Ärsyttävät asiat liikenteessä

Totta kai pitää suhteuttaa. Sata vuotta on iso siivu ihmisen elämässä mutta maailmankaikkeuden iässä se on niin pieni osuus että sitä ei voi edes erottaa. Ja se 4 minuuttia jollakin 50 km matkalla kuuluu ihan normaalin vaihteluvälin piiriin. Ainakaan itse en pysty ajoittamaan työmatkaani niin tarkasti että olisin työmaalla aina minuutilleen. Joskus olen reilusti etuajassa ja joskus ehdin nipin napin.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itse ajan aina ökymersullani niin paljon kuin se kulkee nopeusrajoituksista piittaamatta ja vilkuttelen pitkiä kaikille hidasteleville Prius-kuskeille ja muille vitun köyhille. Ikinä ei ole ollut mitään ongelmia liikenteessä.
 
Se kiihdyttäminen kuluttaa polttoainetta, ja on turha kiihdyttää kun joutuu saman tien jarruttamaan
Pöksyhän sanoi hidastavansa, ei kiihdyttävänsä. Ja olisi kyllä sinänsä harmillista, että jos vahingossa hidastaa, ei enää ole varaa kiihdyttää takaisin. :)

Paljonkos se kympin kiihdytys muuten maksaa? Jos se on esim. sentin luokkaa, niin vuodessa siitä mahdollisesti kertyy jopa kymppi. Tuolla ideologialla kannattaisi ajaa kävelyvauhtia, kun se on edellisempaa. :) Ainainen, ja joka pennin säästäminen, on myös mun mielestä hanurista. Usein oma säästäminen myös vaikuttaa kanssaihmisiin, mutta "minä itte" on tietysti tärkeämpi näkökulma.
 
Ei vaan tuossa oli puhe että ei kiihdytä 700 metrin matkaa varten kun rajoitus nousee. Oli myös puhetta että siinä kohdassa on kaksi kaistaa molempiin suuntiin joten ohi pääsee.

Kävelyvauhdilla ajaminen kuluttaa paljon polttoainetta, kuten jokainen ruuhkassa körötellyt tietänee.
 
Ittee vituttaa ainakin täällä Etelä-Suomessa ihmisten ajotaidottomuus liukkaalla. Ei tarvii laittaa kun pari senttiä lunta niin jo tirataan suoraa tietä kolmeekymppiä. On kyllä katumaasturit täynnä ajoapuja mutta siinä on samalla päässyt perus autonhallinta taito häviämään. Jos ei kykene suoraa tietä ajamaan edes 40 tai 50 niin vois minun puolesta kulkee julkisilla. Olis näille itselleenkin turvallisempaa. Itse ajan vuoden -75 corollaa halvimmilla kitkarenkailla ja hyvin pääsee.
Meanwhile in Helsinki, kunhan ei oo köröttelijöitä lähistöllä niin kyllä mä sillä autolla leikin. Oppiipahan tuntemaan miten se käyttäytyy ja kummasti se iso perheenkuljetinkin heittää perää kun oikein käskee.
 
Ittee vituttaa ainakin täällä Etelä-Suomessa ihmisten ajotaidottomuus liukkaalla. Ei tarvii laittaa kun pari senttiä lunta niin jo tirataan suoraa tietä kolmeekymppiä. On kyllä katumaasturit täynnä ajoapuja mutta siinä on samalla päässyt perus autonhallinta taito häviämään. Jos ei kykene suoraa tietä ajamaan edes 40 tai 50 niin vois minun puolesta kulkee julkisilla. Olis näille itselleenkin turvallisempaa. Itse ajan vuoden -75 corollaa halvimmilla kitkarenkailla ja hyvin pääsee.
Mökkitie oli aika liukas. Edellisen viikon plussakelien jäljiltä tällä kertaa jäätä alla ja lunta pari senttiä päällä. Mäessä oli traktorikin sujahtanut ojan puolelle. Toinen traktori tuli nykimään kaverin ojasta, mutta eivän jääneet katsomaan mun ylämäkiliirailuja kitkoilla.
 
Ei vaan tuossa oli puhe että ei kiihdytä 700 metrin matkaa varten kun rajoitus nousee. Oli myös puhetta että siinä kohdassa on kaksi kaistaa molempiin suuntiin joten ohi pääsee.
Olet oikeassa. Siellä olikin kaksi erillistä aihetta. En kyllä silti usko, että tuolla kympin kiihdytyksen pois jättämisellä millään mittarilla tarkasteltuna merkittävää säästöä saa aikaiseksi.
Kävelyvauhdilla ajaminen kuluttaa paljon polttoainetta, kuten jokainen ruuhkassa körötellyt tietänee.
Kaiketi jokaisella polttomoottorilla on taloudellisin kierrosalue/ajonopeus. Ruuhka ja kaupunkiajo eivät edusta taloudellisinta ajoympäristöä.

Omalta osaltani autoiluun liittyy myös "ajonautinto". Tykkään, kun liikenne on mahdollisimman helppoa ja jouhevaa, autoilijat huomaavaisia toisiaan kohtaan. Sillä ideologialla en säästä aikaa, enkä rahaa (autoilu on törkeänhintaista hommaa, joten jos haluaisin säästää rahaa, en autoilisi), sillä kaikki kiva maksaa, ja ajan mieluummin 23 minuuttia nautiskellen kuin 24 minuuttia turhan takia vähääkään "ärsyyntyneenä". Omaan nautintooni vaikuttavia asioita ovat esim. alle nopeusrajoituksen ajaminen, etuajo-oikeuden käyttämättä jättäminen, ryhmittyminen oikealle, kun käännytään vasemmalle, käännyttäessä koukkaaminen toisen kaistalle, vilkun käyttämättä jättäminen (joskin monesti "tietää", mihin toinen on menossa, mutta silti), tieliikenneturvallisuuden vaarantaminen, estäminen, kaikkinainen välinpitämättömyys ja valojen räpsyttely tai muuten tarpeeton käytös, jne.
 
Joo, toki esim taloudellinen ajotapa vaatii tietynlaista asennetta ja ymmärrystä siitä, kuinka loppujen lopuksi vähän vaikutusta pienellä nopeuserolla on kokonaismatka-aikaan. Kannattaa toki myös huomata, että taloudellinen ajotapa sisältää oleellisena osana ennakoinnin, mikä tekee liikenteestä kaikkien kannalta sujuvampaa.
 
Joo, toki esim taloudellinen ajotapa vaatii tietynlaista asennetta ja ymmärrystä siitä, kuinka loppujen lopuksi vähän vaikutusta pienellä nopeuserolla on kokonaismatka-aikaan. Kannattaa toki myös huomata, että taloudellinen ajotapa sisältää oleellisena osana ennakoinnin, mikä tekee liikenteestä kaikkien kannalta sujuvampaa.
Kirjoitin edellä, että säästetyllä ajalla ei minulle ole merkitystä, mutta jokainen huono sekunti on huono sekunti. Tavoittelen elämässä ylipäätään hyvempiä sekunteja mieluummin kuin huonoja, mikä koskee kaikkia elämän osa-alueita, myös liikennettä. Tällä ajatusmallilla varmaan olen äärimmäisen hankala ihminen. Silti en halua omaa hyvää sekuntia, mikäli sillä tahallani aiheuttaisin jollekin muulle huonon sekunnin.

Yhäti, jos yksittäinen autoilija ajaa ohueltikin eri tavalla kuin lainsäädäntö (jota muut autoilijat noudattavat) määrittää, niin miten kukaan muu tienkäyttäjä voi osata noudattaa samoja "säästösääntöjä" tai ylipäätään hoksata, miten toimitaan säännöttömässä ympäristössä?

Yksi osaa ennakoida, toinen ei pysty kiihdyttämään takaisin sallittuun ajonopeuteen, kun pitää "säästää 10 senttiä". Mun mielestä muut ovat isompi juttu kuin minä, mutta varmaankin olen väärässä.

