Ärsyttävät asiat liikenteessä

tossa nyt vielä linkki jos asia oikeasti kiinnostaa

https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/48443/moottori.pdf?sequence=1

Ominaiskulutusta kuvaa hyvin simpukkadiagrammi (kuva 11), josta ilmenee kulloisenkin kuormitusasteen hetkellinen kulutus. Ottomoottorin ominaiskulutusta osakuormitusalueilla nostavat pumppaushäviöt, joihin kaasuläpän asento vaikuttaa voimakkaasti (kuva 12). Kun kaasuläppä ei ole kokonaan auki mäntä joutuu tekemään kovemmin töitä imeäkseen tarvittavan määrän ilmaa sylinteriin kaasuläpän ohitse.


ja ainakin itse katson mahdollisen säästön kiihdytystavalla liikenteessä niin pieneksi että ei se ole minkäänlainen tekijä miten kaasupoljinta painan.. tilanne ratkaisee..
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
kyllähän auto tietää paljon se suihkuttaa polttoainetta mutta tuo kulutuslukema on ARVIO sillä ajotyylillä paljon bensaa palaisi esim 100km matkalla.
Se on tavallaan arvio, mutta se on myös laskennallinen tulos paljonko polttoainetta kuluisi jos jatkat samalla tavalla. Ihan yhtälailla se on arvio viidenkymmenen kilometrin kohdalla. Sittenkö vasta voin luottaa mittariin, kun siinä on sata kilometriä täynnä? Ei se lukema ole millään tavalla hatusta heitetty. Tuossa testissä nähdään aivan selvästi, että keskikulutus laskee koko ajan, kun kiihdytys hidastuu. Tulos ei heittele, kuten tapahtuisi, jos mittari näyttäisi täysin puutaheinää.

Sä voit tietysti uskoa jotain auktoriteettia, mutta mä uskon raakaa dataa. Jos tuo random tubettaja vain väittäisi, että asia on näin, niin olisin vahvasti eri mieltä, mutta kun tässä ei ole kyseessä jonkun random tubettajan mielipide, vaan jumalauta testin tulos, niin mä joutuisin kyllä kyseenalaistamaan aika vahvasti omat motiivini olla eri mieltä, jos olisin eri mieltä.

Ja edelleen tuo teksti moottorin hyötysuhteen tutkimisesta pitää ihan täysin paikkansa, MUTTA KUN KIIHDYTYKSESSÄ ON MUITAKIN TEKIJÖITÄ KUIN HYÖTYSUHDE.
 
Se on tavallaan arvio, mutta se on myös laskennallinen tulos paljonko polttoainetta kuluisi jos jatkat samalla tavalla. Ihan yhtälailla se on arvio viidenkymmenen kilometrin kohdalla. Sittenkö vasta voin luottaa mittariin, kun siinä on sata kilometriä täynnä? Ei se lukema ole millään tavalla hatusta heitetty. Tuossa testissä nähdään aivan selvästi, että keskikulutus laskee koko ajan, kun kiihdytys hidastuu. Tulos ei heittele, kuten tapahtuisi, jos mittari näyttäisi täysin puutaheinää.

Sä voit tietysti uskoa jotain auktoriteettia, mutta mä uskon raakaa dataa. Jos tuo random tubettaja vain väittäisi, että asia on näin, niin olisin vahvasti eri mieltä, mutta kun tässä ei ole kyseessä jonkun random tubettajan mielipide, vaan jumalauta testin tulos, niin mä joutuisin kyllä kyseenalaistamaan aika vahvasti omat motiivini olla eri mieltä, jos olisin eri mieltä.

Ja edelleen tuo teksti moottorin hyötysuhteen tutkimisesta pitää ihan täysin paikkansa, MUTTA KUN KIIHDYTYKSESSÄ ON MUITAKIN TEKIJÖITÄ KUIN HYÖTYSUHDE.

tuolla taustalla tietokone laskeskelee kaikennäköistä ja heittää sitten arvion kulutuksesta..

tekisi nyt vielä testin tosiaan sillä yleisesti taloudellisemmaksi tavaksi todetulla.. täysi kaasu suurin piirtein parhaan hyötysuhteen alueella joka ei todellakaan ole siis tuonne punarajalle vedättämistä.. ja tosiaan kovin suurista eroista ei sitten käytännössä puhuta..
 
Onko paras hyötysuhde suurimman tehon vai väännön kohdalla?
Vaiko jossain muualla?

Itse olen ripeän kiihdytyksen kannalla.
Sitä hetkellisen kulutuksen mittaria kun katselee niin pienikin kiihdytys nostaa kulutusta huomattavasti vs pintakaasulla ajelu. Eli ihan niistä luvuista ja kiidytysten kestoista päässä laskeskelee, hyvin karkeasti, keskikulutuksia tai vertailee vaikutusta keskikulutukseen.
Itseasiassa lienee ihan siinä ja siinä kannattaako, motarilla yksinään, kiihdyttää aina ripeästi 130kmh ja sit antaa pintakaasulla vauhdin laskea 110kmh jne.
Ainakin keskikulutusmittari antaa näin pumppaamalla pienemmän kulutuksen kuin tasakaasulla.
 
tuolla taustalla tietokone laskeskelee kaikennäköistä ja heittää sitten arvion kulutuksesta..

tekisi nyt vielä testin tosiaan sillä yleisesti taloudellisemmaksi tavaksi todetulla.. täysi kaasu suurin piirtein parhaan hyötysuhteen alueella joka ei todellakaan ole siis tuonne punarajalle vedättämistä.. ja tosiaan kovin suurista eroista ei sitten käytännössä puhuta..
Sä et edes katsonut koko videota? Tuo tyyppi selittää miksi se tekee alun testit niin kuin tekee. Simuloidakseen sitä miten ihmiset oikeasti ajaa. Se kuitenkin tiedostaa, että joku haluaa juuri sellaisen testin kuin sinä haluat ja se tekee just sen tuossa about kymmenen minuutin kohdalla. Sen jälkeen se kokeilee hellää kaasua, mutta korkeita kierroksia ja sen jälkeen vielä todella hellää kaasua ja aikaista vaihtamista. Viimeinen on kaikkein taloudellisin. Se kävi siis läpi suunnilleen kaikki skenaariot mitä mieleen voi tulla.

Mutta vieläkö vetoat siihen, että mittari ei ole tarkka? Että se heittää ihan mitä sattuu lukemia? Vaikka se toistaa jokaisen testin kolme kertaa ja saa samanlaisia tuloksia joka kerta, niin tuloksiin ei voi luottaa? Onko kilowattituntimittarikin sellainen, että se vain arvioi kulutuksen tunnissa ja tarkan kulutuksen saa vasta kun tunti on täynnä? Nyt on kyllä denialismi vahvana. Tulokset ei kelpaa, koska ne on omaa käsitystä vastaan.
 
Sä et edes katsonut koko videota? Tuo tyyppi selittää miksi se tekee alun testit niin kuin tekee. Simuloidakseen sitä miten ihmiset oikeasti ajaa. Se kuitenkin tiedostaa, että joku haluaa juuri sellaisen testin kuin sinä haluat ja se tekee just sen tuossa about kymmenen minuutin kohdalla. Sen jälkeen se kokeilee hellää kaasua, mutta korkeita kierroksia ja sen jälkeen vielä todella hellää kaasua ja aikaista vaihtamista. Viimeinen on kaikkein taloudellisin. Se kävi siis läpi suunnilleen kaikki skenaariot mitä mieleen voi tulla.

Mutta vieläkö vetoat siihen, että mittari ei ole tarkka? Että se heittää ihan mitä sattuu lukemia? Vaikka se toistaa jokaisen testin kolme kertaa ja saa samanlaisia tuloksia joka kerta, niin tuloksiin ei voi luottaa? Onko kilowattituntimittarikin sellainen, että se vain arvioi kulutuksen tunnissa ja tarkan kulutuksen saa vasta kun tunti on täynnä? Nyt on kyllä denialismi vahvana. Tulokset ei kelpaa, koska ne on omaa käsitystä vastaan.
juu.. vaihtaa siinä 2krpm kohdalla :woot:

mittari on tarpeeksi tarkka siihen tarkoitukseen mihin se on tarkoitettu joka ei ole yksittäisen kiihdytyksen taloudellisuus.. ja tietenkin se saa samanlaisia tuloksia joka kerta.. niinhän se on ohjelmoitu

joku sähkömittari vertaus on nyt aivan turha tässä asiassa..

en nyt tiedä mistä tuon denialismin keksit.. sä nyt itsepintaisesti uskot että tämä kaveri osoitti kaikkien moottoritekniikan insinöörien olevan väärässä kiihdyttämällä autollaan ja katsottuaan ajotietokoneen lukeman (y)

edit. tuolla videolla vaikuttaisi vielä olevan lastutettu auto.. turboahtaminen muuttaa jo paljon, ja paha sanoa mitä tuolle sitten on vielä ohjelmoitu jos ilmoitetusta tehosta on lisätty 10hp ja 50Nm lisää
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Onko paras hyötysuhde suurimman tehon vai väännön kohdalla?
Vaiko jossain muualla?

Itse olen ripeän kiihdytyksen kannalla.
Sitä hetkellisen kulutuksen mittaria kun katselee niin pienikin kiihdytys nostaa kulutusta huomattavasti vs pintakaasulla ajelu. Eli ihan niistä luvuista ja kiidytysten kestoista päässä laskeskelee, hyvin karkeasti, keskikulutuksia tai vertailee vaikutusta keskikulutukseen.
Itseasiassa lienee ihan siinä ja siinä kannattaako, motarilla yksinään, kiihdyttää aina ripeästi 130kmh ja sit antaa pintakaasulla vauhdin laskea 110kmh jne.
Ainakin keskikulutusmittari antaa näin pumppaamalla pienemmän kulutuksen kuin tasakaasulla.
tuohan riippuu hieman moottorista mutta yleisesti lähempänä suurinta vääntöä..
 
juu.. vaihtaa siinä 2krpm kohdalla :woot:

mittari on tarpeeksi tarkka siihen tarkoitukseen mihin se on tarkoitettu joka ei ole yksittäisen kiihdytyksen taloudellisuus.. ja tietenkin se saa samanlaisia tuloksia joka kerta.. niinhän se on ohjelmoitu

joku sähkömittari vertaus on nyt aivan turha tässä asiassa..

en nyt tiedä mistä tuon denialismin keksit.. sä nyt itsepintaisesti uskot että tämä kaveri osoitti kaikkien moottoritekniikan insinöörien olevan väärässä kiihdyttämällä autollaan ja katsottuaan ajotietokoneen lukeman (y)
Siis mitä sä nyt oikein haluat? Haluat, että kiihdytetään täydellä kaasulla eikä saa kierrättää, mutta ei saa kuitenkaan vaihtaa aikaisinkaan? Mitä helvettiä?

Denialismi tulee siitä, että sä et usko tuloksia mitkä näet ihan omin silmin, vaan luotat jääräpäisesti siihen mitä sulle on aiemmin kerrottu. Tuo tyyppi ei osoita yhdenkään insinöörin havaintoja vääräksi, mutta sä et nyt ymmärrä, että hyötysuhde ja absoluuttinen taloudellisuus on eri asioita. Ne ei mene käsi kädessä.

Edit: Sehän puhuu tuossa itsekin hyötysuhteesta, eli on ihan kyllä perillä asioista ja tulos tulee hänellekin vähän yllätyksenä. Kyseessä ei ole mikään oman mielipiteen mukaan manipuloitu tulos.
 
Siis mitä sä nyt oikein haluat? Haluat, että kiihdytetään täydellä kaasulla eikä saa kierrättää, mutta ei saa kuitenkaan vaihtaa aikaisinkaan? Mitä helvettiä?

Denialismi tulee siitä, että sä et usko tuloksia mitkä näet ihan omin silmin, vaan luotat jääräpäisesti siihen mitä sulle on aiemmin kerrottu. Tuo tyyppi ei osoita yhdenkään insinöörin havaintoja vääräksi, mutta sä et nyt ymmärrä, että hyötysuhde ja absoluuttinen taloudellisuus on eri asioita. Ne ei mene käsi kädessä.

Edit: Sehän puhuu tuossa itsekin hyötysuhteesta, eli on ihan kyllä perillä asioista ja tulos tulee hänellekin vähän yllätyksenä. Kyseessä ei ole mikään oman mielipiteen mukaan manipuloitu tulos.
että tekisi sen ripeän kiihdytyksen järkevästi.. ei varmaa olla optimialueella tuolla koneella 1000-2000rpm..

nuo ovat ajotietokoneen lukemia johon vaikuttaa useat parametrit.. kai se sitten on jääräpäistä uskoa vuosikymmeniä tutkimustyötä tehneitä insinöörejä :LOL:

tietenkin absoluuttinen taloudellisuus on eri asia kuin hyötysuhde.. niin kuin jo sanoin mitään matka-ajoa ei polttomoottorin parhaalla hyötysuhteella pysty ajamaan ja kiihdytyksessäkin tuo on pienen pieni hetki..

tuo nyt on kuitenkin käytännössäkin todettu että ripeä kiihdytys tavoitenopeuteen on taloudellista verrattuna mateluun, enkä tästä yhden tubettajan lastutetulla autolla tehdyn kiihdytyksen ja sen ajotietokoneen näyttämän myötä lähde mielipidettäni vaihtamaan.. kutsu sitten denialistiksi :unsure:

edit. huomaat varmaan tuosta videostakin: esim ensimmäisessä kiihdytyksessä kun tuo vihdoin alkaa näyttämään keskikulutusta se nousee koko ajan kun ajaa tasaisella vauhdilla, kuinka loogisena pidät tuota?
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
edit. huomaat varmaan tuosta videostakin: esim ensimmäisessä kiihdytyksessä kun tuo vihdoin alkaa näyttämään keskikulutusta se nousee koko ajan kun ajaa tasaisella vauhdilla, kuinka loogisena pidät tuota?
Täysin loogisena, koska mittari näyttää mpg, miles per gallon. Se asteikko toimii päinvastoin kuin meikäläisten litraa sadalla kilometrillä.
 
Pakko muuten todeta, että toi Powerhousun näemmä harrastama hitaasti kiihdytys lukeutuu itselläni ärsyttävimpiin asioihin ikinä. Joku motarin rampista liittyminen on ihan tuskaa kun edellä oleva on hädin tuskin päässyt 60km/h vauhtiin rampin yhdistyessä tielle. Tai vaikka liikennevaloista lähtö tommoisen takana. Ei siitä monta autoa ehdi valoista läpi.

Ei sillä mulla olisi kiire; Ja tiedostan hyvin että nopeammin menemällä aikasäästö on minimaalinen. Mulla saattaa myös mennä vähän enemmän dieseliä. Se vaan on yleisesti perseestä kun edessä on joku hidastelemassa. Oli sitten kyseessä liikenne tai laivan buffetti.
 
nuo ovat ajotietokoneen lukemia johon vaikuttaa useat parametrit.. kai se sitten on jääräpäistä uskoa vuosikymmeniä tutkimustyötä tehneitä insinöörejä :LOL:
Linkkasit yhden ammattikorkeakoulun päättötyön, jotka käytännössä menee läpi, kun osaa kirjoittaa oman nimensä oikein. Kyllä Powerhousu on ihan oikeassa; se optimikiihdytys kulutuksen kannalta on hyvin rauhallinen. Omassa hybridiautossa on erikseen sellainen "efficiency" mittari, mikä heilahtaa kyllä heti sieltä optimialueelta pois, jos vähänkään painaa kaasua kiihdyttäessä.
 
eikös sen pitäisi jo pysyä vakiona jos vauhtikin pysyy vakiona?
Mitä helvettiä? Ei tietenkään. Alla on kiihdytys jolloin keskikulutus on suurempi ja kun siirrytään ajamaan pienemmän keskikulutuksen tasanopeutta, niin tietysti keskikulutus pienenee. Voit jopa kokeilla tämän ihan omalla autollasi. Toi oli sulta nyt kyllä sen luokan aivopieru, että en voi olla varma ymmärrätkö koko aihetta edes kunnolla.
 
