Enpä ole hölmömpää kuullut, että auton kulutusmittari ei näytä tarkkaa tulosta kuin vasta pidemmällä matkalla. Miksi niissä sitten on hetkellisen kulutuksen mittarit?
Se on ihan totta, että ne kulutusmittarit ei näytä oikein, mutta se ei liity millään tavalla siihen mistä nyt on kyse. Se mittarin näyttämä on siitä huolimatta vertailukelpoinen myös lyhyellä matkalla, vaikka se heittäisikin esimerkiksi 5 %. Vaikka se ei ole absoluuttisesti tarkka, niin se on suhteellisesti tarkka. Sen antamat lukemat eivät siis vaihtele päättömästi. Sen toiminta perustuu siihen, että nykyaikaisen moottorin pitää tietää tasan tarkkaan paljonko se suihkuttaa polttoainetta sylinteriin kerralla. Ja kun se tietää sen joka kerta kun se suihkuttaa, niin siitä saadaan kulutus hyvin tarkasti selville. Se miksi ne ei näytä absoluuttisesti oikein, johtuu siitä, että ne on viritetty näyttämään vähemmän. Jos ne olisi oikeasti epätarkkoja, niin mittarihan näyttäisi välillä enemmän kuin todellisuudessa. Näinhän ei ikinä ole.
Ylämäkeen kiihdyttäminen liittyy moottorin hyötysuhteeseen sillä tavalla, että moottorin hyötysuhde on sitä parempi mitä enemmän kaasuläppä on auki ja mitä pienemmät on kierrokset, vähän oikaistuna. Ylämäkeen kiihdyttäessä moottorin suhteellinen hyötysuhde todellakin on parempi kuin tasaisella ajaessa, mutta hyötysuhde ei ole kaikki kaikessa, koska tuossa tapauksessa moottorista otetaan myös enemmän tehoa ja tämä vaihe, kun tehoa otetaan paljon, kestää myös kauemmin. Siksi absoluuttinen kulutus ylämäkeen kiihdyttäessä on suurempi.
Sulla on nyt selvästi sitä ihan samaa vaivaa mitä mullakin oli kun tuon videon näin. Se haastaa yhden ison asian mitä luulin tietäväni taloudellisesta ajamisesta, eihän se voi olla oikein. Mutta kun sain pari päivää tuumailla tuota asiaa, niin se alkoi käydä järkeen. Ehkä se sittenkin on niin. Mielipidettään pitää osata muuttaa, jos vastaan tulee riittävän vakuuttava todiste.