- Liittynyt
- 29.8.2009
- Viestejä
- 4 531
Mielestäni tämän ketjun taloudellinen ajotapa -keskustelu ei tarkoita yksittäisen kiihdytyksen mittaamista (taloudellista kiihdytystapaa), vaan kokonaisajon taloudellisuuden mittaamista.Vanhemmissa autoissa ne keskikulutuslukemat taisivat olla juurikin tuollaisia paljonko viimeisen 100 km matkalla on mennyt, ihan sama vaikka autolla ei olisi viikkoon ajettu niin se lyö käynnistäessä sen lukeman tiskiin. Nykyisillä ajotietokoneilla ja niiden ilmoittamilla kulutuksilla ei ole näiden kanssa mitään tekemistä. Minunkin auto aamulla kun käynnistää ja lähtee ajamaan niin ei tarvitse kuin päästä vauhtiin niin se ilmoittaa keskikulutuksen mitä on mennyt siinä ensimmäisen 2 minuutin ja parin kilometrin ajon aikana. Sitten se hyvin nopeasti tippuu siitä alas, kun pääsee matka-ajoon. Senhän pystyy sieltä jostain ajotietokoneesta nollaamaan eli jos haluaisi itse tuota testata niin kiihdyttää ensin hiljaa 100km/h vauhtiin ja odottaa hetken, että tulee se keskikulutuslukema ruutuun ja ottaa ylös. Sitten nollaa ja ajaa uudestaan saman testin, mutta nyt kiihdyttää kovasti sataseen. Veikkaan että omassa autossa ero voisi olla helposti jopa 50 %.
Taloudellisen ajatavan mittaamiseksi testaustapaa tulisi muuttaa siten, että aamulla lähdet nollasta ja suoritat jokaisen kiihdytyksen tavoitenopeuteen hitaasti. Päivän päätteeksi katsot keskikulutuksen. Toisena päivänä (samoissa olosuhteissa) suoritat jokaisen kiihdytyksen mahdollisimman ripeästi, ja illan lukemaa vertaat edellisen päivän lukemaan.
Henkilökohtaisesti _uskon_, että ripeään tyyliin kiihdyttäminen on kokonaisuudessaan hivenen, mutta ei merkitysellisesti (kiihdytysten määrästä riippuen), taloudellisempaa (ja on saavutettu minuutti ylimääräistä aikaa), ja myös että yksittäinen kova kiihdytys tavoitenopeuteen kuluttaa enemmän polttoainetta kuin yksittäinen matelukiihdytys.
Onko asiasta virallista tieteellistä tutkimusta? Sehän tavallaan kertoisi totuuden.