Mitä helvettiä? Ei tietenkään. Alla on kiihdytys jolloin keskikulutus on suurempi ja kun siirrytään ajamaan pienemmän keskikulutuksen tasanopeutta, niin tietysti keskikulutus pienenee. Voit jopa kokeilla tämän ihan omalla autollasi. Toi oli sulta nyt kyllä sen luokan aivopieru, että en voi olla varma ymmärrätkö koko aihetta edes kunnolla.
niin kuin sanoin eikö tuon JO pitäisi näyttää vakiolukemaa koska kiihdytyksen loppumisesta on jo useita sekunteja.. mutta nyt se tietokone laskeskelee tuolla pikkuhiljaa lukemia.. ei tuo toimi noin lyhyellä pätkällä mitenkään,

korkea kulutuslukema perustuu oletukseen että kuski ajaisi pidempään kuin k***pää.. ja tietenkään tuo rajoittimelle vetäminen ei edelleenkään ole taloudellista.. pointti että tuo "mittari" ei mitenkään pysy tässä mukana
 
Pakko muuten todeta, että toi Powerhousun näemmä harrastama hitaasti kiihdytys lukeutuu itselläni ärsyttävimpiin asioihin ikinä.
Se lukeutuu varmasti useimpien ihmisten ärsyttävimpien asioiden top kymppiin. Enkä mä sitä harrasta. Ainoastaan silloin jos en ole kenenkään tien tukkona, enkä silloinkaan aina.
 
niin kuin sanoin eikö tuon JO pitäisi näyttää vakiolukemaa koska kiihdytyksen loppumisesta on jo useita sekunteja.. mutta nyt se tietokone laskeskelee tuolla pikkuhiljaa lukemia.. ei tuo toimi noin lyhyellä pätkällä mitenkään,
Ei tietenkään pitäisi. Mitä vitun helvettiä? Sä olet kyllä ihan kujalla. Se lukema ei edusta lukemaa mikä olisi todellinen kulutus sadan kilometrin matkalla. Sen sijaan jos tuosta nyt jatkettaisiin ajamista, niin kulutus tippuisi koko ajan tiettyyn pisteeseen asti. Jos sama tehtäisiin joka kiihdytystavalla, niin lopulta muutaman kymmenen kilometrin ajamisen jälkeen, kun kulutuksessa ei näy enää heiluntaa, ei noille eri kiihdytystavoille saada mitään eroa. Ne edustaa niin pientä ajanjaksoa koko tapahtumasta, että se ei näy sieltä. Mutta kun tässä ei ollut tarkoitus mitata pidempää ajanjaksoa, vaan tuota kiihdytyksen osuutta. Tulokset on täysin vertailukelpoisia keskenään ja mittari on kyllä täysin mukana. Ei se käy mitenkään jäljessä jos sitä ajattelet.
 
niin kuin sanoin eikö tuon JO pitäisi näyttää vakiolukemaa koska kiihdytyksen loppumisesta on jo useita sekunteja.. mutta nyt se tietokone laskeskelee tuolla pikkuhiljaa lukemia.. ei tuo toimi noin lyhyellä pätkällä mitenkään,

korkea kulutuslukema perustuu oletukseen että kuski ajaisi pidempään kuin k***pää.. ja tietenkään tuo rajoittimelle vetäminen ei edelleenkään ole taloudellista.. pointti että tuo "mittari" ei mitenkään pysy tässä mukana

Minä ainakin käsitän niin että kulutusmittarit ovat viihde-elektroniikkaa. Suuntaa antavia niin sanotusti.
 
ammattikorkeakoulun päättötyön
jos nyt tuon päättötyön oikeellisuus arveluttaa niin termodynamiikan perusteet ei ole vielä mihinkään muuttunut..

ohjaajana näyttää olleen minuakin opettanut Parviaisen Hessu

https://satl.fi/ajankohtaista/ajan-vaikuttaja-henkilokuva-heikki-parviainen/

Pitkän uran autotekniikan koulutusalalla tehneelle Heikki Parviaiselle oli jo nuorena selvää, että hän haluaa hakeutua työhön autojen pariin. Onnekkaiden sattumien saattelemana Parviainen on päätynyt vaikuttamaan alaan koulutuksen kehittämisen kautta ja muun muassa Tekniikan Maailman asiantuntijan tehtävissä.

 

Suositut

Back
Ylös Bottom