- Liittynyt
- 5.3.2005
- Viestejä
- 1 144
- Ikä
- 37
Kun kehotit tekemään "pienen laskuharjoituksen", jonka avulla piti selvitä miten paljon pienempi todennäköisyys on jäädä eloon 140km/h kuin 120km/h vauhdista ulos ajaessa, niin alkoi vain kiinnostaa tuon laskun yksityiskohdat. Kun itse ainakaan näin fysiikasta väitelleenä tohtorina en tuollaiseen laskuun kykene. Eli jos sulla nyt on jotain tietoa asiasta niin annahan tulla.
Kuvittelisin, edelleen ilman sen kummempaa tietoa, että motarilla suurin osa kuolemaan johtavista onnettomuuksista Suomessa, (joita tuon ylempänä olevan linkin perusteella olisi ilmeisesti jotain kymmenkunta vuodessa?) johtuu jonkinlaisesta kolarista, jonka seurauksena sitten auto tai autot ajautuvat ulos tieltä. En ole useinkaan kuullut että joku ihan omia aikojaan ajaisi moottoritieltä ulos, ellei sitten nukahda rattiin tai saa jotain sairaskohtausta.
Enkä siis yhtään epäile etteikö maksiminopeuden lisääminen tilastollisesti jonkin verran lisäisi onnettomuuksia ja kuolemia, mutta nimenomaan oleellinen tieto olisi että kuinka paljon. Siitä sulla ei nyt sitten "pienistä laskuharjoituksista" huolimatta tunnu oikein olevan mitään konkreettista tietoa.
Tosiaan fysiikan tohtorin kuvittelisi ymmärtävän viimeistään siinä kohtaa kun ihan suoraan sanotaan, että tarkoitus oli saada pohtimaan asiaa ihan itse, kun jokaisen luulisi ymmärtävän ettei tuollaisesta ole olemassa yleispätevää kaavaa, kun kaikki autot on erilaisia jne. Ymmärsitkö nyt toisella kerralla?
- - - Updated - - -
120km/h on liiallinen nopeus sipsinsyömiseen, lehdenlukuun ja viestienlähettelyyn, itseasiassa veikkaisin että jopa 50km/h on liiallinen nopeus tähän toimintaan.
200km/h ei ole liiallinen nopeus tarkkaavaiseen ajamiseen ilman häiriötekijöitä.
Tämäkö nyt sitten ei ole mutuilua?