Ärsyttävät asiat liikenteessä

Vanhemmissa autoissa ne keskikulutuslukemat taisivat olla juurikin tuollaisia paljonko viimeisen 100 km matkalla on mennyt, ihan sama vaikka autolla ei olisi viikkoon ajettu niin se lyö käynnistäessä sen lukeman tiskiin. Nykyisillä ajotietokoneilla ja niiden ilmoittamilla kulutuksilla ei ole näiden kanssa mitään tekemistä. Minunkin auto aamulla kun käynnistää ja lähtee ajamaan niin ei tarvitse kuin päästä vauhtiin niin se ilmoittaa keskikulutuksen mitä on mennyt siinä ensimmäisen 2 minuutin ja parin kilometrin ajon aikana. Sitten se hyvin nopeasti tippuu siitä alas, kun pääsee matka-ajoon. Senhän pystyy sieltä jostain ajotietokoneesta nollaamaan eli jos haluaisi itse tuota testata niin kiihdyttää ensin hiljaa 100km/h vauhtiin ja odottaa hetken, että tulee se keskikulutuslukema ruutuun ja ottaa ylös. Sitten nollaa ja ajaa uudestaan saman testin, mutta nyt kiihdyttää kovasti sataseen. Veikkaan että omassa autossa ero voisi olla helposti jopa 50 %.
Mielestäni tämän ketjun taloudellinen ajotapa -keskustelu ei tarkoita yksittäisen kiihdytyksen mittaamista (taloudellista kiihdytystapaa), vaan kokonaisajon taloudellisuuden mittaamista.

Taloudellisen ajatavan mittaamiseksi testaustapaa tulisi muuttaa siten, että aamulla lähdet nollasta ja suoritat jokaisen kiihdytyksen tavoitenopeuteen hitaasti. Päivän päätteeksi katsot keskikulutuksen. Toisena päivänä (samoissa olosuhteissa) suoritat jokaisen kiihdytyksen mahdollisimman ripeästi, ja illan lukemaa vertaat edellisen päivän lukemaan.

Henkilökohtaisesti _uskon_, että ripeään tyyliin kiihdyttäminen on kokonaisuudessaan hivenen, mutta ei merkitysellisesti (kiihdytysten määrästä riippuen), taloudellisempaa (ja on saavutettu minuutti ylimääräistä aikaa), ja myös että yksittäinen kova kiihdytys tavoitenopeuteen kuluttaa enemmän polttoainetta kuin yksittäinen matelukiihdytys.

Onko asiasta virallista tieteellistä tutkimusta? Sehän tavallaan kertoisi totuuden.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mä uskon tuon videon testiin niin kauan kunnes mulle näytetään poikkeava tulos. Ennen tätä mä uskoin auktoriteetteihin, kun parempaa käsitystä ei ollut. Mutta kun mä sain mielestäni vakuuttavan todisteen, niin jouduin muuttamaan mielipidettäni. Jos näen vastaavan testin erilaisilla tuloksilla, joudun taas miettimään omaa kantaani asiaan. Mun mielestä järkevä ihminen toimii näin, eikä niin että pitää jääräpäisesti kiinni omista käsityksistään.
Mun mielestä on melko rohkeaa (etenkin nykyaikana) muuttaa mielipidettä yhden nettivideon perusteella. Ymmärtäisin, että se herätti epäilyksesi aiempaa tietämystä kohtaan, ja että alkaisit selvittää asiaa lisää päästäksesi kohti totuutta, mutta mielestäni on kyse aika rajusta päätöksestä. Nythän on kyseessä yhden teknisen laitteen antamasta datasta, ja se, että eri mittaustavat vaikuttavat olevan "järkevässä" suhteessa toisiinsa, niin kaipa tuo testi olisi pitänyt vähimmillään ainakin suorittaa kahdella autolla, jotta voisi eliminoida, että kyseisen auton antureissa, tietokoneessa, softassa tms. olisi jotain poikkeamia.
 
Yangon taksit. Voi jumalauta kun ne ajaa miten sattuu.

Itäväylällä oltiin vasemmalla kaistalla, yksi yango edessä ja toinen takana jo perseessä kiinni. Ja jonkin matkan päässä oikealla kaistalla hitaampi auto.

Tää edessä oleva vaihtaa oikealle, ja alan vetämään siitä ohi. No juuri ennenkuin pääsen ohi, se vaihtaa suoraan mun eteen, eikä todellakaan ollut paljosta kiinni ettei rytissyt. Tööttiä vaan niin perkeleesti ja hetken päästä tää vaihtoi takaisin oikealle, joten tuumin että vedetäänpä uudemman kerran ohitusta, kun näyttää olevan tyhjää edessä oikealla, ettei se pääse tekemään samaa temppua.

Yangon taulapäällä olikin uusi temppu, nimittäin kaasun polkeminen juuri sen verran etten pääse takakulmaa pidemmälle ohi. Tässä vaiheessa alettiin jo menemään sen verran yli rajoituksen ja ramppi josta piti nousta lähestyi, joten päätin pyöritellä päätä ja antaa olla. Vitun idiootti.

Tässä vaiheessa mainittakoon, että se toinen yangon taulapää oli mun takapuskurissa kiinni koko tän muutaman minuutin episodin ajan. Ja kun vaihdoin oikealle, se veti auriksellaan ohi niin lujaa kun sillä purkilla vaan ikinä voi päästä.
 

Suositut

Back
Ylös Bottom