Ärsyttävät asiat liikenteessä

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Sinua siis sylettää se savuava vanha rotisko, ei se aika, minkä se pörröötteli.

Onko tua nyt niin ihme, että meinaa 40 sekuntia pistellä ilmaa renkaisiin tms., mutta sitte se vähän venyy ja onki muutaman minsan..
 
Siinä "vanhassa savuttavassa paskassa" saattaa olla myös vanha akku, ja varsinkin pakkasella kotoa lähdettäessä kottero rykästään käymään naapurin akulla. Huoltoasemalla jättää mielummin auton käymään, kuin alkaa arpomaan, että joko se akku olisi sen verran ladannut, että lähtee omin voimin käymään. Okei, hieman kaukaa haettua, mutta talvella hyvinkin mahdollista.
 
Ja taas tänään joku sylkäisi jollain pikkukipolla motarille neljääkymppiä. Ai mistäkö tiedän nopeuden? No vittu siitä kun jouduin tekemään aika tiukan jarrutuksen ja jäämään sen taakse siksi aikaa kun mua ohittanut auto pääsi ohi. Ja kun pääsin sen ohi itse niin etuvalot loittoni kyllä sitä tahtia että en usko nostaneen nopeutta yhtään. Tollasilta pitäis ottaa kortti pois. Mikä siinä on että sinne motarille pitää tulla hölmöilemään kun vieressä kulkee tavallinen tie? Hengenvaarallista hommaa. Pitäis varmaan ostaa joku saatanan iso mörkö, laittaa karjapuskuri eteen ja puskea tuollaiset pois edestä.
 
Mikä vittu siinä on että diesel-autoja ei voi ikinä sammuttaa? Esim. just äsken renkaantäyttöpisteellä savun hajusta päätellen noin 900 000 ajettu nokivasara-V70 tyhjäkäynnillä koko renkaiden tarkistuksen ja nesteiden lisäyksen ajan, varmaan lähemmäs 10 minuuttia yhteensä. Eikö ne dieselit käynnisty enää ikinä jos ne sammuttaa? Vai onko se dieseli niin saatanan halpaa että tyhjäkäyttäminen on kuin laittaisi rahaa pankkiin?

Auto vie 1-2l dieseliä tunnin tyhjäkäytöllä. Ei sitä varmaan kustannusten takia kukaan sammuttele. Itse en ainakaan.
 
Pakkasella ei missään nimessä mitään 2 min sammutuksia. Meneepähän vielä toiset 500 000 :)

Joskus oikein kiristää hammasta kun pitää lähteä kovalla pakkasella kylmällä autolla kauppaan parin kilometrin päähän ja kaupan pihassa on ennenkuin auto ehtii yhtään lämmetä... Pimeällä jätän röyhkeästi auton tyhjäkäynnille parkkiruutuun sale-asioinnin ajaksi. Yleensä noi pikaiset kylmät kauppareissut kestää niin vähän aikaa että akkukin vain tyhjenisi reissulla jollei tyhjäkäynnillä pitäisi.

Ja eikös se ole niin että -20c auto saastuttaa reilusti enempi kuin lämmin? Varmaan se tyhjäkäynnillä vähemmän saastuttaa kuin liikkeessä... vai. ;)
 
Tässä ketjussa voi yhtyä monen mielipiteisiin jotka ärsyttävät mutta ennen kaikkea liikenne ainakin täällä Joensuun seudulla on muuttunut agressiiviseksi ja tuntuu, että ihmiset eivät piittaa yhtään mitään mistään säännöistä. Sen verran tulee ajettua autoa, että kyllä tulee vuoden aikana nähtyä kyllä aivan liikaa kaikenlaista mm. auto ohitti minut tuplakeltaisilla ja kun vilautin valajoa niin tämä sankari pysäytti keskelle liikennettä, hyppäsi autosta ulos ja tuli kyselemään ikkunasta, että "oliko asiaa?". Tälleen 190 cm ja 120 kg kun on omassa varressa niin toki se keskustelu oli äkkiä käsitelty ja ihan asiallisesti vielä. Onko se sitten niin, että se nykyajan työ- ja siviilielämän paine ja turhautuminen purkautuu sitten täytenä kusipäisyytenä ja piittaamattomuutena liikenteessä? En tiedä mutta siltä se näyttää.

Molempiin autoihin tulee nyt kamera ja nuo räikeimmät tapaukset välitän tästä eteenpäin virkavallalle.
 
Tyhjäkäynnin kielloissa kysymys ei useinkaan ole siitä yhdestä autosta ja että saastuttaako/kuluttaako se paljon vai ei. Vaan yhteensä sadasta ja yli autosta jotka parkkipaikalle tulevat vuoronperään tyhjäkäymään. Siksi päiväkotien, sairaaloiden jne. seinissä on monesti kyltitkin, että älä prkl pidä autoa käynnissä koska ilmanotot ovat tällä puolella ja kohta koko torppa käryää. Silti löytyy aina joku emäntä joka ei osaa lukea.

Tosin juuri taisi lehdessä olla juttua tästä tyhjäkäynnistä. Se kun voi olla kallista. Oli yksi rekkakuski jättänyt firman auton käyntiin ja mennyt kaffelle. Ehti palatessa näkemään takavalot, kun auto lähti pihasta. Vakuutus ei korvaa penniäkään. Pari kertaa on tarhan pihalla käynyt itselläkin mielessä, että mitä jos lähtisi muina miehinä vain ajelemaan jonkun valmiiksi lämpimällä ja käynnissä olevalla Nissanilla :D Mutta sitten ei näkisi sekavan äidin ilmettä tyhjän parkkiruudun äärellä...
 
Finlex 4.12.1992/1257
Finlex sanoi:
5 § (19.12.2002/1243)

Moottorikäyttöisen ajoneuvon tarpeettoman joutokäynnin kielto

1. Moottorikäyttöisen ajoneuvon seistessä muusta syystä kuin pakollisen liikenne-esteen vuoksi ei ajoneuvon moottoria saa käyttää enempää kuin kaksi minuuttia. Lämpötilan ollessa alle -15°C saa moottoria ennen ajoon lähtemistä kuitenkin käyttää enintään neljä minuuttia. Traktorin, moottorityökoneen ja auton alustalle rakennetun työkoneen moottoria saa kuitenkin käyttää ennen ajoneuvolla tai koneella tehtävän työn alkamista ajoneuvon toimintavalmiiksi saattamiseen tarvittavan ajan.

2. Joutokäynnin kielto ei koske kiireellisessä tehtävässä olevaa hälytysajoneuvoa, poliisin virkatehtävässä käyttämää ajoneuvoa eikä katsastuksen osana toimitettavaan pakokaasumittaukseen odottavaa ajoneuvoa. Kielto ei myöskään koske ajoneuvoa, jonka pääasiallinen käyttötarkoitus tai pääasiallisen käyttötarkoituksen edellyttämä lisälaite, kuten jätteenpuristin, kompressori, pumppu tai nostolava, vaatii moottorin käyttämistä.

Eli 2 min te muut, meillä, joilla on akkuun liitetty Tärkeitä Asioita, kuten iPad, saamme tottakai pitää käynnissä aina ja iankaiken.

Hauska laki kyllä tuokin, vuojelta -92. Nykyiset diiselit alle -15 pakkasilla ei lämpene yhtään kyllä ees tunnin tyhjäkäynnillä. Toisaalta lämpimillä keleillä automaattiset start/stop toiminnot kompensoi helposti ton talviajan tyhjäkäynnin. Lämmintä konetta sammuttaessa, etenkin uuemmilla, joissa turbot, niin haitat lienee suurempia ko parin minuutin tyhjäkäynti.. Katalysaattorista ja hiukkassuodattimesta lähtien kone tarvii vähän lämpöä, että käynti on puhdasta.
 
Joskus miettinyt kun nähnyt esim. lähisiwan edessä auton tyhjäkäynnillä, et vois piruuttaan hyppää kyytiin ja ajaa nurkan taakse. Siinäpä olisi sedällä ihmettelemistä.
 
Eli 2 min te muut, meillä, joilla on akkuun liitetty Tärkeitä Asioita, kuten iPad, saamme tottakai pitää käynnissä aina ja iankaiken.

Hauska laki kyllä tuokin, vuojelta -92. Nykyiset diiselit alle -15 pakkasilla ei lämpene yhtään kyllä ees tunnin tyhjäkäynnillä. Toisaalta lämpimillä keleillä automaattiset start/stop toiminnot kompensoi helposti ton talviajan tyhjäkäynnin. Lämmintä konetta sammuttaessa, etenkin uuemmilla, joissa turbot, niin haitat lienee suurempia ko parin minuutin tyhjäkäynti.. Katalysaattorista ja hiukkassuodattimesta lähtien kone tarvii vähän lämpöä, että käynti on puhdasta.

Maksan kyllä mielihyvin sakot ennemmin kuin lähden liikkeelle autolla joka on niin jäässä että tuulilasi jäätyy sisäpuolelta jo hengitysilmastakin. Tuo härmistyminen vasta kunnon riski liikenteessä onkin niin itselle kuin muille, tämmöistä amatöörin riskianalyysiä tekevälle.

Ja totta helvetissä ainakin itellä on kaksi avainta mukana jos meinaan auton jättää kaupan pihaan käyntiin. Toinen avain on virtalukossa ja toinen avain taskussa. Ovet lukossa. Pidin aivan itsestäänselvyytenä ettei nyt jessus sentään avoimien ovien päiviä pidetä. Lähtis auto samantien kävelemään.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
No joo, toi nyt on tommosta. Nuorempi sukupolvi on tämänkin ymmärtänyt paremmin, sillä jotkut jonnethan ajoivat mopoautolla kauppakeskuksen sisään; siinä ei auto jää tyhjäkäynnille, se lämpeää nopeasti lämpimän sisäilman johdosta, kukaan ei pölli sitä kaupassakäynnin aikana ja selkäkin kiittää kun ei tarvi kantaa painavia kauppakasseja pitkin käytäviä.
 
timse sanoi:
Pimeällä jätän röyhkeästi auton tyhjäkäynnille parkkiruutuun sale-asioinnin ajaksi.
Maksan kyllä mielihyvin sakot ennemmin kuin lähden liikkeelle autolla joka on niin jäässä että tuulilasi jäätyy sisäpuolelta jo hengitysilmastakin.
Teillä päin on sitten joko helvetin kylmää (yli 50 astetta pakkasta vähintään?) tai sitten siellä paikalliset Salet on isompia kuin kokonaiset ostoskeskukset muualla, kun auto jäätyy kauppareissun aikana tuolla tavalla.
 
Teillä päin on sitten joko helvetin kylmää (yli 50 astetta pakkasta vähintään?) tai sitten siellä paikalliset Salet on isompia kuin kokonaiset ostoskeskukset muualla, kun auto jäätyy kauppareissun aikana tuolla tavalla.

Jos lukisit koko kommentin tietäisit että kauppareissu on lyhyt (alta 2km). Eli toisinsanoen, 20 asteen pakkasella se auto ei lämpeä tuolla matkalla. Eli jos sammuttaa sen auton kaupan pihaan on uusi kylmäkäynnistys tiedossa kun kaupasta tulee. Itse kauppa-asiointiin menee max. 10 min. Jättämällä tyhjäkäynnille se auto on viimeinkin lämmin kun kaupasta lähtee takaisin kotiappäin. Tämä tästä.
 
Eihän tollasessa tyhjäkäyntikiellossa muuta ole kuin että jotkut eivät tajua missä niin voi tehdä ja missä ei.

Päästöt nyt on täysin merkityksetön asia kokonaisuuteen verrattuna.
 
Pari kertaa on tarhan pihalla käynyt itselläkin mielessä, että mitä jos lähtisi muina miehinä vain ajelemaan jonkun valmiiksi lämpimällä ja käynnissä olevalla Nissanilla :D Mutta sitten ei näkisi sekavan äidin ilmettä tyhjän parkkiruudun äärellä...

Ajat sen nurkan taakse piiloon ja jäät ihmetteleen ilmettä ihmellistä.
 
On muuten ihan saatanan ärsyttävän yleistä motarilla, että kun ajat oikeaa kaistaa ihan normaalisti normaalia vauhtia, niin takaa tuleva ohittaa vasenta kaistaa käyttäen, ja sitten palaa saatana suoraan eteen. 3m päähän niin että nastat ja hiekka ropisee lasille. Saatikka jos apina joutuisi vielä tekemään hätäjarrutuksen juuri kaistalle palattuaan. Mikä siinä on niin saatanan vaikeaa jättää kunnon väli ja sitten palata oikealle kaistalle. Tyhjällä tielläkin tullaan perkele 5 metrin päästä takaisin kaistalle.
 
On muuten ihan saatanan ärsyttävän yleistä motarilla, että kun ajat oikeaa kaistaa ihan normaalisti normaalia vauhtia, niin takaa tuleva ohittaa vasenta kaistaa käyttäen, ja sitten palaa saatana suoraan eteen. 3m päähän niin että nastat ja hiekka ropisee lasille. Saatikka jos apina joutuisi vielä tekemään hätäjarrutuksen juuri kaistalle palattuaan. Mikä siinä on niin saatanan vaikeaa jättää kunnon väli ja sitten palata oikealle kaistalle. Tyhjällä tielläkin tullaan perkele 5 metrin päästä takaisin kaistalle.
Ilmiö lienee jotain autokoulujen peruja, joissa on vuosikausia peloteltu ihmisiä ohituskaistan liian pitkällisestä käytöstä. Useimmille ei terve järki sano mitään, kun pitää tosiaan tyhjällä tiellä vaihtaa välittömästi kaistaa toisen eteen. Mun mielestä parhaat suoritukset on niitä, jotka hitaasti lipuvat rinnalla pitkän aikaa ja tekevät hätäisen ohituksen suoraan eteen jääden siihen parin metrin päähän ajamaan.

Näille kuljettajille pitäisi tehdä jälkiabortti...
 
Joskus miettinyt kun nähnyt esim. lähisiwan edessä auton tyhjäkäynnillä, et vois piruuttaan hyppää kyytiin ja ajaa nurkan taakse. Siinäpä olisi sedällä ihmettelemistä.

Tähän voisi muutkin vastata. Miten ihmeessä tyhjäkäyntiä käyvän auton, jossa ovet auki, voi aiheuttaa ihmisissä näin paljon reaktioita? Meillä pohjoisessa ja maalla tuo on talvella niin jokapäiväinen näky, että hyvä jos noteeraa (pakokaasua tulee kyllä niin paljon, että sokeakin näkee :D). Mutta häiritseekö teitä hippejä tyhjäkäynti oikeasti noin paljon? Tietty päiväkodit ja sairaalat jne asia erikseen, ettei ihan seinän viereen jätä.
 
Ilmiö lienee jotain autokoulujen peruja, joissa on vuosikausia peloteltu ihmisiä ohituskaistan liian pitkällisestä käytöstä. Useimmille ei terve järki sano mitään, kun pitää tosiaan tyhjällä tiellä vaihtaa välittömästi kaistaa toisen eteen. Mun mielestä parhaat suoritukset on niitä, jotka hitaasti lipuvat rinnalla pitkän aikaa ja tekevät hätäisen ohituksen suoraan eteen jääden siihen parin metrin päähän ajamaan.

Näille kuljettajille pitäisi tehdä jälkiabortti...

Olen ratkaissut tämän ajamalla jatkuvasti vasenta kaistaa sellaista vauhtia että menen oikealla menevästä jonosta tasaisen varmasti ohi. Jos takaa joku haluaa tulla kovempaa niin lasken sen toki siitä.

Itsekin jätin aina ennen auton käymään kauppareissun ajaksi talvella. Nykyään on webastot ni ei tarvii. En tiedä mikä sen ominaisuuden nimi on, mutta ainakin mersussa on namiska jota kun painaa ja sammuttaa auton niin sieltä tulee vielä viimeiset lämpimät ilmat sisälle pikkuhiljaa. Jos muksu tai koirat jää autoon siksi aikaa kun käyt hakemassa kaupasta niitä kortonkeja ettei sama vahinko pääse toistumaan, niin ei pääse autossa kukaan paleltumaan (eikä ikkunat huurru vaikka koirat hönkää). Kovilla pakkasilla tuo ei tietysti riitä, silloin sammuttaa vaan auton ja jättää webaston pauhaamaan.
 
Miksi joitain ihmisiä ärsyttää kun joku ohittaa moottoritiellä? Eilen ajelin töistä tasaista 110 mittarinopeutta, rajoitus 100. Lähdin ohittamaan uudehkoa Focusta, mutta tämä päättää kiihdyttää vauhtia jolloin palasin Focuksen perään oikealle kaistalle. Jälleen Focuksen vauhti putoaa 100 mittarinopeuteen ja lähden uudestaan ohittamaan ja taas toisuu sama tilanne, mutta nyt kiihdytän reiluun 120 nopeuteen että pääsen ohi. Ratissa oli noin 80-vuotias hopeakypärä, joka alkoi vilkuttelemaan valoja kun palasin takaisin oikealle kaistalle hänen eteensä ja liimautui aivan konttiin kiinni. Onneksi tähän aikaan vuodesta asfaltin reunassa on mukavasti hiekkaa, joten muutin hieman ajolinjaa jolloin hiekkapuhallus alkoi :D Aijai sitä valojen vilkutusta mutta eipähän enää roikkunut perässä.

En toiminut fiksusta minäkään, mutta sitä saa mitä tilaa. Toivottavasti tuli naarmuja maalipintaan.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom