kulutuksen kannalta on edelleen. Nuo Powerhousun linkkaaman videon tulokset ovat jokaiselle vähänkin uudemman auton omistajalle täysin itsestäänselviä ja empiirisesti todennettuja.
 
ripeälle kiihdyttämiselle" oli laitettu raja-arvoksi 1,5 m/s2, mikä tarkoittaa noin 18 sekuntia nollasta sataan. Toki autot muuttuneet paljon vuodesta 2001,
:LOL: no ei ihan niin paljoa että tuo olisi ripeä vaan nimenomaan sitä matelua..

Mites sä olet empiirisesti todennut alhaisemman polttoaineen kulutuksen kun kiihdytetään polttomoottoriautolla madellen, ei nyt mitään hybridejä.. mä olen labrassa oikean kulutusmittarin kanssa ollut testaamassa ja saadut tulokset ei tämän tubettajan väitettä tue..

Myönnetään erona se että meillä oli vakiokuntoinen vapaastihengittävä kone, ei lastutettu turbo..

Ja edelleenkään auton ajotietokoneen näyttämä ei ole tarkoitettu näyttämään yhden kiihdytyksen kulutusta..

Esimerkkinä olen huomannut omasta autosta ajon jälkeen rangen näyttävän pienempää lukemaa kuin seuraavan käynnistyksen yhteydessä.. Onko bensa lisääntynyt itsestään tankissa vai laskeeko ajotietokone kenties eri parametrein jäljellä olevat kilometrit
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
:LOL: no ei ihan niin paljoa että tuo olisi ripeä vaan nimenomaan sitä matelua..

Mites sä olet empiirisesti todennut alhaisemman polttoaineen kulutuksen kun kiihdytetään polttomoottoriautolla madellen, ei nyt mitään hybridejä.. mä olen labrassa oikean kulutusmittarin kanssa ollut testaamassa ja saadut tulokset ei tämän tubettajan väitettä tue..

Myönnetään erona se että meillä oli vakiokuntoinen vapaastihengittävä kone, ei lastutettu turbo..

Ja edelleenkään auton ajotietokoneen näyttämä ei ole tarkoitettu näyttämään yhden kiihdytyksen kulutusta..

Esimerkkinä olen huomannut omasta autosta ajon jälkeen rangen näyttävän pienempää lukemaa kuin seuraavan käynnistyksen yhteydessä.. Onko bensa lisääntynyt itsestään tankissa vai laskeeko ajotietokone kenties eri parametrein jäljellä olevat kilometrit
Minun auto näyttää käynnistyksen yhteydessä keskikulutukseksi ---, koska en ole vielä ajanut metriäkään. Eli siellä ei ole mitään kulutusta muistissa, mistä se laskisi mitään. Ja jos sen nollaa kuten tuossa Powerhousun videolla niin se näyttää tasan sen keskikulutuksen, mitä on tapahtunut nollauksen jälkeen. Ihan sama onko sen nollauksen jälkeen tehty yksi kiihdytys nollasta sataan vai ajettu 1000km.
 
kuten tuossa Powerhousun videolla niin se näyttää tasan sen keskikulutuksen, mitä on tapahtunut nollauksen jälkeen. Ihan sama onko sen nollauksen jälkeen tehty yksi kiihdytys nollasta sataan
tuossa videostakin näet että lukemat alkavat tulla näkyviin monta sekuntia sen jälkeen kun kiihdytys oli loppunut..

miten autoni range pystyy itsestään lisääntymään kun auto seisoo yön yli?
 
Nuohan mittaa suuttimien aukioloa.. Ja nimenomaan laskeskelee edeltävästä ajotavasta arviota..

Jos tuo sun "yksinkertainen matematiikka " pitäisi paikkansa niin mitään virheitähän ei ajotietokoneen kulutusnäytössä olisi..
Ei vitussa laske mistään edeltävästä ajotavasta arvioita. Ai saatana, kun laittaa melkein naurattamaan. Jos sä nollaat kulutusmittarin ja lähdet liikkeelle, niin sillä ei edes ole mitään edeltävää ajotapaa muistissa. Kulutusmittari toimii just niin kuin sanoin. Jäljellä oleva ajomatka tankillisella taas on ihan eri asia ja sitä ei pidä tähän sotkea.

Kulutusmittari on yksi niistä auton mittareista mikä voisi antaa tarkan lukeman jos haluttaisiin. Mutta kun ei haluta. Valmistajat haluaa näyttää kulutuksen alaspäin. Sanon tämän vielä toisen kerran: Jos mittari olisi epätarkka, kulutuslukemissa olisi heiluntaa molempiin suuntiin, mutta kun ei ole. Ne on asetettu näyttämään vähemmän. Tulokset ovat vertailukelpoisia jos puhutaan yhdestä autosta.

Hypermilistit muuten todellakin sammuttaa autonsa gliden aikana. Ainakin kaikkein rankimmat niistä. Olen pyörinyt noilla foorumeilla tarpeeksi tietääkseni ja olen sitä itsekin kokeillut joskus. Nykyinen auto sammuu automaattisesti, kun moottoria ei tarvita. Se siis liukuu kuluttamatta yhtään.

Mitäs muuten olet mieltä automaattiautosta? Pitääkö silläkin kiihdyttää kaasu pohjassa, vaikka vaihteisto pitää silloin vaihteen pienellä ja kierrokset korkealla, vai olisko kenties hitaampi kiihdytys taloudellisempi? Tuo ohje alkaa joka tapauksessa olla aikansa elänyt, koska nykypäivänä lähes kaikki vähänkään tuoreemmat autot on automaatteja.
 
Viimeksi muokattu:
Tämä muuten ei taida pitää paikkaansa, vaikka onkin yleisesti hyväksytty ja opetettu totuus. Alla olevassa videossa kokeillaan ihan käytännössä tuota asiaa ja huomataan,
Olen käynyt taloudellisen ajon koulutuksen, jossa autoon oli asennettu kulutusta tarkasti mittaava laite. Laitteen tarkkuus verrattuna auton omaan kulutusmittariin vertautuu sykevyön tarkkuuteen vs ranteesta optisesti mittaavan sykemittarin tarkkuuteen.

Joka tapauksessa, ripeä kiihdytys säästää polttoainetta huomattavasti verrattuna hitaaseen kiihdyttämiseen.
 
Olen käynyt taloudellisen ajon koulutuksen, jossa autoon oli asennettu kulutusta tarkasti mittaava laite. Laitteen tarkkuus verrattuna auton omaan kulutusmittariin vertautuu sykevyön tarkkuuteen vs ranteesta optisesti mittaavan sykemittarin tarkkuuteen.

Joka tapauksessa, ripeä kiihdytys säästää polttoainetta huomattavasti verrattuna hitaaseen kiihdyttämiseen.
Kyllä, kun puhutaan absoluuttisesta kulutuksesta. Se ei tarkoita etteikö auton kulutusmittari antaisi toistettavia tuloksia. Niinhän se antoi tuossakin testissä. Kolme vetoa jokaisella tavalla ja tulokset olivat joka kerta kartalla. Testin mukaanhan siis ripeä kiihdytys ei säästänytkään polttoainetta, toisin kuin on aina kuviteltu.
 
Ei kun tarkalla mittarilla mitattuna ja myös ihan empiirisesti kokeiltuna ripeä on taloudellisempi.
Tuon testin mukaan ei ole. Siitähän tässä on kyse miksi se näyttää erilaisia tuloksia.

Katsopa se video ja hämmästy. Siinä kokeillaan erilaisia tapoja kiihdyttää, jokaisella tavalla tehdään kolme vetoa ja tulokset eivät heilu aivan järjettömästi, vaan ovat toistettavissa. Mittarista se siis ei ole kiinni. Lastuttaminen ja turbo on yhdet muuttujat mitkä on tulleet esille. Niitä ei voi debunkata ihan vain fiilispohjalta, vaan pitäisi siis olla testi missä nuokin muuttujat on poistettu.

Ja sekin tarkoittaisi, että ohje ei ole yleispätevä. Käytännössä kuljettaja ei voisi millään tietää mikä on juuri hänen autolleen paras tapa, ellei itse testaa tuon kaltaisella metodilla. Se taas ei kerro yhtään mitään, jos ajaa tankillisen yhdellä tavalla ja toisen toisella tavalla. Siinä on aivan liikaa muuttujia matkan varrella.
 
Kaksi eri testiä; erilaiset mittarit, erilaiset tulokset. Luottaisin testiin joka on tehty tarkemmalla mittarilla, ammattilaisten ja asiantuntijoiden toimesta, ja joka on toistettu pelkästään Suomessa varmasti kymmenien tuhansien testihenkilöiden toimesta.
 

Suositut

Back
Ylös Bottom