Halutaanko siis, että kukin saa ajaa kuten haluaa, vai halutaanko, että meillä kaikilla on omat säännöt?
Vai olisiko tosiaan kenties joustavinta, että jokainen noudattaisi samoja sääntöjä?
 
Niin, taloudellinen ajotapa ja ennakointi ei tarkoita että ajetaan liikennesääntöjen vastaisesti. Eikä esim ruuhkassa kannata kamalasti edes yrittää taloudellisia ajoa vaan silloin ajetaan muun liikenteen mukaisesti.

Taloudellinen ajotapa sisältää mm nopean kiihdyttämisen tavoitenopeuteen, jolloin käy usein niin että ei-taloudellisesti ajavat ovat siinä jaloissa, ja jos pyrkii pitämään jonkinlaista turvaväliä - jota lakikin edellyttää - niin siihen väliin on joku kuitenkin änkeämässä.
 
Mulla on varmaan joku kytkentä väärinpäin aivoissa, mutta yleensä en pidä autossa viettämääni aikaa mitenkään varsinaisesti hukkaan heitettynä. Kuuntelen yleensä podeja sun muita ajellessa ja kun autokin on mukava ja viihtyisä peli, niin ei minua autossa istuskelu mitenkään varsinaisesti vaivaa. Autossa saa olla ihan omassa rauhassa, kukaan ei ole kinuamassa mitään tai valittamassa jostakin, eikä tartte laittaa kuulokkeita jos haluaa popittaa musiikkia kovalla.

Tämä ei kuitenkaan tarkoita että olisi ihan sama jos joku spedeilee ja vitkuttelee edellä ihan vaan koska kokee asiakseen päättää kaikkien muidenkin puolesta että ajellaan nyt koko matka sitten 10-20kmh alle rajoituksen. Näitä tässä eläkeläisten luvatussa kaupungissa tietty piisaakin, täällä on ihan normaalia että 50 alueella ajetaan kolmeakymppiä. Mua ei oikeastaan varmaan näissä vituta se matkan ajallinen venyminen niinkään, vaan juuri tuo arroganssi että muut sopeutukoot minun tahtiini, oli se miten hidas sitten tahansa, koska minulla ei ole kiire minnekään. Sitten taas jos on kyse siitä ettei uskalla ajaa viittäkymppiä suoralla tiellä, niin pitäisi harkita tulisiko sitä autoa ajaa lainkaan koska silloin on joko autossa tai kuskissa jotain vakavasti vialla.

Erityisen lämmin paikka minulla on sydämessäni kahden eri kategorian kuskeille.

Ensimmäisen kategorian kuskina ajan n. 20kmh alle rajoituksen, koska olen ihan kohtapuoliin tässä kääntymässä. Kohtapuoliin tarkoittaa mitä tahansa 1-10km väliltä, yleensä viimeistään 2km kääntymisestä kannattaa jo hidastaa tuntuvasti, tai jos rajoitus tiellä muuttuukin 70-100 alueeksi niin ei kannata alkuunsakaan kiihdyttää moisiin nopeuksiin, koska sehän on ihan turhaa, minähän olen ihan kohta kääntymässä. Minähän tuhlaan siinä vain polttoainetta kun ihan kohtahan sitä joutuu jo jarruttelemaan ja vaihtamaan ykköselle ryhmittymättä lainkaan, vaikka vastaantulijoita ei tulisi. Koska ei ole pakko. Minähän säästän siinä polttoainettakin ja minulla ei ole kiire. Mihinkään peileihin ei kannata liikoja katsella koska sitähän vaan saattaa säikähtää sitä että siellä on joku toinen auto. Ensimmäisen kategorian kuskilta siis hyvä vinkki kaikille: kun pitää huolen ettei hahmota muuta liikennettä muuten kuin huomattavilla päänliikkeillä 5 minuutin välein, on helpompaa keskittyä vain siihen omaan matkantekoon ja polttoainetta säästävään ajoon!

Toisen kategorian suharina taas ennakoin liikennettä ja näin säästän polttoainetta kun yritän olla jarruttamatta varsinaisella jarrupolkimella niin usein kuin mitenkään vaan mahdollista. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että kannattaa olettaa että jokainen liikennevalo on aivan minä hetkenä hyvänsä muuttumassa punaiseksi, jolloin on vain järkevää ja taloudellista alkaa himmailla vauhtia jo erittäin hyvissä ajoin ennen valoja. Tämän taidon kun opettelee tarpeeksi hyvin, sitä alkaa oikein himoita onnistua jäämään punaisiin valoihin, koska tällöin ennakointi on ollut täydellistä. Mikäli hidastamista ei ole onnistunut taas aloittamaan tarpeeksi ajoissa ja päätyy ajamaan valoista kuitenkin ohi, onnistumiseksi lasketaan myös se että autoin takanani tulevaa ajamaan ja ennakoimaan oikein, mikäli tämä joutuu pysähtymään valoihin joista itse ajoin 30kmh vauhdilla läpi pienessä paniikissa. Onneksi liikennevaloja on kuitenkin melkein joka nurkassa, joten aina voi paikata virheensä jättäytymällä seuraaviin. Hyvällä säkällä voi myös ansaita bonuspisteitä hidastamalla sekä ryhmittymällä siten, ettei se takana tuleva ajattelematon hullu kerkeä kaahailemaan kääntyvän kaistan vihreälle nuolivalolle, jolloin hänkin alkaa pikkuhiljaa ymmärtää myös taloudellisen ja ennakoivan ajon salat.
 
Niin, taloudellinen ajotapa ja ennakointi ei tarkoita että ajetaan liikennesääntöjen vastaisesti. Eikä esim ruuhkassa kannata kamalasti edes yrittää taloudellisia ajoa vaan silloin ajetaan muun liikenteen mukaisesti.
Olen samaa mieltä.
Taloudellinen ajotapa sisältää mm nopean kiihdyttämisen tavoitenopeuteen, jolloin käy usein niin että ei-taloudellisesti ajavat ovat siinä jaloissa, ja jos pyrkii pitämään jonkinlaista turvaväliä - jota lakikin edellyttää - niin siihen väliin on joku kuitenkin änkeämässä.
Olen samaa mieltä.

Samalla on pakko kysyä, miksi tavoitella taloudellista ajotapaa, ellei ole edes teoreettista mahdollisuutta siinä onnistua? Mua viiksettäisi niin paljon, että jokaisen markan arvo olisi kaikin mittarein negatiivinen.
 
Taloudellinen ajotapa sisältää mm nopean kiihdyttämisen tavoitenopeuteen, jolloin käy usein niin että ei-taloudellisesti ajavat ovat siinä jaloissa
Tämä muuten ei taida pitää paikkaansa, vaikka onkin yleisesti hyväksytty ja opetettu totuus. Alla olevassa videossa kokeillaan ihan käytännössä tuota asiaa ja huomataan, että mitä hitaammin kiihdytetään, sitä taloudellisempaa se on. Täytyy sanoa, että tämän nähtyäni olen vaihtanut itsekin mahdollisimman hitaaseen kiihdyttämiseen, ellei takana ole muita autoja hiillostamassa.


View: https://youtu.be/vEn3C4rsYs0
 
Tämä muuten ei taida pitää paikkaansa, vaikka onkin yleisesti hyväksytty ja opetettu totuus. Alla olevassa videossa kokeillaan ihan käytännössä tuota asiaa ja huomataan, että mitä hitaammin kiihdytetään, sitä taloudellisempaa se on. Täytyy sanoa, että tämän nähtyäni olen vaihtanut itsekin mahdollisimman hitaaseen kiihdyttämiseen, ellei takana ole muita autoja hiillostamassa.


View: https://youtu.be/vEn3C4rsYs0

Riippuukohan tuo myös autosta ja esim. siitä onko turbo vai ei? Varmaan kuitenkin sillä parhaalla tehoalueella kannattaisi kierrokset olla?
 
Tämä muuten ei taida pitää paikkaansa, vaikka onkin yleisesti hyväksytty ja opetettu totuus. Alla olevassa videossa kokeillaan ihan käytännössä tuota asiaa ja huomataan, että mitä hitaammin kiihdytetään, sitä taloudellisempaa se on. Täytyy sanoa, että tämän nähtyäni olen vaihtanut itsekin mahdollisimman hitaaseen kiihdyttämiseen, ellei takana ole muita autoja hiillostamassa.


View: https://youtu.be/vEn3C4rsYs0

tossa menee nyt tubettajalla ihan pieleen tuo "testi"

auton kulutusmittari nyt ei toimi noin lyhyellä "yhden kiihdytyksen" matkalla mitenkään riittävän tarkasti; ei se mittaa tankista kadonneen bensan määrää..

ja taloudellista kiihdytystä ei ole tarkoitus tehdä puolella kaasulla, vaan kaasu pohjassa parhaimman hyötysuhteen alueella; ei kierrättää kuitenkaan punarajalle..

ja tosiaan joka tapauksessa kokonaiskulutukseen vaikuttaa enemmän muut tekijät kuin miten tavoitenopeus saavutetaan joten hirveästi en jaksaisi tuota miettiä, tilanteen vaativalla tavalla ajetaan..
 
tossa menee nyt tubettajalla ihan pieleen tuo "testi"

auton kulutusmittari nyt ei toimi noin lyhyellä "yhden kiihdytyksen" matkalla mitenkään riittävän tarkasti; ei se mittaa tankista kadonneen bensan määrää..

ja taloudellista kiihdytystä ei ole tarkoitus tehdä puolella kaasulla, vaan kaasu pohjassa parhaimman hyötysuhteen alueella; ei kierrättää kuitenkaan punarajalle..

ja tosiaan joka tapauksessa kokonaiskulutukseen vaikuttaa enemmän muut tekijät kuin miten tavoitenopeus saavutetaan joten hirveästi en jaksaisi tuota miettiä, tilanteen vaativalla tavalla ajetaan..
Aika outo oletus, ettei kulutusmittari toimisi lyhyellä matkalla, jos se toimii kuitenkin pidemmällä matkalla. Se tosiaan ei laske tankista kadonneen polttoaineen määrää, niin sillä ei ole mitään keinoa korjata itseään. Silloinhan se tarkoittaa, että sen virhe on lyhyellä matkalla aivan yhtä suuri kuin pidemmälläkin matkalla.

Mulle on opetettu, että ei missään nimessä täydellä kaasulla, vaikka silloin pumppaushäviöt onkin pienimmillään, koska tuo taktiikan kuulemma kusee se, että moottoreissa käytetään väittämän mukaan täyskassurikastusta, eli kun voimaa yritetään ottaa paljon, rikastetaan seosta hieman. Sellainen 3/4 kaasu on se mistä mä olen kuullut. Mutta tässä menee nyt herkästi sekaisin siinä, että moottorin parhaan hyötysuhteen alue ei välttämättä olekaan se kaikkein taloudellisiin tapa. Tuo hitaasti kiihdyttäminen ilmeisesti perustuukin siihen, että silloin samaan nopeuteen kiihdyttämiseen käytetään huomattavasti pidempi matka, eli keskinopeus on pienempi. Ja pienempi keskinopeus on pienempi kulutus, tietyissä rajoissa pysyessä.

Edit: Eikä se ole muutenkaan niin yksioikoista, että paras hyötysuhde on pienin kulutus. Muutenhan olisi järkevää kiihdyttää aina ylämäkeen tai ajaa aina peräkärry perässä. Kyllä, suhteellinen kulutus on pienempi näissä tapauksissa, mutta suuremman tehon tarpeen takia absoluuttinen kulutus on suurempi.
 
Viimeksi muokattu:
Aika outo oletus, ettei kulutusmittari toimisi lyhyellä matkalla, jos se toimii kuitenkin pidemmällä matkalla. Se tosiaan ei laske tankista kadonneen polttoaineen määrää, niin sillä ei ole mitään keinoa korjata itseään. Silloinhan se tarkoittaa, että sen virhe on lyhyellä matkalla aivan yhtä suuri kuin pidemmälläkin matkalla.

