Ärsyttävät asiat liikenteessä

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Oisko teillä hyviä ajatuksia, miten noille takapuskurissa ajaville ja toisinaan valojakin räpsyttäville aikapommeille voisi tehdä tiettäväksi, että voisivat muuttaa ajotapaansa. Siinä yhdessä venäläisessä (kaiketi elokuvapätkässä) edellä ajavan auton ikkunasta näytetään konekivääriä takana-ajavalle tötöilijälle ja sillä se kyllä rauhoittuu :) mutta piru kun ei taida olla oikein Suomessa mahdollista...

Idiksiä?



Melko äärimmäistä, mutta luulisi menevän perille.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Mun mielestä kesäkeleillä nykyautoilla motareilla vois täysin turvallisesti olla 140km/h nopeusrajoitus. Tämä nykyinen 120km/h tuli 70-luvun öljykriisistä johtuen. On tasan eriasia vetää 120km/h jollain 70-luvun Escortilla, kun 140km/h nykyautolla. Joo ei ole fysiikanlait muuttunu 70-luvulta, ja liikennevirrat on nykyään isommat, mutta silti. Toinen mihin vois satsata on kelin mukaan vaihtuvat nopeusrajoitukset.

Täysin samaa mieltä, Bulkkinen puhuu ASIAA! :)

Pari juttua mitkä itteä risoo.
1. Ohituskaistalla kuppaajat. Itse tulen hyvää vauhtia ohituskaistalla niin joku koukkaa eteen lipuen ohittaa auton.
5. Jos nopeusrajoitus on 80 niin voi ajaa lähemmäks sitä 90. Ajetaan joko tasan 80 ja ylämäessä vielä muutama kilometri hiljempaa kun ei osata kaasua painaa.
6. Suojatielle tulivat voisivat olla tarkempia vaikka kysessään on lain mukaan suojatie.
7. Muutenkin vilkun käyttö ajoissa, eikä heti silloin kun ollaan jo kääntymässä.

Aamen. 1 ja 5 on itellä oikeestaan ne pahiten verenpainetta nostavat jutut suomi-liikentessä.
 
Mun mielestä kesäkeleillä nykyautoilla motareilla vois täysin turvallisesti olla 140km/h nopeusrajoitus.

Joo nykyautoilla kyllä varmasti voisi ajaakin turvallisesti 140km/h, mutta ongelma onkin varmaan enemmän siinä kun suuri osa kuskeista ei osaa ajaa turvallisesti edes sitä 120km/h vaan ajavat ihan liian pienillä turvaväleillä edellä ajavaan autoon nähden.
 
... vaan ajavat ihan liian pienillä turvaväleillä edellä ajavaan autoon nähden.

Totta, mutta sitä ei nopeus muuta. Samalla tavalla ne pässit ajaa 80km/h ja 120km/h alueilla. Poliisille kampanja ja tietoa joka paikkaan; valvomme turvavälejä ja myös sakotamme siitä ainaisen pistoolilla kyttäämisen sijaan. Tolpatkin voi valjastaa räpsimään liian lyhyistä väleistä jne.
Itse kyllä saan aika hyvinkin turvaväliä, vaikka aika harvoin mun puskurissa kukaan roikkuukaan. Voi vilkuttaa valoja(sumu), käydä pikkasen tien laidalla niin takana tuleva saa hiekkasuihkua, rueta hidastamaan pirusti tai kiihdyttämään jne. Konsteja on ja osa toimiikin. :)
 
Juuri näin. Nopeuserot on aika valtavia siinä vaiheessa jos rekka "tykittää" ylämäkeen 77km/h ja viereistä kaistaa paahdetaan uudella sporttisella henkilöautolla sen fantasioidun sallitun 140km/h verran, puhumattakaan sitten se tarve ajaa vielä vähän yli rajoituksen. Mä väitän myös että korkeampi rajoitus aiheuttaa sen että hätäisimmät tuskailevat ruuhkassa entistä enemmän ja perseilevät sen minkä ehtii, koska "täällä saa ajaa 140km/h, mitä nää mulkut ny hidastelee?". Nyt jo peräkärryllisten/rekkojen ja henkilöautoliikenteen suurimpien sallittujen nopeuksien erot on 40km/h, enkä mitenkään jaksa uskoa että turvallisuus paranisi silloin kun eroa kasvatettaisiin 60km/h määrään tällä nykyisellä tiestöllä. Tilanne muuttuisi oleellisesti mikäli kaistoja olisi vähintään kolme ja oikeanpuolimmaisin kaista olisi 80km/h-kaista ja tiet olisivat parempikuntoisia.

Voin ihan kokemuksesta kertoa että kaksikaistaisella tiellä autojen keskinäisen nopeuden erotuksena 60km/h on ihan helvetisti liikaa. Tilanteet tulevat silmille todella nopeasti ja noissa vauhdeissa eskaloituvien tilanteiden seuraukset saattavat olla varsin kohtalokkaita.

Saksassa oli ainakin motarilla jänniä tilanteita, kun itsellä vasemmalla kaistalla vauhtia 150km/h ja oikealta kaistalta tulee rekka/asuntoauto/pappa suoraan eteen alle satasta, kun päättää alkaa ohittamaan jotain vielä hitaampaa juuri kun olen kohdalla. En kyllä tuota kaipaa Suomeen.
Lisäksi jokainen jonka mielestä voi "turvallisesti" ajaa 140km/h voisi tehdä pienen laskuharjoituksen, että paljonko heikompi on eloonjäämistodennäköisyys jos ulosajossa vauhtia on 140km/h vs 120km/h.
 
Lisäksi jokainen jonka mielestä voi "turvallisesti" ajaa 140km/h voisi tehdä pienen laskuharjoituksen, että paljonko heikompi on eloonjäämistodennäköisyys jos ulosajossa vauhtia on 140km/h vs 120km/h.
No paljonko? Jotenkin kuvittelisi että tuossa ei kovin isoa eroa ole, kun luulisi siitä 120km/h vauhdistakin jo aika isolla prosentilla kuolevan. Minkäsverran ulosajokuolemia ylipäätään Suomen motareilla tapahtuu? Tai Saksan? Ranskassakin rajoitus on 130km/h ihan kaksikaistaisillakin moottoriteillä, minkäs verran siellä kuolee ihmisiä?
 
Puhe oli siis nimenomaan ulosajoista, ei kolareista tai liikennekuolemista yleensä. Nopealla vilkaisulla en tuosta linkistä tätä tietoa löytänyt.
 
Puhe oli siis nimenomaan ulosajoista, ei kolareista tai liikennekuolemista yleensä. Nopealla vilkaisulla en tuosta linkistä tätä tietoa löytänyt.

Jos nyt tosiaan oletat, että on olemassa joku eksakti luku joka pätee kaikissa tilanteissa niin kannattaa miettiä uudestaan. Idea olikin saada pohtimaan mitä seurauksia liike-energian lisääntymisellä ja samalla reaktiomatkan lyhenemisellä on. Toki jos ajatusmaailmana ratin takana on ajaa siten, että tiedostaa pelin olevan menetetty heti jos jotain yllättävää tapahtuu, niin keskustelu turvallisuudesta on aika turhaa.

Kai nyt motarilla ylivoimaisesti suurin osa kuolemista on ulosajoja? Tai ainakin tässä kontekstissa niihin verrattavia, kun kuoleman syy on johonkin kiinteään objektiin tien laidalla osuminen, jolloin nopeudella on väliä. Tuskin siellä nyt nokkakolareita ainakaan kovin usein sattuu....
 
Juuri näin. Nopeuserot on aika valtavia siinä vaiheessa jos rekka "tykittää" ylämäkeen 77km/h ja viereistä kaistaa paahdetaan uudella sporttisella henkilöautolla sen fantasioidun sallitun 140km/h verran, puhumattakaan sitten se tarve ajaa vielä vähän yli rajoituksen. Mä väitän myös että korkeampi rajoitus aiheuttaa sen että hätäisimmät tuskailevat ruuhkassa entistä enemmän ja perseilevät sen minkä ehtii, koska "täällä saa ajaa 140km/h, mitä nää mulkut ny hidastelee?". Nyt jo peräkärryllisten/rekkojen ja henkilöautoliikenteen suurimpien sallittujen nopeuksien erot on 40km/h, enkä mitenkään jaksa uskoa että turvallisuus paranisi silloin kun eroa kasvatettaisiin 60km/h määrään tällä nykyisellä tiestöllä. Tilanne muuttuisi oleellisesti mikäli kaistoja olisi vähintään kolme ja oikeanpuolimmaisin kaista olisi 80km/h-kaista ja tiet olisivat parempikuntoisia.

Voin ihan kokemuksesta kertoa että kaksikaistaisella tiellä autojen keskinäisen nopeuden erotuksena 60km/h on ihan helvetisti liikaa. Tilanteet tulevat silmille todella nopeasti ja noissa vauhdeissa eskaloituvien tilanteiden seuraukset saattavat olla varsin kohtalokkaita.
Saksassa oli ainakin motarilla jänniä tilanteita, kun itsellä vasemmalla kaistalla vauhtia 150km/h ja oikealta kaistalta tulee rekka/asuntoauto/pappa suoraan eteen alle satasta, kun päättää alkaa ohittamaan jotain vielä hitaampaa juuri kun olen kohdalla. En kyllä tuota kaipaa Suomeen.
Lisäksi jokainen jonka mielestä voi "turvallisesti" ajaa 140km/h voisi tehdä pienen laskuharjoituksen, että paljonko heikompi on eloonjäämistodennäköisyys jos ulosajossa vauhtia on 140km/h vs 120km/h.

Höpöhöpö, nyt on sellaista mutua yllä ettei mitään järkeä.:hyper:

Autobahn - Wikipedia, the free encyclopedia

Yllä olevasta linkistä voi jokainen katsoa moottoriteiden turvallisuustilastoja. Saksa on tilastoissa moottoriteiltään erittäin turvallinen, kun otetaan huomioon liikennemäärät (onnettomuuden riski kasvaa merkittävästi kun liikennemäärä kasvaa). Suomen turvalliset moottoritiet johtuvat pääosin siitä, että liikenne on suurimman osan ajasta erittäin vähäistä.

Nopeusrajoitusten nosto ei suinkaan lisäisi onnettomuuksia vaan vähentäisi niitä, koska rattiin nukahtamisia ja keskittymisen herpaantumisesta johtuvia ajovirheita tulisi selvästi vähemmän. Suurella osalla kokeneista ja vähemmän kokeneista kuljettajista puuduttavan ja väsyttävän hidas ajonopeus nimenomaan vie kaiken keskittymisen ja lisää kaikkea turhaa tekemistä autossa (mm. syöminen, sähköpostien lukeminen, lehden plärääminen viestien lähettely, puhelut yms.). Itse olen Saksassa asuessani ajanut säännöllisesti kaksikaistaisia rajoittamattomia moottoriteitä (suurimmalta osin suomen moottoriteitä vastaavia), matkanopeutena aina yli 200km/h. Ajamiseen keskittyy tällöin aivan eri tavoin, eikä mitään vaaratilanteita pääse syntymään. Lisäksi 200km/h ei ole esim. Baijerin alueella nopeus eikä mikään, vaan nopeampia joutuu päästämään ohi vähän väliä. Siitäkään huolimatta kukaan ei vedä herneitä nenään eikä asiasta ruikuteta tai tehdä ongelmaa.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ärsyttää ne jotka kaistaa vaihtaessa eivät vilkaise kuollutta kulmaa. On meinaa pari kertaa ollu keskustassa tilanne että on melkein auto tullu kylkeen kun kuski ei oo päätä kääntäny vaan luottanu pelkkään peiliin. Ja sit töötätään ja näytetään keskaria vaikka ei se vittu minun vika ole..
 
Ruotsissa muistaakseni motareilla tapahtuneet kuolonkolarit vähenivät rajusti, kun niihin laitettiin keskikaiteet, eikä autot enää ajautuneet vastaantulevien puolelle. Eiköhän härmässä tapahtuvista kuolonkolareista valtaosa tapahdu moottoriliikenneteillä ja risteysalueilla? Aina on myös mukana niitä jotka vetävät vastaantulevan rekan keulaan tai siltarumpuun tai sikalärveissä metsähallituksen puolelle. Noille on ihan sama vaikka nopeusrajoitus olisi 80km/h. Mun puolesta kesäaikana kuivalla öisin 03-06 välisenä aikana vois motareilla olla vaikka 160km/h rajoitukset.
 
Höpöhöpö, nyt on sellaista mutua yllä ettei mitään järkeä.:hyper:

Autobahn - Wikipedia, the free encyclopedia

Yllä olevasta linkistä voi jokainen katsoa moottoriteiden turvallisuustilastoja. Saksa on tilastoissa moottoriteiltään erittäin turvallinen, kun otetaan huomioon liikennemäärät (onnettomuuden riski kasvaa merkittävästi kun liikennemäärä kasvaa). Suomen turvalliset moottoritiet johtuvat pääosin siitä, että liikenne on suurimman osan ajasta erittäin vähäistä.

Nopeusrajoitusten nosto ei suinkaan lisäisi onnettomuuksia vaan vähentäisi niitä, koska rattiin nukahtamisia ja keskittymisen herpaantumisesta johtuvia ajovirheita tulisi selvästi vähemmän. Suurella osalla kokeneista ja vähemmän kokeneista kuljettajista puuduttavan ja väsyttävän hidas ajonopeus nimenomaan vie kaiken keskittymisen ja lisää kaikkea turhaa tekemistä autossa (mm. syöminen, sähköpostien lukeminen, lehden plärääminen viestien lähettely, puhelut yms.). Itse olen Saksassa asuessani ajanut säännöllisesti kaksikaistaisia rajoittamattomia moottoriteitä (suurimmalta osin suomen moottoriteitä vastaavia), matkanopeutena aina yli 200km/h. Ajamiseen keskittyy tällöin aivan eri tavoin, eikä mitään vaaratilanteita pääse syntymään. Lisäksi 200km/h ei ole esim. Baijerin alueella nopeus eikä mikään, vaan nopeampia joutuu päästämään ohi vähän väliä. Siitäkään huolimatta kukaan ei vedä herneitä nenään eikä asiasta ruikuteta tai tehdä ongelmaa.
Ja sä väität, että nämä, jotka lehteä lukee, kännykkää selaa ja syö sipsejä ajaessa eivät tekisi sitä vaikka rajoitus olisi 250? Eppäillä tuota soppii.
 
Höpöhöpö, nyt on sellaista mutua yllä ettei mitään järkeä.:hyper:

Autobahn - Wikipedia, the free encyclopedia

Yllä olevasta linkistä voi jokainen katsoa moottoriteiden turvallisuustilastoja. Saksa on tilastoissa moottoriteiltään erittäin turvallinen, kun otetaan huomioon liikennemäärät (onnettomuuden riski kasvaa merkittävästi kun liikennemäärä kasvaa). Suomen turvalliset moottoritiet johtuvat pääosin siitä, että liikenne on suurimman osan ajasta erittäin vähäistä.

Nopeusrajoitusten nosto ei suinkaan lisäisi onnettomuuksia vaan vähentäisi niitä, koska rattiin nukahtamisia ja keskittymisen herpaantumisesta johtuvia ajovirheita tulisi selvästi vähemmän. Suurella osalla kokeneista ja vähemmän kokeneista kuljettajista puuduttavan ja väsyttävän hidas ajonopeus nimenomaan vie kaiken keskittymisen ja lisää kaikkea turhaa tekemistä autossa (mm. syöminen, sähköpostien lukeminen, lehden plärääminen viestien lähettely, puhelut yms.). Itse olen Saksassa asuessani ajanut säännöllisesti kaksikaistaisia rajoittamattomia moottoriteitä (suurimmalta osin suomen moottoriteitä vastaavia), matkanopeutena aina yli 200km/h. Ajamiseen keskittyy tällöin aivan eri tavoin, eikä mitään vaaratilanteita pääse syntymään. Lisäksi 200km/h ei ole esim. Baijerin alueella nopeus eikä mikään, vaan nopeampia joutuu päästämään ohi vähän väliä. Siitäkään huolimatta kukaan ei vedä herneitä nenään eikä asiasta ruikuteta tai tehdä ongelmaa.

Jaa nyt kun tuli faktakeisari paikalle alistamaan meitä mutulijoita niin onko sulla jotain _lähdettä_ tuolle väitteellesi, että nopeuden nosto vähentää onnettomuuksia? Linkissäsi todetaan nimittäin juuri päinvastaista eli johtava onnettomuuden aiheuttaja on liiallinen nopeus. Miten tämä on mahdollista?
 
Jos nyt tosiaan oletat, että on olemassa joku eksakti luku joka pätee kaikissa tilanteissa niin kannattaa miettiä uudestaan. Idea olikin saada pohtimaan mitä seurauksia liike-energian lisääntymisellä ja samalla reaktiomatkan lyhenemisellä on. Toki jos ajatusmaailmana ratin takana on ajaa siten, että tiedostaa pelin olevan menetetty heti jos jotain yllättävää tapahtuu, niin keskustelu turvallisuudesta on aika turhaa.

Kai nyt motarilla ylivoimaisesti suurin osa kuolemista on ulosajoja? Tai ainakin tässä kontekstissa niihin verrattavia, kun kuoleman syy on johonkin kiinteään objektiin tien laidalla osuminen, jolloin nopeudella on väliä. Tuskin siellä nyt nokkakolareita ainakaan kovin usein sattuu....
Kun kehotit tekemään "pienen laskuharjoituksen", jonka avulla piti selvitä miten paljon pienempi todennäköisyys on jäädä eloon 140km/h kuin 120km/h vauhdista ulos ajaessa, niin alkoi vain kiinnostaa tuon laskun yksityiskohdat. Kun itse ainakaan näin fysiikasta väitelleenä tohtorina en tuollaiseen laskuun kykene. Eli jos sulla nyt on jotain tietoa asiasta niin annahan tulla.

Kuvittelisin, edelleen ilman sen kummempaa tietoa, että motarilla suurin osa kuolemaan johtavista onnettomuuksista Suomessa, (joita tuon ylempänä olevan linkin perusteella olisi ilmeisesti jotain kymmenkunta vuodessa?) johtuu jonkinlaisesta kolarista, jonka seurauksena sitten auto tai autot ajautuvat ulos tieltä. En ole useinkaan kuullut että joku ihan omia aikojaan ajaisi moottoritieltä ulos, ellei sitten nukahda rattiin tai saa jotain sairaskohtausta.

Enkä siis yhtään epäile etteikö maksiminopeuden lisääminen tilastollisesti jonkin verran lisäisi onnettomuuksia ja kuolemia, mutta nimenomaan oleellinen tieto olisi että kuinka paljon. Siitä sulla ei nyt sitten "pienistä laskuharjoituksista" huolimatta tunnu oikein olevan mitään konkreettista tietoa.
 
Jaa nyt kun tuli faktakeisari paikalle alistamaan meitä mutulijoita niin onko sulla jotain _lähdettä_ tuolle väitteellesi, että nopeuden nosto vähentää onnettomuuksia? Linkissäsi todetaan nimittäin juuri päinvastaista eli johtava onnettomuuden aiheuttaja on liiallinen nopeus. Miten tämä on mahdollista?

120km/h on liiallinen nopeus sipsinsyömiseen, lehdenlukuun ja viestienlähettelyyn, itseasiassa veikkaisin että jopa 50km/h on liiallinen nopeus tähän toimintaan.
200km/h ei ole liiallinen nopeus tarkkaavaiseen ajamiseen ilman häiriötekijöitä.
 
120km/h on liiallinen nopeus sipsinsyömiseen, lehdenlukuun ja viestienlähettelyyn, itseasiassa veikkaisin että jopa 50km/h on liiallinen nopeus tähän toimintaan.
200km/h ei ole liiallinen nopeus tarkkaavaiseen ajamiseen ilman häiriötekijöitä.

200km/h ei ehkä olisi sinulle liian suuri nopeus, jos olisit tien päällä yksin. Tästäkin viestistä käy ilmi, kuten monesta muusta viestistä tässä ketjussa, ettei suuri osa autoilijoista ymmärrä, että tuolla tiellä on monenlaista ajajaa. Se 200km/h liikkuvan auton vaarallisuus kun ei riipu yksin kyseisen auton kuljettajan kyvyistä ja tarkkaavaisuudesta, vaan myös siitä, miten muut autoilijat kykenevät toimimaan 200km/h liikkuvan kappaleen havaitessaan.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom