Ärsyttävät asiat liikenteessä

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Kerro vielä mitä ongelmia seuraa siitä että ajan vasenta kaistaa 120 tai 140? En vilkuttele kenellekään valoja enkä hiillosta puskurissa yms.

Joo tosi uskottavaa, että joku ajaa 20-40km/h ylinopeutta, mutta sitten kun edessä on joku hitaampi niin pitää sopivaa turvaväliä :D
 
Mikä siinä on niin vaikeaa katsoa peiliin ennen kuin lähtee ohittamaan? Erityisesti teille, jotka ette kykene tekemään ohitusta muun liikennevirran mukaisesti? Jos sieltä takaa tulee vähän reippaammin joku, älä mene tukkimaan tietä vaan odota se 5 sekunttia äläkä ole niin kusipää että menet tukkimaan tien.
 
Mikä siinä on niin vaikeaa katsoa peiliin ennen kuin lähtee ohittamaan? Erityisesti teille, jotka ette kykene tekemään ohitusta muun liikennevirran mukaisesti? Jos sieltä takaa tulee vähän reippaammin joku, älä mene tukkimaan tietä vaan odota se 5 sekunttia äläkä ole niin kusipää että menet tukkimaan tien.

Niin. Eli sinusta sen joka noudattaa nopeusrajoituksia on hidastettava siihen 90km/h (rekan nopeus) ja päästettävä se omaa vapaavalintaista nopeuttaa ajava kuski ohi?
Kun on vähän vaikea (kaikki ei ole mitään arvioinnin houdiineita) arvioida tuleeko se Lada nyt sitten 125 vai 115 vai 134 nopeutta sieltä takaa.
 
Ja joku kuitenkin kysyy että miksi pitää ajaa rajoitus +20. Miksikäs ei. Ei yhtään vaaratilannetta koskaan (ei sitä tarvi silti typerästi ajaa) ja jo yhdessä vuodessa säästää lähes yhden työviikon verran aikaa. On sille ajalle muutakin käyttöä kuin hinata tuolla motarilla..
Pari huomiota: Jarrutusmatka kasvaa kolmanneksen, jos ajat satasen alueella 120. Tuollainen ylinopeus harvemmin aiheuttaakaan vaaratilannetta, mutta riski se on aina. Mitä jos joudut jarruttamaan nopeasti? Siinä oikealla kaistalla ajava saa auton pysähtymään juuri ennen estettä, niin sulla on vauhtia aika reippaasti vielä kun osuu.

Voit säästää aikaa vuositasolla päiviä ja kymmenessä vuodessa vielä enemmän, mutta mitä sitten? Ei aikaa saa mihinkään säästöön ja ihminen elää päivän kerrallaan. Säästät päivässä muutaman minuutin niin se on yksi hiekanjyvä saharassa. Se on koko päivän mittakaavassa ajateltuna ihan yksi ja sama oletko kotona kymmenen minuuttia aikaisemmin vai et. Ja kymmenen minuuttia säästääksesi joudut ajamaan aikamoisen siivun tuota kahdenkympin ylinopeutta. Tavanomaiset ajan säästöt on muutamia minuutteja, mutta ihmiset ei tajua sitä, vaan luulevat säästävänsä enemmän aikaa kuin todellisuudessa säästävät.

Paljonko aikaa häviät jos joudut odottamaan satasen vauhdilla rekkaa ohittavan takana? Se ohitus kestää ehkä parikymmentä sekuntia ja sinäkin aikana edetään, eli häviät ihan pari sekuntia ja sen ei luulisi kaatavan kenenkään maailmaa. Mutta vituttaahan se jos ei ole koskaan vaivautunut miettimään näitä asioita. Sitä onnistuu tuo liikenteessä suhailu paljon mukavammin ja rauhallisemmin kun tiedostaa miten paljon tällaiset asiat oikeasti vaikuttavat matka-aikaan. Mullakin on meno rauhoittunut huomattavasti kun laskin, että jos säästän työmatkalla pari minuuttia niin se on aivan yksi ja vitun sama. Ei merkitse yhtään mitään.
 
Paljonko aikaa häviät jos joudut odottamaan satasen vauhdilla rekkaa ohittavan takana? Se ohitus kestää ehkä parikymmentä sekuntia ja sinäkin aikana edetään, eli häviät ihan pari sekuntia ja sen ei luulisi kaatavan kenenkään maailmaa. Mutta vituttaahan se jos ei ole koskaan vaivautunut miettimään näitä asioita. Sitä onnistuu tuo liikenteessä suhailu paljon mukavammin ja rauhallisemmin kun tiedostaa miten paljon tällaiset asiat oikeasti vaikuttavat matka-aikaan. Mullakin on meno rauhoittunut huomattavasti kun laskin, että jos säästän työmatkalla pari minuuttia niin se on aivan yksi ja vitun sama. Ei merkitse yhtään mitään.

Minä ajattelin, että siinä ohitusasiassa on kyse enemmän turvallisuudesta kuin ajankäytöstä. Tämä siis, kun ohitetaan 2-kaistaisella tiellä vastaantulevien kaistalla. Eli jos haluaa ohi, niin menee sitten reippaasti, oli se normaali matkavauhti mikä tahansa.
 
Minä ajattelin, että siinä ohitusasiassa on kyse enemmän turvallisuudesta kuin ajankäytöstä. Tämä siis, kun ohitetaan 2-kaistaisella tiellä vastaantulevien kaistalla. Eli jos haluaa ohi, niin menee sitten reippaasti, oli se normaali matkavauhti mikä tahansa.

Nyt puhuttiin 4 kaistasesta tiestä. 2- kaistasella tottakai joutuu painamaan kotteroon vauhtia yli sallitun.
 
Jaa ei synny vaaratilanteita motarilla/nelikaistasilla teillä? Se on niin, että suomalaisille autoilijoille nämä 4 kaistaiset tiet ei vain sovi. 80% ajaa järkevästi ja loput 20% luulee olevansa kilparadalla, tai pujottelukisoissa. Elien tulin etelästä motaria Tampereelle ruuhka-aikaan, ajelin vasenta kaistaa muun liikenteen mukana ja hyvissä ajoin valkkasin paikan oikealle kaistalle kääntyäkseni Jyväskylän rampille. 500m ennen risteystä vasenta kaistaa tykittää joku Keijo tuulipuku lepattaen tojotallaan aikeissaan kääntyä myös Jyväskylän suuntaan. Tämä tilanne meni tietenkin kuin elokuvissa, Keijo pääsi haluamalleen rampille ja muut oikeaa kaistaa ajaneet olivat tyytyväisiä eivätkä joutuneet tekemään jäisellä tiellä lukkojarrutuksia. (Keijon takia ajonopeus putosi 90km/h -> 60km/h) Näiden Keijojen kannattaisi välillä katsoa peiliin, että onko siinä omassa ajotavassa jotain vikaa, kun kaikki muut autoilijat tulevat perävalot edellä vastaan ja tukkivat tien. Keijo ajaa vasenta kaistaa 150km/h, Jarmo ajaa oikeaa kaistaa 120km/h lähestyen rekkaa, vilkaisee pari kertaa peiliin ja toteaa että keijo takaa tulee Keijo 250m päästä, ehdin ohittamaan rekan. Keijo liimaantuu Jarmon puskuriin ja kiroaa Jarmoa kun tulee alitehoisella rellulla junnaamaan hänen kaistalleen. Kannattais näiden Keijojen käyttää välillä sitä pelisilmää, eikä vain ajatella omaa etuaan.

Toki itsekkin ajan usein vähän yli rajoitusten, mutta sen ymmärrän, että ruuhka-aikaan se on aivan turhaa muiden hengellä leikkimistä. Jos on tarve polkea sitä omaa autoa niin menkää tekemään se radalle ja ajakaa siellä vielä muutama kolari (kokemusta on). Rauhoittaa muuten kummasti tuota liikenen käyttäytymistä. Ajelen +50tkm vuodessa ja kolareilta on toistaiseksi vältytty, mutta eihän sitä koskaan tiedä koska kolahtaa, mutta sen tiedän, että kun kolahtaa niin tekee todella kipeää.
 
Jaa ei synny vaaratilanteita motarilla/nelikaistasilla teillä? Se on niin, että suomalaisille autoilijoille nämä 4 kaistaiset tiet ei vain sovi. 80% ajaa järkevästi ja loput 20% luulee olevansa kilparadalla, tai pujottelukisoissa. Elien tulin etelästä motaria Tampereelle ruuhka-aikaan, ajelin vasenta kaistaa muun liikenteen mukana ja hyvissä ajoin valkkasin paikan oikealle kaistalle kääntyäkseni Jyväskylän rampille. 500m ennen risteystä vasenta kaistaa tykittää joku Keijo tuulipuku lepattaen tojotallaan aikeissaan kääntyä myös Jyväskylän suuntaan. Tämä tilanne meni tietenkin kuin elokuvissa, Keijo pääsi haluamalleen rampille ja muut oikeaa kaistaa ajaneet olivat tyytyväisiä eivätkä joutuneet tekemään jäisellä tiellä lukkojarrutuksia. (Keijon takia ajonopeus putosi 90km/h -> 60km/h) Näiden Keijojen kannattaisi välillä katsoa peiliin, että onko siinä omassa ajotavassa jotain vikaa, kun kaikki muut autoilijat tulevat perävalot edellä vastaan ja tukkivat tien. Keijo ajaa vasenta kaistaa 150km/h, Jarmo ajaa oikeaa kaistaa 120km/h lähestyen rekkaa, vilkaisee pari kertaa peiliin ja toteaa että keijo takaa tulee Keijo 250m päästä, ehdin ohittamaan rekan. Keijo liimaantuu Jarmon puskuriin ja kiroaa Jarmoa kun tulee alitehoisella rellulla junnaamaan hänen kaistalleen. Kannattais näiden Keijojen käyttää välillä sitä pelisilmää, eikä vain ajatella omaa etuaan.

Toki itsekkin ajan usein vähän yli rajoitusten, mutta sen ymmärrän, että ruuhka-aikaan se on aivan turhaa muiden hengellä leikkimistä. Jos on tarve polkea sitä omaa autoa niin menkää tekemään se radalle ja ajakaa siellä vielä muutama kolari (kokemusta on). Rauhoittaa muuten kummasti tuota liikenen käyttäytymistä. Ajelen +50tkm vuodessa ja kolareilta on toistaiseksi vältytty, mutta eihän sitä koskaan tiedä koska kolahtaa, mutta sen tiedän, että kun kolahtaa niin tekee todella kipeää.

Se on hienoa että ymmärrät omien ajotaitojesi rajallisuuden, lisäksi se että autot eivät välttämättä pysy kovin hyvin vielä käsissä (kolarihistorian perusteella) myöskin osoittaa, että ei varmaan kannata hirveän kovaa sitten myöskään ajella. Kuljettajia on kuitenkin eri tasoisia ja toisilta se ajaminen sujuu selkeästi paremmin ja ajotaidot mahdollistavat sitten turvallisuutta vaarantamatta hieman suuremman ajonopeuden.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Se on hienoa että ymmärrät omien ajotaitojesi rajallisuuden, lisäksi se että autot eivät välttämättä pysy kovin hyvin vielä käsissä (kolarihistorian perusteella) myöskin osoittaa, että ei varmaan kannata hirveän kovaa sitten myöskään ajella. Kuljettajia on kuitenkin eri tasoisia ja toisilta se ajaminen sujuu selkeästi paremmin ja ajotaidot mahdollistavat sitten turvallisuutta vaarantamatta hieman suuremman ajonopeuden.

Kuulostaa siltä, että susta tulis hyvä konsultti kilpa-autoilijoille. Ei lähtis enää keltään radalla auto käsistä :rock:
 
Kuulostaa siltä, että susta tulis hyvä konsultti kilpa-autoilijoille. Ei lähtis enää keltään radalla auto käsistä :rock:

Luultavasti kyllä, on mulla useempi mitali jääradalta/asfalttiradalta. Oon myös huomannu että vehkeet pysyy paremmin lapasessa kun kokemus karttuu...
 
Se on hienoa että ymmärrät omien ajotaitojesi rajallisuuden, lisäksi se että autot eivät välttämättä pysy kovin hyvin vielä käsissä (kolarihistorian perusteella) myöskin osoittaa, että ei varmaan kannata hirveän kovaa sitten myöskään ajella. Kuljettajia on kuitenkin eri tasoisia ja toisilta se ajaminen sujuu selkeästi paremmin ja ajotaidot mahdollistavat sitten turvallisuutta vaarantamatta hieman suuremman ajonopeuden.

Lähinnä tämän kirjoituksen tarkoitus oli se, että käykää radalla ajamassa kilpaa ja kokemassa kolari, ulosajo tms. avaa silmiä aika paljon. Mitä omiin ajotaitoihini tulee niin väittäisin, että ne on varsin riittävät. Jos tähän ketjuun viimeisille sivuille kirjoittaneet laitettaisiin radalle kokeilemaan omaa nopeutta samanlaisella kalustolla niin väittäisin, että olen kärkipäässä. Toki ei ole vielä ferrarilta tullut kutsua ajmaan :D mutta ei siitä sen enempää.
 
Sumulle kysymys: onko vielä kukaan kolarin/ylinopeuden jälkeen selitellyt, että "Ei koske liikennesäännöt mua, mulla on mitali" :D

Mitä veikkaat, kumpikohan on kykenevämpi sovittamaan ajonopeuden kelin, ajoneuvon, kuljettajan ajotaitojen ja muiden olosuhteiden mukaiseksi, kuljettaja itse vai henkilö joka arpoo jonkin satunnaisen nopeusrajoituksen esimerkiksi 50km pituiselle tieosuudelle? Mulle on oikeestaan ihan sama mitä siellä merkissä lukee, pystyn kyllä itse arviomaan sopivan ajonopeuden. Ymmärrän myös toki että kaikki eivät tähän kykene.
 
Mitä veikkaat, kumpikohan on kykenevämpi sovittamaan ajonopeuden kelin, ajoneuvon, kuljettajan ajotaitojen ja muiden olosuhteiden mukaiseksi, kuljettaja itse vai henkilö joka arpoo jonkin satunnaisen nopeusrajoituksen esimerkiksi 50km pituiselle tieosuudelle? Mulle on oikeestaan ihan sama mitä siellä merkissä lukee, pystyn kyllä itse arviomaan sopivan ajonopeuden. Ymmärrän myös toki että kaikki eivät tähän kykene.

Ootko ikinä pohtinu semmosta mahdollisuutta, että joku muu voi olettaa sun toimivan liikennesääntöjen puitteissa ja toimii itse sen pohjalta?
 
Mitä veikkaat, kumpikohan on kykenevämpi sovittamaan ajonopeuden kelin, ajoneuvon, kuljettajan ajotaitojen ja muiden olosuhteiden mukaiseksi, kuljettaja itse vai henkilö joka arpoo jonkin satunnaisen nopeusrajoituksen esimerkiksi 50km pituiselle tieosuudelle? Mulle on oikeestaan ihan sama mitä siellä merkissä lukee, pystyn kyllä itse arviomaan sopivan ajonopeuden. Ymmärrän myös toki että kaikki eivät tähän kykene.

Nyt järki käteen. Sinä pystyt aivan varmasti arvioimaan oman ajonopeutesi taitoihisi nähden (toivotaan, ettet pääse uutisiin ikinä). Mutta kun siellä teillä liikkuu myös muita, jotka eivät tähän kykene. Tämän takia Sinä aiheutat pään vaivaa sille, jonka ainut vinkki siitä mitä tiellä tapahtuu on se nopeusrajoitus ja muut onkohirviätaitiukkoja mutkia yms. kyltit kertoo.
Sinä et ikinä tiedä mitä seuraavan mutkan takana on.

Mutta onnea valitsemallanne tiellä ja tosiaan toivotaan ettet ikinä sitten eksy tilanteeseen joka olisi ennalta-arvaamaton sinulle!
 
Ootko ikinä pohtinu semmosta mahdollisuutta, että joku muu voi olettaa sun toimivan liikennesääntöjen puitteissa ja toimii itse sen pohjalta?

Onko mieleesi tullut että tämä seikka on täysin kuljettajan huomioitavissa? Tottakai sovitan oman ajamiseni oletuksena sen mukaan että muut arvoivat minun käyttäytymiseni ja ajonopeuteni keskimääräiseksi. Heidän arvoinsa saattaa mennä siis pieleen, mutta tämä on täysin huomioitu omassa ajamisessani. Meneekö jo liian vaikeaksi ymmärtää?
 
Onko mieleesi tullut että tämä seikka on täysin kuljettajan huomioitavissa? Tottakai sovitan oman ajamiseni oletuksena sen mukaan että muut arvoivat minun käyttäytymiseni ja ajonopeuteni keskimääräiseksi. Heidän arvoinsa saattaa mennä siis pieleen, mutta tämä on täysin huomioitu omassa ajamisessani. Meneekö jo liian vaikeaksi ymmärtää?

Siis mitä ihmettä :D Haluutko selventää että miten se on huomioitu, jos ajat esim kolmenkympin alueella viittäkymppiä ja jalankulkija astuu tielle olettaen sun tulevan kolmeakymppiä siihen ja ehtivänsä sun alta pois?
Tuossa sulla ei ole minkäänlaista toivoa ehtiä reagoida tilanteeseen.
 

Suositut

Back
Ylös Bottom