Mulle on opetettu, että ei missään nimessä täydellä kaasulla, vaikka silloin pumppaushäviöt onkin pienimmillään, koska tuo taktiikan kuulemma kusee se, että moottoreissa käytetään väittämän mukaan täyskassurikastusta, eli kun voimaa yritetään ottaa paljon, rikastetaan seosta hieman. Sellainen 3/4 kaasu on se mistä mä olen kuullut. Mutta tässä menee nyt herkästi sekaisin siinä, että moottorin parhaan hyötysuhteen alue ei välttämättä olekaan se kaikkein taloudellisiin tapa. Tuo hitaasti kiihdyttäminen ilmeisesti perustuukin siihen, että silloin samaan nopeuteen kiihdyttämiseen käytetään huomattavasti pidempi matka, eli keskinopeus on pienempi. Ja pienempi keskinopeus on pienempi kulutus, tietyissä rajoissa pysyessä.

Edit: Eikä se ole muutenkaan niin yksioikoista, että paras hyötysuhde on pienin kulutus. Muutenhan olisi järkevää kiihdyttää aina ylämäkeen tai ajaa aina peräkärry perässä. Kyllä, suhteellinen kulutus on pienempi näissä tapauksissa, mutta suuremman tehon tarpeen takia absoluuttinen kulutus on suurempi.
toihan laskee arvion keskikulutukselle esim. 100km matkalle.. yksi kiihdytys ei anna mitenkään järkevää arvoa tuolle

ei esim TM ihan huvikseen näitä laitteita asenna https://tekniikanmaailma.fi/nain-tm...staa-paivia-joskus-takapenkkikin-irrotettava/

toihan riippuu ohjelmasta tuleeko seossuhteen rikastusta mutta ei se termodynamiikan lakeja kumoa.. mutta ei tietenkään tasaista nopeutta pysty polttomoottorilla mitenkään järkevästi ajamaan parhaan hyötysuhteen alueella

ja ylämäkeen ajo ei sinänsä liity polttomoottorin hyötysuhteeseen..
 
toihan laskee arvion keskikulutukselle esim. 100km matkalle.. yksi kiihdytys ei anna mitenkään järkevää arvoa tuolle

ei esim TM ihan huvikseen näitä laitteita asenna https://tekniikanmaailma.fi/nain-tm...staa-paivia-joskus-takapenkkikin-irrotettava/

ja ylämäkeen ajo ei sinänsä liity polttomoottorin hyötysuhteeseen..
Enpä ole hölmömpää kuullut, että auton kulutusmittari ei näytä tarkkaa tulosta kuin vasta pidemmällä matkalla. Miksi niissä sitten on hetkellisen kulutuksen mittarit?

Se on ihan totta, että ne kulutusmittarit ei näytä oikein, mutta se ei liity millään tavalla siihen mistä nyt on kyse. Se mittarin näyttämä on siitä huolimatta vertailukelpoinen myös lyhyellä matkalla, vaikka se heittäisikin esimerkiksi 5 %. Vaikka se ei ole absoluuttisesti tarkka, niin se on suhteellisesti tarkka. Sen antamat lukemat eivät siis vaihtele päättömästi. Sen toiminta perustuu siihen, että nykyaikaisen moottorin pitää tietää tasan tarkkaan paljonko se suihkuttaa polttoainetta sylinteriin kerralla. Ja kun se tietää sen joka kerta kun se suihkuttaa, niin siitä saadaan kulutus hyvin tarkasti selville. Se miksi ne ei näytä absoluuttisesti oikein, johtuu siitä, että ne on viritetty näyttämään vähemmän. Jos ne olisi oikeasti epätarkkoja, niin mittarihan näyttäisi välillä enemmän kuin todellisuudessa. Näinhän ei ikinä ole.

