Oletetaan tilanne, jossa jalankulkija olettaa auton kulkevan 30km/h ja päättää ylittää tien ennen autoa. Tällöin auton on oltava riittävän kaukana, eli se ei siis 30km/h nopeudella ehdi jalankulkijan kohdalle sinä aikana kun se on ylittämässä tietä. Tässä tilanteessa kun jalankulkija alkaa ylittää tietä, huomaan että jalankulkija on tehnyt virhearvion ja painan
jarrupoljinta hidastaakseni ajoneuvoni vauhtia, jotta törmäystä ei aiheudu.
Tehdäänpä pieni laskelma:
Oletetaan, että jalankulkijalla menee 4 sekuntia ylittää kaista. Hän haluaa jättää keskimäärin ainakin 2 sekunnin marginaalin ennen kuin auto ajaa samasta kohdasta ohitse. Kuudessa sekunnissa 30km/h liikkuva auto kulkee 50 metriä, se on siis 50 metrin päässä jalankulkijasta hänen lähtiessään ylittämään tietä. Märälläkin tiellä auto pysähtyy 50km/h vauhdista alle 40 metrin aikana sisältäen 1s reaktionajan. Kuitenkaan auton ei edes tarvitse pysähtyä, koska jalankulkija ehtii kävellä tien yli jo ennen auton pysähtymistä. Tähän kun lisätään kuljettajan mahdollisuus kääntää
rattia niin ongelmaa tuskin tulee tyypillisellä talvikelilläkään. Toki ajonopeuteni on aina sovitettu myös niin, että toisen tielläliikkujan virhearvio
EI VOI aiheuttaa onnettomuutta (mikäli se ei olisi sitä aiheuttanut nopeusrajoituksen mukaisella nopeudella). Juuri tätä yritin jo aiemmassa viestissäni selittää mutta ei ilmeisesti mennyt ymmärrykseen.