YT-neuvottelut

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mikkel
  • Aloitettu Aloitettu
Ei ole onneksi vielä lähtenyt meillä YT:t käyntiin, aluksi katsotaan miten saadaan säästöohjelmalla säästettyä kuluja (mm. lomarahat vapaiksi jos haluaa, ja kahvion maitoa ei saa käyttää ruuan kanssa :) ). Yksi on siirtynyt toiseen työhön vuoden alussa ja kaksi lähtee eläkkeelle vuoden lopussa. Tuo määrä kuitenkin vastaa 10% meidän henkilökunnasta. Jos yhtymässä alkaa irtisanomiset heilumaan, niin ilmeisesti ei osu ainakaan meidän puolelle (kirjapaino). Tällä hetkellä tuntuisi töitä riittävän vielä kohtuullisesti.

Rekrytointikielto on päällä, mutta hommat alkaa vähenemään jos ei saada jollain järjestelyillä saada toisen eläkkeelle lähtevän tilalle toista henkilö.. saas nähdä miten käy.


No ei siihen kauaa mennyt, nyt tuli tiedote että YT:t käyntiin...
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Aina ei kyllä tiedä, että ajatteleeko pomot samalla lihaksella minkä päällä ne istuu...

Meillä on siis käynnissä yt:t. Torstaina oli ekat "neuvottelut". Sieltä tuli jotain ympäripyörääetä että ehkä lomautuksia, ehkä jopa irtisanomisia, ehkä jopa sitä ja tätä. Maanantaina pitäs jatkua.

No tänään sitten väläyttivät, että erääseen työpisteeseen PITÄISI PALKATA LISÄÄ VÄKEÄ! Ei jumalauta, ensin pitäs irtisanoa ja lomauttaa ja sitten palkata väkeä. Kuvittelivat vielä, että voivat tostavain tehdä uusia soppareita.

Ei ihan tainnut tämäkään yt olla loppuun asti mitetty. Onko tämä nyt joku saatanan muoti-ilmiö?
 
Täällä tuo on ollut "aina" mahdollista toimihenkilöille ja nyt jopa suotavaa.

Ei tosiakaan ole ollut, oletko valtiolla tai kunnalla? Ainakaan meillä ei onnistu, yksityinen todella iso firma. Päinvastoin palkallista ylityötä ei saa tehdä, mutta kun toimihenkilöitä vähennetty ja melkein kaikki suorittavan portaan tehtävät ulkoistettu, jonka myötä toimihenkilöiden työt ovat lisääntyneet ( valvonta, koordinointi, työnjohto ym.)ja työt pitää tulla tehtyä niin...
 
Aina ei kyllä tiedä, että ajatteleeko pomot samalla lihaksella minkä päällä ne istuu...

Meillä on siis käynnissä yt:t. Torstaina oli ekat "neuvottelut". Sieltä tuli jotain ympäripyörääetä että ehkä lomautuksia, ehkä jopa irtisanomisia, ehkä jopa sitä ja tätä. Maanantaina pitäs jatkua.

No tänään sitten väläyttivät, että erääseen työpisteeseen PITÄISI PALKATA LISÄÄ VÄKEÄ! Ei jumalauta, ensin pitäs irtisanoa ja lomauttaa ja sitten palkata väkeä. Kuvittelivat vielä, että voivat tostavain tehdä uusia soppareita.

Ei ihan tainnut tämäkään yt olla loppuun asti mitetty. Onko tämä nyt joku saatanan muoti-ilmiö?

Näissä kyllä kannattaa aina muistaa ettei sillä Perus-Pertillä siellä sorvin ääressä ole kovinkaan tarkkaa kuvaa siitä isosta kokonaisuudesta. Okei, tähän voisi sanoa että miksei johto sitten kerro tarkemmin. No, siihenkin on monia syitä, riippuen paljon organisaatiosta, alasta ym. Mutta kyllä ne pomot yleensä ainakin mun kokemuksen mukaan ihan päällään ajattelee ja ei ne hommat ihan helppoja aina sielläkään päässä ole. Melko vittumaisia päätöksiä joutuu usein tekemään ja kyllä se koville ottaa useasti. Toki jotku pitkänlinjan saaneeraajat ei varmaan tunne enään mitään, vaan hoitavat vaan tonttinsa ja poistuvat takavasemmalle...
 
Aina ei kyllä tiedä, että ajatteleeko pomot samalla lihaksella minkä päällä ne istuu...

Meillä on siis käynnissä yt:t. Torstaina oli ekat "neuvottelut". Sieltä tuli jotain ympäripyörääetä että ehkä lomautuksia, ehkä jopa irtisanomisia, ehkä jopa sitä ja tätä. Maanantaina pitäs jatkua.

No tänään sitten väläyttivät, että erääseen työpisteeseen PITÄISI PALKATA LISÄÄ VÄKEÄ! Ei jumalauta, ensin pitäs irtisanoa ja lomauttaa ja sitten palkata väkeä. Kuvittelivat vielä, että voivat tostavain tehdä uusia soppareita.

Ei ihan tainnut tämäkään yt olla loppuun asti mitetty. Onko tämä nyt joku saatanan muoti-ilmiö?

Sairaaksi on mennyt...

Meillä otettiin jo pari tyyppiä takaisin päin, vaikka irtisanottiin hetki sitten. Tosin eri työhön ja eri liiton hommiin, mutta pakko oli kun pari määräaikaista saa monoa, niin pakko ottaa näitä irtisanottuja takaisin päin. Ja melkoisia vatipäitä on johtajat, kun ei tätäkään tajunnut ennen irtisanomisia. Yrittivät keplotella taas, mutta omaan nilkkaan kapsahti. Eivät uskaltaneet alkaa säätämään, kun edellisistä irtisanomisista tuli melkoisen kallis paukku.
 
Aina ei kyllä tiedä, että ajatteleeko pomot samalla lihaksella minkä päällä ne istuu...

Meillä on siis käynnissä yt:t. Torstaina oli ekat "neuvottelut". Sieltä tuli jotain ympäripyörääetä että ehkä lomautuksia, ehkä jopa irtisanomisia, ehkä jopa sitä ja tätä. Maanantaina pitäs jatkua.

No tänään sitten väläyttivät, että erääseen työpisteeseen PITÄISI PALKATA LISÄÄ VÄKEÄ! Ei jumalauta, ensin pitäs irtisanoa ja lomauttaa ja sitten palkata väkeä. Kuvittelivat vielä, että voivat tostavain tehdä uusia soppareita.

Ei ihan tainnut tämäkään yt olla loppuun asti mitetty. Onko tämä nyt joku saatanan muoti-ilmiö?


Itsellä syntynyt sellainen kuva, että aina tällaisen yt-buumin koittaessa monessa paikassa jossa paljon henkilöstöä, haistetaan mahdollisuus vaihtaa kauemmin olleita (lue isompipalkkaisia) uusiin työntekijöihin jotka luonnollisesti tulevat samaan työhön (lähes aina) minimipalkalla.
 
Joo kaveri hakee erääseen firmaan ajohommiin, jossa myös YT:t alkanut. Nyt siellä mietitään, miten kaveri saataisiin töihin, koska tosiaan samalla nykyisiä potkitaan pois. Ei näin :down: . Kaverille ehkä hyvä juttu, mutta jotenkin tuo firman meno ei oikein hyvältä tunnu.
 
Itsellä syntynyt sellainen kuva, että aina tällaisen yt-buumin koittaessa monessa paikassa jossa paljon henkilöstöä, haistetaan mahdollisuus vaihtaa kauemmin olleita (lue isompipalkkaisia) uusiin työntekijöihin jotka luonnollisesti tulevat samaan työhön (lähes aina) minimipalkalla.

Jos on yt-neuvottelut ja irtisanomisia, niin firma ei saa palkata uusia työntekijöitä 9 kuukauteen, ennenkuin irtisanottuja on kysytty takaisin. Mulla kävi just näin kun oon määräaikainen toukokuun loppuun. Vakituiseks ei saa palkata perkele.
 
Näissä kyllä kannattaa aina muistaa ettei sillä Perus-Pertillä siellä sorvin ääressä ole kovinkaan tarkkaa kuvaa siitä isosta kokonaisuudesta. Okei, tähän voisi sanoa että miksei johto sitten kerro tarkemmin. No, siihenkin on monia syitä, riippuen paljon organisaatiosta, alasta ym. Mutta kyllä ne pomot yleensä ainakin mun kokemuksen mukaan ihan päällään ajattelee ja ei ne hommat ihan helppoja aina sielläkään päässä ole. Melko vittumaisia päätöksiä joutuu usein tekemään ja kyllä se koville ottaa useasti. Toki jotku pitkänlinjan saaneeraajat ei varmaan tunne enään mitään, vaan hoitavat vaan tonttinsa ja poistuvat takavasemmalle...

No jossain isossa organisaatiossa ehkä näin.

Mutta voin valottaa senverran, että olen 10 vuotta tossa firmassa ollut. Olen ollut mukana tekemässä sen firman laatujärjestelmää yms. kehityshommissa. Olen työskennellyt siellä ainakin 5 eri työpisteessä ja jatkuvasti saa hoitaa työnjohdonkin hommia kun ne ei itse ehdi. Eli todellakaan nyt ei ole kyse siitä, ettenkö näkisi kokonaiskuvaa. Kyse on vain ja ainoastaan siitä, että on menty perse edellä puuhun tai sitten halutaan jotain tiettyjä henkilöitä pistää laman ja yleisen yt-härdellin mukana pihalle!

Tossa koko hiton konsernissa työskentelee alle 100 henkilöä ja mä tunnen niistä ihan jokasen, ylintä johtoa myöden.

Että joskus sieltä sorvin äärestäkin voi ihan oikeasti nähdä ja tietää jotakin.

EDIT: Ja niin pirun monta kertaa on ennalta nähnyt, että näin tehden homma menee vituiksi. Välilä olen sanonut, välillä en. Joskus on uskottu, joskus ei. Ja 99% tapauksista on tullut nähtyä ihan oikein. Jotkut vain tuntuvat kulkevan laput silmillä ja pönkittävän sitä omaa olematonta esimiesasemaansa.

Toivottavasti kohta pääsis lähteen käveleen sieltä. Tavote oli kesälomien jälkeen. Toivottavasti ei tartte paljoa lykätä tota ajankohtaa...
 
Jos on yt-neuvottelut ja irtisanomisia, niin firma ei saa palkata uusia työntekijöitä 9 kuukauteen, ennenkuin irtisanottuja on kysytty takaisin. Mulla kävi just näin kun oon määräaikainen toukokuun loppuun. Vakituiseks ei saa palkata perkele.

Lasketaanko tuo 9 kk irtisanomishetkestä vaiko siitä kun työsuhden irtisanomisjan jälkeen päättyy? Luulisin että irtisanomishetkestä, mutta en ole varma enkä jaksa alkaa mistää yt-laista tota kohtaa ettimään.
 
Jos on yt-neuvottelut ja irtisanomisia, niin firma ei saa palkata uusia työntekijöitä 9 kuukauteen, ennenkuin irtisanottuja on kysytty takaisin. Mulla kävi just näin kun oon määräaikainen toukokuun loppuun. Vakituiseks ei saa palkata perkele.

Erotetaan trukkikuski ja palkataan tilalle logistiikkakoordinaattori, näinhän sitäkin voidaan kiertää.
 
Lasketaanko tuo 9 kk irtisanomishetkestä vaiko siitä kun työsuhden irtisanomisjan jälkeen päättyy? Luulisin että irtisanomishetkestä, mutta en ole varma enkä jaksa alkaa mistää yt-laista tota kohtaa ettimään.

Oiskohan se ollu siitä hetkestä kun yt-neuvotteluista on ilmoitettu. En ole varma.
 
Erotetaan trukkikuski ja palkataan tilalle logistiikkakoordinaattori, näinhän sitäkin voidaan kiertää.

Voidaan toki kiertää, mutta sitten siitä tapellaan oikeudessa ja maksetaan todennäkösesti korvauksia. Eli jos duunari korvataan toisella, sillä ei kierretä takaisinottovelvollisuutta.
 
Voidaan toki kiertää, mutta sitten siitä tapellaan oikeudessa ja maksetaan todennäkösesti korvauksia. Eli jos duunari korvataan toisella, sillä ei kierretä takaisinottovelvollisuutta.

Nähnyt myös tapauksen jossa +120 henkilöä työllistävässä laitoksessa erotettiin osastolta A,
siirrettiin osastolta B väkeä A:han, ja palkattiin uusia siirtyneiden tilalle,
Käytännössä työnkuva ei vaihdu,mutta ammattinimike kylläkin.

Eikä tästä kukaan hässäköinyt. Onko sitten laitonta vai ei,en tiedä.
 
Nähnyt myös tapauksen jossa +120 henkilöä työllistävässä laitoksessa erotettiin osastolta A,
siirrettiin osastolta B väkeä A:han, ja palkattiin uusia siirtyneiden tilalle,
Käytännössä työnkuva ei vaihdu,mutta ammattinimike kylläkin.

Eikä tästä kukaan hässäköinyt. Onko sitten laitonta vai ei,en tiedä.

Tuskin mitään hässäkkää syntyykään, jollei ne erotetut nosta siitä meteliä.

Mutta ihan fakta on se, ettei tota takaisinottovelvollisuutta kierretä tuollaisilla "kepulikonsteilla" jos siihen joku haluaa puuttua. Ei sitä työntekijää tietenkään mikään mahti pakota takas ottamaan, mutta kalliiksi se tulee jos takaisinottovelvollisuutta kierretään. Kaiketi saattaa jopa vuoden tai kahden palkan tollasesta netota?
 
Eikös tuo takaisinottovelvoite ole nykyään enemmän kuin 9kk, vai onko tuo tessin mukainen? Meillä oli töissä tuosta puhetta ja aika oli kyllä pitempi. Jos en nyt sitten ihan väärässä ole...
 
Eikös tuo takaisinottovelvoite ole nykyään enemmän kuin 9kk, vai onko tuo tessin mukainen? Meillä oli töissä tuosta puhetta ja aika oli kyllä pitempi. Jos en nyt sitten ihan väärässä ole...

Mullekkin sanottiin ensin että 1,5 vuotta, mutta sitten luin kirjasta ja siellä oli tuo 9 kk. Sitä en sitten tiedä miten vanha kirja oli kyseessä. Samapa tuo lienee, vituttaa jokatapauksessa ja pakkohan tässä on muuta työtä saada välillä.
 
Ei tosiakaan ole ollut, oletko valtiolla tai kunnalla? Ainakaan meillä ei onnistu, yksityinen todella iso firma. Päinvastoin palkallista ylityötä ei saa tehdä, mutta kun toimihenkilöitä vähennetty ja melkein kaikki suorittavan portaan tehtävät ulkoistettu, jonka myötä toimihenkilöiden työt ovat lisääntyneet ( valvonta, koordinointi, työnjohto ym.)ja työt pitää tulla tehtyä niin...

En kumpaakaan, ihan yksityinen firma. Henkilöstöä koko konsernissa ehkä kolmesataa. Itse aloitin tuolla vasta viime kesänä, joten omaa kokemusta ei ole. Kuitenkin kollegoiden kanssa jutellessa on käynyt ilmi että toimihenkilöt ovat voineet vaihtaa lomarahat vapaiksi useana vuonna, ja tänä vuonna johto tosiaan suosittelee tekemään niin. Alkuperäisen viestin "täällä" tarkoitti juuri sitä että näin meidän firmassa.
 
Onkos muuten kukaan sattumalta pitemmän lomautuksen tai yt-potkujen sattuessa kohdalle kokeillut esittää esimerkiksi opintovapaata (tai muuta palkatonta vapaata) vaihtoehtona?

Mä ehdotin palkatonta vapaa, mutta asia tyrmättiin, koska olen kuitenkin saman toimipisteen palkkalistoilla ja sen toimipisteen tuloksella ei voi olla "muonavahvuudessa" kuin x määrä väkeä ja tilalleni jouduttaisiin kuitenkin siirtämään duunari.
 
Back
Ylös Bottom