Ylämäkeen kiihdyttäminen liittyy moottorin hyötysuhteeseen sillä tavalla, että moottorin hyötysuhde on sitä parempi mitä enemmän kaasuläppä on auki ja mitä pienemmät on kierrokset, vähän oikaistuna. Ylämäkeen kiihdyttäessä moottorin suhteellinen hyötysuhde todellakin on parempi kuin tasaisella ajaessa, mutta hyötysuhde ei ole kaikki kaikessa, koska tuossa tapauksessa moottorista otetaan myös enemmän tehoa ja tämä vaihe, kun tehoa otetaan paljon, kestää myös kauemmin. Siksi absoluuttinen kulutus ylämäkeen kiihdyttäessä on suurempi.

Sulla on nyt selvästi sitä ihan samaa vaivaa mitä mullakin oli kun tuon videon näin. Se haastaa yhden ison asian mitä luulin tietäväni taloudellisesta ajamisesta, eihän se voi olla oikein. Mutta kun sain pari päivää tuumailla tuota asiaa, niin se alkoi käydä järkeen. Ehkä se sittenkin on niin. Mielipidettään pitää osata muuttaa, jos vastaan tulee riittävän vakuuttava todiste.
 
Enpä ole hölmömpää kuullut, että auton kulutusmittari ei näytä tarkkaa tulosta kuin vasta pidemmällä matkalla. Miksi niissä sitten on hetkellisen kulutuksen mittarit?

Se on ihan totta, että ne kulutusmittarit ei näytä oikein, mutta se ei liity millään tavalla siihen mistä nyt on kyse. Se mittarin näyttämä on siitä huolimatta vertailukelpoinen myös lyhyellä matkalla, vaikka se heittäisikin esimerkiksi 5 %. Vaikka se ei ole absoluuttisesti tarkka, niin se on suhteellisesti tarkka. Sen antamat lukemat eivät siis vaihtele päättömästi. Sen toiminta perustuu siihen, että nykyaikaisen moottorin pitää tietää tasan tarkkaan paljonko se suihkuttaa polttoainetta sylinteriin kerralla. Ja kun se tietää sen joka kerta kun se suihkuttaa, niin siitä saadaan kulutus hyvin tarkasti selville. Se miksi ne ei näytä absoluuttisesti oikein, johtuu siitä, että ne on viritetty näyttämään vähemmän. Jos ne olisi oikeasti epätarkkoja, niin mittarihan näyttäisi välillä enemmän kuin todellisuudessa. Näinhän ei ikinä ole.

Ylämäkeen kiihdyttäminen liittyy moottorin hyötysuhteeseen sillä tavalla, että moottorin hyötysuhde on sitä parempi mitä enemmän kaasuläppä on auki ja mitä pienemmät on kierrokset, vähän oikaistuna. Ylämäkeen kiihdyttäessä moottorin suhteellinen hyötysuhde todellakin on parempi kuin tasaisella ajaessa, mutta hyötysuhde ei ole kaikki kaikessa, koska tuossa tapauksessa moottorista otetaan myös enemmän tehoa ja tämä vaihe, kun tehoa otetaan paljon, kestää myös kauemmin. Siksi absoluuttinen kulutus ylämäkeen kiihdyttäessä on suurempi.

Sulla on nyt selvästi sitä ihan samaa vaivaa mitä mullakin oli kun tuon videon näin. Se haastaa yhden ison asian mitä luulin tietäväni taloudellisesta ajamisesta, eihän se voi olla oikein. Mutta kun sain pari päivää tuumailla tuota asiaa, niin se alkoi käydä järkeen. Ehkä se sittenkin on niin. Mielipidettään pitää osata muuttaa, jos vastaan tulee riittävän vakuuttava todiste.

kyllähän auto tietää paljon se suihkuttaa polttoainetta mutta tuo kulutuslukema on ARVIO sillä ajotyylillä paljon bensaa palaisi esim 100km matkalla.. jos sä revität punarajalle niin yllättäen sitä menee enemmän..

taloudellinen kiihdytys ei ollut punarajalle asti kiihdytys mutta ei myöskään mikään puolikaasu kiihdytys..

itse uskon hieman enemmän DI joka opettajana autopuolella, rakentaa kiihdytysauton moottoreita ja purki TM:n testiautojen moottorit kuin random tubettajaan joka tekee yhden kiihdytyksen autollaan..
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom