YT-neuvottelut

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mikkel
  • Aloitettu Aloitettu
Tämä rupesi kiinnostamaan. Mikä tapaus tämä oli ja kyseessä ilmeisesti käräjäoikeuden tuomio?

Kyseessä oli Työtuomioistuin joka toiminnan katosoi vääräksi, koska YT-Laki on osana TES:iä.
Ns. rangaistuskorvauksen antoi kuitenkin käräjäoikeus ja siitä on valitettu. Tuokin on muuten YT-Laissa säädetty, että sen noudattamatta jättämisestä voidaan määrätä korvauksia maksettavaksi.

Kyseisiä oikeuscaseja on käsittääkseni menossa useita eri konserneissa, joten tämä ei todennäköisesti tule jäämään ainutkertaiseksi tapaukseksi.

Tiedote 06.02.2009 sanoi:
6.2.2009
Työtuomioistuin on antanut tuomion UPM Raflatacille kahden vuoden takaisen yhteistoimintamenettelyn laillisuudesta. Sen mukaan UPM Raflatac rikkoi paperiteollisuuden työehtosopimuksen osana noudatettavia yt-lain säännöksiä sanoessaan irti yhdeksän työntekijää.

Työtuomioistuin tuomitsi työnantajan maksamaan jokaiselle irtisanotulle hyvityksenä kolmen kuukauden palkan, koska työnantaja laiminlöi yt-lain mukaista neuvotteluvelvoitetta. Tampereen tehtaalla käydyt yt-neuvottelut jäivät puutteellisiksi, koska Raflatac ei tiedottanut Jyväskylän yksikkönsä näköpiirissä olleista työllistämismahdollisuuksista.

Raflatac sanoi työntekijät irti Tampereen tehtaalta alkuvuodesta 2007 tuotannollisista ja taloudellisista syistä. Samaan aikaan se palkkasi uusia työntekijöitä Jyväskylän tehtaalle. Työnantaja ei tarjonnut tarranvalmistajan työtä Jyväskylästä yhdellekään irtisanotuista eikä kertonut yt-neuvottelujen aikana työntekijöiden edustajille toisella paikkakunnalla avautuvista tehtävistä.

Tammikuussa Tampereen käräjäoikeus määräsi työnantajan maksamaan irtisanotuille korvauksena työsuhteen perusteettomasta päättämisestä enimmillään 20 kuukauden palkan eli yhteensä yli 400000 euroa. Työnantaja on ilmoittanut olevansa päätökseen tyytymätön.
Lähde: http://www.paperiliitto.fi/paperiliitto/suomeksi/Ajankohtaista/2009/060209ytraflatac.html
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Meilläkin saatiin sitten yt:t päätökseen. Kolmeen sijaan lähteekin kaksi ja yksi sijoitetaan uudelleen.

Eli viimestään perjantaina tietää onko vielä työpaikka vai eikö ole. :D
 
Tänks!
Kyseessä oli vanhan yt-lain soveltamisesta, mutta se ei muuta sitä tosiasiaa, että pitää muistaa pohtia työsopimuslain 7 luvun 4 §:n mukaista työn tarjoamis- ja koulutusvelvollisuutta irtisanomisen vaihtoehtona. Työnantaja on toiminut todella hölmösti. Tosin TA on varmasti ajatellut, että vapaana olevat/vapautuvat duunit ovat sellaisia, joihin kyseessä olevat irtisanotut eivät soveltuisi. Käräjäoikeushan totesi, että täytyy silti antaa työntekijöille mahdollisuus osoittaa kykenevänsä kyseisiin hommiin. Tiedä sitten kuinka pitkälle tuo "osoittaminen" täytyy viedä, eli täytyykö työntekijät päästä käytännössä suorittamaan ko työtä ja tehdä vaikka koeaikapurku, jos hommat eivät ala luistaa (ja jos työntekuva on muuttunut niin oleellisesti, että koeaika voidaan ylipäätään pätevästi ottaa työsopimuksen ehdoksi).
 
No joo, niinhän siinä kävi, että tänään olisi pitänyt mennä neuvotteluihin mutta kuumetta reippaat 38, joten antaa muiden mennä. Viikon päästä sitten kakkoskierroksen neuvotteluihin.

Miten muuten on, neuvottelun päätöksen jälkeen jos porukkaa laitetaan lomalle, ei voi käyttää "kökkäporukkaa" eli ylimääräistä apuvoimaa. Mites homma toimii neuvottelujen aikana. Jos käydään neuvotteluja porukan lomautuksesta, niin voiko silloin palkata apuvoimia pikku projekteihin?
 
Tänks!
Kyseessä oli vanhan yt-lain soveltamisesta, mutta se ei muuta sitä tosiasiaa, että pitää muistaa pohtia työsopimuslain 7 luvun 4 §:n mukaista työn tarjoamis- ja koulutusvelvollisuutta irtisanomisen vaihtoehtona. Työnantaja on toiminut todella hölmösti. Tosin TA on varmasti ajatellut, että vapaana olevat/vapautuvat duunit ovat sellaisia, joihin kyseessä olevat irtisanotut eivät soveltuisi. Käräjäoikeushan totesi, että täytyy silti antaa työntekijöille mahdollisuus osoittaa kykenevänsä kyseisiin hommiin. Tiedä sitten kuinka pitkälle tuo "osoittaminen" täytyy viedä, eli täytyykö työntekijät päästä käytännössä suorittamaan ko työtä ja tehdä vaikka koeaikapurku, jos hommat eivät ala luistaa (ja jos työntekuva on muuttunut niin oleellisesti, että koeaika voidaan ylipäätään pätevästi ottaa työsopimuksen ehdoksi).

Juu, tuossa puhuttiin kovasti siitä, että heidän nykyisen toimenkuvan 'pisteytys' ei riittänyt uusiin tehtäviin. Toi meidän palkkausjärjestelmän pisteytys on muutoinkin melkoinen vitsi. Hyvä väline, mikäli sitä käytetään kuten kuuluu, erittäin huono kun siihen lisätään ruskeakielisyyslisä, mikä useasti tulee noihin 'matkassa automaagina'.

Mutta kuitenkin, näitä tyhmiä toimintoja on viimeaikona harrastettu paljon, ei ilmeisesti ole mennyt perille 1. oikeuden päätös, että se koskee helposti samankaltaisissa tilanteissa toimimista :D

Mutta kai se siperia opettaa aikanaan..

Nyt lähden kuitenkin reissunpäälle, kuvailemaan kun Mike kuvaa Mentulaa ja sitten myymään kaikki kamerakamat pois.
Onhan tuossakin oma hommansa...
 
Saatiinhan nuo meidänkin "neuvottelut" päätökseen. Eli mun työkaveri lähti ja nyt tietysti täällä on hienoja visioita siitä, miten mä yksin hoidan kaikki hommat kun aikasemmin on ollut kuulemma löysää.

No joo, saahan sitä unia nähdä. Pitäs vissiin lähtee palkankorotusta pyytämään...ihan vaan vaikka vittuillakseen. ;)
 
Tähän varmasti löytyisi jostain eepoksista vastaus, mutta tulisiko täältä jollakulla kuin tykin suusta:

Eli onko jotain lyhyttä nyrkkisääntöä paljonko saa kuukaudessa rahaa, jos työttömyys iskee? Kuulun Toimihenkilöunioniin.
Eli valtiolta tulee jotain ja liitosta myös, muodostaako nuo yhdessä jonkun universaalin prosentuaalisen osuuden aiemmasta bruttopalkasta, jonka sitten saa kuukausittain työttömänä?
 
Linkki

Siitä vaan laskemaan kaavojen avulla paljon saisit noin suurinpiirtein kyhnyä käteen. Tai sitten käytät oikealla olevaa laskuria.
 
Ok, kiitti Ironbar.
Jos tuon laskurin antamat päivärahasummat on yhtään edes suuntaa-antavia, niin parempi tosiaan pysyä töissä. Itselläni oli jostain jäänyt sellainen käsitys, että jos kenkää tulee, niin tuet on noin +60% bruttopalkasta (jos puhutaan suht normiluokan kk-palkoista).

Tämä mielikuvani oli mitä ilmeisimmin väärä. No, onneksi ei ole vielä ainakaan tarvinnut tällaisiin asioihin enempää perehtyäkään.
 
Ok, kiitti Ironbar.
Jos tuon laskurin antamat päivärahasummat on yhtään edes suuntaa-antavia, niin parempi tosiaan pysyä töissä. Itselläni oli jostain jäänyt sellainen käsitys, että jos kenkää tulee, niin tuet on noin +60% bruttopalkasta (jos puhutaan suht normiluokan kk-palkoista).

Tämä mielikuvani oli mitä ilmeisimmin väärä. No, onneksi ei ole vielä ainakaan tarvinnut tällaisiin asioihin enempää perehtyäkään.

Kyllä noi ihan viralliset laskurit on eli summan pitäisi olla toi mitä se antaa. Olettaen, että olet syöttänyt summat oikein ja huomioinut tehtävät vähennykset. Käytännössä normaalituloisella ansiopäiväraha on alle puolet bruttopalkasta ja mitä kovemmat tulot sitä pienemmäksi se prosentuaalisesti pienenee.
 
Ja ansiopäiväraha maksetaan vain arkipäiviltä?
 
Mutta muistakaa se, että kun tulot laskee myös veroprosentti laskee. Eli käteen jäävä euromäärä ei tipu samassa suhteessa!
 
Ja pitää muistaa myös se, että ansiopäiväraha on etuutta ja työstä saatava tulo on palkkaa, joiden verotus on erilainen. Palkasta saa tehdä kaikenmaailman vähennyksiä, mutta etuudesta ei verotuksessa saa juurikaan mitään vähennyksiä. Ainakin omalla kohdalla veroprosentti pysyy suurinpiirtein samana, kun asuntolainan korot ja sun muut jää vähentämättä.
 
Ja pitää muistaa myös se, että ansiopäiväraha on etuutta ja työstä saatava tulo on palkkaa, joiden verotus on erilainen. Palkasta saa tehdä kaikenmaailman vähennyksiä, mutta etuudesta ei verotuksessa saa juurikaan mitään vähennyksiä. Ainakin omalla kohdalla veroprosentti pysyy suurinpiirtein samana, kun asuntolainan korot ja sun muut jää vähentämättä.

Siis mitä? Eli että asuntolainan korkoja ei muka voi vähentää kuin palkkatulon verosta vai? Eipä mun käsittääkseni mene näin, vaan tuo on alijäämähyvitys jonka voi vähentää jos ylipäätänsä on verotettavia tuloja. Suomessa ei sentään negatiivista veroprosenttia ole, eli jos ei joudu veroja maksaan ei tietenkään voi vähentääkään.

Korjatkaa faktojen kera jos olen väärässä...
 
Työttömyyskorvauksesta lähtee nähdäkseni aina väh. 20% prossaa veroa. Eli itsellä ei ainakaan verot juuri siis laskisi kuin sen TEL:n ja LEL:n verran. Eli aika kova romahdus tulisi. Ja kyllä, duunissa on YT-neuvottelut päällä, eli näitä asioita on tullut mietittyä.
 
Eiköhän sitä veroteta ihan verokortin mukaan. Jos ei kelalle tai kassalle toimiteta verokorttia, niin taitaa yleensä se vähintään 20% lähteä defaulttina.

Vero.fi ja lätkäsee siihen Sosiaali- ja muut etuudet-kohtaan työttömyyskorvauksen. Verotetaan suhteessa paljon raskaammin kuin palkkatuloja, mutta vähennyksistä en osaa sanoa. Työmatkakuluja nyt tyskin ainakaan voi vähentää :D
 
No tossa se sanotaan että verot on aina väh. 20 pinnaa, vaikka olis korttikin sisässä:

http://www.iaet.fi/iaet/index.php?option=com_content&task=view&id=72&Itemid=96


öööh, eikös tuossa sanota just päinvastoin, vai luenko mä väärin?

Prosentteja kassa käyttää korotettuna kahdella (2) prosenttiyksiköllä, kuitenkin aina vähintään 20 prosentin suuruisena. Verohallitus ja kassa suosittelevat muutosverokortin hakemista etuutta varten. Tällaisen verokortin pidätysprosenttia käytetään sellaisenaan. Muutosverokortti tulee toimittaa kassaan alkuperäisenä.

Eli muutosverokortin pidätysprosenttia käytetään sellaisenaan, mutta jos tuota et toimita, niin pidätetään vähintään 20%. Jos sulla normaalisti olisi veroprosentti esim. 19%, niin silloin sulta pidätetään 21%. Jos sun normaali veroprosentti on 16%, etkä toimita muutosverokorttia, niin sun vero% on 20%. Mutta jos toimitat muutosverokortin, mihin on laskettu arviot vuoden sosiaalietuuksista ja tämän verokortin mukaan sulla olisi loppuvuoden verontarve esim. 9% niin sun pidätysprosentti on tuon 9%.
 
Meillä alkavat YT-neuvottelut maanantaina. Toimihenkilöiden varaedustajana pääsen oikein osallistumaan itse. Neuvotteluesityksen mukaan ei mitään kovin dramaattista ole vielä tulossa, toimihenkilöiden lomautuksista ja/tai irtisanomisista ei ainakaan esitetä neuvoteltavan. Ihmetystä on herättänyt neuvotteluesityksen kohta työajan pidentämisestä. Työnantaja varmasti hakee sitä, että työajan pidentämisen jälkeen voidaan vähentää henkilöstöä, mutta mitään säästöjähän työajan pidentämisellä ei vielä saada. Kuukausipalkat ja sivukulut pysyvät samoina, ja palkallisia ylitöitä meillä ei käytännössä tehdä. Neuvottelujen tavoitteena on kiinteiden kustannusten sopeuttaminen laskeneeseen liikevaihtoon, joten vaikea nähdä yhteyttä säästötoimien ja työajan pidentämisen välillä. Laitoin tuosta liiton lakimiehelle kyselyä, toivottavasti vastaus ehtii tulla ennen neuvottelujen alkua.
 
Back
Ylös Bottom