Älykkyysosamäärästä vielä!

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja protsku
  • Aloitettu Aloitettu
Joku viisas(?) totesi joskus, että kukaan oikeasti älykäs ei uhraa tuota älykkyystestiin uhrautuvaa aikaa mihinkään noin turhaan. Jollain perverssillä tavalla nuo testit siis saattavatkin todistaa jotain :D

Viitaten testien matemaattiseen luonteeseen:

Einstein: En usko matematiikan toimivan.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Keskihajoama on iso noissa nettitesteissä. Joissakin voi pienentää sitä ja oho, kun tulos laski 20 pojolla...

Lisäksi internetissä on ihmeen paljon 150 AÖ:n ihmisiä, vaikka heitä on koko kansassa vain murto-osa... :david: :david: :david: :david: :david:
 
Tietääkö kukaan miten noissa mensan kokeissa on, tuleeko miinuspisteitä väärästä vastauksesta. Ei välttämättä ole kauheen todenmukainen jos väärästä arvauksesta ei sakoteta.
 
Gradient sanoi:
Tässäkin testissä pärjää paremmin kun on opiskellu matematiikkaa. Fibonaccin luvut oli heti 3. kysymyksenä...
Just. Väitätkö, että nuo ensimmäiset kahdeksan tehtävää vaatii matematiikan opiskelua alle? :hyper:
 
Calle sanoi:
:offtopic: Miten tuo nimi "Panu höglund" kuulostaa niin tutulta? Onko tuo se sama kaveri joka joskus aikoinaan mellasti sfnetin nyysseissä...?
En ole ihan varma, mutta mielestäni toi Panu on "häiriköinyt" muillakin keskustelupalstoilla. Jos on kyseessä sama tyyppi, niin ei kyllä jätkä käynyt täysillä. Tai sitten vain provoili.
 
Tomi sanoi:
Just. Väitätkö, että nuo ensimmäiset kahdeksan tehtävää vaatii matematiikan opiskelua alle? :hyper:
Tuskin Gradient sitä tarkoitti, vaan vaikka tuon pystyy peruskoulu-matikalla ratkomaan, on tuo tehtävä silti simppeli osoitus siitä, että monissa testeissä saa selvää etua matematiikan tuntemuksella.

Mm. tällä perusteella se Tieteen kuvalehden testi on "kulttuuri-riippumattomampi", vaikka toisaalta mittaakin enimmäkseen visuaalis-loogista päättelykykyä.
 
Tomi sanoi:
Just. Väitätkö, että nuo ensimmäiset kahdeksan tehtävää vaatii matematiikan opiskelua alle? :hyper:

Tottakai vaatii (ainakin ala-asteen matikan) :hyper:

Tarkotin että (laajemmasta) matematiikan opiskelusta on apua näissä testeissä, ilmankin pärjää jos hoksottimet toimii. Matematiikan opiskelija vaan saattaa pärjätä muistinsa avulla vaikka hoksottimet ei yhtä hyvin toimiskaan.

EDIT: plag ehtikin jo selventämään asiaa :)
 
kgb sanoi:
Tietääkö kukaan miten noissa mensan kokeissa on, tuleeko miinuspisteitä väärästä vastauksesta. Ei välttämättä ole kauheen todenmukainen jos väärästä arvauksesta ei sakoteta.

Itse tein syksyllä tuon mensan testin city-lehden valopää-kilpailun yhteydessä (ja ylitin rajan kirkkaasti... :D) ja siellä kyllä sanottiin, että kun aika loppuu, niin randomilla vaan rastit ruutuun. Kuitenkin kun on 5 vastausvaihtoehtoa, niin se mitä arvaamalla voittaa on kuitenkin aika häviävän pientä.

Kun säännöt on vielä kaikille samat, niin tuo arvaaminen tuottaa kaikille suurin piirtein saman verran lisää oikeita vastauksia ja tuohan ei vaikuta tilastollisesti mihinkään. Tietysti saattaa olla joitain harvinaisia tapauksia, jotka onnistuvat arvaamaan suuren määrän kysymyksiä oikein, mutta todennäköisyydet ovat kyllä jo todella pienet, joten ei se mensaa paljoakaan kiinnosta. Todennäköisyys, että tämä henkilö olisi vielä sellainen, joka muutenkin saisi hyvät pisteet on sitten paljon pienempi...
 
plag sanoi:
No se terroristi on amerikkalainen Unabomber, joka oli ammatiltaan matemaatikko.
Jostain luin että sarjamurhaajillakin on yleisesti ollut huomattavan korkea äo (luokkaa +-150). Oli perusteltu sillä, että kyseiset hemmot koittavat saada haastetta elämään teoillaan tms.

Bushin äo on muistini mukaan 126. Tämmönen luku on jääny takaraivoon... :)
 
Bushin ÄO:ta en muista itsekään tarkasti, mutta Times-lehdessä n. kuukausi takaperin julkaistun tutkimuksen (jokin instanssi joka kartoittaa pitkän tähtäimen mukaan Yhdysvaltojen presidenttien älykkyysosamääriä mm. puheisiin, poliittisiin linjauksiin, avustajien mielipiteisiin jne. perustuen) mukaan Bush nuorempi menestyi heikoiten tutkituista presidenteistä. Testiä pidetään todella luotettavana. Parhaimmat pisteet saivat yllättäen Clinton ja Nixon.
 
DoomStar sanoi:
...(jokin instanssi joka kartoittaa pitkän tähtäimen mukaan Yhdysvaltojen presidenttien älykkyysosamääriä mm. puheisiin, poliittisiin linjauksiin, avustajien mielipiteisiin jne. perustuen) ...

Jaa, että vielä todella luotettava testi? Varmasti...
:lol2:

edit:typo
 
DoomStar sanoi:
Bushin ÄO:ta en muista itsekään tarkasti, mutta Times-lehdessä n. kuukausi takaperin julkaistun tutkimuksen (jokin instanssi joka kartoittaa pitkän tähtäimen mukaan Yhdysvaltojen presidenttien älykkyysosamääriä mm. puheisiin, poliittisiin linjauksiin, avustajien mielipiteisiin jne. perustuen) mukaan Bush nuorempi menestyi heikoiten tutkituista presidenteistä. Testiä pidetään todella luotettavana. Parhaimmat pisteet saivat yllättäen Clinton ja Nixon.


Olikohan tämä? http://www.museumofhoaxes.com/lovenstein.html
 
DoomStar sanoi:
Bushin ÄO:ta en muista itsekään tarkasti, mutta Times-lehdessä n. kuukausi takaperin julkaistun tutkimuksen (jokin instanssi joka kartoittaa pitkän tähtäimen mukaan Yhdysvaltojen presidenttien älykkyysosamääriä mm. puheisiin, poliittisiin linjauksiin, avustajien mielipiteisiin jne. perustuen) mukaan Bush nuorempi menestyi heikoiten tutkituista presidenteistä. Testiä pidetään todella luotettavana. Parhaimmat pisteet saivat yllättäen Clinton ja Nixon.

Tuo on keksitty huhu. Tuolla juttua siitä:

http://urbanlegends.about.com/library/bliq-bush.htm
 
Hieman huvittaa, kun jengi kirjoittaa tänne, että

a) Mä olen tehnyt yhden testin
b) sain siitä ihan vitun hyvät pisteet
c) niin ja mun mielestä noi testit ei siis aikuisten oikeesti mittaa.

Ootteko niin "älykkäitä", että tajuutte itse, mikä tossa on naurettavaa?

Toi Protskun peistamaa Hannibalin löytämä kiteytys ymmärtääkseni on aika pitkälti se, millaisena moderni kasvatustiede/psykologia älykkyyden tällä hetkellä mieltää: Älykkyys on viitekehyssidonnaista. Jos ja kun se on viitekehyssidonnaista, ei sitä voi määritellä.

Itse lisäisin tähän vielä sen, että mielestäni älykkyyden mittari on pragmaattisuus. Pragmaattisuus tarkoittaa toiminnallista ja käytännöllistä. Pragmaattinen ihminen ei osta isoa autoa, jos autolla täytettävä funktio on kaupassa käynti. Tai 2000 euron vuoristopyörää, jos vuosikilsat on alle sata ja pisin matka kahdeksan kilometriä. Hän haluaa kengät, joilla on hyvä kävellä, ei kenkiä, jotka on vitun viileät.

Mielestäni Alvar Aalto oli tyhmä arkkitehti. Se vitun sokeripalaministeriö pilaa Helsingin rantaviivan. Jyväskylän yliopistolla käytetyt materiaalit on sellaisa, että jossain auditoriossa puolet yleisöstä kuulee kaikua ja puolet kuiskausta. Se ei koskaan kysynyt itseltään, "Mikä on luentosalin funktio?" Se vaan mietti, että mikä olisi kivan näköistä sen itsensä mielestä. Ei mitään tajua materiaaleista. Eihän jonkun finlandiatalon seinät kestäny kahtakytävuotta hajoomatta. Tai mitä vittua voi säilyttää AALTO maljakossa? Kenen mielestä on vitun kaunis ja pragmaattinen maljakko?

Ja älykäs bodaaja on tietenkin se, jonka lihakset kasvaa ilman pahempia loukkaantumisia. Bodauksen funktiohan on hyvin yksinkertainen; saada symmetristä kasvua aikaiseksi. Eli saa jotakin aikaiseksi. Kumpi on älykkäämpi opettaja: Se jonka äo on 150 vai se, jonka äö on 120. 150 tyyppi luennoi mumisten edessä, ja on täysin kyvytön hahmottamaan, että kuka putosi kärryiltä. 120 heebo saa oppilaat suhtautumaan aineeseen myönteisesti, ja saa oppimistuloksia aikaiseksi. Kumpi on opettajan funktio: opettaa, vai saada oppimista aikaiseksi? Eikö älykäs opettaja ole pragmaatikko; käyttää sellaisia metodeja ja lähestymistä, jotka toimivat.

Jollain erittäin vittumaisella ja paradoksaalisella tavalla Petteri Jussilainen on erittäin älykäs verkostomarkkinoija. Vaikka muutenhan se on ihan vitun spede jätkä.

Samalla tavalla on mielesätni sosiaalinen älykkyys pragmaatiista. Sitä miettii tietyssä viitekehyksessä, että miten tämä homma toimisi. Tavallaan joviaalisuus ja toisten huomioonottaminen ja ns. "seuramiesmäisyys" ovat ns. "ihmistenlukutaitoa"; kykyä hahmottaa, kuka on rohkea ja kuka on ujo. Kenen seurassa ei kannata kiroilla ja koska voi olla ronski. Paskat vanhemmat ovat usein sellaisia, jotka eivät ota lastensa erityislaatuisuutta huomioon; yksi on ujo introvertti ja toinen ronski ekstrovertti. Ja molempia kohdellaan samalla tavalla, ja molemmilta odotetaan samoja juttuja.

Yliopisto oli mielestäni absurdi paikka: missään en ole nähnyt niin paljon typeriä-älykkäitä ihmisiä. Yliopistossa voi tehdä koko työuransa opetustaidottomana moukkana, ja kirjoitella mongerrusta, joka ei rakenteensa puolesta kelpaisi edes yo-kirjoituksiin, ja jonka sanoman ymmärtää noin viisi samanlaista. Mä olin ihan vitun vanha, ennen kuin mä tajusin, että jos mä en ymmärrä jotakin, niin syy ei ole minun typeryydessäni. Syy oli siinä, että kirja oli a) paskasti kirjoitettu b) henkilö ei itsekkään ymmärtänyt mitä kirjoitti. Totuus on se, että minkä tahansa "tieteellisen" ajatuksen voi esittää niin, että sen tajuaa kuka tahansa normaalin älykkyyden omaava ihminen. Puupäät on asia erikseen.

Älykkys on viitekehyssidonnaista, ja älykäs ihminen mukautuu viitekehykseen. Älykäs ihminen mietti mikä toimii, ja tekee toimivia tekoja. Saa jotakin aikaiseksi.
 
Älykkys on viitekehyssidonnaista, ja älykäs ihminen mukautuu viitekehykseen. Älykäs ihminen mietti mikä toimii, ja tekee toimivia tekoja. Saa jotakin aikaiseksi.

Ringsiden kirjoitukselle täydet :5:
 
ringside sanoi:
Hieman huvittaa, kun jengi kirjoittaa tänne, että

a) Mä olen tehnyt yhden testin
b) sain siitä ihan vitun hyvät pisteet
c) niin ja mun mielestä noi testit ei siis aikuisten oikeesti mittaa.
Ehkäpä viittaat minun kirjoitukseeni. No ei sillä väliä, mielestäni ainakin ne testit mitä olen itse tehnyt mittaavaat niitä asioita mitä niillä halutaan mitattavan. Olen tehnyt (ja varmasti moni muukin) ihan perinteisten älykkyystestien lisäksi (tarkoitan kuviopäättelyä, sille on varmaan jokin hienompikin nimi) myös matemaattista älykkyyttä, sanallista/kirjallista -hahmottamista, muistikapasitettia, loogista-ajattelua, avaruudellista hahmottamista sekä joitain muita testejä. Tavallaanhan noi kaikki mittaavat jonkinlaista älykkyyttä. Ilmeisesti tuota kuviopäättelyä pidetään sinä "oikeana" älykkyytenä, noin yleisesti ajateltuna. Mielestäni se on kuitenkin paljon arvottomampaa älykkyyttä kuin vaikka sanallinen älykkyys/lahjakkuus ja ilmeisesti ringside siihen viittasikin opettaja esimerkissään.



ringside sanoi:
Älykkyys on viitekehyssidonnaista. Jos ja kun se on viitekehyssidonnaista, ei sitä voi määritellä.
Ymmärrän mitä tarkoitat. Älykkyys-sanaa käytetään (kuten teen itsekin) tarkoittamaan monenlaista eri osa-alueen lahjakkuutta, esim. mitä yllä mainitsin. Niin siinäpä se vaara piileekin. Minäkin pidän Petteri Jussilaa älykkäänä pisnesmiehenä. Pidän myös Matti Nykästä älykkäänä mäkihyppääjänä. En kuitenkaan sanoisi, että he ovat älykkäitä. Eli siis ovatko he lopulta älykkäitä? Edes minun mielestäni.

Toi käytännöllinen älykkyys on sitä mitä itse arvostan. Eli tekee sen mikä on järkevää, olennaista ja fiksua... eli älykästä. Mutta toi ringsiden opettaja esimerkki on vähän (tarkoituksellisesti) harhaanjohtava. Mitä jos se 150:n ÄO:n opettaja olisikin selvästi parempi saamaan oppilaat mukaan ja saa paremmin oppinsa perille? No tietysti se olisi älykkäämpi opettaja. Vaikka usein puhutaan vitsinä, että ei voi olla kaunis ja älykäs tai että älykkäällä ei voi olla verbaalista lahjakkuutta, niin se on kuitenkin vain vitsi. Ei ainakaan minun tietääkseni toinen "hyvä" ominaisuus automaattisesti sulje mitään toista ominaisuutta pois. Vastaavasti se tyhmempi opettaja voi olla myös huonompi opettamaan.


ringside sanoi:
Samalla tavalla ...

Yliopisto oli mielestäni absurdi paikka: missään en ole nähnyt niin paljon typeriä-älykkäitä ihmisiä. ...
Noista kahdesta kappaleesta olen täysin samaa mieltä.

edit. vähä lyhensin lainauksia
 
Ringsidelta asiaa. Nuo älykkyystestit ovat aika hauska juttu. Mulla on töissä työkaveri, joka jaksaa jauhaa pällitesteistä päivästä toiseen (on myös Mensan jäsen...). Siinä mielessä vähän ärsyttävä kaveri, että aina kun joku sanoo, että noi testit on perseestä, niin aina tulee vastareaktiona, että pelkäät saavas huonon scoren... Noh mulla on hauska argumentoida tämän tyypin kanssa, koska itse sain sitä paremmat scoret mensan testissä. :)

Mensan testissä jaetaan myös paperiläpyskä, joka on aika mielenkiintoinen. Siinä pyritään määrittämään mikä on älykkyys ja määritelmänä annetaan kyky keksiä hyviä ja ratkaisuja tilanteisiin, joita ei ole ennen kohdannut. Se olisi siis kyky pystyä keksimään uutta sen sijaan, että hyödyntäisi pelkästään vaistoja ja ennestään opittua tietoa. Hauskinta mensan testissä taas on se, että testi on täysin aikarajoitteinen. Kysymykset ovat todella helppoja ja väitän, että kaikki yli 100 ÄO:hon (mensan testissä) yltävät saavat kaikki tehtävät tehtyä kunhan aikaa olisi hiukan enemmän. Periaatteessa ei siis tarvitse keksiä mitään, vaan lähes kaikki tehtävät ovat täysin "kombinatorisia" eli on äärellinen määrä vaihtoehtoja ja täytyy vain systemaattisesti etsiä se, mikä on oikein.

Esim. on kuva, jossa on geometrisiä kuvioita, jotka leikkaavat toisensa määrätyllä tavalla ja sitten kuvia vieressä, joista täytyy valita kuva, jossa samat kuviot leikkaavat toisensa samalla tavalla, mutta ovat hieman eri asennoissa. Tuo ei vaadi mitään muuta kuin systematiikkaa; vaihtoehdot pitää vaan käydä läpi mahdollisimman nopeasti.

Tieteissä onnistutaan myös tekemään monet asiat turhan vaikeiksi. Opiskelen myös HY:llä matikkaa erikoistuen algebraan ja tuossa on kyllä ala, jossa on onnistuttu vääntämään kaikesta vaikeeta. Yleinen menetelmä on se, että kun löydetään kaksi asiaa, jossa on yhtäläisyyksiä, niin aletaan tarkistella struktuuria, jolla on nämä yleiset ominaisuudet (eli abstraktio) sitten kun on pari eri abstraktiota, niin huomataan yllättäen, että näillä on samoja ominaisuuksia ja väännetään uusi abstraktio abstraktioiden päälle jne... lopulta ollaan niin monta abstraktiotasoa yli kaiken konkreettisen, että kun joku lause on todistettu abstraktilla tasolla, niin tiedetään vain se, että todistus toimii käytännön tasoilla, mutta ei ymmärretä miksi ja joskus lausekin voi olla niin vaikea formuloida konkreettisena esimerkkinä, että se on hädin tuskin mahdollista. :)

Loistavana esimerkkinä ja kaikille hiukan yliopistomatematiikkaa lukeneille voin lämpimästi suositella kategoria- ja homologiateoriaa. Tosin jälkimmäinen on vielä suht konkreettinen. :)
 
Kimple sanoi:
mielestäni ainakin ne testit mitä olen itse tehnyt mittaavaat niitä asioita mitä niillä halutaan mitattavan.

Olen täysin samaa mieltä. Mensan testi mittaa erittäin hyvin sitä, että onko ihminen hyvä Mensan testissä. Viitekehys on se Mensan testi ja pärjänneet ovat siinä testissä fiksuja. Mitään muuta se ei kyllä mittaa. Tuo aa bee cee vittuiluni perustui lähinnä sellaiseen fiilikseen, että halutaan brassailla hyvillä bointseilla, ja sitten ns. "turvataan selusta" feidaamalla sen merkitys. Itse olen sitä mieltä, että silloin kun brassaillaan, niin brassaillaan rinta rottingilla ja henkseleitä paukutellen :D


Kimple sanoi:
Pidän myös Matti Nykästä älykkäänä mäkihyppääjänä. En kuitenkaan sanoisi, että he ovat älykkäitä. Eli siis ovatko he lopulta älykkäitä? Edes minun mielestäni.

Se viitekehys edelleen; Spede-Jussilainen on fiksu vain ja ainoastaan verkostomarkkinointiviitekhyksessä ja Matti on täysi Puupää (Spede-hymiö, Jussilainen-hymiö ja Pekka Puupää-hymiö olisi hienoja!). Matin vähäinen mäkihyppyälykkyys lakkasi ontologisessa mielessä olemasta tasan tarkkaan sinä päivänä, kun hän lopetti mäkihyppäämisen. Puhutaan siis imperfektissä.

Kimple sanoi:
Mitä jos se 150:n ÄO:n opettaja olisikin selvästi parempi saamaan oppilaat mukaan ja saa paremmin oppinsa perille? No tietysti se olisi älykkäämpi opettaja. Vaikka usein puhutaan vitsinä, että ei voi olla kaunis ja älykäs tai että älykkäällä ei voi olla verbaalista lahjakkuutta, niin se on kuitenkin vain vitsi. Ei ainakaan minun tietääkseni toinen "hyvä" ominaisuus automaattisesti sulje mitään toista ominaisuutta pois. Vastaavasti se tyhmempi opettaja voi olla myös huonompi opettamaan.

Tottakai! Kirjoitinko mä niin paskasti/epäselvästi, että teit sen tulkinnan, että väittäisin "tyhmemmän" olevan automaattisesti parempi opettaja? En kai sentään? Tuota mieltä minä yritin olla; opettajan älykkyyden ainoa mittari on siinä, tapahtuuko oppimista.
 
Korkea älykkyysosamäärä ei kerro kyvystä elää hyvää ja nautittavaa elämää. Jos ei osaa kommunikoida kielellisesti. sanallisesti eikä millään muullakaan tavalla, ei pysty oppimaan eletyistä virheistä, ei ottamaan erilaisia virikkeitä vastaan, ei pysty sosiaaliseen kanssa käymiseen, ei hallitse alkeellisia käytöstapoja. Mitä tekee korkealla äo:lla. Ei yhtään mitään
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom