- Liittynyt
- 11.10.2012
- Viestejä
- 2 255
Juuri näin. Tässä on avainsana se suhteessa muihin. Tuossa teoriassa siis ruuhka olisi ihan yhtä paha, mutta kestäisi hieman vähemmän aikaa. Käytännössä asia taitaa olla juuri päinvastoin. Eli haitariliike todellakin lisääntyy, oikealla kaistalla on hitaampia ajoneuvoja ja näilläkin nopeuksilla on nähty jo monta kertaa miten vasen kaista menee tukkoon kun tarpeeksi monta autoa ohittaa rekkaa. Kaikki liikenne siirtyy tietyllä matkalla vasemmalle kaistalle ohi rekan, se aiheuttaa haitariliikettä ja jarrutuksia. Suuremmalla nopeudella ihan yhtä moni auto yrittää rekan ohi, mutta suuremmasta nopeuserosta johtuen haitariliike on vielä voimakkaampaa. Sama juttu liittymien kohdalla kun porukkaa tunkee väliin alinopeudella. Jos nytkään ei onnistuta liittymään sataakahtakymppiä, niin 140km/h liittymisvauhti on jo aivan liikaa pyydetty. Taas on se nopeusero suurempi ja haitariliike suurempi. Jos taas ajatellaan sitä, että kaikki ajaisi lähelle kahdeksaakymppiä ja suuria nopeuseroja ei olisi niin ohitettavien kohdalla kuin liittymissäkään, niin liikenne olisi itse asiassa joustavampaa ja ruuhkia vähemmän. Tie vetää hiljaisemmalla nopeudella paremmin johtuen juuri pienemmistä nopeuseroista ja lyhyemmistä turvaväleistä.
Härrkä ei nyt ajatellut tätä juttua ihan loppuun asti. Hyvässä järkeilyssä päästiin tavallaan vain puoleenväliin ja siihen jäätiin kun se tuntui puoltavan omaa kantaa.
Tähän täytyy todeta, että itseasiassa autobahnilla on turvavälit helvetisti pienempiä kuin suomen teillä Ja sitten jarrutellaan...
ja aiheeseen, itseä vituttaa vasemman kaistan sulkeminen jollain Fiat Multiplalla kun itellä on helvetisti enemmän vauhtia ja ei tajuta sitten mennä pois tieltä. Erityisesti prätkällä syke nousee, se kun on jopa vähän vaarallista kun nopeuseroa alkaa olemaan 200km/h.