Ärsyttävät asiat liikenteessä

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Mua ärsyttää autoilijat jotka ei käytä vakionopeudensäädintä. Yrität mennä niistä ohi niin johan niiden vauhti kiihtyki, sit meet takas taakse niin johan tippuu vauhti taas ja voi vittu saatana.
Kyllä, mutta silloin kun motarilla ajelee sillä vakkarilla ja päättää ohittaa edellä 1km/h hitaammin ajavan, niin on ihan suositeltavaa ainakin vilkaista että olisiko sieltä takaa kenties joku tulossa, joka saattaisi haluta päästä sinustakin ohi. Kun tuolla vakkarilla ohittaessa se ohitus kestää sen 10 minuuttia, niin sitä kaasupoljintakin voi ihan oman harkinnan mukaan käyttää. Useimmat vakkarithan kai toimivat kuitenkin niin, että kun vapautat kaasun niin se palaa takaisin siihen asettamaasi nopeuteen, näin ainakin omassa autossa.
 
Kyllä, mutta silloin kun motarilla ajelee sillä vakkarilla ja päättää ohittaa edellä 1km/h hitaammin ajavan, niin on ihan suositeltavaa ainakin vilkaista että olisiko sieltä takaa kenties joku tulossa, joka saattaisi haluta päästä sinustakin ohi. Kun tuolla vakkarilla ohittaessa se ohitus kestää sen 10 minuuttia, niin sitä kaasupoljintakin voi ihan oman harkinnan mukaan käyttää. Useimmat vakkarithan kai toimivat kuitenkin niin, että kun vapautat kaasun niin se palaa takaisin siihen asettamaasi nopeuteen, näin ainakin omassa autossa.

Teoriassa kyllä. Mutta kukaan ei pakota ajamaan yli 120 motarilla. Ei kukaan. Ainut jota väistetään on hälytysajoneuvo.

Ja kukaanhan ei ainakaan vielä pakota täsmentämään sitä nopeusmittaria, joten mittarin näyttämä 120 on se vauhti mitä voidaan olettaa ihmisen ajavan. Täten motarilla rekkaa ohittavien nopeus voi olla 110-120 välillä ja takaa tulevan 121 ajavan on vain tyydyttävä osaansa, pidettävä turvaväli ja odotettava että "kaistat aukeaa".

Se mulkku joka tulee perseeseen ajamaan, kun ohittaa rekkaa todistaa käytöksellään ettei osaa lukea liikennettä. Takaa tuleva näkee jo kauempaa että se corollan perse lähestyy ja täten voi jättää sen turvavälin ja sitten kun corona on vaihtanut takaisin oikealle, niin antaa mennä. Poliisi sitten muistuttaa jos liikaa päästelee.
 
Teoriassa kyllä. Mutta kukaan ei pakota ajamaan yli 120 motarilla. Ei kukaan. Ainut jota väistetään on hälytysajoneuvo.

Ja kukaanhan ei ainakaan vielä pakota täsmentämään sitä nopeusmittaria, joten mittarin näyttämä 120 on se vauhti mitä voidaan olettaa ihmisen ajavan. Täten motarilla rekkaa ohittavien nopeus voi olla 110-120 välillä ja takaa tulevan 121 ajavan on vain tyydyttävä osaansa, pidettävä turvaväli ja odotettava että "kaistat aukeaa".

Se mulkku joka tulee perseeseen ajamaan, kun ohittaa rekkaa todistaa käytöksellään ettei osaa lukea liikennettä. Takaa tuleva näkee jo kauempaa että se corollan perse lähestyy ja täten voi jättää sen turvavälin ja sitten kun corona on vaihtanut takaisin oikealle, niin antaa mennä. Poliisi sitten muistuttaa jos liikaa päästelee.

Kyllä nämä ohituskaistan nysvääjät niitä mulkkuja ovat, sanoipa laki ylinopeudesta mitä hyvänsä.

Sä voit sieltä korollastasi vilkaista peiliin ennen kuin lähdet ohittamaan rekkaa ja varmistaa, ettei kukaan ole tulossa ohi vähän reipppaampaa vauhtia. Jos et tähän kykene, todistat käytökselläsi ettet osaa lukea liikennettä.
 
Kyllä nämä ohituskaistan nysvääjät niitä mulkkuja ovat, sanoipa laki ylinopeudesta mitä hyvänsä.

Sä voit sieltä korollastasi vilkaista peiliin ennen kuin lähdet ohittamaan rekkaa ja varmistaa, ettei kukaan ole tulossa ohi vähän reipppaampaa vauhtia. Jos et tähän kykene, todistat käytökselläsi ettet osaa lukea liikennettä.

Tietääkseni siinä ohituskaistalla on kuitenki se sama nopeusrajotus ku siinä oikeellaki kaistalla. Vai oonko missannu jotain?
 
Voi jeesus...oikeaa nopeuttahan siinä tarkoitetaan. Kaikki nuo vitun vasemman kaistan kuppaajat tuijottaa vaan sit omaa nopeusmittaria ja jos siinä on motarilla se 120km/h, todellinen nopeus on ihan muuta. Se ottaa päähän! Normikiesillä voi ajaa mittarin mukaan 130km/h ilman, että rikkoo lakia. Ja ei hidasta muiden menoa, jos erehtyy vasemmalle kaistalle.
 
Tietääkseni siinä ohituskaistalla on kuitenki se sama nopeusrajotus ku siinä oikeellaki kaistalla. Vai oonko missannu jotain?
Et suinkaan. Huomioi kuitenkin myös tämä:

Tieliikennelaki 21§ sanoi:
Ajoneuvon siirtäminen sivusuunnassa

Kuljettaja saa lähteä liikkeelle tien reunasta, vaihtaa ajokaistaa tai muuten siirtää ajoneuvoa sivusuunnassa vain, milloin se voi tapahtua vaaratta ja muita tarpeettomasti estämättä.
 
Et suinkaan. Huomioi kuitenkin myös tämä:

"Tieliikennelaki 21§
Ajoneuvon siirtäminen sivusuunnassa

Kuljettaja saa lähteä liikkeelle tien reunasta, vaihtaa ajokaistaa tai muuten siirtää ajoneuvoa sivusuunnassa vain, milloin se voi tapahtua vaaratta ja muita tarpeettomasti estämättä."

Eipä nopeusrajoituksen mukaan ajminen voi estää muita, jos tuota oli käyttäminen argumenttina. Onhan se ärsyttävää, jos ohituskaistalla jyhrää joku pasi kolme minuuttia juuri rinnalla olevaa autoa edemmäs pääsemättä mutta tämä nyt ei ole Saksa.
 
Kyllä nämä ohituskaistan nysvääjät niitä mulkkuja ovat, sanoipa laki ylinopeudesta mitä hyvänsä.

Sä voit sieltä korollastasi vilkaista peiliin ennen kuin lähdet ohittamaan rekkaa ja varmistaa, ettei kukaan ole tulossa ohi vähän reipppaampaa vauhtia. Jos et tähän kykene, todistat käytökselläsi ettet osaa lukea liikennettä.

Siinä olen samaa mieltä, että jos lähetään ohittaa kesällä motarilla rekkaa eikä kiihdytetä edes 120:iin, niin silloin on nysvääjä.

Mutta jos nopeus on mittarin mukaan 120 ja lähtee ohittamaan, niin ei ole mitään syytä olettaa että 120 rajotetulla tiellä joku tulee 140 takaa. Jolloin vastuu jää sille joka ajaa yli sallitun nopeuden.
Takaa tuleva väistää, oli kyse sitten laskettelurinteestä taikka moottoritiestä.

Tästä eilen tulikin loistava esimerkki Turun motarilla. Itse kun ajan rajotusten mukaan, niin minuun jätti aika reilun turvavälin takaa tuleva tilanteessa, jossa ohitin rekkaa. Kun vaihdoin rekan eteen kaistaa, niin tämän jälkeen takaa tulevani painoi kaasua ja pörötti menemään. Eikä suinkaan tullut perseeseen notkumaan. Näinollen kukaan ei minua pakottanut ajamaan vastoin liikennesääntöjä mutta tämä kovempaa kaahaaja kuitenkin sai itse ottaa omasta nopeudestaan riskin lähtiessään pöröttämään nopeampaan. näin sen pitäisikin mennä.
Toinen vaihtoehto jota liian usein näkee - kokee, on että tullaan perseeseen 2 metrin turvavälillä.
Näistä tapauksista voi sitten miettiä kuka osaa lukea liikennettä ja kuka ei.
 
Toinen vaihtoehto jota liian usein näkee - kokee, on että tullaan perseeseen 2 metrin turvavälillä.
Näistä tapauksista voi sitten miettiä kuka osaa lukea liikennettä ja kuka ei.
Se kyllä vituttaa kun ajat itse suurinta sallittua ja vähän päälle ja joku tulee sataakuuttakymppiä perseeseen roikkumaan ja vilkuttelee valoja. Ihan kuin mun pitäisi nostaa nopeus ylinopeuden puolelle, että minäminämies pääsee ohi. Sellaista tilannetta mulle ei ole vielä käynyt, että mulla menisi ohittamiseen minuuttitolkulla aikaa, vaan jotain pidempiä rekkajonoja joiden ohittamiseen nyt ei siltikään mene ihan mahdottomasti aikaa. Silti joku kiireinen on välillä perseessä kiinni ja sitä vituttaa ihan hirveästi kun se häviää matka-ajastaan viisi sekuntia. Sitä voisi jokainen välillä miettiä miten paljon se nyt oikeasti sun elämää haittaa jos joku ohittaisi vaikka oikein alinopeuttakin ja joudut jopa minuutin roikkumaan siinä perässä (se on muuten jo niin pitkä aika, että harvemmin sellaista näkee). Siinäkään et häviä kuin muutaman sekunnin, mutta joillekin tuntuu olevan kyse elämästä ja kuolemasta. Ei hahmoteta sitä miten vähän pieni muutos ajonopeudessa oikeasti vaikuttaa matka-aikaan. Sen kun oppii ymmärtämään, niin stressaaminen liikenteessä vähenee huomattavasti.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mun mielestä kesäkeleillä nykyautoilla motareilla vois täysin turvallisesti olla 140km/h nopeusrajoitus. Tämä nykyinen 120km/h tuli 70-luvun öljykriisistä johtuen. On tasan eriasia vetää 120km/h jollain 70-luvun Escortilla, kun 140km/h nykyautolla. Joo ei ole fysiikanlait muuttunu 70-luvulta, ja liikennevirrat on nykyään isommat, mutta silti. Toinen mihin vois satsata on kelin mukaan vaihtuvat nopeusrajoitukset.
 
Oisko teillä hyviä ajatuksia, miten noille takapuskurissa ajaville ja toisinaan valojakin räpsyttäville aikapommeille voisi tehdä tiettäväksi, että voisivat muuttaa ajotapaansa. Siinä yhdessä venäläisessä (kaiketi elokuvapätkässä) edellä ajavan auton ikkunasta näytetään konekivääriä takana-ajavalle tötöilijälle ja sillä se kyllä rauhoittuu :) mutta piru kun ei taida olla oikein Suomessa mahdollista...

Idiksiä?
 
Oisko teillä hyviä ajatuksia, miten noille takapuskurissa ajaville ja toisinaan valojakin räpsyttäville aikapommeille voisi tehdä tiettäväksi, että voisivat muuttaa ajotapaansa. Siinä yhdessä venäläisessä (kaiketi elokuvapätkässä) edellä ajavan auton ikkunasta näytetään konekivääriä takana-ajavalle tötöilijälle ja sillä se kyllä rauhoittuu :) mutta piru kun ei taida olla oikein Suomessa mahdollista...

Idiksiä?



Itse asentaisin takapuskuriin lisävalot, jotkut helvetin tehokkaat. Niitä sitten hyvä välkytellä.
 
Mun mielestä kesäkeleillä nykyautoilla motareilla vois täysin turvallisesti olla 140km/h nopeusrajoitus. Tämä nykyinen 120km/h tuli 70-luvun öljykriisistä johtuen. On tasan eriasia vetää 120km/h jollain 70-luvun Escortilla, kun 140km/h nykyautolla. Joo ei ole fysiikanlait muuttunu 70-luvulta, ja liikennevirrat on nykyään isommat, mutta silti. Toinen mihin vois satsata on kelin mukaan vaihtuvat nopeusrajoitukset.
Ei onnistu Suomen täysin naurettavilla kaksikaistaisilla moottoriteillä. Rekat ajaa 80-90 km/h ja peräkärryjä saa vetää kahdeksaakymppiä, niin nopeuserot kasvaa liian suuriksi jos joku tulee takaa kuuttakymppiä kovempaa. Pitäisi olla enemmän kaistoja.

Ja tietty ituhipithän täällä pistää hanttiin kun mietitään, että auton polttoaineenkulutus nousee jo aika reilusti kun nopeus nostetaan sadasta sataankahteenkymppiin, niin se nousee vielä suhteessa paljon enemmän kun nostetaan vielä 20 km/h lisää.
 
^kulutus, melu ja etenkin teiden kuluminen kasvaa. Ja toisaalta miksi nopeus olisi 140 kun se voisi olla 160. Omasta mielestä tuo 120 on suht passeli ja suurin osa autoista tuntuukin ajelevan 100-120 vauhtia. Kovempaakin voi aika huoletta vetää, sillä poliisi tutkaa motareilla aika harvoin. Toki ruuhkaisampaan aikaan se ei onnistu helposti, mutta eipä se 140 olisi myöskään sen realistisempi klo 16 ruuhkassa. Satasta se letka menee kuitenkin - maksimissaan.

Itseä vituttaa ne, jotka ohituksen jälkeen tulevan siihen metrin päähän etupuskurista pöristelemään. Näin tehdään varsinkin tilantessa missä takaa tulee joku kiireinen pukupelle ja ensimmäistä ohittajaa alkaa ahdistamaan. Ja lopputuloksena vaarannetaan ohitettavan henki, pakotetaan se jarruttelemaan ja koko liikenne nykimään. Pahimmat paskiaiset vielä jarruttavat siinä edessä ja jatkavat hitaammalla nopeudella mitä itse ajelin ennen ohitusta. 95% näissä tapauksissa kyseessä on uusi kokoomusmaasturi ja ratissa blondattu palkintovaimo jauhamassa paskaa kännykkään. Sitten heilutaan pientareelta kaistaviivojen päälle ja takaisin.
 
Pari juttua mitkä itteä risoo.
1. Ohituskaistalla kuppaajat. Itse tulen hyvää vauhtia ohituskaistalla niin joku koukkaa eteen lipuen ohittaa auton.
2. Kaupungissa poikkoilevat kuskit. Ruuhka aikaa ei porukalla yhtään pelisilmää vaan eteen meinaavat ajaa.
3. Moni meinaa unohtaa että oikealta tulevia pitää väistää. Meinannu lähiaikoina rysähtää monesti.
4. Punaisiin liikennevaloihin pysähtyminen. Miksi porukka ei osaa liikennevaloihin ja auton perään kerralla pysähtyä vaan punaisten valojen ajan koko auto jono joutuu lipumaan eteenpäin.
5. Jos nopeusrajoitus on 80 niin voi ajaa lähemmäks sitä 90. Ajetaan joko tasan 80 ja ylämäessä vielä muutama kilometri hiljempaa kun ei osata kaasua painaa.
6. Suojatielle tulivat voisivat olla tarkempia vaikka kysessään on lain mukaan suojatie.
7. Maantiellä voi ryhmittäytyä toiselle kaistalle jos aikeissa kääntyä eikä kukaan tule vastaan. Muutenkin vilkun käyttö ajoissa, eikä heti silloin kun ollaan jo kääntymässä.
 
Kuorma-autolla ajaessa vituttaa huolella nämä joidenka on pakko siirtyä takaisin kuokin eteen ohituksen jälkeen n 3m päästä. Varsinkin vesikelillä. Vittuakaa ei näe.
-helsingissä ainakin helvetin törkeä "vanhoilla vihreillä ajaminen"
-Ei osata yhtään ajaa kuorma-auton edessä. Kuvitellaan että se vähintää 8t manni pysähtyy ja kiihtyy samalla tavalla kuin 1.1l corsa.
 
Pari juttua mitkä itteä risoo.
1. Ohituskaistalla kuppaajat. Itse tulen hyvää vauhtia ohituskaistalla niin joku koukkaa eteen lipuen ohittaa auton.
2. Kaupungissa poikkoilevat kuskit. Ruuhka aikaa ei porukalla yhtään pelisilmää vaan eteen meinaavat ajaa.
3. Moni meinaa unohtaa että oikealta tulevia pitää väistää. Meinannu lähiaikoina rysähtää monesti.
4. Punaisiin liikennevaloihin pysähtyminen. Miksi porukka ei osaa liikennevaloihin ja auton perään kerralla pysähtyä vaan punaisten valojen ajan koko auto jono joutuu lipumaan eteenpäin.
5. Jos nopeusrajoitus on 80 niin voi ajaa lähemmäks sitä 90. Ajetaan joko tasan 80 ja ylämäessä vielä muutama kilometri hiljempaa kun ei osata kaasua painaa.
6. Suojatielle tulivat voisivat olla tarkempia vaikka kysessään on lain mukaan suojatie.
7. Maantiellä voi ryhmittäytyä toiselle kaistalle jos aikeissa kääntyä eikä kukaan tule vastaan. Muutenkin vilkun käyttö ajoissa, eikä heti silloin kun ollaan jo kääntymässä.

Ymmärrän ton liikennevalojutun jos edessä on todella paljon autoja, mutta itse kyllä ennakoin valoihin aina. Vältän turhat pysähdykset kun pelkällä moottorijarrulla voi säädellä jatkuuko matka tasaisesti. Mua kyllä ärsyttää eniten ne joiden on pakko ohittaa kun edessä on punaset valot, sitten 40m ennen valoja laitetaan jarrut pohjaan. Samat kaverit ajavat 20cm päässä yrittäen lisätä ennakoivan kaverin vaihtia vaikka valot ovat punaiset. Kyllähän siinä marginaalisesti säästää autoan jarrujakin.

Sama ilmiö on ruuhkassa. Ihmettelen vain mikä idea ruuhkassa on kiihdytellä ja jarrutella jatkuvasti, sen sijaan että ajaa kokoajan 20kmh vauhtia. Helpompaa kuorma-autollakin on vetää tasaista vauhtia, huvittaa ne jotka kiihdyttävät ja sitten jarruvalot välkkyen pysähtyy. En oo varmaan koskaan ruuhkassa edes koskenut varsinaiseen jarruun.

Kyllähän noita suojatielle säntäiljöitä näkee, mutta niillä on kuitenkin se etuajo-oikeus. Kyllä se on autolijan tehtävä tarkkailla ympärille suojatielle tullessa. Suomessa kuitenkin noita suojatie kuolemia on hurja määrä kun vertaa vaikkapa Ruotsiin. Tarkkaavaisuutta autoiljoille ja joustavuutta kevyelle liikenteelle. Ei suojatielle kenenkään kuuluisi kuolla.
 
Ymmärrän ton liikennevalojutun jos edessä on todella paljon autoja, mutta itse kyllä ennakoin valoihin aina. Vältän turhat pysähdykset kun pelkällä moottorijarrulla voi säädellä jatkuuko matka tasaisesti. Mua kyllä ärsyttää eniten ne joiden on pakko ohittaa kun edessä on punaset valot, sitten 40m ennen valoja laitetaan jarrut pohjaan. Samat kaverit ajavat 20cm päässä yrittäen lisätä ennakoivan kaverin vaihtia vaikka valot ovat punaiset. Kyllähän siinä marginaalisesti säästää autoan jarrujakin.

Mä käsitin tuon valolipumisen niin, että pysäytetään auto 5 metrin turvavälillä edelläajavaan ja sitten pikkuhiljaa livutaan lähemmäs, vaikka punainen palaa kokoajan. Tätä nimittäin näkee aikapaljon.
Tuo pitkältä liu´uttaminen on taas erittäin järkevää - tietty ottaen huomioon paikka. Mutta suurimmassa osassa risteyksiä toimii.
 
Itseä vituttaa ne, jotka ohituksen jälkeen tulevan siihen metrin päähän etupuskurista pöristelemään. Näin tehdään varsinkin tilantessa missä takaa tulee joku kiireinen pukupelle ja ensimmäistä ohittajaa alkaa ahdistamaan.
Mä ymmärrän näitä siinä mielessä, että siinä ajatellaan siitä takanatulijaa ja halutaan antaa sille tietä, mutta siinä kohtaa alkaa mulla vähän kierrokset nousta kun kiilataan siihen ihan eteen vaikkei takana edes tule ketään ketä pitäisi väistää. Varsinkin kurakelillä tosi hauskaa. Tyypillä olisi mahdollisuus ajella vaikka kilometrin päähän ohitettavan keulasta, kun kukaan ei ahdistele takana, mutta se romu on pakko työntää sentin päähän etupuskurista. Mikä turvaväli?

Ymmärrän ton liikennevalojutun jos edessä on todella paljon autoja, mutta itse kyllä ennakoin valoihin aina. Vältän turhat pysähdykset kun pelkällä moottorijarrulla voi säädellä jatkuuko matka tasaisesti. Mua kyllä ärsyttää eniten ne joiden on pakko ohittaa kun edessä on punaset valot, sitten 40m ennen valoja laitetaan jarrut pohjaan. Samat kaverit ajavat 20cm päässä yrittäen lisätä ennakoivan kaverin vaihtia vaikka valot ovat punaiset. Kyllähän siinä marginaalisesti säästää autoan jarrujakin.
Juu, tää on hauskaa. Itse ennakoit ja hiljentelet punaisiin ja katsot taustapeiliin kun joku tulee 20 sentin päässä puskurista ja puristaa rattia rystyset valkoisena. On niin saatanan kova kiire valoihin odottamaan, että ei tollasen hidastelijan takana yksinkertaisesti voi ajaa. Valoista tietysti kiihdytetään täyteen vauhtiin vaikka sadan metrin päässä olisi toiset valot punaisella ja niihin hiljennetään voimakkaasti jarruttamalla. Se on sitä sujuvaa liikennettä ja luonto ja oma rahapussi kiittää.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom