Ylinopeus

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja cartma
  • Aloitettu Aloitettu
Leppävaaran ja Tapiolan välisellä 70km/h alueella ajetaan ihan yleisesti yli sataa ja siellä on pari suorakulmaristeystä ilman mitään kiihdytyskaistaa tai valoja. Ja koko ajan rytisee.
Ööh, eikös Kehä Ykkösellä Leppävaaran ja Tapiolan välillä olevissa risteyksissä nimenomaan ole valot? Taitaa olla kaks vai kolme tollasta isoa risteystä, mitkä on valo-ohjattuja.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Voihan ne ylittäjät liikkuva poliisi pysäyttää, jos rangaistuksen automaattisuus on ongelma. Homma olisi aika helppoa, kun kerran auto kertoisi koko ajan, missä se on. Toinen vaihtoehto olisi vaatia, että jokainen kuski tunnistautuu vaikka kännykällä tai henkilökortilla kun lähtee ajamaan.

Nimimerkistäsi tuli mieleen tämän päivän Hesarista juttu jostain Ghostriderin toisesta fanboysta, jonka autosta poliisi löysi kovavauhtista videomateriaalia ajosuoritteista yleisillä teillä sen jälkeen, kun ko. sankari oli ajanut 9-vuotiaan hengiltä suojatiellä.

Kunnon Judge Dredd meininkin. Samalla sitten kaikki muukin täydelliseen valvontaan. Kamerat autoon, jos puhut kännykkään ajaessa, sakko postissa kotiin. Niin ja kamerat tienvarsille, jos kävelet päin punasta, sakko postissa kotiin, jos tiputat karkkipaperin maahan, sakko postissa kotiin. Listaa voi jatkaa vapaasti...

Ja yleensä tuo "10 minuuttia lisää matkassa ei merkitse mitään" tulee niiden suusta, jotka kaksi kertaa vuodessa ajaa sen 200 km yhteen suuntaan käymään mummolassa. Ei tule ehkä mieleen se, että toiset ajaa työnsä takia pitkiä välejä. Itse olen useasti tuurannyt työkaveria asennuskeikalla. Ajetaan esim. Jyväskylästä Helsinkiin, tehdään homma keskti minkä kesti ja sitten kotiin. Ei siinä enää kiinnosta ajaa 80 km/h jonkun perässä vain sentakia, ettei se uskalla ajaa sitä suurinta sallittua. Tosta tulee hitonmoinen tuntimäärä vuodessa! Ette te varmaan työpaikallakaan jumita työasioista lätisten varttia per päivä palkatta.

Eli kyllä se liikenteen mahdollisimman sujuva eteneminen säädettyjen rajoitusten mukaan on vähintään suotavaa. Jos ei HYVÄLLÄ KELILLÄ uskalla ajaa suurinta sallittua tai tajua ajaa levikkeelle kun jonoa kertyy, pitäisi mennä kiskoilla tai bussilla.
 
Samaan kysymyksen voi heittää ilmoille, kun puhutaan näistä wannabe vatasista. Musta omien kykyjensä aliarvioiminen on kuitenkin pienempi paha kuin niiden yliarvioiminen. Ei siitä vatasen kaasujalasta paljon apua ole, jos kädet on omat.

Juu, tuo jäi postistani pois mutta paljon pahempana rikkeenä pidän tietysti näitä hullun rohkeita kaahareita. Eli käytännössä jos riskisi aiheuttaa liikenteessä onnettomuuksia on enemmän kun koko autoilevan väen keskiarvo niin kortti pois. Hyvin kärjistetysti sanottuna mutta kaikki varmaan ymmärtää asian pointin. Se miten asiaa tulisi tulkita niin ei varmastikkaan ole mikään maailman helpoin asia.

Eli liikenteessä ainoita vaaranaiheuttajia eivät ole nämä hullut kaaharit.
 
Juuri näin poliisin pitäisikin toimia. :thumbs:

Oletus siitä, että pilkkua viilamalla päästään parhaisiin tuloksiin, on omasta mielestäni täysin virheellinen. Liikenneolosuhteet vaihtelee, kuskien ja autojen kunto vaihtelee, joten poliisilla tulisi ehdottomasti olla lupa ja velvollisuus käyttää omaa järkeään. Pelkästään esimerkkinä 10 km/h ylinopeus motarilla voi olla perustellusti erittäin vaarallinen kovassa sateessa, erittäin liukkaalla, sumussa ym. varsinkin jos ajotyylinä on liimautua eteen osuvien puskuriin odottamaan sitä koska pääsee ohi. Toisaalta 20 km/h ylinopeuskaan ei välttämättä ole motarilla mikään suuri vaaratekijä jos keli on kuiva, näkyvyys hyvä ja turvavälit pysyy järkevinä.

Koska tilanteet ja olosuhteet vaihtelee niin olisi hyvä, että mahdollisien pienien ylinopeuksien vaikutuksen liikenneturvallisuudelle arvioi tapauskohtaisesti poliisi, eikä peltipönttö.

Minusta tuntuu, että alat olla asian ytimessä!

Lisäisin vielä, että esim. päiväkodin tai ala-asteen kohdalla puuttumiskynnys voi olla matalampi kuin moottoritiellä. Näin ainakin henk.koht. toimin. Liikenteessä on kuitenkin niin paljon muuttuvia tekijöitä, että on mahdotonta sanoa tarkkaan puuttumiskynnystä. Harvoin on asiakas ollut toista mieltä, kun olen liikenteestä antanut sakon. Puutun silloin, kun 95% asiakkaistakin tiedostaa itsekin tehneensä väärin... aina löytyy sitten niitä asennevikaisia. Tuntuukin oudolta, että jotkut jopa sanoo sakon saatuaan, että Kiitos.
 
Rekoissahan on piirturit. Miksei ne ole johtaneet poliisivaltioon?

p.s. jos puhutaan ylinopeudesta niin turha silloin on valittaa etteivät jotkut uskalla ajaa sallittua nopeutta. Eihän sillä ole mitään merkitystä koska sallittua nopeuttakin ajavat ovat jatkuvasti ylinopeutta ajavien tiellä. Siitä tässä kai on kysymys eikä mistään marginaalitilanteista.

Itse ajan 100km työmatkaa joka päivä. 80 alueella jos ajan 85 niin monesti on joku mulkkeri puskurissa kiinni, kun ei ole ohituspaikkaa (joskus vetävät väkisin ohi tuplakeltaisilla). Ja musta tuntuu että nämä kaverit ovat justiinsa niitä jotka ajavat itse harvoin tai satunnaisesti maantiellä. Eivät ole tajunneet että esim. mun käyttämällä tiellä on vähän väliä poliisisetää fööni kädessä. En ota sakkoja sen takia että joku säästää 1min aikaa. Sillä tiellä enempää ei voi säästää kun vastaan tulee väistämättä liikennevaloviidakko ja 60 alue. Aina kun joku painaa väkisin ohi, niin olen sen perässä taas vartin päästä. Kyseessä siis vanha ykköstie Turusta Saloon.

Toisaalta en tajua niitäkään jotka 100 vuotta vanhalla diisel pickupilla tulee ajelmaan kahdeksaakymppiä pulisonkit lepattaen motarille, kun 100m päässä menee se vanha tie, joka taitaa olla vähän lyhyempikin sama minne on menossa. Ja siellä se 80 on suht ok suurimman osan aikaa.
 
Nimimerkistäsi tuli mieleen tämän päivän Hesarista juttu jostain Ghostriderin toisesta fanboysta, jonka autosta poliisi löysi kovavauhtista videomateriaalia ajosuoritteista yleisillä teillä sen jälkeen, kun ko. sankari oli ajanut 9-vuotiaan hengiltä suojatiellä.
Kukas se toinen sitten on? Mä olen tällä nikillä rekkautunut joillekin foorumeille jo ennen kuin tuosta Ruotsin Ghost Riderista (huomaa kirjoitusasu) oli mitään kuultukaan, eli ohi meni. Mutta melkoinen löytö on ollut jos oikein kovavauhtista videomateriaalia on ollut.

Ja mitä tohon sakkojen automaattisuuteen tulee, niin eikö sua ihan oikeasti huolestuta tommoinen suuntaus yhtään? Tolla kun saadaan hyvä lähtö isoveljen valvonnalle niin jatko menee ihan itsestään, kuten Timba tuossa jo ehti listaa aloitella. Ihan oikeasti pelottaa ajatella että on olemassa ihmisiä joiden mielestä tommoinen on hyvä asia. Esimerkiksi mulla ei ole tällä hetkellä mitään hajua missä mun autoni on, viimeksi näin sen tossa viikolla n. 40 kilsan päässä himasta, avaimet oli etupenkillä. Yhdet avaimetkin on olleet kaverilla pari vuotta. Ja onpa mulla nyt faijan auton avaimet taskussa, kun kävin äijän laivalle heittämässä. Saattais mennä automaattiset sakot pikkuisen metsään, jos niitä nyt jaeltaisiin.

Ja jos se nyt yhtään enää lohduttaa, niin todettakoon että normaalisti ajelen omalla autollani motarilla 90-100km/h traktorikaistaa pitkin, ohituskaistalle vaihtaessa tulee kiihdytettyä muun liikenteen vauhtiin. Taajama-aluellakin pyrin rajoitusten mukaan ajelemaan, eli sen kummempaa kaaharia musta ei oikein saa. Vaikka toi satanenkin on jo 20km/h ylinopeuden puolella.
 
Aika vähän ne alle suurimman sallitun nopeuden ajavat aiheuttavat onnettomuuksia, vaikka ei se yleisen liikennevirran kannalta hyvä asia olekkaan. Liian suuri tilannenopeus ja liian pieni turvaväli ovat ne yleisimmät onnettomuuteen johtaneet syyt.
 
Kun joku mulkku liimaantuu perään kiinni, alennan nopeuden mittarissa tasan siihen rajoituksen mukaiseen. Näin aggressiivinen homo ymmärtää ns. back the fuck up. Vähän kun joutuu takaa tuleva taustapeilistä nähtynä pidempään maata niin ikävästi siinä ratin päällä, onnistuu myös hieman järkevämmän turvavälin pitäminen. Harvoin on takana tuleva sellaisella etäisyydellä, että ehtisi pysäyttämään, jos eteeni loikkaisi elukka tms.

tl;dr: jos mulle vittuillaan ajamalla perässä kiinni, hidastan vauhtia. :haart:

Juh sanoi:
Liian suuri tilannenopeus ja liian pieni turvaväli ovat ne yleisimmät onnettomuuteen johtaneet syyt.

Autoilun nobelin palkinto tuosta.
 
Ööh, eikös Kehä Ykkösellä Leppävaaran ja Tapiolan välillä olevissa risteyksissä nimenomaan ole valot? Taitaa olla kaks vai kolme tollasta isoa risteystä, mitkä on valo-ohjattuja.
Google Maps. Kartalla vasemmanpuoleinen on vittumaisin, koska kiihdytys on ylämäkeen ja kaikilta kolmelta kaistalta on käynnissä kisa "kuka tästä porukasta ensimmäisenä Turunväylälle".
 
Kukas se toinen sitten on? Mä olen tällä nikillä rekkautunut joillekin foorumeille jo ennen kuin tuosta Ruotsin Ghost Riderista (huomaa kirjoitusasu) oli mitään kuultukaan, eli ohi meni. Mutta melkoinen löytö on ollut jos oikein kovavauhtista videomateriaalia on ollut.

Ja mitä tohon sakkojen automaattisuuteen tulee, niin eikö sua ihan oikeasti huolestuta tommoinen suuntaus yhtään?
Veikkaisin, että suurin osa assosioi sun nickin Patrick Furstenhoffiin, oli se alkuperäinen tarkoituksesi tai ei.

Tietysti lisääntynyt valvonta on huono asia, 1) koska se maksaa lisää jo nyt kovaa vauhtia velkaantuvan valtion varoja ja 2) kaventuneen yksityisyyden suojan takia. Jotenkin vain pitäisi motivoida nämä urheiluautoilijat ja -pyöräilijät moottoriradoille ja pitää tieverkko paikkana, jossa vain liikutaan paikasta toiseen tarpeettomasti vaarantamatta omaa tai muiden henkeä. Mitä halvemmalla tähän päästään, sitä parempi.
 
Valitettavan usealla ylinopeudet on tapa eivätkä mitään hetkellisiä rajoituksen ylityksiä. Esim. Kehä Illä on ihan normaali näky pari autoa tai moottoripyörää peräkkäin jonkinlaisessa kisassa pujotellen 80 km/h rajoitusalueella vähintään 120km/h nopeudella jonoista läpi. Kun tiellä on niin paljon autoja, niin poliisi ei edes yritä valvoa tutkalla nopeuksia kun porukkaa on niin paljon, ettei nopeusrajoituksen rikkojia voi pysäyttää mihinkään. Leppävaaran ja Tapiolan välisellä 70km/h alueella ajetaan ihan yleisesti yli sataa ja siellä on pari suorakulmaristeystä ilman mitään kiihdytyskaistaa tai valoja. Ja koko ajan rytisee.
Tähän auttavat kamera-autot, joita ainakin kehä ykkösellä näkyy välillä.



Nimim. "Kerran räpsähti salama, nyt ajan hiljempaa"
 
Kun joku mulkku liimaantuu perään kiinni, alennan nopeuden mittarissa tasan siihen rajoituksen mukaiseen. Näin aggressiivinen homo ymmärtää ns. back the fuck up. Vähän kun joutuu takaa tuleva taustapeilistä nähtynä pidempään maata niin ikävästi siinä ratin päällä, onnistuu myös hieman järkevämmän turvavälin pitäminen. Harvoin on takana tuleva sellaisella etäisyydellä, että ehtisi pysäyttämään, jos eteeni loikkaisi elukka tms.

tl;dr: jos mulle vittuillaan ajamalla perässä kiinni, hidastan vauhtia. :haart:
.
Suomalainen perusjuntti. :worship: Muut autoilijat ovat vihollisia.
 
Kun joku mulkku liimaantuu perään kiinni, alennan nopeuden mittarissa tasan siihen rajoituksen mukaiseen. Näin aggressiivinen homo ymmärtää ns. back the fuck up. Vähän kun joutuu takaa tuleva taustapeilistä nähtynä pidempään maata niin ikävästi siinä ratin päällä, onnistuu myös hieman järkevämmän turvavälin pitäminen. Harvoin on takana tuleva sellaisella etäisyydellä, että ehtisi pysäyttämään, jos eteeni loikkaisi elukka tms.

tl;dr: jos mulle vittuillaan ajamalla perässä kiinni, hidastan vauhtia. :haart:



Autoilun nobelin palkinto tuosta.

Mistähän ne kolarit taas johtukaan?
 
Tähän muuten vielä kysymys:
Tietääkö joku, mitä on ne sellaiset tutkien näköiset pömpelit lyhtypylväiden varressa. Motarilla niitä on aika paljon ja myös pienemmillä teillä jonkin verran näkee. Onko nämäkin jotain ylinopeuskameroita vai mikä niiden tarkoitus on? Yleensä on kaksi pömpeliä suunnattu erikseen kaistoille.

Kelikameroitahan ne, noilla samoilla kohdilla on silmukat tiessä, joilla mitataan nopeudet erikseen, mutta niistä ei tarvitse stressaantua. Liikennemääriä ja ruuhkia lähinnä niillä mitataan. Vakavissa (kuolemaan johtaneissa) onnettomuustilanteissa saatetaan kysyä Tiehallinnolta tietoa noista lam-pisteistä, näkyykö siellä jotain poikkeavia nopeuksia tms. Samoin myös kamerakuvia, näkyykö niissä kelin suhteen jotain kummallista. Samoilta pisteiltä otetaan myös muuta tiesäätietoa, tien/ilman lämpötilaa, kastepistettä, suolaustilannetta ymsyms.

edit: http://www.tiehallinto.fi/alk/info/lilakuvaus.htm tuolta tarkemmin itse asiassa.
 
Jotenkin vain pitäisi motivoida nämä urheiluautoilijat ja -pyöräilijät moottoriradoille ja pitää tieverkko paikkana, jossa vain liikutaan paikasta toiseen tarpeettomasti vaarantamatta omaa tai muiden henkeä. Mitä halvemmalla tähän päästään, sitä parempi.
Se kieltämättä olisi ihan hyvä jos rajojen kokeilu suunnattaisiin moottoriradoille. Mutta siinä taas on semmoinen juttu että Suomessa on aika vähän ratoja, ja niitäkin vähiä yritetään sulkea keinoilla millä hyvänsä. Hyvänä esimerkkinä Motopark, jonka toimintaa ovat lähialueiden mökkiasukkaat onnistuneet torpedoimaan ihan urakalla. Olishan se kiva jos vaikka johonkin pääkaupunkiseudullekin saataisiin rata, jossa voisi ajella mutkarataa ja varttimailia. Sinne radalle kun saisi viikonloppuilloiksi äksöniä, niin varmasti muuttuisi ajolinjat Tiksin munkillakin vähemmän raceiksi kun saisi ensin käydä koeponnistamassa Korollaa kelloja vastaan. Mutta minkään suuren kaupungin välittömässä läheisyydessä tuskin tullaan rataa koskaan näkemään, kiitos kaiken maailman viherpiipertäjille.
 
Sä siis oot suomalainen perusjuntti? Jos susta on oikeesti kiva ajella toinen kiinni takapuskurissa ni onnee sulle

No toki se minuakin vituttaa, en sitä kiellä. Enemmän mä nauran vain edellämainituille mielenosoittajille/muille teiden vaahtopäille.
 
jos mulle vittuillaan ajamalla perässä kiinni, hidastan vauhtia. :haart:
Ikävää jos itsetunto on siinä kuosissa, että otat toisen tarpeen päästä sinusta ohi henkilökohtaisena vittuiluna. :( Yksi vaihtoehto olisi pitää nopeus samana kuin se oli ennen "aggressiivisen homon" ilmaantumista "vittuilemaan" ja ohituksen jälkeen siirtyä oikealle kaistalle, jos siis kaistoja on kaksi. Toisaalta tollaset tahalliset hidastelutilanteet on oman kokemuksen mukaan olleet mitä otollisimpia heittää kolmonen päälle ja mennä sujuvasti ohi, kun toinen on muutenkin hidastamassa. :)
 
Hidastamisella tarkoitin sitä, että alennan nopeuden tasan rajoituksen mukaiseen, jos olen ajanut sitä perus "rajoitus +10 km/h" -nopeutta. Sehän nopeusrajoituksen tarkoitus on, että sitä nopeutta ajetaan. En ymmärrä miksi pitää turvavälistä piittaamatta ajaa ihan edessä ajavan perässä kiinni? Jos tulee tarve äkkijarrutukselle, olisi tällainen perässä kiinni ajaja siinä perässä kirjaimellisesti kiinni.

Tuli tarve vähän angstata aiheesta niin siksi noin provo toi eka posti. :)

edit. Ja aivan vapaasti saa ohittaa, jos haluatte esim. ajaa 60 km/h alueella, jolla ajan 60-65 km/h, vaikka sen 80 km/h.

edit2. Musta näitä naurettavia mielenosoittajia on juuri ne, joitten pitää ajaa perässä kiinni kun ajetaan nopeusrajoituksen mukaista nopeutta. Jos on tie sellainen, ettei pääse ohi, vähän pitempi turvaväli ja sitten kärkkymään kun on mahdollisuus ohi päästä.
 
Miten vitussa ihmiset perustelee sitä ylinopeutta ajan säästämisellä, ja varsinkin sillä tuntimäärällä mitä kertyy vaikka vuodessa?

Se säästö on tasan sen 10-15 min päivässä ja turha sitä on miettiä kuinka paljon se on vuodessa vaikka ajais 200-300km joka päivä, kun se menetetty aika ei kasaudu mihinkään säästöön ja vaikkapa ''perheen yhteiseksi ajaksi''. Naurettavaa selittelyä.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom