Ärsyttävät asiat liikenteessä

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Juuri näin. Tässä on avainsana se suhteessa muihin. Tuossa teoriassa siis ruuhka olisi ihan yhtä paha, mutta kestäisi hieman vähemmän aikaa. Käytännössä asia taitaa olla juuri päinvastoin. Eli haitariliike todellakin lisääntyy, oikealla kaistalla on hitaampia ajoneuvoja ja näilläkin nopeuksilla on nähty jo monta kertaa miten vasen kaista menee tukkoon kun tarpeeksi monta autoa ohittaa rekkaa. Kaikki liikenne siirtyy tietyllä matkalla vasemmalle kaistalle ohi rekan, se aiheuttaa haitariliikettä ja jarrutuksia. Suuremmalla nopeudella ihan yhtä moni auto yrittää rekan ohi, mutta suuremmasta nopeuserosta johtuen haitariliike on vielä voimakkaampaa. Sama juttu liittymien kohdalla kun porukkaa tunkee väliin alinopeudella. Jos nytkään ei onnistuta liittymään sataakahtakymppiä, niin 140km/h liittymisvauhti on jo aivan liikaa pyydetty. Taas on se nopeusero suurempi ja haitariliike suurempi. Jos taas ajatellaan sitä, että kaikki ajaisi lähelle kahdeksaakymppiä ja suuria nopeuseroja ei olisi niin ohitettavien kohdalla kuin liittymissäkään, niin liikenne olisi itse asiassa joustavampaa ja ruuhkia vähemmän. Tie vetää hiljaisemmalla nopeudella paremmin johtuen juuri pienemmistä nopeuseroista ja lyhyemmistä turvaväleistä.

Härrkä ei nyt ajatellut tätä juttua ihan loppuun asti. Hyvässä järkeilyssä päästiin tavallaan vain puoleenväliin ja siihen jäätiin kun se tuntui puoltavan omaa kantaa.

Tähän täytyy todeta, että itseasiassa autobahnilla on turvavälit helvetisti pienempiä kuin suomen teillä :) Ja sitten jarrutellaan...

ja aiheeseen, itseä vituttaa vasemman kaistan sulkeminen jollain Fiat Multiplalla kun itellä on helvetisti enemmän vauhtia ja ei tajuta sitten mennä pois tieltä. Erityisesti prätkällä syke nousee, se kun on jopa vähän vaarallista kun nopeuseroa alkaa olemaan 200km/h.
 
Juuri näin. Tässä on avainsana se suhteessa muihin. Tuossa teoriassa siis ruuhka olisi ihan yhtä paha, mutta kestäisi hieman vähemmän aikaa. Käytännössä asia taitaa olla juuri päinvastoin. Eli haitariliike todellakin lisääntyy, oikealla kaistalla on hitaampia ajoneuvoja ja näilläkin nopeuksilla on nähty jo monta kertaa miten vasen kaista menee tukkoon kun tarpeeksi monta autoa ohittaa rekkaa. Kaikki liikenne siirtyy tietyllä matkalla vasemmalle kaistalle ohi rekan, se aiheuttaa haitariliikettä ja jarrutuksia. Suuremmalla nopeudella ihan yhtä moni auto yrittää rekan ohi, mutta suuremmasta nopeuserosta johtuen haitariliike on vielä voimakkaampaa. Sama juttu liittymien kohdalla kun porukkaa tunkee väliin alinopeudella. Jos nytkään ei onnistuta liittymään sataakahtakymppiä, niin 140km/h liittymisvauhti on jo aivan liikaa pyydetty. Taas on se nopeusero suurempi ja haitariliike suurempi. Jos taas ajatellaan sitä, että kaikki ajaisi lähelle kahdeksaakymppiä ja suuria nopeuseroja ei olisi niin ohitettavien kohdalla kuin liittymissäkään, niin liikenne olisi itse asiassa joustavampaa ja ruuhkia vähemmän. Tie vetää hiljaisemmalla nopeudella paremmin johtuen juuri pienemmistä nopeuseroista ja lyhyemmistä turvaväleistä.

Härrkä ei nyt ajatellut tätä juttua ihan loppuun asti. Hyvässä järkeilyssä päästiin tavallaan vain puoleenväliin ja siihen jäätiin kun se tuntui puoltavan omaa kantaa.

Väärin. Unohdatte kokonaisuuden ja keskitytte nyt vain kapeakatseisesti siihen mitä näette omasta tuulilasista. Se on varmaan ihan totta että suurempi nopeusrajoitus voi tietyissä olosuhteissa aiheuttaa haitariliikettä, mutta tämä on täysin mitätön sivuseikka. Tikku heinäsuovassa jne. Kuitenkin kun puhutaan kokonaisuudesta, ja liikennemääristä, niin pienemmät liikennemäärät tarkoittavat aina vähempää ruuhkaa.

Siinä olette myös oikeassa, että suurempien nopeusrajoituksien takia sen jäljellä olevan (paljo pienemmän) automassan välille syntyy suurempia nopeuseroja ja jarrutuksia, mutta lopputuloksena kaikki pääsevät aiemmin kotiin ajoneuvojen vähäisemmän määrän takia.

Jos asetettaisiin nopeusrajoitukset 5 km/h tasoon, niin äkkijarrutukset ja suuret nopeuserot katoaisivat kokonaan. Ilmeisesti teidän mielestänne tässä skenaariossa ruuhkia ei syntyisi ollenkaan ja ihmiset olisivat kotona jopa 50% nykyistä aiemmin?
 
Väärin. Unohdatte kokonaisuuden ja keskitytte nyt vain kapeakatseisesti siihen mitä näette omasta tuulilasista.
Ei kun oikein. Tuossahan tuli jo aiemminkin esille tutkimus missä ajonopeuden laskemisen todettiin vähentävän ruuhkia. Sun teoria on täysin irrelevantti jos vain teorioit vailla kytköstä todellisuuteen.
 
Eli onkos nyt näin että mitä hitaammin ajetaan niin sitä nopeammin ollaan perillä? Pysymällä paikallaan päästään välittömästi perille? :D
 
Reijon työmatkassa laskettiin tilannetta, missä kaikkia rajoituksia tiputettiin saman verran. Jos rajoitusten nostamista mietitään, niin silloin niitä pitäisi nostaakin myös saman verran. Esim. motarilla 120->200, taajamassa 50->90 sekä tietenkin risteyksissä jos normaalisti auto kääntyy 8km/h nopeudella niin nyt vedetään 40km/h 90-asteen kulma.

Ongelma 200 rajoituksella tulee taas motarille liittyvistä tyypeistä. Vaaditaan siis EU-direktiivi, jossa jokaisen auton kiihtyvyys nollasta sataan pitää olla enintään 6 sekuntia.

Muussa tapauksessa ainoastaan osasta yhtälöä vaihdellaan muuttujia loppujen pysyessä samana.
 
Ei kun oikein. Tuossahan tuli jo aiemminkin esille tutkimus missä ajonopeuden laskemisen todettiin vähentävän ruuhkia. Sun teoria on täysin irrelevantti jos vain teorioit vailla kytköstä todellisuuteen.


Hehe, siis tuo liikenne- ja viestintäministeriön "tutkimus"? Nämähän on tiedetysti todella puolueettomia.

En jaksa vääntää enempää itsestäänselvyydestä, mutta heitän pari tutkimustulosta tueksi tuohon aiempaan kantaani nopeusrajoitusten noston liikenneturvallisuutta parantavasta vaikutuksesta:

Higher speed limits reducing accidents on rural roads - News - The Copenhagen Post
Effects Of Raising And Lowering Speed limits
 
Hehe, siis tuo liikenne- ja viestintäministeriön "tutkimus"? Nämähän on tiedetysti todella puolueettomia.

En jaksa vääntää enempää itsestäänselvyydestä
Tietenkään se ei kelpaa kun se ei puolla sun kantaa. Ja asia ei todellakaan ole itsestään selvä. Liikenneruuhka kun on enemmänkin paikallinen ongelma kuin se, että tie on alusta loppuun tukossa. Silloin se ei auta mitään, että jonon ensimmäinen on aiemmin alta pois. Jos ajetaan vaikka Helsingistä Riihimäelle ja Hyvinkään liittymä on solmukohta niin se on solmukohta vaikka nopeusrajoitus olisi kolmesataa. Ainoa vain, että niillä nopeuksilla on odotettavissa vielä suurempia ruuhkia. Ruuhka voi syntyä myös siitä, että joku edessä jarruttaa, seuraava jarruttaa vielä enemmän jne ja lopulta jono pysähtyy. Siihen tarvitaan vain tarpeeksi autoja ajamassa tarpeeksi lähellä toisiaan ja soppa on valmis ja se tapahtuu taas vaikka nopeusrajoitus olisi sen 300.
 
Voi olla ylipäänsä mukava liittymistä liittyä motarille jos nopeusrajotus ois 200 km/h. Monet autot kun ei edes sataseen kiihdy kuin kaasun pohjaan painamalla kiihdytyskaistalla.
 
En väitä että itse ajan aina täydellisesti, mutta kuinka vaikeeta on ryhmittäytyä henkilöautolla? Keskeltä kaistaa käännytään tai oikeestaan moni vielä oikein koukkaa sieltä kaistan toiselta reunalta tilaa. Itsehän ryhmittäydyn millintarkasti. Aina.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Tuo saamarin naapuri jättää sen Seattinsa aina 45 asteen kulmaan kadunvarsiparkkiin. Huomaa, että se ajaa sen siihen suoraan vauhdista etuperin ja heti kun on pois ajoväylältä niin auto sammuksiin ja kotiin. Auto ihan vinossa, yleensä 30cm päässä toisen puskurista, renkaat vinossa ja vie typerällä parkeeraamisella ylimääräistä tilaa muilta. Itse parkeeraan auton aina suoraan ja fiksusti. Aina.
 
En väitä että itse ajan aina täydellisesti, mutta kuinka vaikeeta on ryhmittäytyä henkilöautolla? Keskeltä kaistaa käännytään tai oikeestaan moni vielä oikein koukkaa sieltä kaistan toiselta reunalta tilaa. Itsehän ryhmittäydyn millintarkasti. Aina.

Peekooseudulla liikennevaloja lähestyttäessä valitettavan yleistä, että "mähän oon keskellä tietä tai mieluummin vielä hieman sen vasemmassa osassa, koska tää on MUN paikka, eikä kukaan mee mun ohi". Seurauksena takaa tuleva ei pääse yleensä tyhjälle vasemmalle kääntyvien kaistalle, joka olisi muutaman metrin päässä. Samaan aikaan tien tukkijalla on oikealla puolellaan vähintään metri tilaa ja vihreät vaihtuu vasemmalle kääntyjiltä.

Sitä olen myös ihmetellyt vuosia, että usein uuden karhea Bemari, Audi tai Volvo köröttelee motarin liittymässä 7:ää kymppiä, vaikka 120:n liikennemerkki on ohitettu jo 100 metriä sitten. Ymmärrän, että kalliit autot saattavat rikkoutua, jos niitä rasittaa. Joskus kuski on muija tai 8-kymppinen seniori, mutta useimmiten alle 6-kymppinen äijä. Nuoret muijat näyttävät olevan ylivarovaisia myös.
 
Viimeksi muokattu:
Hehe, siis tuo liikenne- ja viestintäministeriön "tutkimus"? Nämähän on tiedetysti todella puolueettomia.

En jaksa vääntää enempää itsestäänselvyydestä, mutta heitän pari tutkimustulosta tueksi tuohon aiempaan kantaani nopeusrajoitusten noston liikenneturvallisuutta parantavasta vaikutuksesta:

Higher speed limits reducing accidents on rural roads - News - The Copenhagen Post
Effects Of Raising And Lowering Speed limits

Viitteet tuossa lähinnä kiinnostavia olivatkin:

Nilsson, G. (2000). Hastighetsförändringar och trafiksäkerhetseffekter. VTInotat 76. 2000.
Elvik, R. & Vaa, T. 2004. The handbook of road safety measures. Elsevier Science, 1078 s., ISBN: 0080440916

Vai onko sinulla jotain syytä epäillä näiden tahojen puolueettomuutta?

Edit: Linkittämäsi jutut ovat kyllä osittain täysin ristiriidassa sen kanssa, mitä olet puhunut. Tanskalaisethan totesivat tuossa nimenomaisesti, että:

But since 2011, Vejdirektoratet has upped the limit to 90 km/hour on some stretches, which has resulted in fewer accidents due to a reduction in the difference between the cars obeying the speed limit and those exceeding it.
“If there is a large difference between speeds,then more people will attempt to overtake, so the more homogeneous we can get the speeds on the two-lane roads, the safer they will become,” Rene Juhl Hollen, a Vejdirektoratet spokesperson, said.


Eli turvallisuutta ei lisännyt niinkään nopeuden nouseminen, vaan nopeuserojen pieneneminen. Mutta toki, nopeuserojen pieneneminen lisää varmasti turvallisuutta. Osassa paikoissa se saatetaan saavuttaa nopeusrajoituksia kasvattamalla, mutta tällöin kyse oli ilmeisesti kaksikaistaisista teistä.
 
En väitä että itse ajan aina täydellisesti, mutta kuinka vaikeeta on ryhmittäytyä henkilöautolla? Keskeltä kaistaa käännytään tai oikeestaan moni vielä oikein koukkaa sieltä kaistan toiselta reunalta tilaa. Itsehän ryhmittäydyn millintarkasti. Aina.

Se keskeltä kaistaa kääntyminen vielä menettelee, mutta sitä en ymmärrä että sillä Nissan Micralla pitää koukata sieltä kaistan toiselta reunalta tilaa. Tämän ymmärrän kun auton pituus ylittää kymmenen metriä ja tilaa tarvitaan mutta normi henkilöauto kyllä kääntyy ilman sitä koukkaustakin. Melko usein yksisuuntaiselle kääntyvillä autoilla on ihan hukassa että mihin reunaan katua se auto pitäisi kääntää tai mikä kaista valita.
 
Se on muuten ryhmittyminen ei ryhmittäytyminen. Itselleni vain huomautin. :D Nämä kuskit joihin olen viimeaikoina kiinnittänyt huomiota, ovat vaikuttaneet enemmän aroilta kuin vittumaisilta. Pikkuautoja jotka muutenkin köröttelee. On se hieman huvittavaa kun joku sillä Nissan micralla tarvitsee lähestulkoon saman tilan kääntymiseen kuin rekkakuski. :D
 
Itse olin tänään ärsyttävä asia liikenteessä. Hirveät ruuhkat oli ja sitten lyhyille valoille ensimmäiseksi autoksi osui autokoulun auto. Itsellä oli olevinaan hirveä kiire ja alkoi ärsyttää se ylikorostettu hitaus ja ohitin pienellä asuinalueen tiellä tämän autokouluauton ja yhden toisenkin vähän huonossa paikassa, kesärenkailla ja sohjoisella tiellä. Kaiken lisäksi se kiireen syykin meni persiilleen, eli se perkeleen hokeminen siellä autossa ja ohittelu oli kaikki turhaa. Anteeksi. :(
 
Eli onkos nyt näin että mitä hitaammin ajetaan niin sitä nopeammin ollaan perillä? Pysymällä paikallaan päästään välittömästi perille? :D

On. Toisaalta, miten nopeammin ajaa, sitä vähemmän löpöä ehtii kulua. Tosin renkaat kuluu enemmän nopeesti ajettaessa.
 
Tänään meinas palaa sulake moottoritiellä. :lol2: Näin työmatkalla kaksi sankaria jotka vetelivät suuressa viisaudessaan takasumari päällä vaikkei sumua ollut nimeksikään. No hyväähän ne tarkoitti eikä se muuten hirveästi haittaisi, mutta tänään oli niin kamala kurakeli, että noista oli pelkkää haittaa. Takasumarisankari suhaa ohi, vetää sentin päästä etupuskurista eteen ja roiskii hetkessä sentin paksuisen kurakerroksen lasiin mikä kuivuu siihen heti. Samalla kun takasumuvalo polttaa verkkokalvoon reiän, se alkaa sirota tuulilasin kurakerroksesta sillä tuloksella, että siitä lasista ei näe mitään. Ei vittu yhtään mitään hetkeen ennen kuin siihen on suihkuttanut kolme litraa lasinpesunestettä.
 
Aika harvassa on ne päivät, kun Suomessa takasumuvaloa tarvitsee. Sankat lumisateet ja siitä seuraava pöllyävä lumi nyt lähinnä tulee mieleen, jolloin siitä valosta on enemmän hyötyä kuin haittaa.

Mitä liikkuu ihmisellä päässä, joka laittaa sen verkkokalvojen polttajan päälle vaikka normaalit takavalotkin näkyvät autoista vielä kilometrinkin päästä. Häiritsee vain jarruvalojen havaitsemista.
 
Tänään meinas palaa sulake moottoritiellä. :lol2: Näin työmatkalla kaksi sankaria jotka vetelivät suuressa viisaudessaan takasumari päällä vaikkei sumua ollut nimeksikään. No hyväähän ne tarkoitti eikä se muuten hirveästi haittaisi, mutta tänään oli niin kamala kurakeli, että noista oli pelkkää haittaa. Takasumarisankari suhaa ohi, vetää sentin päästä etupuskurista eteen ja roiskii hetkessä sentin paksuisen kurakerroksen lasiin mikä kuivuu siihen heti. Samalla kun takasumuvalo polttaa verkkokalvoon reiän, se alkaa sirota tuulilasin kurakerroksesta sillä tuloksella, että siitä lasista ei näe mitään. Ei vittu yhtään mitään hetkeen ennen kuin siihen on suihkuttanut kolme litraa lasinpesunestettä.

Sama homma pari päivää sitten täällä. Joku alle 40v ukko ajeli uudella audilla nokka kiinni tuulilasissa sumuvalot päällä ja sumua ei ollut yhtään. Lunta satoi jonkin verran ja hieman pimeä keli. Eikä varmasti tajunnut vaikka räpsyttelin pitkiä. Ärsyttää tuollaiset tollot. Vedin tuosta sellaiset johtopäätökset että audissa on huonot ajo-ominaisuudet talvisiin oloihin koska täytyy niin kovasti keskittyä ajamiseen ja ilmeisesti sieltä kuskin paikalta ei näe toisten valoja kun pitää laittaa sumuvalot päälle itsellä ettei muilla ole samaa ongelmaa. Onneksi ostin hondan enkä audia :D
 

Suositut

Back
Ylös Bottom